MENU

Pomoc państwa dla przedsiębiorstw energetycznych w prawie Unii Europejskiej

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2011

  • Seria / cykl: MONOGRAFIE

  • Autor: Marcin Stoczkiewicz

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Pomoc państwa dla przedsiębiorstw energetycznych w prawie Unii Europejskiej

"Recenzowana praca jest wartościowa, tak w sensie poznawczym, jak i praktycznym. W tym pierwszym dlatego, że podejmuje ważny problem badawczy pojęcia "pomocy państwa" ( ) w znaczeniu nadanym mu (a właściwie stale nadawanym) przez orzecznictwo sądów UE. Praca reprezentuje wysoki i aktualny poziom wiedzy na temat pojęcia pomocy państwa. W sensie praktycznym zaś dlatego, że zawiera szczegółowe analizy wszystkich najważniejszych i najnowszych orzeczeń TS i SPI, w których sądy te analizowały różne nowe instrumenty ingerencji państw członkowskich UE w działalność przedsiębiorstw energetycznych ( ). Książka w pełni zasługuje na zarekomendowanie polskiemu czytelnikowi. Powinna trafić do pracowników naukowych i studentów, głównie wydziałów prawa, ekonomii i zarządzania ( ). Zasługuje także na zainteresowanie i uwagę ze strony urzędników państwowych, sędziów oraz kadr menedżerskich przedsiębiorstw energetycznych, jak też prawników i ekonomistów świadczących usługi doradcze na rzecz władz publicznych i przedsiębiorców". Prof. UW dr hab. Tadeusz Skoczny

