Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej jako instytucjonalny zastępca prawno-procesowy Skarbu Państwa
Problematyka ochrony dobra publicznego (własności publicznej), a zwłaszcza ochrony interesów majątkowych państwa oraz zastępstwa prawnego (procesowego) państwa (Skarbu Państwa) należy do zagadnień doniosłych pod względem społeczno-gospodarczym, złożonych pod względem jurydycznym, a przy tym budzących kontrowersje w doktrynie, gdyż znajdują się one na styku dwóch metod regulacyjnych: metody prywatnoprawnej i metody publicznoprawnej.
W książce poddano analizie – z uwzględnieniem tła prawno-porównawczego – regulację prawną ochrony dobra publicznego (własności publicznej). W płaszczyznach gospodarczej i prawnej współistnieją w tej sferze w Europie różne i o różnym natężeniu metody regulacyjne (o charakterze publicznoprawnym i prywatnoprawnym) zarządu majątkiem państwa i reprezentacji interesów państwa (Skarbu Państwa) na gruncie prawnoprocesowym.
Głównym celem rozważań prezentowanych w książce jest ocena pod kątem teoretycznoprawnym Prokuratorii Generalnej RP jako przedstawiciela ustawowego (instytucjonalnego) państwa (Skarbu Państwa) w sferze prawnoprocesowej, w tym ustalenie, czy w czasach europeizacji krajowy model reprezentacji i ochrony majątku państwa odpowiada wymogom efektywnego działania.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-66300-14-9
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 ROZDZIAŁ I. GENEZA I EWOLUCJA PROKURATORII GENERALNEJ JAKO ORGANU OCHRONY PRAWNEJ DOBRA PUBLICZNEGO (MAJĄTKU PAŃSTWOWEGO) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 1 . Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 17 2 . Rzymskie korzenie instytucjonalnej ochrony prawnej dobra publicznego (majątku państwa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 3 . Scentralizowany czy zdecentralizowany model ochrony prawnej dobra publicznego (majątku państwowego) w Europie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 22 3 .1 . Modele ochrony prawnej dobra publicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . 22 3 .2 . Zdecentralizowany model ochrony interesów publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . 23 3 .3 . Scentralizowany model ochrony interesów publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 33 3 .4 . Mieszany model ochrony interesów publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 4 . Austriacki system scentralizowanego organu ochrony prawnej dobra publicznego (Finanzprokuratur) wzorem dla Polski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 5 . Reprezentacja materialnoprawna i procesowa Skarbu Państwa w I Rzeczypospolitej Polskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 6. Konstrukcja Prokuratorii Generalnej w II Rzeczypospolitej Polskiej . . . . . . . . . . . . . . 55 7. Konstrukcja prawna Prokuratorii Generalnej według ustawy z 2005 r. . . . . . . . . . . . . 67 8. Nowa konstrukcja prawna Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (od 2016 r.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 ROZDZIAŁ II. NATURA PRAWNA SKARBU PAŃSTWA JAKO GŁÓWNEGO PODMIOTU ZASTĘPOWANEGO W SFERZE PRAWNO-PROCESOWEJ PRZEZ PROKURATORIĘ GENERALNĄ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ . . . . . . . . . . . . . 82 1 . Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 2. Rzymska geneza fiskusa jako symbolu państwa w obrocie prawnym . . . . . . . . . . . . . . 87 3. Fiskus (Skarb Państwa) jako osoba prawa publicznego na gruncie wybranych porządków prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 89 4. Skarb Państwa jako osoba prawa publicznego uosabiająca państwo na gruncie prawa polskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 4.1. Ujęcie doktrynalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 4.2. Reprezentacja Skarbu Państwa w obrocie prawnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 4.3. Spojrzenie na Skarb Państwa w czasach gospodarki planowej . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 4.3.1. Ewolucja regulacji prawnej Skarbu Państwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 113 4 .3 .2 . Teoretycznoprawne ujmowanie natury prawnej Skarbu Państwa . . .. . . . . . . . . 115 4.4. Mienie Skarbu Państwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 4.5. Podmioty uprawnione do zarządzania mieniem państwowym . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 5. Zagadnienie zdolności sądowej jednostek organizacyjnych wchodzących w skład Skarbu Państwa jako osoby prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 6. Podstawowe cechy Skarbu Państwa jako osoby prawa publicznego . . . . . . . . . . . . . . 