Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej jako instytucjonalny zastępca prawno-procesowy Skarbu Państwa

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2019

  • Seria / cykl: Rozprawy Prawnicze. Seria monograficzna Instytutu Nauk Prawnych PAN

  • Autor: Joanna Mucha-Kujawa

  • Wydawca: Instytut Nauk Prawnych PAN

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 109,00 zł
98,10
Cena zawiera podatek VAT.
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej jako instytucjonalny zastępca prawno-procesowy Skarbu Państwa

Problematyka ochrony dobra publicznego (własności publicznej), a zwłaszcza ochrony interesów majątkowych państwa oraz zastępstwa prawnego (procesowego) państwa (Skarbu Państwa) należy do zagadnień doniosłych pod względem społeczno-gospodarczym, złożonych pod względem jurydycznym, a przy tym budzących kontrowersje w doktrynie, gdyż znajdują się one na styku dwóch metod regulacyjnych: metody prywatnoprawnej i metody publicznoprawnej.
W książce poddano analizie – z uwzględnieniem tła prawno-porównawczego – regulację prawną ochrony dobra publicznego (własności publicznej). W płaszczyznach gospodarczej i prawnej współistnieją w tej sferze w Europie różne i o różnym natężeniu metody regulacyjne (o charakterze publicznoprawnym i prywatnoprawnym) zarządu majątkiem państwa i reprezentacji interesów państwa (Skarbu Państwa) na gruncie prawnoprocesowym.
Głównym celem rozważań prezentowanych w książce jest ocena pod kątem teoretycznoprawnym Prokuratorii Generalnej RP jako przedstawiciela ustawowego (instytucjonalnego) państwa (Skarbu Państwa) w sferze prawnoprocesowej, w tym ustalenie, czy w czasach europeizacji krajowy model reprezentacji i ochrony majątku państwa odpowiada wymogom efektywnego działania.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
ROZDZIAŁ I. GENEZA I EWOLUCJA PROKURATORII GENERALNEJ JAKO
ORGANU OCHRONY PRAWNEJ DOBRA PUBLICZNEGO (MAJĄTKU
PAŃSTWOWEGO)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 
1 . Wprowadzenie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 17 
2 . Rzymskie korzenie instytucjonalnej ochrony prawnej dobra  publicznego (majątku
państwa)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 
3 . Scentralizowany czy zdecentralizowany model ochrony prawnej  dobra publicznego
(majątku państwowego) w Europie?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 22 
3 .1 . Modele ochrony prawnej dobra publicznego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . 22 
3 .2 . Zdecentralizowany model ochrony interesów publicznych  . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 23 
3 .3 . Scentralizowany model ochrony interesów publicznych  . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 33 
3 .4 . Mieszany model ochrony interesów publicznych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 
4 . Austriacki system scentralizowanego organu ochrony prawnej dobra publicznego
(Finanzprokuratur) wzorem dla Polski  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 45 
5 . Reprezentacja materialnoprawna  i procesowa Skarbu Państwa w I Rzeczypospolitej
Polskiej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 
6. Konstrukcja Prokuratorii Generalnej w II Rzeczypospolitej Polskiej  . . . . . . . . . . . . . . 55 
7. Konstrukcja prawna Prokuratorii Generalnej według ustawy z 2005 r.  . . . . . . . . . . . .  67 
8. Nowa konstrukcja prawna Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej  Polskiej
(od 2016 r.)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 
ROZDZIAŁ II. NATURA PRAWNA SKARBU PAŃSTWA JAKO GŁÓWNEGO
PODMIOTU ZASTĘPOWANEGO W SFERZE PRAWNO-PROCESOWEJ  PRZEZ
PROKURATORIĘ GENERALNĄ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ  . . . . . . . . . . . . . 82
1 . Wprowadzenie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
2. Rzymska geneza fiskusa jako symbolu państwa w obrocie prawnym  . . . . . . . . . . . . . . 87 
3. Fiskus (Skarb Państwa) jako osoba prawa publicznego na gruncie  wybranych
porządków prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 89
4. Skarb Państwa jako osoba prawa publicznego uosabiająca państwo  na gruncie prawa
polskiego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 
4.1. Ujęcie doktrynalne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
4.2. Reprezentacja Skarbu Państwa w obrocie prawnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 
4.3. Spojrzenie na Skarb Państwa w czasach gospodarki planowej  . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 
4.3.1. Ewolucja regulacji prawnej Skarbu Państwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 113 
4 .3 .2 . Teoretycznoprawne ujmowanie natury prawnej  Skarbu Państwa  . . .. . . . . . . . . 115 
4.4. Mienie Skarbu Państwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 
4.5. Podmioty uprawnione do zarządzania mieniem państwowym  . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 
5. Zagadnienie zdolności sądowej jednostek organizacyjnych  wchodzących w skład
Skarbu Państwa jako osoby prawnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 128 
6. Podstawowe cechy Skarbu Państwa jako osoby prawa publicznego  . . . . . . . . . . . . . . 130 
ROZDZIAŁ III. GENERALNE ZASTĘPSTWO PRAWNOPROCESOWE, CZYLI
OBLIGATORYJNE KOMPETENCJE PROKURATORII GENERALNEJ
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 
1. Pojęcie prawne zastępstwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 
1.1. Pełnomocnictwo procesowe na gruncie prawa niemieckiego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 
1.2. Pełnomocnictwo procesowe na gruncie prawa polskiego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 
