MENU

Postaw na użyteczność

(eBook)

UX dla deweloperów i projektantów na przykładzie aplikacji mobilnych

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2019

  • Autor: Matt Lacey

  • Tłumacz: Anna Magiera

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Postaw na użyteczność

To, że jakaś aplikacja istnieje i działa nie oznacza, że ludzie od razu będą jej używać. Ważna jest użyteczność! Większość programistów aplikacji mobilnych staje się do pewnego stopnia projektantami. Opanowując zaledwie kilka podstawowych zasad tworzenia interfejsu użytkownika, może zadecydować o tym, czy aplikacja mobilna jest użyteczna, czy też nie.

Postaw na użyteczność to przewodnik dla programistów zmagających się z projektowaniem aplikacji mobilnych. Popierając przykładami z własnej, wieloletniej praktyki, Matt Lacey, programista i projektant, opisuje łatwe do zastosowania techniki poprawiające użyteczność aplikacji. Unikając przeintelektualizowanych teorii projektowania, mówi, jak radzić sobie z przerwanym dostępem do sieci czy jak sprawić, aby wprowadzanie danych było intuicyjne. Przeczytaj tę książkę, a twoje aplikacje będą miały lepszy wygląd, twoi użytkownicy będą bardziej zadowoleni, a ty będziesz mógł przybić piątkę z kolegami z zespołu projektowego.

O czym jest ta książka?
- Rozumieniu użytkowników
- Optymalizowaniu wejścia i wyjścia
- Tworzeniu szybkich, responsywnych aplikacji
- Rozwiązywaniu problemów z niestabilnym łączem
- Zarządzaniu energią i zasobami

