Prawo autorskie. Wyd. 2. popr. i uzup. (Stan prawny na dzień 1 października 2014 r.) - 04 Majątkowe prawa autorskie
Książka w sposób przystępny przedstawia zagadnienia prawa autorskiego. Przeznaczona jest dla studentów szkół filmowych, a konkretnie kierunków: reżyseria, realizacja obrazu oraz organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej. Napisana została głównie z myślą o studentach Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Może być wykorzystywana także przez studentów innych kierunków artystycznych. Przeznaczenie warunkuje treść podręcznika. Zawiera on omówienie norm prawnych znajdujących zastosowanie w związku z twórczością filmową. Jest podzielony na dwie części. Pierwsza zatytułowana „Ogólne prawo autorskie” obejmuje rozdziały 1-13, a druga zatytułowana „Prawo filmowe” rozdziały 14-18. Podręcznik może też stanowić cenną pomoc dla studentów innych szkół i kierunków o charakterze artystycznym. Jednakże należy wówczas uwzględnić specyficzne kwestie dotyczące innych utworów poza dziełami audiowizualnymi.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-051-8
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wykaz skrótów / 11 Wprowadzenie / 13 Część I Ogólne prawo autorskie 1. Zagadnienia wstępne / 19 1.1. Rys historyczny / 19 1.2. Pojęcie prawa autorskiego / 24 1.3. Źródła prawa autorskiego / 24 1.4. Miejsce prawa autorskiego w systemie prawa / 26 1.5. Treść prawa autorskiego / 26 2. Pojęcie i rodzaje utworów / 27 2.1. Pojęcie utworu / 27 2.2. Utwór jako wynik działalności twórczej człowieka / 28 2.3. Twórczość / 28 2.4. Ustalenie a utrwalenie utworu / 31 2.5. Utwór a dzieło / 33 2.6. Okoliczności nieistotne dla powstania ochrony autorskoprawnej / 36 2.7. Poszczególne kategorie utworów / 38 2.8. Utwory samoistne i niesamoistne / 40 2.9. Utwory zależne / 43 2.10. Zbiory utworów / 47 2.11. Ochrona tytułu utworu / 49 2.12. Wyłączenia spod ochrony / 54 2.13. Formalne przesłanki ochrony / 54 2.14. Ochrona procesu twórczego / 55 3. Podmiot prawa autorskiego / 57 3.1. Twórcy / 57 3.2. Współtwórcy / 60 3.3. Utwory połączone / 65 3.4. Utwory zbiorowe / 66 3.5. Utwory pracownicze / 67 3.6. Prace dyplomowe studentów / 71 4. Autorskie prawa osobiste / 73 4.1. Pojęcie autorskich praw osobistych / 73 4.2. Stosunek autorskich praw osobistych do dóbr osobistych prawa cywilnego / 76 4.3. Prawo do autorstwa utworu / 76 4.4. Prawo do oznaczania utworu swoim nazwiskiem / 78 4.5. Prawo do integralności utworu / 81 4.6. Prawo do rzetelnego wykorzystania utworu / 84 4.7. Prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności / 85 4.8. Prawo nadzoru nad sposobem korzystania z utworu / 86 4.9. Prawo odstąpienia od umowy lub jej wypowiedzenia ze względu na istotne interesy twórcze / 86 4.10. Prawo wprowadzania zmian w utworze / 87 4.11. Prawo dostępu do utworu / 88 4.12. Prawo do decydowania o losach oryginalnego egzemplarza utworu plastycznego / 89 4.13. Ochrona autorskich praw osobistych / 90 5. Majątkowe prawa autorskie / 93 5.1. Treść majątkowych praw autorskich / 93 5.2. Pojęcie pola eksploatacji utworów / 99 5.3. Poszczególne pola eksploatacji / 104 5.3.1. Utrwalenie / 104 5.3.2. Zwielokrotnienie / 106 5.3.3. Wprowadzenie do obrotu / 109 5.3.4. Najem i użyczenie / 111 5.3.5. Wystawienie / 112 5.3.6. Wykonanie / 113 5.3.7. Wyświetlenie / 114 5.3.8. Odtworzenie / 115 5.3.9. Pola eksploatacji w zakresie działalności telewizyjnej / 116 5.3.10. Nowe typy usług związane z postępem technicznym / 118 5.4. Zakres majątkowych praw autorskich / 121 5.4.1. Czas trwania majątkowych praw autorskich / 121 5.4.2. Domaine public payant / 123 5.4.3. Droit de suite / 123 5.5. Ochrona autorskich praw majątkowych / 125 6. Dozwolony użytek czyniony z utworów / 131 6.1. Pojęcie dozwolonego użytku / 131 6.2. Dozwolony użytek prywatny / 132 6.3. Dozwolony użytek publiczny / 138 6.3.1. Pojęcie / 138 6.3.2. Dozwolony użytek w celach informacyjnych / 138 6.3.3. Dozwolony użytek w celach oświatowych i naukowych / 140 6.3.4. Dozwolony użytek w sferze odbioru nadawanych utworów / 143 6.3.5. Dozwolony użytek w zakresie wykonywania utworów / 145 6.3.6. Dozwolony użytek w zakresie utworów plastycznych / 146 6.3.7. Dozwolony użytek w celach państwowych / 147 6.3.8. Dozwolony użytek w celach gospodarczych / 148 7. Prawa pokrewne / 149 7.1. Pojęcie praw pokrewnych / 149 7.2. Prawa artystów wykonawców / 150 7.3. Prawa do fonogramów i wideogramów / 157 7.4. Prawa do nadań / 161 7.5. Pierwsze wydania (wydania pośmiertne) / 163 8. Umowy prawa autorskiego / 165 8.1. Wprowadzenie / 165 8.2. Cechy charakterystyczne umów prawa autorskiego / 166 8.3. Rodzaje umów prawa autorskiego / 167 8.4. Umowy przenoszące prawo autorskie / 168 8.5. Umowy licencyjne / 171 8.6. Forma umów prawa autorskiego / 175 8.7. Ogólne zasady umownego prawa autorskiego / 175 8.8. Rozwiązanie umowy / 177 8.8.1. Sposoby rozwiązania stosunku umownego / 177 8.8.2. Odstąpienie od umowy / 178 Umowne prawo odstąpienia / 178 Ustawowe prawo odstąpienia / 178 8.8.3. Wypowiedzenie umowy / 181 8.8.4. Wzajemne żądania stron przy odstąpieniu od umowy lub przy jej wypowiedzeniu / 181 9. Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym / 183 9.1. Programy komputerowe / 183 9.2. Bazy danych / 185 9.3. Utwory multimedialne / 187 9.4. Gry komputerowe / 190 9.5. Infostrady (sieci informatyczne) / 191 10. Ochrona prawna wizerunku / 197 10.1. Pojęcie wizerunku / 197 10.2. Podmiot prawa do wizerunku / 200 10.3. Charakter prawa do wizerunku / 201 10.4. Treść prawa do wizerunku / 202 10.4.1. Wstęp / 202 10.4.2. Zgoda na sporządzenie wizerunku / 202 10.4.3. Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku / 204 10.4.4. Sytuacje, w których uzyskanie zgody na ustalenie i rozpowszechnianie wizerunku nie jest konieczne / 206 11. Organizacje zbiorowego zarządzania / 211 11.1. Wprowadzenie / 211 11.2. Forma prawna organizacji zbiorowego zarządzania / 213 11.3. Zadania organizacji zbiorowego zarządzania / 214 11.4. Stosunki wewnętrzne organizacji zbiorowego zarządzania / 217 11.5. Stosunki zewnętrzne organizacji zbiorowego zarządzania z podmiotami korzystającymi z utworów / 218 11.6. Wielość organizacji zbiorowego zarządzania / 219 11.7. Organizacje zbiorowego zarządzania w Polsce / 220 12. Konwencje międzynarodowe / 221 12.1. Wprowadzenie / 221 12.2. Konwencja berneńska / 222 12.3. Konwencja rzymska / 224 12.4. Porozumienie TRIPS / 226 12.5. Konwencje WIPO / 227 13. Prawo autorskie Unii Europejskiej / 231 13.1. Wprowadzenie / 231 13.2. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej / 233 13.3. Dyrektywy a prawo polskie / 237 Część II Prawo filmowe 1. Film jako przedmiot regulacji cywilnoprawnych / 253 1.1. Wstęp / 253 1.2. Pojęcie filmu / 257 1.2.1. Wprowadzenie / 257 1.2.2. Ujęcie historyczne / 259 1.2.3. Utwór kinematograficzny / 261 1.2.4. Utwór audiowizualny / 263 1.2.5. Wideogram / 269 1.2.6. Film / 271 1.2.7. Podsumowanie / 273 2. Podmioty prawa autorskiego do filmu / 275 2.1. Wstęp / 275 2.2. Twórcy / 276 2.3. Producent / 281 3. Osobiste prawa autorskie twórców filmowych / 285 3.1. Wstęp / 285 3.2. Prawo do autorstwa utworu audiowizualnego / 285 3.3. Prawo do integralności utworu audiowizualnego / 286 3.4. Prawo decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu audiowizualnego publiczności / 291 4. Majątkowe prawa autorskie do filmu / 293 4.1. Zakres praw majątkowych do filmu / 293 4.2. Zakres praw majątkowych producenta / 293 4.3. Zakres praw majątkowych twórców filmowych i aktorów / 296 4.3.1. Słowo wstępne / 296 4.3.2. Podmioty uprawnione do wynagrodzenia z tytułu eksploatacji filmu / 297 4.3.3. Podmioty zobowiązane do wypłaty wynagrodzenia z tytułu eksploatacji filmu / 299 4.3.4. Rodzaje wynagrodzenia / 300 4.3.5. Pola eksploatacji objęte obowiązkiem zapłaty wynagrodzenia / 300 4.3.6. Pośrednictwo organizacji zbiorowego zarządzania / 303 4.4. Konflikt interesów / 303 5. Umowy w dziedzinie filmu / 305 5.1. Wprowadzenie / 305 5.2. Umowa o stworzenie filmu (o produkcję audiowizualną) / 308 5.3. Umowa o rozpowszechnianie filmu / 309 Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych / 315 Wykaz orzeczeń sądowych w sprawach dotyczących prawa autorskiego i praw pokrewnych / 377 Bibliografia / 385