Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Podręczniki akademickie »
MENU
Podręczniki akademickie »

Prawo autorskie. Wyd. 2. popr. i uzup. (Stan prawny na dzień 1 października 2014 r.) - 08 Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym(eBook)

Podręcznik dla studentów szkół filmowych

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Katowice, 2, 2015

  • Autor: Piotr Ślęzak

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena detaliczna: 3,00 zł
2,77
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 0,23 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Prawo autorskie. Wyd. 2. popr. i uzup. (Stan prawny na dzień 1 października 2014 r.) - 08 Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym

Książka w sposób przystępny przedstawia zagadnienia prawa autorskiego. Przeznaczona jest dla studentów szkół filmowych, a konkretnie kierunków: reżyseria, realizacja obrazu oraz organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej. Napisana została głównie z myślą o studentach Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Może być wykorzystywana także przez studentów innych kierunków artystycznych. Przeznaczenie warunkuje treść podręcznika. Zawiera on omówienie norm prawnych znajdujących zastosowanie w związku z twórczością filmową. Jest podzielony na dwie części. Pierwsza zatytułowana „Ogólne prawo autorskie” obejmuje rozdziały 1-13, a druga zatytułowana „Prawo filmowe” rozdziały 14-18. Podręcznik może też stanowić cenną pomoc dla studentów innych szkół i kierunków o charakterze artystycznym. Jednakże należy wówczas uwzględnić specyficzne kwestie dotyczące innych utworów poza dziełami audiowizualnymi.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wykaz skrótów / 11

Wprowadzenie / 13

Część I
Ogólne prawo autorskie

1. Zagadnienia wstępne / 19
1.1. Rys historyczny / 19
1.2. Pojęcie prawa autorskiego / 24
1.3. Źródła prawa autorskiego / 24
1.4. Miejsce prawa autorskiego w systemie prawa / 26
1.5. Treść prawa autorskiego / 26

2. Pojęcie i rodzaje utworów / 27
2.1. Pojęcie utworu / 27
2.2. Utwór jako wynik działalności twórczej człowieka / 28
2.3. Twórczość / 28
2.4. Ustalenie a utrwalenie utworu / 31
2.5. Utwór a dzieło / 33
2.6. Okoliczności nieistotne dla powstania ochrony autorskoprawnej / 36
2.7. Poszczególne kategorie utworów / 38
2.8. Utwory samoistne i niesamoistne / 40
2.9. Utwory zależne / 43
2.10. Zbiory utworów / 47
2.11. Ochrona tytułu utworu / 49
2.12. Wyłączenia spod ochrony / 54
2.13. Formalne przesłanki ochrony / 54
2.14. Ochrona procesu twórczego / 55

3. Podmiot prawa autorskiego / 57
3.1. Twórcy / 57
3.2. Współtwórcy / 60
3.3. Utwory połączone / 65
3.4. Utwory zbiorowe / 66
3.5. Utwory pracownicze / 67
3.6. Prace dyplomowe studentów / 71

4. Autorskie prawa osobiste / 73
4.1. Pojęcie autorskich praw osobistych / 73
4.2. Stosunek autorskich praw osobistych do dóbr osobistych prawa cywilnego / 76
4.3. Prawo do autorstwa utworu / 76
4.4. Prawo do oznaczania utworu swoim nazwiskiem / 78
4.5. Prawo do integralności utworu / 81
4.6. Prawo do rzetelnego wykorzystania utworu / 84
4.7. Prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności / 85
4.8. Prawo nadzoru nad sposobem korzystania z utworu / 86
4.9. Prawo odstąpienia od umowy lub jej wypowiedzenia ze względu na istotne interesy twórcze / 86
4.10. Prawo wprowadzania zmian w utworze / 87
4.11. Prawo dostępu do utworu / 88
4.12. Prawo do decydowania o losach oryginalnego egzemplarza utworu plastycznego / 89
4.13. Ochrona autorskich praw osobistych / 90

5. Majątkowe prawa autorskie / 93
5.1. Treść majątkowych praw autorskich / 93
5.2. Pojęcie pola eksploatacji utworów / 99
5.3. Poszczególne pola eksploatacji / 104
5.3.1. Utrwalenie / 104
5.3.2. Zwielokrotnienie / 106
5.3.3. Wprowadzenie do obrotu / 109
5.3.4. Najem i użyczenie / 111
5.3.5. Wystawienie / 112
5.3.6. Wykonanie / 113
5.3.7. Wyświetlenie / 114
5.3.8. Odtworzenie / 115
5.3.9. Pola eksploatacji w zakresie działalności telewizyjnej / 116
5.3.10. Nowe typy usług związane z postępem technicznym / 118
5.4. Zakres majątkowych praw autorskich / 121
5.4.1. Czas trwania majątkowych praw autorskich / 121
5.4.2. Domaine public payant / 123
5.4.3. Droit de suite / 123
5.5. Ochrona autorskich praw majątkowych / 125

