Praktyki pedagogiczne w szkole. Projekt i porady metodyczne
Książka zawiera rozważania na temat pedagogicznego znaczenia praktyk, sposobu pojmowania wiedzy, procesu kształcenia w trakcie praktyk oraz zasad budowania programu, który traktować można jako proces przyczyniający się do konstruowania wiedzy. Kształcenie to polega na tworzeniu warunków, w których doświadczenia wszystkich uczestników mogą być wykorzystane jako podstawa do kreowania nowej jakości wiedzy i jej twórczego konstruowania. Sposób, w jaki wiedza odnoszona jest do doświadczenia, ma też uzasadnienie w procesie kształcenia osób dorosłych. Uczenie staje się używaniem wiedzy (praktykowaniem) – ugruntowanym w całokształcie doświadczenia. Wśród zasad budowania programu praktyk należy wymienić: zasadę doskonalenia jakości wiedzy i doświadczeń. Zaangażowanie traktuje się jako podstawę i warunek spełnienia innej zasady – atrakcyjności praktyk pedagogicznych. Jakość i atrakcyjność stanowią ważkie reguły o tyle, o ile znajdują one swe potwierdzenie w sposobie organizacji praktyk. Jego celowość – jako regułę uporządkowania czasowego i tematycznego, a także przesłankę włączenia w strukturę treściową całości programu studiów – traktować należy jako kolejną ważną zasadę. Wiąże się ona częściowo z charakterem uporządkowania tematycznego, na którym opierają się aktualna konstrukcja programów studiów, a także rozwiązania formalno-organizacyjne. Praktyki studenckie mogą być pojmowane jako dziedzina wspólnego, twórczego używania wiedzy w jej sensownym, pozytywnym kształtowaniu.
- Kategorie:
- Redakcja: Bohdan Cyrański, Ewa Cyrańska, Jacek Piekarski
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7969-607-9
- ISBN druku: 978-83-7969-103-6
- Liczba stron: 246
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
O tworzeniu koncepcji praktyk pedagogicznych w kształceniu akademickim. Wstęp – Jacek Piekarski 7 Rozdział 1. Praktyki pedagogiczne – założenia i ukierunkowanie projektu 17 1.1. Aksjologiczny kontekst praktyk pedagogicznych – Bohdan Cyrański 17 1.1.1. Wybrane aksjologiczne uzasadnienia pracy i pracy wychowawczej 18 1.1.2. Model relacji opiekun – student-praktykant 21 1.2. Idea i założenia dobrych praktyk pedagogicznych – Ewa Cyrańska 24 1.2.1. Szkoła, jaka jest, każdy widzi, czyli dlaczego, mimo reform i troski o poprawę jej jakości, nie jest ona przyjazna i bezpieczna dla uczniów i nauczycieli 24 1.2.2. Dobre praktyki pedagogiczne, czyli przygotowanie studentów do realizowania w przyszłości zadań wychowawczych i opiekuńczych w szkole 35 1.2.3. Nauka pływania w głębokiej wodzie – wsparcie studentów i nauczycieli w trakcie realizowania praktyk 39 1.2.4. Efekty kształcenia. Innowacyjność dobrych praktyk pedagogicznych realizowanych w ramach projektu „Przyjazna i bezpieczna szkoła” 42 1.3. Trening kreatywności jako forma kształcenia zdolności twórczego rozwiązywania problemów – relacja z praktyki akademickiej – Krzysztof Szmidt, Aleksandra Chmielińska, Monika Modrzejewska-Świgulska, Aleksandra Wodzyńska 47 1.3.1. Model treningu kreatywności 49 1.3.2. Trening kreatywności – przykład praktyki akademickiej 53 1.3.3. Trening kreatywności w projektowaniu działań społeczno-wychowawczych 57 1.4. Negocjacyjny model praktyk pedagogicznych – problemy w procesie tworzenia – Beata Adamczyk, Monika Kosiada-Król 62 1.4.1. Idea praktyk pedagogicznych i jak się ona ma do obecnego praktykowania 62 1.4.2. Dialog i komunikowanie się – filary negocjacyjnego modelu praktyk 65 1.4.3. Negocjacyjny model praktyk – uwarunkowania organizacji praktyk pedagogicznych 68 Rozdział 2. Elementy diagnozy w rozpoznawaniu środowiska szkoły 85 2.1. Elementy diagnozy pedagogicznej w działalności opiekuńczo-wychowawczej szkoły. Założenia ogólne – Ewa Cyrańska, Bohdan Cyrański 85 2.2. Diagnoza indywidualnych przypadków – Ewa Cyrańska 92 2.3. Diagnozowanie grup – Beata Adamczyk, Monika Kosiada-Król 103 2.4. Diagnozowanie środowiska wychowawczego szkoły 110 Rozdział 3. Propozycje rozwiązań metodycznych 117 3.1. Charakterystyka metod użytecznych w budowaniu projektu – Wojciech Świtalski 117 3.1.1. Metoda dyskusji i techniki dyskusyjne 119 3.1.2. Metoda projektów 125 3.1.3. Gry dydaktyczne 129 3.2. Zastosowanie metod dydaktycznych z uwzględnieniem rodzaju aktywności 134 3.2.1. Metoda pedagogiki zabawy 139 3.2.2. Techniki relaksacyjne – Ewa Kos, Agnieszka Świerczyńska 144 3.2.3. Kinezjologia edukacyjna 146 3.2.4. Metoda sześciu myślowych kapeluszy 148 3.2.5. Arteterapia 152 Rozdział 4. Refleksje uczestników projektu 159 4.1. Nauczyciel też się uczy! – refleksje uczestnika projektu „Przyjazna i bezpieczna szkoła” – Joanna Stelmaszczyk 159 4.2. Praktyki studenckie w ramach projektu „Przyjazna i bezpieczna szkoła” – Anna Maciejewska 163 4.3. Praktyki studenckie w ramach projektu „Przyjazna i bezpieczna szkoła” – doświadczenia uczestnika – Marcin Będkowski 167 4.4. Projekt „Przyjazna i bezpieczna szkoła” z perspektywy studenta – Tomasz Łaszczewski 170 Bibliografia 179 Aneks 189 Autorzy 245