MENU

Prawo administracyjne - zagadnienia ogólne i ustrojowe

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2022

  • Seria / cykl: Akademicka. Podręczniki Obowiązkowe

  • Autor: Jolanta Blicharz, Piotr Lisowski

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Prawo administracyjne - zagadnienia ogólne i ustrojowe

Podręcznik podzielony został na trzy części:
• pierwsza koncentruje uwagę na tytułowych zagadnieniach ogólnych prawa administracyjnego, zarówno klasycznych, jak i relatywnie nowych;
• druga skupia się na ustrojowym prawie administracyjnym, uwzględniając wątki europeizacyjne i globalizacyjne,
• trzecia omawia zagadnienia ogólne i ustrojowe na przykładzie wybranych regulacji materialnego prawa administracyjnego, zestawiając pojęcia-narzędzia, instytucje z ustawami z zakresu materialnego prawa administracyjnego.


W publikacji połączono analizę zagadnień ogólnych i ustrojowych z podejściem law in action – weryfikacją omawianych instytucji i pojęć-narzędzi, co ułatwia zrozumienie i przyswojenie materiału.


Podręcznik jest przeznaczony dla studentów studiów prawniczych i administracyjnych oraz ekonomicznych, a także profilowanych administracyjnie studiów podyplomowych. Będzie też cenną lekturą dla przedstawicieli zawodów prawniczych, pracowników administracji publicznej oraz przedstawicieli nauki prawa administracyjnego.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów  | str. 15
 
Przedmowa  | str. 27
 
Część pierwsza
 
ZAGADNIENIA OGÓLNE
 
Rozdział I
Administracja publiczna. Tradycja a współczesność  | str. 35
1. Geneza  | str. 35
2. Ewolucja i modele  | str. 40
2.1. Administracja w ujęciu państwa dobrobytu  | str. 41
2.2. Administracja w ujęciu nowego zarządzania publicznego  | str. 43
2.3. Administracja w ujęciu współrządzenia (governance)  | str. 44
2.4. Ujęcia administracji a praworządność materialna  | str. 46
3. Sposoby definiowania administracji publicznej  | str. 47
3.1. Konieczność uwzględnienia dorobku innych nauk  | str. 47
3.2. Definicje administracji publicznej  | str. 49
4. Funkcje i główne sfery działania administracji publicznej  | str. 54
4.1. Charakter i kategorie funkcji administracji  | str. 55
4.2. Główne sfery działania administracji publicznej  | str. 56
4.2.1. Policja administracyjna  | str. 57
4.2.2. Reglamentacja  | str. 58
4.2.3. Administracja świadcząca  | str. 59
4.2.4. Regulacja  | str. 61
5. Administracja publiczna a społeczeństwo obywatelskie  | str. 62
6. Administracja publiczna a grupy interesu (grupy nacisku)  | str. 66
7. Tendencje w badaniu porównawczym administracji publicznej i prawa administracyjnego  | str. 70
 
Rozdział II
Istota i kierunki rozwoju prawa administracyjnego  | str.  88
1. Określenie prawa administracyjnego  | str.  88
2. Sposoby klasyfikowania norm prawa administracyjnego  | str.  94
3. Zasady ogólne prawa administracyjnego  | str.  97
4. Stosunek prawa administracyjnego do innych gałęzi prawa  | str. 105
5. Perspektywy rozwoju prawa administracyjnego. Z refleksji ogólnych  | str. 107
 