1.3. Pojęcie zastępstwa wykonywanego przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej
Polskiej w ujęciu cywilnoprawnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 155 
1.3.1. Podział ogólny zastępstwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . 156 
1.3.2. Podmiot reprezentujący Skarb Państwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 158 
1 .3 .3 . Rozstrzyganie sporów kompetencyjnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 
2. Zastępstwo Skarbu Państwa przez prokuratorię Generalną  Rzeczypospolitej
Polskiej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 
2.1. Rodzaje zastępstwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 
2.1.1.  Wyłączne zastępstwo Skarbu Państwa przed Sądem  Najwyższym  . . . . . . . . . . . 167 
2.1.2. Zastępstwo Skarbu Państwa przed sądami powszechnymi i polubownymi  . . . . . .174 
2.1.2.1. Zastępstwo Skarbu Państwa przed sądami powszechnymi  . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 
2.1.2.2. Zastępstwo Skarbu Państwa przed sądami  polubownymi (arbitrażowymi)  . . . . 178 
2.1.3. Względny charakter zastępstwa obowiązkowego  (przekazanie zastępstwa)  . . . . .178
2.2. Zastępstwo państwowych osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 
2.2.1. Pojęcie zastępstwa państwowych osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . 179 
2.2.2. Zakres podmiotowy zastępstwa osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 180 
2.2.3. Rodzaje i zakres przedmiotowy zastępstwa osób  prawnych  .. . . . . . . . .. . . . . . . . 184 
2.3. Obligatoryjne zastępstwo osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 
2.3.1. Zastępstwo państwowych osób prawnych przed sądami powszechnymi i Sądem
Najwyższym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 
2.3.2. Zastępstwo państwowych osób prawnych przed sądami polubownymi  . . . . . . . . .187 
3 . Wydawanie opinii prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 
3.1. Funkcja opiniodawcza Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej  Polskiej  . . . . . . . 188 
3.2. Wydawanie opinii prawnych w sprawach dotyczących praw  i interesów
Rzeczypospolitej Polskiej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 
3.3. Wydawanie opinii prawnych w przedmiocie projektów umów o doradztwo prawne  194 
3.4. Wydawanie opinii o projektach aktów normatywnych dotyczących istotnych praw
i interesów Rzeczypospolitej Polskiej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . 195 
ROZDZIAŁ IV. ZASTĘPSTWO INDYWIDUALNE, CZYLI FAKULTATYWNE
KOMPETENCJE PROKURATORII GENERALNEJ RZECZYPOSPOLITEJ
POLSKIEJ  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 
1. Zastępstwo indywidualne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 
1.1. Przejęcie zastępstwa Skarbu Państwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 
1.1.1. Przejęcie zastępstwa przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym
w sprawach cywilnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .. . . . 199 
1.1.2. Przejęcie zastępstwa w postępowaniach przed sądami administracyjnymi  . . . . . . 201 
1.1.3. Przejęcie zastępstwa w postępowaniu karnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 
1.2. Przejęcie zastępstwa osób prawnych z udziałem Skarbu Państwa  oraz osób
prawnych z udziałem państwowych osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . .  204 
1.2.1. Fakultatywne zastępstwo osób prawnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . 204 
1.2.2. Przejęcie zastępstwa na wniosek osoby prawnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 
1.2.3. Przejęcie zastępstwa na polecenie Prezesa Rady  Ministrów  . . . . . . . . . . . . . . . .  205 
1.2.4. Przekazanie przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej wykonywania
zastępstwa zastępowanej osobie  prawnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
1.3. Udział Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w postępowaniach przed
organami orzekającymi w stosunkach międzynarodowych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 
2. Reprezentacja przed Trybunałem Konstytucyjnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 
3. Przedstawianie istotnych dla sprawy poglądów  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . 210 
4. Zadania opiniodawczo-doradcze  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 
5. Występowanie z wnioskami do Naczelnego Sądu Administracyjnego  i Sądu
Najwyższego o podjęcie uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych  . .  214 
6 . Inne zadania  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 216
 6.1. Udział Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej  w negocjacjach 
i mediacjach w postępowaniach,  w których zastępstwo wykonuje  . . . . . . .. . . . . . . . . . 217 
6.2. Przygotowywanie wzorów postanowień umów lub innych  czynności prawnych,
rekomendacje co do wzorów postanowień  umów oraz innych czynności prawnych  . . . 218 
6.3. Zadania Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej – organizacja
Sądu Polubownego przy Prokuratorii  Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej  . . . .  . . . . 219 
Zakończenie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Streszczenie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . 241
Summary  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . 243
Literatura  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . 245 
Akty prawne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 
Wykaz orzecznictwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . 287 
Wykaz skrótów i skrótowców  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . 289
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

