Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Podręczniki akademickie »
MENU
Podręczniki akademickie »

Prawo autorskie. Wyd. 2. popr. i uzup. (Stan prawny na dzień 1 października 2014 r.) - 03 Autorskie prawa osobiste(eBook)

Podręcznik dla studentów szkół filmowych

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Katowice, 2, 2015

  • Autor: Piotr Ślęzak

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena detaliczna: 3,00 zł
2,70
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 0,30 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Prawo autorskie. Wyd. 2. popr. i uzup. (Stan prawny na dzień 1 października 2014 r.) - 03 Autorskie prawa osobiste

Książka w sposób przystępny przedstawia zagadnienia prawa autorskiego. Przeznaczona jest dla studentów szkół filmowych, a konkretnie kierunków: reżyseria, realizacja obrazu oraz organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej. Napisana została głównie z myślą o studentach Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Może być wykorzystywana także przez studentów innych kierunków artystycznych. Przeznaczenie warunkuje treść podręcznika. Zawiera on omówienie norm prawnych znajdujących zastosowanie w związku z twórczością filmową. Jest podzielony na dwie części. Pierwsza zatytułowana „Ogólne prawo autorskie” obejmuje rozdziały 1-13, a druga zatytułowana „Prawo filmowe” rozdziały 14-18. Podręcznik może też stanowić cenną pomoc dla studentów innych szkół i kierunków o charakterze artystycznym. Jednakże należy wówczas uwzględnić specyficzne kwestie dotyczące innych utworów poza dziełami audiowizualnymi.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wykaz skrótów / 11

Wprowadzenie / 13

Część I
Ogólne prawo autorskie

1. Zagadnienia wstępne / 19
1.1. Rys historyczny / 19
1.2. Pojęcie prawa autorskiego / 24
1.3. Źródła prawa autorskiego / 24
1.4. Miejsce prawa autorskiego w systemie prawa / 26
1.5. Treść prawa autorskiego / 26

2. Pojęcie i rodzaje utworów / 27
2.1. Pojęcie utworu / 27
2.2. Utwór jako wynik działalności twórczej człowieka / 28
2.3. Twórczość / 28
2.4. Ustalenie a utrwalenie utworu / 31
2.5. Utwór a dzieło / 33
2.6. Okoliczności nieistotne dla powstania ochrony autorskoprawnej / 36
2.7. Poszczególne kategorie utworów / 38
2.8. Utwory samoistne i niesamoistne / 40
2.9. Utwory zależne / 43
2.10. Zbiory utworów / 47
2.11. Ochrona tytułu utworu / 49
2.12. Wyłączenia spod ochrony / 54
2.13. Formalne przesłanki ochrony / 54
2.14. Ochrona procesu twórczego / 55

3. Podmiot prawa autorskiego / 57
3.1. Twórcy / 57
3.2. Współtwórcy / 60
3.3. Utwory połączone / 65
3.4. Utwory zbiorowe / 66
3.5. Utwory pracownicze / 67
3.6. Prace dyplomowe studentów / 71

4. Autorskie prawa osobiste / 73
4.1. Pojęcie autorskich praw osobistych / 73
4.2. Stosunek autorskich praw osobistych do dóbr osobistych prawa cywilnego / 76
4.3. Prawo do autorstwa utworu / 76
4.4. Prawo do oznaczania utworu swoim nazwiskiem / 78
4.5. Prawo do integralności utworu / 81
4.6. Prawo do rzetelnego wykorzystania utworu / 84
4.7. Prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności / 85
4.8. Prawo nadzoru nad sposobem korzystania z utworu / 86
4.9. Prawo odstąpienia od umowy lub jej wypowiedzenia ze względu na istotne interesy twórcze / 86
4.10. Prawo wprowadzania zmian w utworze / 87
4.11. Prawo dostępu do utworu / 88
4.12. Prawo do decydowania o losach oryginalnego egzemplarza utworu plastycznego / 89
4.13. Ochrona autorskich praw osobistych / 90

5. Majątkowe prawa autorskie / 93
5.1. Treść majątkowych praw autorskich / 93
5.2. Pojęcie pola eksploatacji utworów / 99
5.3. Poszczególne pola eksploatacji / 104
5.3.1. Utrwalenie / 104
5.3.2. Zwielokrotnienie / 106
5.3.3. Wprowadzenie do obrotu / 109
5.3.4. Najem i użyczenie / 111
5.3.5. Wystawienie / 112
5.3.6. Wykonanie / 113
5.3.7. Wyświetlenie / 114
5.3.8. Odtworzenie / 115
5.3.9. Pola eksploatacji w zakresie działalności telewizyjnej / 116
5.3.10. Nowe typy usług związane z postępem technicznym / 118
5.4. Zakres majątkowych praw autorskich / 121
5.4.1. Czas trwania majątkowych praw autorskich / 121
5.4.2. Domaine public payant / 123
5.4.3. Droit de suite / 123
5.5. Ochrona autorskich praw majątkowych / 125

