Postawa twórcza a hierarchia wartości młodego pokolenia - 04 Metodologia badań własnych
Zagadnienia dotyczące współzależności systemu aksjologicznego z postawą twórczą młodzieży gimnazjalnej i licealnej to obszar interesujący zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym. Prezentowana praca wpisuje się w powszechnie aprobowany interdyscyplinarny nurt ujmowania i badania zagadnień dotyczących hierarchizowania wartości wśród uzdolnionej twórczo młodzieży. Autorka skupia się na ustaleniu zależności pomiędzy postawą twórczą a preferencją określonych wartości, ze szczególnym uwzględnieniem różnic w preferencji wartości ostatecznych i instrumentalnych w zależności od poziomu przejawianej postawy twórczej. Zarysowana we wstępie tematyka jest odzwierciedleniem potrzeby uzasadnienia wyboru tego właśnie tematu, który niewątpliwie mieści się w sferze zainteresowań reprezentantów nauk społecznych.
Publikacja przygotowana z myślą o nauczycielach pedagogach, wychowawcach, a także osobach pracujących z uczniem uzdolnionym twórczo może stanowić również pomoc dla osób poszukujących informacji na temat mechanizmów wyboru wartości przez młodzież w wieku dorastania.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-646-6
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp / 7 1. Problematyka twórczości i postawy twórczej / 11 1.1. Rozważania wokół pojęcia „twórczość” / 11 1.2. Postawa twórcza w kontekście psychologicznych teorii postaw / 16 1.3. Twórczość a konformizm i nonkonformizm / 27 2. Pojęcie i teorie wartości w naukach społecznych / 33 2.1. Problematyka wartości w ujęciu filozoficznym / 33 2.2. Pojęcie wartości w socjologii / 36 2.3. Wartości w psychologii / 38 2.4. Pedagogika wobec wartości / 40 2.5. Miltona Rokeacha teoria wartości / 43 3. System wartości młodego pokolenia w kontekście przemian społeczno-kulturowych / 49 3.1. Postawy młodzieży wobec wartości na tle współczesnych badań / 51 3.2. Dorastanie a kryzys w wartościowaniu / 59 4. Metodologia badań własnych / 66 4.1. Założenia teoretyczne / 66 4.2. Przedmiot oraz cele badań / 70 4.3. Problemy badawcze / 71 4.4. Hipotezy badawcze / 72 4.5. Zmienne i ich operacjonalizacja / 72 4.6. Narzędzia badawcze / 73 4.6.1. Stanisława Popka Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH w wersji dla uczniów / 73 4.6.2. Piotra Brzozowskiego Skala Wartości (SW) — polska adaptatacja Value Survey Miltona Rokeacha / 74 4.7. Charakterystyka badanej grupy i organizacja badań / 75 4.8. Kierunki analizy statystycznej / 76 5. Analiza i prezentacja wyników / 77 5.1. Statystyczny opis uzyskanych wyników / 77 5.1.1. Wartości zmiennych niezależnych ubocznych / 77 5.1.2. Postawa twórcza/odtwórcza badanych kwestionariuszem KANH / 78 5.1.3. Preferencje wartości wśród badanej młodzieży / 82 5.2. Statystyczna weryfikacja postawionych hipotez / 84 5.2.1. Związek między postawą twórczą/odtwórczą a hierarchią warości młodzieży / 84 5.2.2. Zróżnicowanie postawy twórczej ze względu na płeć i etap kształcenia / 90 5.2.3. Zróżnicowanie preferencji wartości ze względu na płeć i etap kształcenia / 93 6. Interpretacja wyników / 103 6.1. Postawa twórcza/odtwórcza osób badanych w świetle badań kwestionariuszem KANH / 103 6.2. Preferencje wartości w grupie badanej młodzieży / 105 6.3. Preferencje wartości młodzieży z wysokim wynikiem w skali heurystyki / 107 6.4. Postawa twórcza/odtwórcza a płeć i etap kształcenia młodzieży / 108 6.5. Preferencje wartości a płeć i etap kształcenia młodzieży / 110 Podsumowanie / 112 Bibliografia / 116 Summary / 125 Zusammenfassung / 127