Rozdział III
Podstawowe instytucje prawa administracyjnego. Zagadnienia teoretyczno-prawne  | str. 114
1. Stosunek administracyjnoprawny  | str. 114
1.1. Pojęcie i rodzaje stosunku administracyjnoprawnego  | str. 114
1.1.1. Podmiot stosunku prawnego  | str. 117
1.1.2. Przedmiot stosunku administracyjnoprawnego  | str. 121
1.2. Cechy stosunku administracyjnoprawnego  | str. 122
1.3. Nawiązanie stosunku administracyjnoprawnego, jego przekształcenie i ustanie  | str. 123
1.4. Stosunek administracyjnoprawny a sytuacja administracyjnoprawna  | str. 125
2. Władza dyskrecjonalna administracji publicznej  | str. 126
2.1. Konstrukcja pojęcia uznania administracyjnego  | str. 127
2.2. Między zasadą legalizmu a uznaniem administracyjnym  | str. 128
2.3. Sądowa kontrola uznania administracyjnego/decyzji uznaniowych  | str. 129
2.4. Uznanie administracyjne w orzecznictwie sądów polskich  | str. 130
2.5. Inne rodzaje władzy dyskrecjonalnej  | str. 132
3. Publiczne prawo podmiotowe  | str. 133
3.1. Pojęcie publicznego prawa podmiotowego  | str. 133
3.2. Klasyczne teorie i definicje publicznego prawa podmiotowego  | str. 134
3.3. Struktura i treść publicznych praw podmiotowych  | str. 136
3.4. Ochrona publicznych praw podmiotowych  | str. 137
4. Sankcja administracyjna  | str. 138
 
Rozdział IV
Administracja publiczna i prawo administracyjne wobec przemian cywilizacyjnych  | str. 147
1. Współczesny kontekst i wymiar zasady demokratycznego państwa prawnego  | str. 147
1.1. Zasady prawa administracyjnego i ich rola we współczesnym państwie  | str. 147
1.2. Zasada demokratycznego państwa prawnego jako zasada wszystkich zasad  | str. 148
1.3. O transpozycji zasady demokratycznego państwa prawnego  | str. 154
2. Kontekst zasady pomocniczości  | str. 155
3. Elektroniczna administracja  | str. 160
 3.1. Płaszczyzny elektronicznej administracji  | str. 161
 3.2. Publiczny system teleinformatyczny  | str. 162
 3.3. Elektroniczny rejestr publiczny  | str. 162
 3.4. Kierunki i poziomy elektronicznej administracji  | str. 163
 3.5. Podmioty elektronicznej administracji  | str. 164
 3.6. Powszechność i bezpieczeństwo jako wartości związane z elektroniczną administracją  | str. 165
 4. Współczesne formy prywatyzacji zadania publicznego  | str. 166
 5. Mediacje w administracji  | str. 171
 6. Smart Administration – zarys koncepcji  | str. 177
 
Rozdział V
Źródła prawa administracyjnego  | str. 184
 1. Pojęcie źródeł prawa i klasyfikacja źródeł prawa  | str. 184
 2. Cechy źródeł prawa administracyjnego  | str. 190
 3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej  | str. 191
 4. Ustawy  | str. 198
 5. Prawo międzynarodowe  | str. 200
 6. Prawo Unii Europejskiej  | str. 207
 7. Rozporządzenia z mocą ustawy  | str. 217
 8. Rozporządzenia  | str. 220
 8.1. Forma działania administracji publicznej  | str. 220
 8.2. Źródło powszechnie obowiązującego prawa i akt wykonawczy względem ustawy  | str. 220
 8.3. Niesamoistny charakter rozporządzenia  | str. 221
 8.4. Upoważnienie do wydania rozporządzenia  | str. 221
 8.5. Organy właściwe do wydania rozporządzenia  | str. 223
 8.6. Przedmiot rozporządzenia  | str. 224
 8.7. Wytyczne dotyczące treści rozporządzenia  | str. 224
 8.8. Kontrola i nadzór nad rozporządzeniami  | str. 225
 8.9. Rozporządzenia określone w art. 92 Konstytucji RP a inne rozporządzenia  | str. 226
 9. Lokalne źródła prawa administracyjnego  | str. 227
 9.1. Ustalenia terminologiczno-pojęciowe; differentia specifica; ratio legis  | str. 227
 9.2. Akty prawa miejscowego (prawo miejscowe)  | str. 229
 9.3. Akty prawa zakładowego (prawo zakładowe)  | str. 235
10. Akty prawa wewnętrznego organów administracji publicznej  | str. 237
11. Wejście w życie źródeł prawa  | str. 241
12. Niezorganizowane źródła prawa administracyjnego  | str. 247
 12.1. Zwyczaj  | str. 247
 12.2. Orzecznictwo sądowe w perspektywie problematyki źródeł prawa administracyjnego  | str. 249
 