6. Dozwolony użytek czyniony z utworów / 131
6.1. Pojęcie dozwolonego użytku / 131
6.2. Dozwolony użytek prywatny / 132
6.3. Dozwolony użytek publiczny / 138
6.3.1. Pojęcie / 138
6.3.2. Dozwolony użytek w celach informacyjnych / 138
6.3.3. Dozwolony użytek w celach oświatowych i naukowych / 140
6.3.4. Dozwolony użytek w sferze odbioru nadawanych utworów / 143
6.3.5. Dozwolony użytek w zakresie wykonywania utworów / 145
6.3.6. Dozwolony użytek w zakresie utworów plastycznych / 146
6.3.7. Dozwolony użytek w celach państwowych / 147
6.3.8. Dozwolony użytek w celach gospodarczych / 148

7. Prawa pokrewne / 149
7.1. Pojęcie praw pokrewnych / 149
7.2. Prawa artystów wykonawców / 150
7.3. Prawa do fonogramów i wideogramów / 157
7.4. Prawa do nadań / 161
7.5. Pierwsze wydania (wydania pośmiertne) / 163

8. Umowy prawa autorskiego / 165
8.1. Wprowadzenie / 165
8.2. Cechy charakterystyczne umów prawa autorskiego / 166
8.3. Rodzaje umów prawa autorskiego / 167
8.4. Umowy przenoszące prawo autorskie / 168
8.5. Umowy licencyjne / 171
8.6. Forma umów prawa autorskiego / 175
8.7. Ogólne zasady umownego prawa autorskiego / 175
8.8. Rozwiązanie umowy / 177
8.8.1. Sposoby rozwiązania stosunku umownego / 177
8.8.2. Odstąpienie od umowy / 178
Umowne prawo odstąpienia / 178
Ustawowe prawo odstąpienia / 178
8.8.3. Wypowiedzenie umowy / 181
8.8.4. Wzajemne żądania stron przy odstąpieniu od umowy lub przy jej wypowiedzeniu / 181

9. Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym / 183
9.1. Programy komputerowe / 183
9.2. Bazy danych / 185
9.3. Utwory multimedialne / 187
9.4. Gry komputerowe / 190
9.5. Infostrady (sieci informatyczne) / 191

10. Ochrona prawna wizerunku / 197
10.1. Pojęcie wizerunku / 197
10.2. Podmiot prawa do wizerunku / 200
10.3. Charakter prawa do wizerunku / 201
10.4. Treść prawa do wizerunku / 202
10.4.1. Wstęp / 202
10.4.2. Zgoda na sporządzenie wizerunku / 202
10.4.3. Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku / 204
10.4.4. Sytuacje, w których uzyskanie zgody na ustalenie i rozpowszechnianie wizerunku nie jest konieczne / 206

11. Organizacje zbiorowego zarządzania / 211
11.1. Wprowadzenie / 211
11.2. Forma prawna organizacji zbiorowego zarządzania / 213
11.3. Zadania organizacji zbiorowego zarządzania / 214
11.4. Stosunki wewnętrzne organizacji zbiorowego zarządzania / 217
11.5. Stosunki zewnętrzne organizacji zbiorowego zarządzania z podmiotami korzystającymi z utworów / 218
11.6. Wielość organizacji zbiorowego zarządzania / 219
11.7. Organizacje zbiorowego zarządzania w Polsce / 220

12. Konwencje międzynarodowe / 221
12.1. Wprowadzenie / 221
12.2. Konwencja berneńska / 222
12.3. Konwencja rzymska / 224
12.4. Porozumienie TRIPS / 226
12.5. Konwencje WIPO / 227

13. Prawo autorskie Unii Europejskiej / 231
13.1. Wprowadzenie / 231
13.2. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej / 233
13.3. Dyrektywy a prawo polskie / 237

Część II
Prawo filmowe

1. Film jako przedmiot regulacji cywilnoprawnych / 253
1.1. Wstęp / 253
1.2. Pojęcie filmu / 257
1.2.1. Wprowadzenie / 257
1.2.2. Ujęcie historyczne / 259
1.2.3. Utwór kinematograficzny / 261
1.2.4. Utwór audiowizualny / 263
1.2.5. Wideogram / 269
1.2.6. Film / 271
1.2.7. Podsumowanie / 273

2. Podmioty prawa autorskiego do filmu / 275
2.1. Wstęp / 275
2.2. Twórcy / 276
2.3. Producent / 281

3. Osobiste prawa autorskie twórców filmowych / 285
3.1. Wstęp / 285
3.2. Prawo do autorstwa utworu audiowizualnego / 285
3.3. Prawo do integralności utworu audiowizualnego / 286
3.4. Prawo decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu audiowizualnego publiczności / 291