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów  	   15
Przedmowa  	   17
Rozdział I	Zagadnienia wstępne  	   21
1. Wprowadzenie  	   21
2. Instrumenty ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznych  	   25
3. Problem badawczy i cel badań  	   35
4. Metodologia i ograniczenia badawcze  	   37
Rozdział II	Przedsiębiorstwo energetyczne w kontekście prawa o pomocy państwa  	   45
1. Uwagi wstępne  	   45
1.1. Pojęcie "przedsiębiorstwo" a zastosowanie przepisów o pomocy państwa  	   45
1.2. Pojęcie "przedsiębiorstwo energetyczne" a określenie zakresu pracy  	   46
2. Pojęcie "przedsiębiorstwo" w rozumieniu prawa konkurencji Unii Europejskiej  	   47
2.1. Pojęcie "działalność gospodarcza"  	   51
2.2. Brak znaczenia statusu prawnego  	   61
2.3. Brak znaczenia sposobu finansowania  	   62
2.4. Jednostka gospodarcza  	   64
3. Przedsiębiorstwo w rozumieniu prawa konkurencji Unii Europejskiej a przedsiębiorca 	  przedsiębiorstwo w rozumieniu prawa polskiego  	   69
4. Przedsiębiorstwo energetyczne  	   71
4.1. Przedsiębiorstwo energetyczne w kontekście prawa Unii Europejskiej  	   71
4.2. Przedsiębiorstwo energetyczne w prawie polskim  	   74
4.3. Szczególny status przedsiębiorstw podsektora energetyki atomowej  	   77
4.4. Szczególny status przedsiębiorstw podsektora węglowego  	   78
4.5. Energetyczne przedsiębiorstwo publiczne  	   80
4.6. Przedsiębiorstwo energetyczne w rozumieniu niniejszej pracy  	   82
5. Podsumowanie  	   83
Rozdział III	Przyznawanie pomocy "przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie" jako cecha pomocy państwa a instrumenty ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznych  	   87
1. Uwagi wstępne  	   87
2. Pojęcie "państwo członkowskie"  	   92
3. Pomoc przyznawana z zasobów państwowych  	   93
3.1. Zasoby państwa a ceny minimalne sprzedaży energii ze źródeł odnawialnych  	   95
3.2. Zasoby państwa a pokrycie kosztów osieroconych w energetyce  	   106
3.3. Zasoby państwa a systemy handlu uprawnieniami do emisji  	   117
3.4. Zasoby państwa a zasoby Unii Europejskiej w kontekście pomocy na inwestycje energetyczne  	   131
4. Przypisanie państwu członkowskiemu  	   141
4.1. Przypisanie pomocy państwu a zaangażowanie niezależnego krajowego organu regulacyjnego  	   143
4.2. Przypisanie pomocy państwu a taryfy energetyczne  	   146
4.3. Przypisanie państwu pomocy udzielanej przez przedsiębiorstwa publiczne  	   150
4.4. Przypisanie pomocy państwu a długoterminowe kontrakty sprzedaży energii elektrycznej  	   153
4.5. Przypisanie pomocy państwu a opodatkowanie produktów energetycznych  	   158
5. Pomoc przyznawana "w jakiejkolwiek formie"  	   165
6. Podsumowanie  	   168
Rozdział IV	"Selektywna korzyść" jako cecha pomocy państwa a instrumenty ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznych  	   173
1. Uwagi wstępne  	   173
2. Korzyść gospodarcza  	   175
2.1. Uwagi ogólne  	   175
2.2. Możliwość wystąpienia korzyści dla przedsiębiorstw w wyniku ingerencji państwa w sektorze energetycznym  	   176
2.3. Transakcje w warunkach odbiegających od warunków rynkowych  	   178
2.4. Instrumenty redukujące obciążenia w normalnych warunkach włączone do budżetów przedsiębiorstw  	   179
2.5. Korzyści pośrednie oraz subsydiowanie skrośne  	   181
2.6. Instrumenty niepowodujące korzyści gospodarczej, pomimo transferu zasobów  	   187
2.6.1. Koncepcja "pomocy" w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej  	   189
2.6.2. Odszkodowania prywatnoprawne  	   193
2.6.3. Świadczenia wykonywane z uwzględnieniem zasady inwestora rynkowego  	   194
2.6.4. Instrumenty ingerencji państwa a świadczenia państwa wobec przedsiębiorstw uwzględniające zasadę inwestora rynkowego  	   201
2.6.5. Rekompensata kosztów z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym  	   204
2.6.5.1. Usługi w ogólnym interesie gospodarczym  	   204
2.6.5.2. Możliwość zastosowania derogacji z art. 106 ust. 2 TFUE w stosunku do unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa  	   208
2.6.5.3. Przedsiębiorstwo energetyczne jako przedsiębiorstwo świadczące UOIG  	   210
2.6.5.4. Zakres, w jakim rekompensata kosztów świadczenia przez przedsiębiorstwo energetyczne UOIG nie stanowi korzyści dla przedsiębiorstwa  	   225
2.6.5.5. Instrumenty ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznych a rekompensata kosztów świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym  	   229
2.7. Wnioski w zakresie cechy "korzyści gospodarczej" w instrumentach ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznych  	   231
3. Selektywność korzyści  	   233
3.1. Uwagi ogólne  	   233
3.2. Możliwość wystąpienia selektywności w instrumentach ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznych  	   234