Rozdział VI
Formy działania administracji publicznej  | str. 257
 1. Pojęcie i klasyfikacja form działania administracji publicznej  | str. 257
 2. Akt administracyjny jako podstawowa forma działania administracji publicznej  | str. 261
 2.1. Pojęcie, sposoby klasyfikowania i rodzaje aktów administracyjnych  | str. 261
 2.2. Akt administracyjny a akt normatywny  | str. 273
 2.3. Kontekst generalnych aktów administracyjnych  | str. 274
 3. Decyzja administracyjna jako klasyczna forma zewnętrznego aktu administracyjnego  | str. 275
 3.1. Formy decyzji administracyjnej  | str. 275
 3.2. Warunki istnienia decyzji administracyjnej  | str. 278
 3.3. Warunki prawidłowości decyzji administracyjnej  | str. 280
 3.4. Wadliwość decyzji administracyjnej  | str. 281
 3.5. Trwałość decyzji administracyjnej i utrata jej mocy obowiązującej  | str. 282
 3.6. Wykonalność decyzji administracyjnej  | str. 285
 4. Akty polityki administracyjnej  | str. 287
 5. Porozumienie administracyjne (porozumienia administracyjne ustrojowe)  | str. 295
 6. Kontrakt terytorialny  | str. 299
 7. Umowa cywilnoprawna  | str. 300
 8. Umowa administracyjna  | str. 306
 9. Umowy w sprawach zamówień publicznych  | str. 311
10. Umowa koncesji na roboty budowlane lub usługi  | str. 316
11. Czynności materialno-techniczne  | str. 320
12. Działalność społeczno-organizatorska  | str. 323
13. Wybrane przykłady pozostałych form działania administracji publicznej  | str. 326
 13.1. Milczenie administracji  | str. 327
 13.2. Ugoda administracyjna  | str. 330
 13.3. Przyrzeczenie administracyjne  | str. 334
 
Rozdział VII
Pracownicy administracji publicznej  | str. 341
1. Pojęcie służby publicznej  | str. 341
2. Aktualny stan polskiego prawa urzędniczego (ustalenia systemowe)  | str. 344
3. Status osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe  | str. 348
4. Pracownicy administracji państwowej  | str. 350
5. Pracownicy i funkcjonariusze administracji rządowej  | str. 354
5.1. Korpus służby cywilnej  | str. 355
5.2. Korpus służby zagranicznej  | str. 359
5.3. Stosunki służbowe funkcjonariuszy w administracji rządowej  | str. 362
6. Pracownicy samorządowi  | str. 364
7. Pracownicy administracji o szczególnym statusie prawnym  | str. 371
8. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pomocniczych i obsługi w urzędach i jednostkach organizacyjnych administracji publicznej  | str. 376
 
Rozdział VIII
Odpowiedzialność za działania legalne i nielegalne administracji publicznej  | str. 379
1. Istota odpowiedzialności jako generalnej zasady determinującej działanie władzy publicznej  | str. 379
2. Odpowiedzialność odszkodowawcza za działania legalne administracji  | str. 382
3. Odpowiedzialność odszkodowawcza za działania nielegalne  | str. 385
4. Odpowiedzialność w administracji: odpowiedzialność dyscyplinarna, karna i majątkowa funkcjonariuszy administracji publicznej  | str. 390
 