4. Majątkowe prawa autorskie do filmu / 293
4.1. Zakres praw majątkowych do filmu / 293
4.2. Zakres praw majątkowych producenta / 293
4.3. Zakres praw majątkowych twórców filmowych i aktorów / 296
4.3.1. Słowo wstępne / 296
4.3.2. Podmioty uprawnione do wynagrodzenia z tytułu eksploatacji filmu / 297
4.3.3. Podmioty zobowiązane do wypłaty wynagrodzenia z tytułu eksploatacji filmu / 299
4.3.4. Rodzaje wynagrodzenia / 300
4.3.5. Pola eksploatacji objęte obowiązkiem zapłaty wynagrodzenia / 300
4.3.6. Pośrednictwo organizacji zbiorowego zarządzania / 303
4.4. Konflikt interesów / 303

5. Umowy w dziedzinie filmu / 305
5.1. Wprowadzenie / 305
5.2. Umowa o stworzenie filmu (o produkcję audiowizualną) / 308
5.3. Umowa o rozpowszechnianie filmu / 309

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych / 315
Wykaz orzeczeń sądowych w sprawach dotyczących prawa autorskiego i praw pokrewnych / 377
Bibliografia / 385
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Inni Klienci oglądali również

Kapitał kulturowy. Inteligencja w Polsce i w Rosji

Autor stawia pytanie o możliwe sposoby odniesienia teorii kapitału kulturowego - będącej elementem systemu teoretycznego rozwiniętego przez znanego francuskiego socjologa Pierre`a Bourdieu - do analizy współczesnych społeczeństw Europy Środkowo-...
5,00 zł

Wartości - pracy, rodziny i religii - ciągłość i zmiana - 02 Wartości pracy, rodziny i religii społeczeństwa polskiego w świetle badań socjologicznych

Przedmiotem analizy w pracy są śląskie wartości, ich geneza, umacnianie się, osłabianie oraz aktualne trwanie i zmiana w społecznościach śląskich. W części teoretycznej scharakteryzowana została koncepcja Ronalda Ingleharta dotycząca zmian sytemu warto...
10,00 zł

Kobieta nie jest ciałem, jest kolorami i wyobraźnią

"Kobieta nie jest ciałem, jest kolorami i wyobraźnią" to album wyjątkowy. Połączenie słowa i obrazu, w kolory zmysłów i estetyki. Połączenie to zmierza w kierunku rozumienia i odczuwania piękna. Kobieta, kobiecość, erotyka, dotyk, słow...
2,00 zł

W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych - 09 Onomastyka w szkole — refleksje dydaktyczne

Zbiorowy tom poświęcony Profesorowi Robertowi Mrózkowi charakteryzuje się rozmaitością tematyczną i metodologiczną. Dzieli się na trzy części: I. W przestrzeni onimicznej, II. W przestrzeni apelatywnej, III. W przestrzeni komunikacyjnej. R&oacut...
3,00 zł

Intymne – prywatne – publiczne - 10 Ostatnia strona Internetu. Zabiegi dramatyzacyjne pomiędzy życiem wirtualnym a rzeczywistym postaci

Książka Intymne – prywatne – publiczne, zbiór esejów o współczesnej scenie teatralnej, pokazuje możliwości wykorzystania kategorii socjologiczno-filozoficznych i antropologicznych do refleksji nad teatrem i dramatem. In...
4,00 zł

Sprawcza moc przechadzki, czyli polski literat we włoskim mieście - 06 Rozdz. 8-9. Rzym — miasto ruin; Wenecja w kolejnej odsłonie

Współcześnie, aby poznać odległą przestrzeń, nie musimy opuszczać domowych pieleszy. Wystarczy bowiem zerknąć na ekran telewizora lub monitor, by oddać się przyjemności oglądu miejsc oddalonych o tysiące kilometrów. Do niedawna tę możliwo...
2,00 zł

Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej - 25 Animatorzy pozalekcyjnej edukacji kulturalnej — pytania o kompetencje

Tematyką książki są kompetencje osób realizujących edukację kulturalną w różnych miejscach i rolach. Autorzy zebranych w niej tekstów pokazują w jak wielu kontekstach można, warto a nawet trzeba dziś mówić o kompetencjach re...
2,50 zł

Praca - więź - integracja. Wyzwania w życiu jednostki i społeczeństwa. T. 1: Praca, przedsiębiorczość, gospodarka oparta na wiedzy - 04 Kapitał relacyjny jako nowa forma więzi społecznej w zarządzaniu firmą

Monografia poświęcona jest zmarłemu profesorowi Władysławowi Jacherowi. Profesor zostawił po sobie liczne grono uczniów i przyjaciół, którzy poprzez tę publikację chcą uczcić jego pamięć. Zakres tematyczny monografii obraca się wię...

Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa

Publikacja dotyczy głównych zagadnień lingwistyki kulturowej i międzykulturowej, zawiera teksty poświęcone relacjom język – kultura w wymiarze komunikacyjno-dyskursywnym. Autorzy analizują kluczowe pojęcia i definicje, kategorie autoprezen...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!