Projektowanie socjalne w kształceniu pedagogów społecznych
Autorzy książki podejmują zagadnienie przygotowania studentów do działania w polu praktyki przez
projektowanie socjalne. Przykładem jest kształcenie studentów na studiach licencjackich, w ramach specjalności pedagogika społeczna w zakresie pracy opiekuńczej i socjalno-wychowawczej w Katedrze Pedagogiki Społecznej w Uniwersytecie Łódzkim. Pomysł kształcenia opracował zespół pracowników tej katedry. Inspiracji poszukiwano w dorobku pedagogiki społecznej oraz w doświadczeniach edukacyjnych i badawczych pracowników. Istotne stały się poglądy Heleny Radlińskiej dotyczące jednostki , która wspólnie z innymi przetwarza środowisko życia. [...]
W przedkładanej Czytelnikowi publikacji przedstawiamy ramy pomysłu na kształcenie. W skrócie opisuje je projekt socjalny oraz praca dyplomowa przygotowywane przez studenta. Podczas projektu poznaje on życie wychowanków i wychowawców, zgłębia je, proponuje i wdraża zmiany. Jednocześnie oddala się symbolicznie, by pisać pracę dyplomową. Ramy kształcenia przez projektowanie, kształcenie do działania, skoncentrowane są wokół aktywności studentów w polu praktyki. [...] Student od początku jest zorientowany na namysł przed działaniem, podczas jego trwania i po nim, integrowanie swoich doświadczeń, wiedzy, gromadzonych informacji wokół działania i refleksji na temat zdarzeń w polu praktyki.
Ze Wstępu
- Kategorie:
- Redakcja: Lucyna Telka
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-214-7
- ISBN druku: 978-83-8142-213-0
- Liczba stron: 174
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1. Zarys ram kształcenia z wykorzystaniem projektowania socjalnego 13 1.1. Projektowanie: aktywność opracowywania projektu działania w przestrzeni kształcenia do pola praktyki (Ewa Marynowicz-Hetka) 13 1.2. Zarys struktury kształcenia przez projektowanie socjalne (Katarzyna Gajek) 30 Rozdział 2. Wątki metodologiczne w kształceniu z wykorzystaniem projektowania socjalnego 41 2.1. „Badanie w działaniu” w toku realizacji projektu socjalnego (Monika Wojtczak) 41 2.2. Obserwacja uczestnicząca w projektowaniu socjalnym (Elżbieta Skoczylas-Namielska) 52 Rozdział 3. Projekty socjalne – wybrane kwestie (Anna Jarkiewicz, Małgorzata Kostrzyńska) 63 Uwagi wstępne 63 3.1. Środowisko instytucjonalne i otwarte – specyfika realizacji projektu socjalnego (Anna Jarkiewicz, Małgorzata Kostrzyńska) 64 3.1.1. Projekty w środowisku instytucjonalnym 65 3.1.2. Projekty w środowisku otwartym 67 3.2. Przykłady projektów socjalnych 70 3.2.1. Projekty socjalne realizowane w placówkach (współpraca Katarzyna Gajek) 70 3.2.2. Projekty socjalne realizowane w środowisku otwartym (współpraca Monika Wojtczak) 83 3.3. Refleksje na temat projektu socjalnego z perspektywy kilku lat (współpraca Justyna Kowalska, Beata Daszuta, Katarzyna Moser) 93 3.3.1. Refleksje realizatorów projektów socjalnych 93 3.3.2. Refleksje pracownika placówki, w której realizowany był projekt 98 3.4. Tworzenie sieci współpracy 101 Rozdział 4. Refleksja nad działaniem studentów w polu praktyki w toku pisania pracy licencjackiej 105 4.1. Pisanie pracy licencjackiej (Lucyna Telka) 105 4.2. Seminarium licencjackie: czy może być wydarzeniem? (Elżbieta Skoczylas-Namielska) 119 4.3. Prace licencjackie – próba podsumowania (Ryszarda Czerniachowska) 128 Rozdział 5. Refleksja nad projektowaniem socjalnym – perspektywa nauczyciela 137 5.1. Konteksty odkrywania celów ukrytych – kilka uwag z pola praktyki (Izabela Kamińska-Jatczak) 137 5.2. Kształcenie poprzez działanie projektowe – propozycje na przyszłość (Mariusz Granosik) 145 Bibliografia 163 O autorach 173