130 ROZDZIAŁ III. GENERALNE ZASTĘPSTWO PRAWNOPROCESOWE, CZYLI OBLIGATORYJNE KOMPETENCJE PROKURATORII GENERALNEJ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 1. Pojęcie prawne zastępstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 1.1. Pełnomocnictwo procesowe na gruncie prawa niemieckiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 1.2. Pełnomocnictwo procesowe na gruncie prawa polskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 1.3. Pojęcie zastępstwa wykonywanego przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej w ujęciu cywilnoprawnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 1.3.1. Podział ogólny zastępstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 1.3.2. Podmiot reprezentujący Skarb Państwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 158 1 .3 .3 . Rozstrzyganie sporów kompetencyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 2. Zastępstwo Skarbu Państwa przez prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 2.1. Rodzaje zastępstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 2.1.1. Wyłączne zastępstwo Skarbu Państwa przed Sądem Najwyższym . . . . . . . . . . . 167 2.1.2. Zastępstwo Skarbu Państwa przed sądami powszechnymi i polubownymi . . . . . .174 2.1.2.1. Zastępstwo Skarbu Państwa przed sądami powszechnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 2.1.2.2. Zastępstwo Skarbu Państwa przed sądami polubownymi (arbitrażowymi) . . . . 178 2.1.3. Względny charakter zastępstwa obowiązkowego (przekazanie zastępstwa) . . . . .178 2.2. Zastępstwo państwowych osób prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 2.2.1. Pojęcie zastępstwa państwowych osób prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 2.2.2. Zakres podmiotowy zastępstwa osób prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 180 2.2.3. Rodzaje i zakres przedmiotowy zastępstwa osób prawnych .. . . . . . . . .. . . . . . . . 184 2.3. Obligatoryjne zastępstwo osób prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 2.3.1. Zastępstwo państwowych osób prawnych przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 2.3.2. Zastępstwo państwowych osób prawnych przed sądami polubownymi . . . . . . . . .187 3 . Wydawanie opinii prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 3.1. Funkcja opiniodawcza Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej . . . . . . . 188 3.2. Wydawanie opinii prawnych w sprawach dotyczących praw i interesów Rzeczypospolitej Polskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 3.3. Wydawanie opinii prawnych w przedmiocie projektów umów o doradztwo prawne 194 3.4. Wydawanie opinii o projektach aktów normatywnych dotyczących istotnych praw i interesów Rzeczypospolitej Polskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 ROZDZIAŁ IV. ZASTĘPSTWO INDYWIDUALNE, CZYLI FAKULTATYWNE KOMPETENCJE PROKURATORII GENERALNEJ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 1. Zastępstwo indywidualne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 1.1. Przejęcie zastępstwa Skarbu Państwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 1.1.1. Przejęcie zastępstwa przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym w sprawach cywilnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .. . . . 199 1.1.2. Przejęcie zastępstwa w postępowaniach przed sądami administracyjnymi . . . . . . 201 1.1.3. Przejęcie zastępstwa w postępowaniu karnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 1.2. Przejęcie zastępstwa osób prawnych z udziałem Skarbu Państwa oraz osób prawnych z udziałem państwowych osób prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 204 1.2.1. Fakultatywne zastępstwo osób prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 1.2.2. Przejęcie zastępstwa na wniosek osoby prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 1.2.3. Przejęcie zastępstwa na polecenie Prezesa Rady Ministrów . . . . . . . . . . . . . . . . 205 1.2.4. Przekazanie przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej wykonywania zastępstwa zastępowanej osobie prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 1.3. Udział Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w postępowaniach przed organami orzekającymi w stosunkach międzynarodowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 2. Reprezentacja przed Trybunałem Konstytucyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 3. Przedstawianie istotnych dla sprawy poglądów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 4. Zadania opiniodawczo-doradcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 5. Występowanie z wnioskami do Naczelnego Sądu Administracyjnego i Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych . . 214 6 . Inne zadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 6.1. Udział Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w negocjacjach i mediacjach w postępowaniach, w których zastępstwo wykonuje . . . . . . .. . . . . . . . . . 217 6.2. Przygotowywanie wzorów postanowień umów lub innych czynności prawnych, rekomendacje co do wzorów postanowień umów oraz innych czynności prawnych . . . 218 6.3. Zadania Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej – organizacja Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej . . . . . . . . 219 Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Streszczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . 241 Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . 245 Akty prawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Wykaz orzecznictwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Wykaz skrótów i skrótowców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . 289