Powieść graficzna
W publikacji dokonano analizy powieści graficznej jako gatunku o znamionach literackości przy zastosowaniu metodologii kognitywnej. Czytelnik zostaje zapoznany z podstawowymi założeniami poetyki kognitywnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na mechanizmy stojące za tekstem, w tym na te związane z procesem lektury. Autor sytuuje powieść graficzną w perspektywie historycznej, ale przede wszystkim podejmuje próbę gatunkowego wyróżnienia jej z dziedziny komiksu. Rozważa przy tym teoretyczne zagadnienia związane ze sposobem badania gatunków hybrydycznych i wieloznakowych w obliczu kryzysu genologii esencjalnej, dowodząc, że komiks i powieść graficzna zasługują na włączenie ich w sferę zainteresowań (nowej) genologii.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8088-533-2
- ISBN druku: 978-83-8088-532-5
- Liczba stron: 338
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Uwagi wstępne 11 Rozdział 1. Kultura popularna 23 1.1. Swoistość kultury (po)nowoczesnej: kultura masowa a kultura popularna 23 1.2. Kultura masowa 25 1.2.1. Kultura masowa: podstawowe aspekty 28 1.2.2. Krytyka kultury masowej (przegląd głównych stanowisk) 31 1.3. Kultura popularna 37 1.3.1. Kultura popularna a gra i zabawa 46 1.3.2. Kultura popularna, zwrot wizualny i komiks 56 Rozdział 2. Od protokomiksów do powieści graficznej 63 2.1. Zarys historii powszechnej komiksu 63 2.1.1. Od „prahistorii” do protokomiksów 65 2.1.2. Pierwsze komiksy 69 2.1.3. Lata 20. i 30. XX wieku 72 2.1.4. Narodziny superbohaterów 74 2.1.5. Komiks i propaganda: II wojna światowa i pierwsze lata po wojnie 79 2.1.6. Lata 40. i 50. — poza propagandą 84 2.1.7. Komiks i kontrkultura 89 2.1.8. Lata 70. i 80. i sytuacja komiksu superbohaterskiego 92 2.1.9. Powieść graficzna 93 2.2. Komiks polski a komiks w Polsce 99 Rozdział 3. W stronę genologii (po)humanistycznej i kognitywistyki 109 3.1. Genologia w kontekście teorii polisystemów 110 3.2. Rzut oka na kategorię literackości 112 3.3. Literackość a powieściowość 118 3.4. Rekonfiguracje narratologii 119 3.4.1. Poetyka kognitywna i kognitywistyczna teoria narracji 123 3.4.2. (Meta)krytyczność, metareprezentacje i metakognicja 124 Strażnicy Alana Moore’a i Dave’a Gibbonsa 126 3.4.3. Intersubiektywność i fokalizacja 135 Maus Arta Spiegelmana 138 3.5. Zarys sytuacji polskiej genologii literackiej 141 3.6. Powieść graficzna: przedmiot kognitywistycznej genologii (po)humanistycznej 146 Rozdział 4. Komiks w systemie znaków 151 4.1. Teoria komiksu: rekonesans 151 4.2. O interpretacjach gatunku: wstępne zdefiniowanie pojęć komiks i powieść graficzna 153 4.3. W stronę historii komiksu 171 4.4. O kilku pojęciach: gatunek, medium, język i tekst 173 4.5. Ikonolingwizm: relacja obrazu i słowa w komiksie 177 4.6. Tekst komiksowy a amalgamat konceptualny 189 Rozdział 5. Analiza powieści graficznych w perspektywie kognitywistycznej 195 5.1. Perspektywa, kierunki i narzędzia kognitywistyki 195 5.2. Metodologia analizy 209 5.3. Model poznawczy a powieść graficzna i co z niego wynika dla studiów nad gatunkiem 211 5.4. Kategorie narratologiczne Mieke Bal a powieść graficzna 216 Narrator i poziomy narracji 217 5.5. Metafory i amalgamaty konceptualne jako kognitywne wektory narracji 252 Narrator i poziomy narracji 252 Zakończenie: zwrot cyfrowy i co dalej? 283 Bibliografia 291 Indeksy 321 • nazwisk 321 • powieści graficznych i innych tytułów komiksów 329 Spis ilustracji 333 O Autorze 337