Książka jest przeznaczona dla programistów pracujących nad aplikacjami natywnymi lub webowymi.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
przedmowa xvii
podziękowania xix
o książce xxi
1. Wprowadzenie 1
	1.1 Czym jest użyteczność i dlaczego ma znaczenie? 1
		Użyteczność ma znaczenie dla każdego 2  
		Użyteczność, UX i projektowanie 2
		Przepis na sukces 3    
		Użyteczność a intuicyjność 5
	1.2 Lista sześciu komponentów wpływających na dobry odbiór aplikacji 6
		Kontekst użycia podstawą projektowania aplikacji 6    
		Wejście obejmuje wszystkie sposoby, w jakie dane i informacje dostają się do aplikacji 7    
		Wyjście obejmuje to, co jest wyświetlane na ekranie, i to, co nie jest widoczne 8    
		Responsywność: sposób postrzegania danych wyjściowych 9    
		Łączność jest zmienna i nie zawsze gwarantowana 9    
		Zasoby są ograniczone i należy nimi zarządzać 10
	1.3 Jak wykorzystać listę sześciu komponentów, żeby wpłynąć na tworzenie lepszych aplikacji 11
		Przykład 1: klient poczty 11    
		Przykład 2: aplikacja informacyjna 13    
		Przykład 3: gra Obrona wieży (Tower defense) – gra strategiczna 16
	1.4 Dlaczego w aplikacji trzeba uwzględnić listę sześciu komponentów 18
		Doświadczenia są ważnym czynnikiem różnicującym 18    
		Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom użytkowników 22    
		Planowanie drogą do sukcesu 22
CZĘŚĆ I KONTEKST  25
2. Kto używa aplikacji? 27
	2.1 To nie ty jesteś użytkownikiem swojej aplikacji 28
		Co odróżnia cię od użytkowników 28    
		Nie jesteś przeciętnym użytkownikiem 31   
		Bądź świadom tego, co wpływa na twoje myślenie 32
	2.2 Dla kogo jest aplikacja? 33
		Dla kogo aplikacja będzie stanowiła wartość? 34    
		Zrozumienie docelowej grupy odbiorców 35    
		Czy wystarczająca liczba użytkowników będzie zainteresowana aplikacją? 37    
		Dopasowywanie do oczekiwań określonych grup 39    
		Persona 40    
		Wykorzystanie aplikacji w przedsiębiorstwie 42
	2.3 Każdy jest inny 44
		Weź pod uwagę różne możliwości 44    
		Weź pod uwagę różne oczekiwania 46    
		Weź pod uwagę różne cele 47
	2.4 Co robią użytkownicy? 49
		Jak użytkownicy korzystają z aplikacji? 49    
		Jakie inne działania podejmują użytkownicy? 54
3. Gdzie i kiedy aplikacja jest używana? 57
	3.1 Gdzie aplikacja jest używana? 57
		Wykorzystanie aplikacji w geografi cznej skali makro 58    
		Wykorzystanie aplikacji w geograficznej skali mikro 60
	3.2 Regionalizacja 61
		Weź pod uwagę wsparcie dla różnych języków 61   
		Wpływ kultury i lokalizacji na aplikację 66
	3.3 Kiedy aplikacja jest używana? 70
		Weź pod uwagę porę dnia 71    
		Weź pod uwagę dzień tygodnia 73    
		Weź pod uwagę porę roku 73    
		Jak długo aplikacja jest używana? 75
	3.4 Jakie działania są podejmowane w trakcie korzystania z aplikacji? 78
		Czy osoba korzystająca z aplikacji jest w ruchu, czy też nie? 79    
		Czy użytkownik jest skupiony, czy jego uwaga jest rozproszona? 80    
		Czy aplikacja jest jedynym narzędziem wykorzystywanym przez użytkownika? 81    
		Czy użytkownik jest w pozycji stojącej, siedzącej czy leżącej? 82
4. Na jakim urządzeniu aplikacja jest używana? 84
	4.1 Napisz raz, uruchom wszędzie? 85
	4.2 Wspieranie różnych systemów operacyjnych 87
		Ograniczenia wynikające z systemu operacyjnego 87    
		Interfejs użytkownika (UI) a system operacyjny 88    
		Różne wersje systemu operacyjnego 90    
		System operacyjny wykorzystywany w fi rmie 90
	4.3 Zachowanie tożsamości i różnicowanie marki 91
		Marka vs tożsamość wizualna 92    Wyodrębnienie własnej marki od marki systemu operacyjnego 92   
		Przestrzeganie konwencji systemu operacyjnego przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości marki 94
	4.4 Wspieranie różnych możliwości urządzenia 95
		Obsługiwanie urządzeń o różnych wymiarach 95    
		Zróżnicowanie w możliwościach podzespołów 98    
		Zróżnicowanie oprogramowania 102
CZĘŚĆ II WEJŚCIE 105
5. Jak wygląda interakcja użytkownika z aplikacją 107
	5.1 Wspieranie różnych narzędzi do obsługi ekranów dotykowych 108
		Obsługa aplikacji palcem 109    
		Obsługa aplikacji rysikiem 114   
		Obsługa aplikacji za pomocą myszy i klawiatury 116
	5.2 Obsługa aplikacji przez dotyk 118
		Wspieranie gestów 119    
		Wspieranie gestów wielodotykowych 122
	5.3 Kiedy obsługa dotykowa staje się skomplikowana 123
		Reakcja systemu na dotyk nie zawsze odpowiada oczekiwaniom użytkowników 124    
		Obsługa pierwotnych zdarzeń wejściowych wymaga szczególnej uwagi 126
6. Dane wprowadzone przez użytkownika 129
	6.1 Cele użytkowników aplikacji 130
		Minimalizowanie ilości wprowadzanych danych 131    
		Optymalizacja przy użyciu wartości domyślnych i podpowiedzi 137    
		Optymalizacja przy użyciu alternatywnych wejść 138
	6.2 Jak prosić o dane w formularzach 140
		Optymalizacja układu formularza 141    
		Ułatwianie wprowadzania tekstu 145
		Wprowadzenie haseł 148    
		Ułatwianie korzystania z zamkniętej listy opcji 151
		Pola wymagane i walidacja 153
7. Dane z innych źródeł 158
	7.1 Dane z zasobów sieciowych 159
		Postępowanie z danymi, których zażądała aplikacja 159    
		Postępowanie w sytuacji użycia notyfi kacji push 161
	7.2 Dane z urządzenia 164
		Dane z systemu operacyjnego 164   
		Dane z systemu plików 166    
		Dane pochodzące z innych aplikacji 167
	7.3 Dane z czujników 169
		Transparentność i uprawnienia 169    
		Uwzględnianie zmienności danych 171
	7.4 Odgadywanie danych wejściowych metodami heurystycznymi 173
		Poprawa działania aplikacji na podstawie historii użycia pojedynczej osoby 173    
		Poprawa działania aplikacji na podstawie historii użycia wszystkich użytkowników 175