3.3. Ogólne środki interwencji a instrumenty ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznych  	   237
3.3.1. Ogólne środki interwencji  	   238
3.3.2. Ogólne środki interwencji a instrumenty skierowane do określonego sektora lub sektorów  	   241
3.4. Środki uzasadnione charakterem lub ogólną strukturą systemu a instrumenty ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznych  	   247
3.4.1. Pojęcie środków uzasadnionych charakterem lub ogólną strukturą systemu  	   247
3.4.2. Środki uzasadnione charakterem lub ogólną strukturą systemu  	   251
3.4.3. Uzasadnienie zewnętrzne  	   253
3.4.4. Uzasadnienie wewnętrzne  	   257
3.4.5. Wnioski w zakresie uzasadnienia charakterem lub ogólną strukturą systemu instrumentów ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznych  	   260
3.5. Wnioski w zakresie spełniania przez instrumenty ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznychcechy selektywności  	   262
4. Podsumowanie  	   264
Rozdział V	"Zakłócenie lub groźba zakłócenia konkurencji" jako cecha pomocy państwa a instrumenty ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznych  	   267
1. Uwagi wstępne  	   267
2. Powiązanie cech "zakłócenia lub zagrożenia zakłóceniem konkurencji" oraz "wpływu na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi"  	   273
3. Domniemanie zakłócenia lub zagrożenia zakłóceniem konkurencji  	   275
3.1. Zakłócenie lub zagrożenie zakłóceniem konkurencji jako konsekwencja udzielenia środka o charakterze selektywnym  	   275
3.2. Obowiązki Komisji w zakresie wykazania zakłócenia lub zagrożenia zakłóceniem konkurencji  	   278
4. Przypadki graniczne instrumentów ingerencji państwa w sektorze energetycznym z punktu widzenia możliwości zakłócenia konkurencji  	   281
4.1. Okoliczności wykluczające możliwość zakłócenia konkurencji na określonym rynku energetycznym  	   281
4.2. Liberalizacja rynków energetycznych a możliwość zakłócenia konkurencji w wyniku stosowania instrumentów ingerencji państwa  	   283
4.3. Monopol naturalny w energetyce a możliwość zakłócenia konkurencji w wyniku stosowania instrumentów ingerencji państwa  	   296
4.3.1. Argument monopolu naturalnego  	   296
4.3.2. Sieciowa infrastruktura energetyczna jako monopol naturalny  	   299
4.3.2.1. Pojęcie monopolu naturalnego  	   301
4.3.3. Monopol naturalny a konkurencja w energetyce  	   306
4.3.4. Ocena argumentu monopolu naturalnego  	   308
4.3.4.1. Możliwość subsydiowania skrośnego oraz pomocy pośredniej  	   310
4.3.4.2. Konkurencja na rynku bliskich substytutów  	   314
5. Podsumowanie  	   319
Rozdział VI	"Wpływ na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi" jako cecha pomocy państwa a instrumenty ingerencji państwa w działalność przedsiębiorstw energetycznych  	   323 
1. Uwagi wstępne  	   323
2. Wpływ na handel międzypaństwowy jako cecha pomocy państwa  	   325
3. "Możliwość wpływu" na handel międzypaństwowy  	   329
4. Domniemanie wpływu na wymianę handlową między państwami członkowskimi  	   336
5. Okoliczności wykluczające wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi  	   337
6. Przypadki graniczne instrumentów ingerencji państwa w sektorze energetycznym z punktu widzenia możliwości wpływu na handel między państwami członkowskimi  	   338
6.1. Uczestnictwo sektora energetycznego w wymianie handlowej na rynku wewnętrznym  	   338
6.2. Wpływ pomocy dla przedsiębiorstw energetycznych wyłącznie na handel wewnątrzkrajowy  	   344
6.2.1. Lokalny charakter działalności a wpływ na handel między państwami członkowskimi  	   344
6.2.2. Wpływ pomocy wyłącznie na handel na rynku lokalnym  	   345
6.2.3. Wpływ pomocy wyłącznie na handel Wewnątrz krajowy a działalność przedsiębiorstw energetycznych  	   347
6.2.4. Przypadek graniczny instrumentów ingerencji państwa w podsektorze ciepłowniczym  	   349
6.3. Wpływ pomocy dla przedsiębiorstwa energetycznego wyłącznie na rynki poza Unią Europejską  	   355
6.4. Szczególny przypadek pomocy de minimis  	   358
6.4.1. Pomoc de minimis a wpływ na handel między państwami członkowskimi  	   358
6.4.2. Problem legalności zasady de minimis  	   360
6.4.3. Problem kwalifikacji pomocy de minimis w kontekście art. 107 ust. 1 TFUE  	   362
6.4.4. Niewielkie znaczenie pomocy de minimis dla przedsiębiorstw energetycznych  	   367
7. Podsumowanie  	   367
Zakończenie  	   371
Summary
State aid for energy undertakings in the European Union law  	   387
Wykaz wykorzystanych w pracy orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości i Sądu Unii Europejskiej  	   401
Wykaz wykorzystanych w pracy decyzji Komisji Europejskiej  	   409
Bibliografia  	   415
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