Część druga
USTROJOWE PRAWO ADMINISTRACYJNE
 
Rozdział IX
Podstawowe ustalenia terminologiczno-pojęciowe dotyczące organizacji prawnej administracji publicznej w ujęciu statycznym (instytucjonalnym)  | str. 401
1. Różnorodność form organizacyjno-prawnych stosowanych w organizacji prawnej administracji publicznej  | str. 401
1.1. Przyjmowane ustalenia terminologiczno-pojęciowe  | str. 401
1.2. Podmioty administracji publicznej i ich rodzaje  | str. 403
1.3. Organy administracji publicznej i ich rodzaje  | str. 407
1.4. Aparat pomocniczy organu administracji publicznej  | str. 414
2. Terytorialne aspekty organizacji prawnej administracji publicznej  | str. 416
2.1. Kluczowe antecedencje  | str. 416
2.2. Rodzaje podziałów terytorialnych  | str. 417
2.3. Jednostki zasadniczego podziału terytorialnego  | str. 419
2.4. Jednostki pomocnicze gminy (jako jednostki podziału terytorialnego)  | str. 423
2.5. Jednostki podziału specjalnego (na wybranych przykładach)  | str. 424
3. Resort administracji publicznej – dział administracji rządowej  | str. 426
 
Rozdział X
Podstawowe ustalenia terminologiczno-pojęciowe dotyczące organizacji prawnej administracji publicznej w ujęciu relacyjnym (dynamicznym)  | str. 428
1. Podstawowe płaszczyzny organizacji prawnej administracji publicznej w ujęciu relacyjnym – wprowadzenie  | str. 428
2. Kontrola w administracji publicznej (kontrola administracyjna)  | str. 430
2.1. Kluczowe uwarunkowania terminologiczno-pojęciowe – kontrola jako topos administracji publicznej  | str. 430
2.2. Rodzaje i kryteria kontroli administracyjnej  | str. 434
3. Kierownictwo (wewnętrzne)  | str. 441
4. Nadzór organizacyjny (ustrojowy)  | str. 443
4.1. Jeszcze kilka refleksji o terminologiczno-pojęciowym przeznaczeniu  | str. 443
4.2. Nadzór hierarchiczny  | str. 444
4.3. Nadzór weryfikacyjny  | str. 446
5. Zwierzchnictwo związane z zespoleniem  | str. 448
6. Koordynacja  | str. 450
7. Oddziaływania związane ze współdziałaniem  | str. 452
8. Relacyjne zastosowania dekoncentracji  | str. 454
8.1. Dekoncentracja wewnętrzna; upoważnienie administracyjne  | str. 454
8.2. Dekoncentracja przestrzenna  | str. 457
8.3. Dekoncentracja zewnętrzna  | str. 458
9. Układy relacji strukturalnych (wybrane przykłady)  | str. 460
9.1. Układ scentralizowany (centralizacja)  | str. 460
9.2. Układ zdecentralizowany (decentralizacja)  | str. 461
9.2.1. Specyfika decentralizacji oraz wprowadzenie do form decentralizacji  | str. 461
9.2.2. Istota decentralizacji samorządowej (ze szczególnym uwzględnieniem samorządu terytorialnego)  | str. 463
9.2.3. Decentralizacja autonomiczna (autonomia administracyjna)  | str. 466
 
Rozdział XI
Kontrola zewnętrzna administracji publicznej – ustalenia systemowe  | str. 470
1. Wprowadzenie do problematyki kontroli zewnętrznej administracji publicznej  | str. 470
2. Kontrola sądowa  | str. 471
2.1. Kilka ustaleń wprowadzających o systemowym przeznaczeniu  | str. 471
2.2. Kontrola sprawowana przez sądy administracyjne  | str. 472
2.3. Kontrola sprawowana przez inne sądy  | str. 474
2.3.1. Kontrola sprawowana przez sądy powszechne  | str. 474
2.3.2. Administracyjny kontekst kontroli sprawowanej przez Sąd Najwyższy  | str. 475
3. Kontrola Trybunału Konstytucyjnego  | str. 476
4. Kontrola Trybunału Stanu  | str. 477
5. Kontrola Najwyższej Izby Kontroli  | str. 478
6. Kontrola Rzecznika Praw Obywatelskich  | str. 479
7. Kontrola parlamentarna  | str. 481
8. Kontrola prokuratorska  | str. 482
9. Kontrola społeczna  | str. 483
 