CZĘŚĆ III WYJŚCIE  177
8. Wyświetlanie komponentów w aplikacji 179
	8.1 Podstawy projektowania komponentów wizualnych 180
		Stawianie użytkownika i jego celów na pierwszym planie 180    
		Spełnianie oczekiwań użytkowników 181    
		Uwzględnianie rodzaju urządzenia, na którym aplikacja jest używana 181    
		Przestrzeganie norm i konwencji 182
	8.2 Układ kontrolek na ekranie 184
		Tworzenie znaczenia i zależności przez wyrównania i hierarchię 184    
		Tworzenie znaczenia i zależności przez spójność 186    
		Tworzenie znaczenia i zależności przez bliskość 187
	8.3 Nawigowanie po aplikacji 189
		Popularne wzorce nawigacji 189    
		Trzy komponenty nawigacji wymagające szczególnej uwagi 191
	8.4 Unikanie dyskryminacji 194
		Tworzenie interfejsu dla wszystkich 194    
		Jednolity przekaz dla wszystkich użytkowników 195
	8.5 Czynniki wpływające na wyświetlanie obrazów 196
		Jeden rozmiar nie dla wszystkich 196    
		Fizyczny rozmiar to nie wszystko: weź również pod uwagę proporcje i formatowanie 200    
		Tworzenie grafik zastępczych 201
	8.6 Stosowanie ikon 203
	8.7 Zewnętrzne dane, jakość łącza – przypadki brzegowe 205
		Zawartość, która ładuje się powoli lub nie ładuje się wcale 206    
		Gdy zewnętrzne dane są niedostępne 207    
		Unikanie stanów pustych bez wyjaśnienia 207
9. Wyjście niewizualne 210
	9.1 Rozszerzenie komunikacji przez dźwięk i wibracje 211
		Komunikaty dźwiękowe 211    
		Nie tylko wibracje 213
	9.2 Kanały komunikacji dla innych aplikacji i urządzeń 215
	9.3 Komunikacja z backendu 218
		Umożliwienie komunikacji wielokanałowej 218    
		Wysyłanie powiadomień push 220
		Używanie symboli (badge) z powiadomieniami push 223
	9.4 Komunikacja z użytkownikiem spoza aplikacji 225
		Korzystanie z wiadomości 225    
		Korzystanie z wiadomości SMS-owych 227    
		Korzystanie z zewnętrznych serwisów (komunikacyjnych) przesyłania wiadomości 227
CZĘŚĆ IV RESPONSYWNOŚĆ  231
10. Zrozumienie postrzegania czasu 233
	10.1 Jak ludzie postrzegają czas w świecie urządzeń mobilnych 234
		Kontekst a responsywność 234   
		Postrzeganie to odczucia, opinie i porównania 235
		Bądź responsywny, stosując powiadomienia 237    
		Poznaj oczekiwania, ale najszybsza reakcja nie zawsze jest pożądana 238
	10.2 Wpływanie na responsywność w kontekście postrzegania czasu 240
		Odpowiedz na pytanie, co aplikacja robi w danym momencie 241    
		Pokaż postęp w momencie trwającej akcji 244    
		Animacje mogą zamaskować opóźnienia systemu 245    
		„Gotowy do użycia” nie oznacza „wolny od zadań” 246
	10.3 Postrzeganie związane z biegiem czasu 248
11. Szybkie uruchamianie aplikacji 253
	11.1 Uruchamianie aplikacji minimalną ilością działań 254
		Minimalizacja liczby kroków potrzebnych do uruchomienia aplikacji 254    
		Wyświetlanie ekranu powitalnego podczas uruchamiania aplikacji 257
	11.2 Wstępne ładowanie przyspieszy działanie aplikacji 259
		Dystrybucja aplikacji wraz z treścią 259   
		Wstępne ładowanie danych przed kolejnym użyciem aplikacji 260
	11.3 Preformatowanie danych pobranych przez aplikację 263
	11.4 Buforowanie oszczędza czas i pieniądze 265
		Używanie pamięci podręcznej i przestrzeni dyskowej 265    
		Sprawdzanie, czy istnieje nowa wersja zbuforowanych danych 267    
		Kiedy należy unieważniać i usuwać buforowane elementy 269
12. Szybkie działanie aplikacji 274
	12.1 Używanie wczesnego ładowania, żeby użytkownicy nie czekali 275
		Wczesne ładowanie danych uzupełnia ładowanie wstępne 276    
		Uważaj, aby nie ładować danych zbyt wcześnie 278    
		Jakie dane ładować wcześnie? 278
	12.2 Operacje równoległe zajmują mniej czasu 280
		Operacje synchroniczne i asynchroniczne 281    
		Jak projektować równoległe zadania 282
	12.3 Poprawa szybkości i kontroli przez łączenie zapytań 285
		Kontrola serwera, z którym łączy się aplikacja 286    
		Szybsze odpowiedzi dzięki połączonym żądaniom 287    
		Upraszczanie aplikacji klienta przez łączenie zapytań 288    
		Łączenie żądań dostępu do danych lokalnych 289
CZĘŚĆ V DOSTĘP DO SIECI  293
13. Sposoby na zróżnicowaną jakość połączenia 295
	13.1 Połączenia nie są takie same 296
		Zabezpieczenie połączenia 296    
		Szybkość połączenia może się różnić 297   
		Koszt połączenia może być zmienny 298
	13.2 Niestabilność łącza to codzienność 300
		Połączenia mogą być niedostępne 300    
		Połączenia mogą zostać utracone 301    
		Połączenia mogą się zmieniać 302
	13.3 Obsługa niestabilnego łącza 303
		Buforowanie 304    
		Kompresja 304    
		Odsunięcie operacji w czasie 305    
		Operacje wsadowe 305    
		Automatyczne ponawianie operacji 306
	13.4 Równowaga między użytecznością a słabym połączeniem 307
		Priorytetyzowanie akcji przy słabym łączu 308    
		Dostosowanie zużycia danych do warunków połączenia 309
	13.5 Danie użytkownikowi kontroli przy słabym łączu 310
CZĘŚĆ VI ZASOBY 315
14. Zarządzanie zużyciem energii i zasobami 317
	14.1 Gdy się skończą, to ich nie będzie 318
	14.2 Czy naprawdę ich potrzebujesz? 321
		Ładowanie opóźnione może zminimalizować straty 322    
		Oszczędzanie zasobów dzięki źródłom alternatywnym 324
	14.3 Jak często zamierzasz z nich korzystać? 327
		Zarządzanie zasobami, które są używane tylko raz 327    
		Zarządzanie zasobami, które są wykorzystywane wielokrotnie 328
	14.4 Czy nadal ich potrzebujesz? 329
		Wyłączanie zasobów po zakończeniu 329    
		Reagowanie na zmieniające się okoliczności 331
załącznik A Odpowiedzi do ćwiczeń 333
załącznik B Zastosuj w praktyce 344
załącznik C Bibliografia 358
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(mobi)
Brak informacji
(epub)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