6. Dozwolony użytek czyniony z utworów / 131
6.1. Pojęcie dozwolonego użytku / 131
6.2. Dozwolony użytek prywatny / 132
6.3. Dozwolony użytek publiczny / 138
6.3.1. Pojęcie / 138
6.3.2. Dozwolony użytek w celach informacyjnych / 138
6.3.3. Dozwolony użytek w celach oświatowych i naukowych / 140
6.3.4. Dozwolony użytek w sferze odbioru nadawanych utworów / 143
6.3.5. Dozwolony użytek w zakresie wykonywania utworów / 145
6.3.6. Dozwolony użytek w zakresie utworów plastycznych / 146
6.3.7. Dozwolony użytek w celach państwowych / 147
6.3.8. Dozwolony użytek w celach gospodarczych / 148

7. Prawa pokrewne / 149
7.1. Pojęcie praw pokrewnych / 149
7.2. Prawa artystów wykonawców / 150
7.3. Prawa do fonogramów i wideogramów / 157
7.4. Prawa do nadań / 161
7.5. Pierwsze wydania (wydania pośmiertne) / 163

8. Umowy prawa autorskiego / 165
8.1. Wprowadzenie / 165
8.2. Cechy charakterystyczne umów prawa autorskiego / 166
8.3. Rodzaje umów prawa autorskiego / 167
8.4. Umowy przenoszące prawo autorskie / 168
8.5. Umowy licencyjne / 171
8.6. Forma umów prawa autorskiego / 175
8.7. Ogólne zasady umownego prawa autorskiego / 175
8.8. Rozwiązanie umowy / 177
8.8.1. Sposoby rozwiązania stosunku umownego / 177
8.8.2. Odstąpienie od umowy / 178
Umowne prawo odstąpienia / 178
Ustawowe prawo odstąpienia / 178
8.8.3. Wypowiedzenie umowy / 181
8.8.4. Wzajemne żądania stron przy odstąpieniu od umowy lub przy jej wypowiedzeniu / 181

9. Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym / 183
9.1. Programy komputerowe / 183
9.2. Bazy danych / 185
9.3. Utwory multimedialne / 187
9.4. Gry komputerowe / 190
9.5. Infostrady (sieci informatyczne) / 191

10. Ochrona prawna wizerunku / 197
10.1. Pojęcie wizerunku / 197
10.2. Podmiot prawa do wizerunku / 200
10.3. Charakter prawa do wizerunku / 201
10.4. Treść prawa do wizerunku / 202
10.4.1. Wstęp / 202
10.4.2. Zgoda na sporządzenie wizerunku / 202
10.4.3. Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku / 204
10.4.4. Sytuacje, w których uzyskanie zgody na ustalenie i rozpowszechnianie wizerunku nie jest konieczne / 206

11. Organizacje zbiorowego zarządzania / 211
11.1. Wprowadzenie / 211
11.2. Forma prawna organizacji zbiorowego zarządzania / 213
11.3. Zadania organizacji zbiorowego zarządzania / 214
11.4. Stosunki wewnętrzne organizacji zbiorowego zarządzania / 217
11.5. Stosunki zewnętrzne organizacji zbiorowego zarządzania z podmiotami korzystającymi z utworów / 218
11.6. Wielość organizacji zbiorowego zarządzania / 219
11.7. Organizacje zbiorowego zarządzania w Polsce / 220

12. Konwencje międzynarodowe / 221
12.1. Wprowadzenie / 221
12.2. Konwencja berneńska / 222
12.3. Konwencja rzymska / 224
12.4. Porozumienie TRIPS / 226
12.5. Konwencje WIPO / 227

13. Prawo autorskie Unii Europejskiej / 231
13.1. Wprowadzenie / 231
13.2. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej / 233
13.3. Dyrektywy a prawo polskie / 237

Część II
Prawo filmowe

1. Film jako przedmiot regulacji cywilnoprawnych / 253
1.1. Wstęp / 253
1.2. Pojęcie filmu / 257
1.2.1. Wprowadzenie / 257
1.2.2. Ujęcie historyczne / 259
1.2.3. Utwór kinematograficzny / 261
1.2.4. Utwór audiowizualny / 263
1.2.5. Wideogram / 269
1.2.6. Film / 271
1.2.7. Podsumowanie / 273

2. Podmioty prawa autorskiego do filmu / 275
2.1. Wstęp / 275
2.2. Twórcy / 276
2.3. Producent / 281

3. Osobiste prawa autorskie twórców filmowych / 285
3.1. Wstęp / 285
3.2. Prawo do autorstwa utworu audiowizualnego / 285
3.3. Prawo do integralności utworu audiowizualnego / 286
3.4. Prawo decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu audiowizualnego publiczności / 291