Rozdział XII
Organizacja i funkcjonowanie administracji publicznej stopnia centralnego  | str. 486
1. Administracja stopnia centralnego: administracja państwowa a administracja rządowa  | str. 486
2. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej  | str. 490
3. Centralne organy administracji państwowej  | str. 493
4. Naczelne organy administracji rządowej  | str. 498
4.1. Rada Ministrów  | str. 498
4.1.1. Podstawy prawne  | str. 498
4.1.2. Skład Rady Ministrów  | str. 498
4.1.3. Tryb powołania Rady Ministrów  | str. 500
4.1.4. Zadania i kompetencje Rady Ministrów  | str. 501
4.1.5. Organizacja i tryb działania Rady Ministrów  | str. 502
4.1.6. Organy wewnętrzne i pomocnicze Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów  | str. 503
4.2. Prezes Rady Ministrów  | str. 505
4.3. Ministrowie  | str. 507
5. Centralne organy administracji rządowej (tzw. urzędy centralne)  | str. 510
6. Inne nietypowe podmioty, organy administracji publicznej stopnia centralnego (wybrane przykłady)  | str. 513
 
Rozdział XIII
Organizacja i funkcjonowanie administracji Unii Europejskiej  | str. 517
1. Organizacja administracji Unii Europejskiej  | str. 517
1.1. Uwagi wstępne  | str. 517
1.2. Administracja polityczna  | str. 518
1.2.1. Rada Europejska  | str. 518
1.2.2. Rada  | str. 520
1.3. Administracja wykonawcza  | str. 521
1.3.1. Komisja Europejska  | str. 521
1.3.2. Organy i jednostki organizacyjne  | str. 522
1.4. Administracja urzędnicza  | str. 523
2. Funkcjonowanie administracji Unii Europejskiej  | str. 525
2.1. Jednostronne akty (czynności) generalne i abstrakcyjne  | str. 527
2.2. Jednostronne akty (czynności) indywidualne i konkretne  | str. 531
2.3. Porozumienia i umowy  | str. 532
2.4. Czynności faktyczne  | str. 534
3. Zasady i prawa podstawowe w postępowaniu przed organami administracji Unii Europejskiej  | str. 535
3.1. Zasada państwa prawnego  | str. 535
3.2. Zasada legalizmu  | str. 536
3.3. Zasada pewności prawa  | str. 537
3.4. Zasada ochrony uzasadnionych oczekiwań  | str. 538
3.5. Zasada proporcjonalności  | str. 539
3.6. Zasada dobrej administracji  | str. 539
4. Europeizacja prawa administracyjnego  | str. 543
 
Rozdział XIV
Organizacja i funkcjonowanie terenowej administracji rządowej  | str. 550
1. Formy organizacyjno-prawne wykonujące zadania administracji rządowej w województwie – ustalenia ogólne  | str. 550
2. Pozycja wojewody w ramach terenowej administracji rządowej  | str. 552
3. Rządowa administracja zespolona w województwie  | str. 557
4. Niezespolona administracja rządowa  | str. 562
5. Kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży  | str. 565
 
Rozdział XV
Organizacja i funkcjonowanie administracji jednostek samorządu terytorialnego i ich związków  | str. 570
1. Władze jednostek samorządu terytorialnego  | str. 570
1.1. Samorządowe formy demokracji bezpośredniej  | str. 571
1.2. Organy jednostek samorządu terytorialnego  | str. 585
2. Zakres działania jednostek samorządu terytorialnego  | str. 595
2.1. Zasady i tryb kształtowania zakresu działania jednostek samorządu terytorialnego  | str. 595
2.2. Układ zadań jednostek samorządu terytorialnego  | str. 598
3. Działalność jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie kontrolnej i nadzorczej  | str. 603
3.1. Nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego  | str. 603
3.2. Sądowa kontrola działalności jednostek samorządu terytorialnego  | str. 612
3.3. Sądowa ochrona samodzielności jednostek samorządu terytorialnego  | str. 613
4. Specyfika miasta na prawach powiatu  | str. 616
5. Specyfika ustroju m.st. Warszawy  | str. 623
6. Organizacja i funkcjonowanie jednostek pomocniczych gminy  | str. 629
7. Podstawowe formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego  | str. 643
7.1. Kluczowe uwarunkowania i ustalenia terminologiczno-pojęciowe  | str. 643
7.2. Związki jednostek samorządu terytorialnego  | str. 645
7.3. Porozumienia samorządowe służące współdziałaniu  | str. 651
7.4. Współdziałanie jednostek samorządu terytorialnego w formie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej  | str. 654
8. Aglomeracje/metropolie jako wyzwanie ustrojowe – przykład związku metropolitalnego w województwie śląskim  | str. 657
 