31,50 zł
35,00 zł

Media a postawy prosportowe młodzieży akademickiej

Dla wielu z pokolenia digital natives, a więc urodzonych już po powstaniu Internetu, jeżeli czegoś lub kogoś nie można znaleźć w sieci, to z dużą pewnością ten ktoś lub coś nie istnieje. Niniejsza książka, przygotowana w większości przez Autorów...
32,51 zł
37,80 zł

Postawy zawodowe informatyków: jednostka, zespół, organizacja

Postawy zawodowe informatyków: jednostka, zespół, organizacja to książka interesująca z trzech perspektyw. W perspektywie publikacji naukowej jest przykładem szeroko zakrojonych badań z zakresu zachowań organizacyjnych – przynosi od...
44,25 zł
59,00 zł

Wady postawy i stóp u dzieci

Siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej to główne przyczyny wad postawy i stóp, które - niezauważone w wieku dziecięcym - mogą doprowadzić do poważnych schorzeń w późniejszym okresie życia. Dlatego konieczne są dział...
37,80 zł
42,00 zł

Postaw na charakter i kompetencje. Stanowisko i władza nie zrobią z ciebie lidera

„Timothy’emu Clarkowi ponownie udało się ująć skomplikowany temat z elegancką prostotą. Opisane przezeń wymiary charakteru i kompetencji oraz cztery filary tych przymiotów składają się na ponadczasowe zasady, które pozwo...
9,36 zł
12,00 zł

Skala postaw Być i Mieć

Zajmowali się nią filozofowie, teologowie, socjologowie, pedagodzy oraz psycholodzy. Kwestia ta budzi również szerokie zainteresowanie społeczne. W okresie wielu przemian ekonomicznych, kulturowych i społecznych, kryzysu moralnego i ekologiczneg...
2,50 zł
5,00 zł

Wady postawy u dzieci. Rozpoznanie, charakterystyka, profilaktyka

Jakie są przyczyny występowania wad postawy u dzieci? Jak możemy zapobiec powstaniu wad postawy u naszego dziecka? Na co należy zwracać uwagę w okresie niemowlęcym? O czym należy pamiętać, gdy nasze dziecko uczy się chodzić? Jaka jest prawidłowa postaw...
14,36 zł
16,70 zł

Postawy ojcowskie w środowisku wiejskim

Autor przedstawia wizerunek współczesnego ojca – obecnego w życiu dziecka i zaangażowanego w jego wychowanie. Książka zawiera wyczerpujące omówienie tematu, począwszy od teoretycznego opisu historii rodziny, przez psychologiczne uję...
22,62 zł
29,00 zł

Postawy wobec Żydów wyrażone w narracjach warszawskich seniorów.

Niniejsza publikacja jest teoretyczno-empirycznym studium socjologicznym dotyczącym wypowiedzi i postaw warszawskich seniorów odnośnie Żydów, ich dziedzictwa i tradycji, a także relacji polsko-żydowskich, których sami doświadczyli ...
14,18 zł
15,75 zł

Style wychowania i postawy rodzicielskie wobec dzieci z zaburzeniami oddawania moczu

Współczesne podejście do moczącego się dziecka musi mieć charakter kompleksowy, stąd szczególnej wartości nabierają prace interdyscyplinarne z tego zakresu. Taki charakter ma monografi a pt. „Style wychowania i postawy rodzicielskie...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!