4. Majątkowe prawa autorskie do filmu / 293
4.1. Zakres praw majątkowych do filmu / 293
4.2. Zakres praw majątkowych producenta / 293
4.3. Zakres praw majątkowych twórców filmowych i aktorów / 296
4.3.1. Słowo wstępne / 296
4.3.2. Podmioty uprawnione do wynagrodzenia z tytułu eksploatacji filmu / 297
4.3.3. Podmioty zobowiązane do wypłaty wynagrodzenia z tytułu eksploatacji filmu / 299
4.3.4. Rodzaje wynagrodzenia / 300
4.3.5. Pola eksploatacji objęte obowiązkiem zapłaty wynagrodzenia / 300
4.3.6. Pośrednictwo organizacji zbiorowego zarządzania / 303
4.4. Konflikt interesów / 303

5. Umowy w dziedzinie filmu / 305
5.1. Wprowadzenie / 305
5.2. Umowa o stworzenie filmu (o produkcję audiowizualną) / 308
5.3. Umowa o rozpowszechnianie filmu / 309

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych / 315
Wykaz orzeczeń sądowych w sprawach dotyczących prawa autorskiego i praw pokrewnych / 377
Bibliografia / 385
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Inni Klienci oglądali również

5,00 zł

Teoria ciał uporządkowanych - 01 Ciała formalnie rzeczywiste

Podstawy teorii ciał uporządkowanych stworzone zostały przez Emila Artina i Ottona Schreiera w 1927 roku, w odpowiedzi na problem znany jako 17. problem Hilberta. Z biegiem czasu teoria ta stała się katalizatorem rozwoju kilku działów matematyki...

Kultura ludowa źródłem działań artystycznych, badawczych i naukowych - 07 Folklor w kształceniu muzycznym słuchaczy Kolegium Nauczycielskiego w Bytomiu

Publikacja zbiorowa pt. Kultura ludowa źródłem działań artystycznych, badawczych i naukowych pod redakcją Magdaleny Szyndler skierowana jest zarówno do badaczy zorientowanych naukowo, jak i do miłośników-amatorów folkloru na...
5,00 zł

Hermeneutyka mitu dionizyjskiego w filozofii Fryderyka Nietzschego - 04 Dionizyjskość a konteksty nihilizmu

Książka jest poświęcona dionizyjskim obliczom filozofii Fryderyka Nietzschego, stanowiąc zarazem próbę spojrzenia na jego dzieło przez pryzmat wykładni, dla której podstawą staje się mit. Dionizos pojawia się tu zarówno jako znak p...

Edukacja, kultura, sztuka – spoistość a integracja - 09 O zachwycie sztuką doświadczaną. Pomiędzy "sztucznym fiołkiem", zdumieniem a przeżyciem, nie tylko w edukacji

Niniejszą publikacją uwagę Czytelnika pragniemy zorientować na wybranych obszarach codziennego życia obecnych – chociaż w różnym wymiarze – w każdej epoce, zarówno tych bardzo odległych jak i współczesnej. Te obszary, t...

HistoRisus - 02 Chichot (z) antyku: komizm zwrotów rubasznych a komizm sytuacyjny

Tom "HistoRisus. Historie śmiechu / śmiech [w] historii" jest zbiorem tekstów wynikających z fascynacji mnogością i wagą ról śmiechu w kulturze. W artykułach zawartych w niniejszym zbiorze spotykają się różne jego tropy i...
10,00 zł

Literatura i pisarze w programie Rozgłośni Polskiej Radio Wolna Europa

Rozgłośnia Polska RWE, która nadawała swoje audycje z Monachium od 3 maja 1952 do połowy 1994, docierała do słuchaczy w kraju z bogatym programem informacyjnym, edukacyjnym i kulturalnym. Około 10% oferty programowej Wolnej Europy stanowiły audy...

Przestrzeń – literatura – doświadczenie - 10 Mazury – Koeppen. Koncepcja geopoetyki jednającej światy

Opracowania pomieszczone w tomie "Przestrzeń – literatura – doświadczenie" bardzo spójnie wpisują się w nurt komparatystyki literackiej. Zdolności komparatystyczne polegają bowiem na umiejętności dostrzegania ruchów ...
23,46 zł

Pamięć lat nazizmu w niemieckim filmie fabularnym lat 1946–1965

W jaki sposób niemieccy twórcy filmowi dwóch pierwszych dziesięcioleci po zakończeniu II wojny światowej opowiadali o niedawnej przeszłości? Które tematy z nią związane były szczególnie często podejmowane w filmach fa...
24,60 zł

Nazwa własna wobec gatunku i dyskursu

Praca stanowi próbę opisu gatunku i dyskursu przez pryzmat nazw własnych obecnych w jego realizacjach tekstowych, jej koncepcja zatem polega na połączeniu zdobyczy szeroko pojętej lingwistyki tekstu i teorii dyskursu z onomastyką (ściślej: onoma...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!