Poradnictwo pedagogiczne
Książka „ Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień” stanowi podręcznik do przedmiotu Poradnictwo pedagogiczne dla studentów kierunków pedagogicznych. Poradnictwo dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze, rewalidacyjne i zawodowe analizowane w obszarze teoretyczno-praktycznym stanowią treść książki. Poruszone w niej zagadnienia dotyczą podstawowych aspektów pomocy pedagogicznej, w odniesieniu do obszaru edukacyjnego, uwzględniając wielowymiarowość poradnictwa i jego dynamiczny charakter. Teoretyczne założenia wybranych obszarów, stanowiących problem poradnictwa, zostały uzupełnione praktycznymi wskazówkami postępowania poradniczego w różnych sytuacjach edukacyjnych. Publikacja ma na celu zapoznanie studentów z problematyką poradnictwa i pomocy udzielanych szerokiej grupie odbiorców (dzieciom, młodzieży, rodzicom, nauczycielom, wychowawcom). Charakterystyka działań pomocowych, poradniczych, strategie czy metody i środki wykorzystywane w poradnictwie pedagogicznym dostarczają niezbędnej wiedzy teoretycznej z zakresu filozofii, psychologii, socjologii i pedagogiki podkreślając interdyscyplinarny charakter działań poradniczych, a praktyczne ćwiczenia (zadania dla studenta) kształtują gotowość udzielania profesjonalnej pomocy w zakresie czynności zawodowych opartych na relacjach interpersonalnych.
Książka jest odpowiedzią na potrzeby studentów związane z przygotowaniem zawodowym do realizacji czynności poradniczych w ramach obowiązków pedagogicznych. Nowe kompetencje diagnostyczno-terapeutyczne nauczyciela wymagają umiejętności pomocowych, doradczych, wspierających, co stanowi wyzwanie dla wykładowców akademickich realizujących taki przedmiot. Publikacja skupia informacje, poglądy, teorie wskazując jednocześnie praktyczny aspekt działań poradniczych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-230-2
- ISBN druku: 978-83-7587-211-8
- Liczba stron: 196
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział 1. Założenia teoretyczne i przedmiot zainteresowań poradnictwa pedagogicznego 11 1.1. Rys historyczny rozwoju poradnictwa w Polsce i jego stan obecny 11 1.2. Działania poradnicze w przestrzeni czasowej i społecznej 18 1.3. Pojęcie i cele poradnictwa. Podmiot i przedmiot oraz zakres działań poradniczych 22 1.4. Poradnictwo jako proces pomagania – etapy i zasady udzielania pomocy 27 1.5. Rodzaje poradnictwa w świetle psychologicznych koncepcji człowieka 32 1.6. Zasady oddziaływań w sytuacji poradniczej. Charakterystyka czynności poradniczych 36 1.6.1. Funkcje i strategie poradnictwa – charakterystyka 39 1.6.2. Metody, techniki i środki wykorzystywane w poradnictwie pedagogicznym 42 1.7. Cechy osobowe i umiejętności doradcy jako warunek skutecznego pomagania 54 1.8. Poradnictwo medialne jako nowa forma udzielania pomocy 58 1.8.1. Poradnictwo zapośredniczone – założenia teoretyczne i praktyka 60 1.8.2. Internet jako środek komunikacji w relacji poradniczej 61 1.8.3. Internetowe grupy wsparcia i samopomocy 65 Rozdział 2. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa pedagogicznego 71 2.1. Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej 71 2.1.1. Podstawowe założenia prawno-organizacyjne funkcjonowania placówki 71 2.1.2. Działalność opiniodawcza poradni 74 2.1.3. Orzecznictwo psychologiczno-pedagogiczne jako forma pracy poradni 76 2.2. Poradnie rodzinne – zakres i przedmiot udzielania pomocy 78 2.3. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej 83 Rozdział 3. Poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze – założenia i obszary działania 89 3.1. Pojęcie, cel i przedmiot zainteresowań poradnictwa dydaktyczno-wychowawczego 89 3.2. Działania poradnicze w sytuacji oceny dojrzałości szkolnej 91 3.3. Zakres i rodzaje pomocy wobec problemu niepowodzeń szkolnych 95 3.3.1. Postępowanie poradnicze w relacji doradca – rodzic 98 3.3.2. Postępowanie poradnicze w relacji doradca (specjalista) – nauczyciel 100 3.4. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu jako przedmiot poradnictwa 102 3.4.1. Działania poradnicze w relacji pomocowej rodzic – nauczyciel (przykłady) 107 Rozdział 4. Poradnictwo rehabilitacyjne jako forma pomocy dziecku i jego rodzinie 111 4.1. Pedagogizacja rodziców dziecka niepełnosprawnego 114 4.2. Interdyscyplinarny charakter poradnictwa dla rodziców dzieci niepełnosprawnych 116 4.3. Instytucjonalne i indywidualne formy pomocy i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych 119 4.4. Pomoc i porada w obszarze kształcenia uczniów niepełnosprawnych 122 Rozdział 5. Poradnictwo opiekuńcze – cele, zadania i formy realizacji 125 5.1. Potrzeba jako kategoria psychologiczna – rozumienie i typologia 125 5.2. Poradnictwo pedagogiczne wobec zadań opiekuńczych rodziny 127 5.3. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa opiekuńczego 131 5.4. Poradnictwo pedagogiczne w zakresie zadań opiekuńczych szkoły 133 Rozdział 6. Poradnictwo i pomoc uczniom z zaburzeniami zachowania 137 6.1. Kontrowersje wokół pojęcia zaburzenia zachowania – koncepcje etiologiczne 137 6.2. Pomoc dziecku z zaburzeniami zachowania w warunkach przedszkola i szkoły 141 6.3. Pomoc rodzicom dzieci z zaburzeniami zachowania 148 Rozdział 7. Poradnictwo zawodowe w przestrzeni edukacyjnej 155 7.1. Wyjaśnienie pojęć i zadania poradnictwa zawodowego 155 7.2. Zadania rodziców, nauczyciela i pedagoga w systemie poradnictwa zawodowego 158 7.3. Realizacja zadań poradnictwa zawodowego w poradni psychologiczno-pedagogicznej 162 7.4. Szkolny doradca zawodowy – zakres i formy pracy 164 7.5. Specyfika kontaktu poradniczego i modele pracy doradcy zawodu 168 7.6. Poradnictwo zawodowe na odległość – podstawowe założenia projektu 172 Zakończenie 175 Bibliografia 179 Aneks 189