Rozdział XVI
Wyjątki od dualizmu terenowej administracji publicznej – wybrane przykłady  | str. 668
1. Organizacja i funkcjonowanie samorządowych kolegiów odwoławczych  | str. 668
2. Organizacja i funkcjonowanie regionalnych izb obrachunkowych  | str. 675
 
Rozdział XVII
Organizacja i funkcjonowanie zakładów administracyjnych – wybrane zagadnienia  | str. 681
1. Pojęcie i rodzaje zakładów administracyjnych  | str. 681
2. Specyfika władztwa zakładowego  | str. 688
3. Rekrutacja do zakładu administracyjnego – przykład szkół i przedszkoli z systemu oświaty (w wybranym zakresie)  | str. 693
 
Rozdział XVIII
Podmioty niepubliczne w sferze administracji publicznej – wybrane przykłady  | str. 701
1. Określenia niepublicznych podmiotów i ich rodzaje  | str. 701
2. Formy przekazywania niepublicznym podmiotom zadań administracji publicznej  | str. 704
 
Część trzecia
ZAGADNIENIA OGÓLNE I USTROJOWE NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH REGULACJI MATERIALNEGO PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
 
Rozdział XIX
Procesowe i materialne konotacje kontroli i nadzoru (dozoru) sprawowanego przez organy administracji publicznej  | str. 713
1. Perspektywa kontroli instancyjnej i nadzoru pozainstancyjnego  | str. 713
2. Z perspektywy nadzoru budowlanego  | str. 718
3. Z perspektywy nadzoru sprawowanego przez Państwową Inspekcję Farmaceutyczną  | str. 723
 
Rozdział XX
Podstawowe pojęcia i instytucje prawa administracyjnego – perspektywa ustaw regulujących prawa osobowe  | str. 728
1. Kontekst źródeł prawa administracyjnego i funkcji administracji publicznej  | str. 728
2. Kontekst organizacji prawnej administracji publicznej  | str. 734
3. Kontekst form działania administracji publicznej  | str. 737
 
Rozdział XXI
Podstawowe pojęcia i instytucje prawa administracyjnego – perspektywa ustawy o broni i amunicji  | str. 742
1. Kontekst funkcji administracji publicznej  | str. 742
2. Kontekst źródeł prawa administracyjnego  | str. 743
3. Kontekst form działania administracji publicznej  | str. 746
4. Kontekst organizacji prawnej administracji publicznej  | str. 749
5. Kontekst bezpieczeństwa fizycznego broni palnej  | str. 751
 
Rozdział XXII
Podstawowe pojęcia i instytucje prawa administracyjnego – perspektywa ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi  | str. 753
1. Kontekst funkcji administracji publicznej  | str. 753
2. Kontekst źródeł prawa administracyjnego  | str. 756
3. Kontekst form działania administracji publicznej  | str. 759
4. Kontekst organizacji prawnej administracji publicznej  | str. 762
5. Kontekst toku instancji  | str. 765
6. Kontekst nadzoru  | str. 767
 
Rozdział XXIII
Podstawowe pojęcia i instytucje prawa administracyjnego – perspektywa instytucji wywłaszczenia nieruchomości  | str. 770
1. Kontekst funkcji wywłaszczenia  | str. 770
2. Kontekst źródeł prawa administracyjnego  | str. 772
3. Kontekst form działania administracji publicznej  | str. 773
4. Kontekst organizacji prawnej administracji publicznej  | str. 776
5. Kontekst toku instancji  | str. 776
6. Inne  | str. 777
 