Sarmaci, katolicy, zwycięzcy. Kłamstwa, przemilczenia i półprawdy w historii Polski

Historia Polski pełna jest mitów, półprawd, przemilczeń i niedomówień. Różne jej wątki bywały w ciągu wieków retuszowane, poprawiane i wygładzane, by w końcu przybrać postać miłej dla ucha opowieści – stawały si...
7,50 zł

Jak upinać długie włosy

Poradnik powstał z myślą o wszystkich mamach, aby mogły w nim znaleźć inspiracje do wykonania atrakcyjnych fryzur dla swoich córek. Przedstawione tu zostały uczesania łatwe, szybkie i wygodne, odpowiednie na każdą okazję: do szkoły, na urodziny,...
12,99 zł

Jak ogień i woda

Emmett Deverell każdego dnia przekonuje się, jak trudna jest rola porzuconego męża i ojca trójki dzieci. Sytuacja się pogarsza, gdy Emmett ulega wypadkowi podczas rodeo. Musi poprosić o pomoc Melody Cartman, której szczerze nie znosi, ale...

Mechanizmy zwiększające kontrolę (control enhancing mechanisms) w polskich spółkach akcyjnych. Analiza prawno-ekonomiczna

Niniejsza publikacja poświęcona jest instytucjom prawnym, które prowadzą do oddzielenia zakresu oddziaływania akcjonariusza na sprawy spółki od jego zaangażowania kapitałowego – mechanizmom zwiększającym kontrolę. Jest to fundamenta...

Studia nad strukturą społeczną wiejskiej Polski Tom 1

Wiejska Polska to znacząca, bo sięgająca dwóch piątych, część społeczeństwa. (…) Zasadne są więc pytania, kim są, jakie zawody wykonują mieszkańcy obszarów wiejskich, czym charakteryzuje się ich społeczne położenie w stosunku do r...
31,90 zł

Liryka Młodej Polski

Publikacja zawiera analizy i interpretacje dwunastu wierszy młodopolskich, dokonane przez cenionych badaczy literatury przełomu XIX i XX wieku. Każdy szkic poświęcony jest utworowi innego autora, dzięki czemu książka prezentuje szerokie spektrum liryki...
37,00 zł

Jakobini polscy. Powieść z czasów rewolucji 1830 roku

UWAGA! e-book jest skanem zapisanym w formacie PDF. Plik pdf uniemożliwia przeszukiwanie i kopiowanie tekstuREPRINT. Jan Czyński (1801-1867) – publicysta, radykalny demokrata, socjalista utopijny, był z wykształcenia prawnikiem...
10,99 zł

(Nie)przygotowani. Metafora szkoły w polskiej poezji współczesnej - 03 Część II Tematy - Rozdział 6, 7; Zakończenie; Bibliografia

Książka podejmuje temat wykorzystania w poezji wielkiej metafory ŻYCIE TO SZKOŁA. W celu możliwie szerokiego ujęcia tytułowego problemu w publikacji przywołano kilkaset wierszy i tekstów piosenek autorstwa kilkudziesięciu twórców &...

Polska i inne państwa wobec problemów reparacji i długów zagranicznych w latach 1918-1939

Po I wojnie światowej zwycięska ententa nałożyła na państwa centralne ogromne reparacje, których nie można było w całości wyegzekwować, żądała też od nowo powstałych państw spłaty części zadłużenia Niemiec, Austro-Węgier i Rosji. Stany Zjednoczo...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!