108,36 zł
129,00 zł

Prawo jednostki do sądu europejskiego

Monografia Prawo jednostki do sądu europejskiego ma na celu ustalenie, czy i w jakim zakresie, na poziomie europejskim gwarantowana jest sądowa ochrona praw jednostki. Przedmiotem analizy są dwa systemy regionalne, w ramach których funkcjonują o...
158,76 zł
189,00 zł

Nadużycie prawa procesowego w postępowaniu arbitrażowym

Celem niniejszego opracowania jest zwrócenie uwagi na problem nadużycia prawa procesowego w postępowaniu arbitrażowym. Zagadnienie to jest szczególnie istotne nie tylko z uwagi na sam charakter postępowania toczącego się przed sądem polub...
74,76 zł
89,00 zł

Leksykon prawa rodzinnego i opiekuńczego. 100 podstawowych pojęć

Charakter publikacji sprawia, że z założenia jest ona przeznaczona dla szerokiego kręgu odbiorców. Cenną pomoc mogą odnaleźć w niej zarówno studenci, przedstawiciele doktryny jak również praktycy, którzy na co dzień mają do ...
13,30 zł
19,00 zł

Integracja europejska i nowy ład gospodarczy

Konstrukcja europejska potrzebuje zmian. To pokazał kryzys. W prezentowanym raporcie dowodzimy, że warunkiem przywrócenia stabilności politycznej i gospodarczej w Unii Europejskiej są właściwe reformy unii gospodarczej i walutowej (UGW). Jej for...
125,16 zł
149,00 zł

Międzynarodowe prawo żywnościowe

Monografia jest pierwszym w Polsce opracowaniem poświęconym normom prawa międzynarodowego publicznego w zakresie:rolnictwa,żywności i wyżywienia, prawa do żywności,bezpieczeństwa żywnościowego,suwerenności żywnościowej,
46,20 zł
55,00 zł

Historia ustroju i prawa sądowego Polski. Wydanie 5

Seria ta stanowi kanon wiedzy niezbędnej każdemu studentowi prawa do zdania egzaminu.W podręczniku "Historia ustroju i prawa sadowego Polski" omówione są zasady ustrojowe, źródła i system prawa:dawnej Polski do...
49,50 zł
66,00 zł

Potencjał innowacyjny i marketingowy współczesnych przedsiębiorstw. Problemy – Motywy – Dylematy. Tom 49

Współczesny rynek, niezwykle turbulentny i często nieprzewidywalny, stwarza obecnie przedsiębiorstwom nieograniczone możliwości ukierunkowywania działań na uwolnienie potencjału innowacyjnego i marketingowego. Dyskusja na ten temat generuje rosn...
24,08 zł
28,00 zł

Finanse publiczne i finanse przedsiębiorstw wobec światowego kryzysu gospodarczego. SE 72

Problematyka funkcjonowania finansów publicznych, rozpatrywana w związku z kryzysem finansowym, znalazła swoje odzwierciedlenie w artykułach poświęconych finansowej aktywności władzy publicznej. Finanse samorządu terytorialnego narażone są na szczeg...
49,50 zł
55,00 zł

Bezpieczeństwo państwa w XXI wieku. Podręcznik akademicki

Monografia przedstawia interdyscyplinarną analizę bezpieczeństwa państwa w XXI wieku z uwzględnieniem jego aspektu wewnętrznego i zewnętrznego. Autorzy dokonali pogłębionej analizy zarówno pojęcia bezpieczeństwa państwa, jak również podst...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!