Rozdział XXIV
Podstawowe pojęcia i instytucje prawa administracyjnego – perspektywa zgromadzeń publicznych, imprez masowych, wykorzystania dróg w sposób szczególny  | str. 779
1. Kontekst funkcji administracji publicznej  | str. 779
2. Kontekst źródeł prawa administracyjnego  | str. 784
3. Kontekst form działania administracji publicznej  | str. 787
4. Kontekst organizacji prawnej administracji publicznej  | str. 792
5. Kontekst kontroli decyzji – kontekst toku instancji  | str. 793
6. Kontekst nadzoru  | str. 795
 
Autorzy  | str. 799
 
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

15,52 zł
19,90 zł

KONTROLA PIP 2017 prawa i obowiązki

W publikacji zostały szczegółowo omówione takie zagadnienia jak: przebieg kontroli, powody przeprowadzenia kontroli, prawa i obowiązki inspektorów pracy oraz pracodawcy, treść protokołu pokontrolnego, wniesienie zastrzeżenia do pro...
37,80 zł
42,00 zł

Prawo cywilne. Przed egzaminem

Publikacja to nowoczesny niezbędnik do nauki i powtórki przed egzaminem z zakresu prawa cywilnego materialnego. Zawiera kompleksowe omówienie zagadnień z wykorzystaniem metody nauki poprzez pytania i weryfikację prawidłowości udziel...
10,80 zł
12,00 zł

Wstęp do nauki o państwie i prawie. Skrypt akademicki

Rola prawa, bardzo istotna w każdych warunkach życia społeczno-gospodarczego, tym większego nabiera znaczenia w procesie transformacji gospodarki z systemu sterowanego centralnie do systemu gospodarki wolnorynkowej.Wszelkie procesy społeczn...
45,00 zł
50,00 zł

Siła prawa zamiast prawa siły

Nie ulega wątpliwości, że wyczerpujące omówienie całości dorobku naukowego oraz biografii tak wielowymiarowej postaci, jaką był Ludwik Ehrlich należy do zadań wyjątkowo skomplikowanych i przekracza objętość jednego tomu. Niniejsza pozycja stanow...
230,40 zł
256,00 zł

Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz

Komentarz zawiera obszerną i szczegółową analizę przepisów dotyczących postępowania administracyjnego: jurysdykcyjnego (ogólnego), w sprawach skarg i wniosków, wydawania zaświadczeń oraz rozstrzygania sporów o właściw...
153,00 zł
170,00 zł

Prawo farmaceutyczne. Komentarz

Komentarz w przystępny sposób omawia zasady funkcjonowania systemu prawa farmaceutycznego - od badań klinicznych i rejestracji leków po zasady ich wytwarzania, importu, prowadzenia obrotu, reklamy oraz standardy prowadzenia inspekcj...
76,50 zł
85,00 zł

Prawo autorskie w muzeum. Przewodnik ze wzorami umów

Książka w sposób przystępny i kompleksowy prezentuje zagadnienia z zakresu prawa autorskiego w działalności muzealnej oraz wystawienniczej. Publikacja stanowi praktyczne narzędzie, na podstawie którego możliwe będzie ustalenie statusu pra...
99,90 zł
111,00 zł

Standardy rzetelności postępowania w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów. Między prawem administracyjnym a prawem karnym

Monografia w syntetyczny i przystępny sposób omawia sporne zagadnienia dotyczące stosowania standardów prawnokarnych w sprawach o ochronę konkurencji i konsumentów. Poruszono w niej kwestie odnoszące się w szczególności do:<...
30,44 zł
34,99 zł

48 praw władzy

NIEMORALNA, POUCZAJĄCA LEKTURA! Trzy tysiące lat historii władzy skondensowanych w surowej esencji czterdziestu ośmiu praw. Synteza filozofii Machiavelliego, Sun-Tsu, Carla von Clausewitza i innych wielkich myślicieli. Czy nam...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!