Prace Polonistyczne t. 70/2015
Pierwszy rocznik „Prac Polonistycznych ukazał się w Łodzi w 1937 roku, z inicjatywy wybitnych humanistów związanych z Wolną Wszechnicą (ze Stefanią Skwarczyńską na czele). Pismo na trwałe związało się z Łodzią i regionem, ale od początku było periodykiem o charakterze ogólnopolskim. Po wojnie, nie przestając pełnić funkcji forum środowiska macierzystego, zyskiwało z każdym wydanym tomem coraz większy zasięg oddziaływania i coraz mocniejszą pozycję ogólnopolską. Przyjęto i konsekwentnie realizowano zasadę, aby publikować w kolejnych rocznikach artykuły literaturoznawców z rozmaitych ośrodków i środowisk, oraz aby byli to najlepsi specjaliści w zakresie danej problematyki. W ciągu ponad siedemdziesięciu lat istnienia „Prace Polonistyczne” zyskały uznanie i wysoką rangę ze względu na to, że każdy rocznik w zgodnej opinii badaczy wydatnie wzbogacał wiedzę o rodzimej literaturze. Rozprawy opublikowane w „Pracach Polonistycznych” weszły w dziesiątkach pozycji do podstawowej bibliografii każdej epoki literackiej i każdej dziedziny literaturoznawstwa. Od blisko dwudziestu lat redakcja „Prac Polonistycznych” (najpierw pod kierunkiem Krystyny Poklewskiej, a od ponad dekady — Wiesława Pusza) nadaje tomom charakter monograficzny. Ukazały się roczniki poświęcone dorobkowi autorskiemu: Z. Herberta, J. Słowackiego, J. Tuwima, wydano tomy tematyczne: Przypomnienia i promocje; U zbiegów stuleci; Zaskoczenia; „Jakaż to nuża wisi nade mną”, czyli w okowach ciała i duszy; Romantycy — fantastyka — podróż; Tobie — teraz. W kręgu literackich ofiarowań; Z powodu okoliczności, pod wpływem chwili; Pory dnia, pory roku; Potomność i potomkowie. Zapisać się w pamięci, zapisać się w nazwisku; Jak literat z literatem. Słowem i czynem, na tak i na nie; Z warsztatów badaczy literatury oświecenia. Aktualia. W ostatnich latach pismo wzbogaciło się o nowe działy; do „Rozpraw i artykułów” doszły „Edycje”, „Na marginesach lektur” i „Przekłady”.
- Kategorie:
- Język wydania: francuski,polski
- ISSN: 0079-4791
- Liczba stron: 286
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
ROZPRAWY Grzegorz P. Bąbiak „CZERWONA MARIANNA”, O POLSKO-FRANCUSKICH ZWIĄZKACH LITERACKICH NA ŁAMACH „ODRODZENIA” (1945–1950) ..................................... 9 Laurent Béghin AUTOUR DE LA RÉCEPTION DE LA LITTÉRATURE POLONAISE DANS LA BELGIQUE FRANCOPHONE DE L’ENTRE-DEUX-GUERRES ................................... 31 Emmanuel Desurvire FRANCUSKA TWÓRCZOŚĆ TEATRALNA CHARLES’A EDMONDA ............................................... 51 Maria Gołębiewska HENRI BERGSON A KAROL IRZYKOWSKI — INSPIRACJE I PARALELE ........................................ 81 Lidia Ignaczak TEATRALNE BOYOWANIE (1). MIEJSCE FRANCUSKIEJ FARSY W POLSKIM TEATRZE MIĘDZYWOJENNYM Z PERSPEKTYWY RECENZENTA — TADEUSZA ŻELEŃSKIEGO (BOYA) .......................... 101 Marzena Karwowska DES HALLUCINATIONS FORESTIÈRES. ESSAI SUR L’IMAGINAIRE DE BOLESŁAW LEŚMIAN .............. 119 Danuta Knysz-Tomaszewska PAUL CAZIN (1881–1963). DIALOGI Z POLSKĄ ..... 129 Anaïs Krawczykowski L’IMAGE DE LA FRANCE ET DES FRANÇAIS DANS L’HISTOIRE ET LA CULTURE POLONAISE DANS LA PREMIÈRE PARTIE DU XIXe SIÈCLE ................ 157 Magdalena Lubelska-Renouf LA POESIE EROTIQUE ET METAPHYSIQUE. LIEU DE RENCONTRE ENTRE OSCAR MILOSZ ET CZESLAW MILOSZ ............... 177 Piotr Śniedziewski OBRAZ CZARNEGO SŁOŃCA W WYBRANYCH UTWORACH FRANCUSKICH I POLSKICH ROMANTYKÓW (REKONESANS)* ........... 199 Katia Vandenborre LES INSPIRATIONS MAETERLINCKIENNES DANS L’OEUVRE DE BOLESŁAW LEŚMIAN .......................... 217 Dorota Walczak-Delanois SZTUKA POETYCKA MARIANA PANKOWSKIEGO — MIĘDZY ŻYWIOŁEM POLSKIM I FRANKOFOŃSKIM ............................. 233 NA MARGINESACH LEKTUR Elżbieta Dałek KONWENCJE „WYCZERPANE” ACZ „WYĆWICZONE” (W TWÓRCZOŚCI EPIGOŃSKIEJ) — NA PRZYKŁADZIE ZBIORU OPOWIADAŃ „GNIAZDA SZLACHECKIE” MICHAŁA SYNORADZKIEGO ..................... 263