Prokuratura w standardach prawnych Rady Europy
W monografii autor wskazuje, jakie konsekwencje dla ustroju, kompetencji i sposobu działania prokuratury wynikają z faktu przynależności państwa do Rady Europy.
Rada Europy – jako jedyna organizacja międzynarodowa na świecie – utworzyła organ opiniodawczy wyspecjalizowany w sprawach prokuratury, tj. Radę Konsultacyjną Prokuratorów Europejskich, i wypracowała obszerny zbiór standardów prawnych odnoszących się do prokuratury. Autor stawia sobie za cel ich całościowe omówienie, a w szczególności udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
• jakie w świetle tych standardów są najważniejsze cechy ustrojowe prokuratury i czy jest nią również niezależność, a jeśli tak, to jak rozumiana;
• jakie kompetencje powinna posiadać prokuratura w państwie członkowskim Rady Europy i jak powinna ona funkcjonować;
• w jakim zakresie wyżej wspomniane standardy stanowią normy prawnie wiążące (hard law), a w jakim – jedynie postulaty i zalecenia (soft law).
Książka jest przeznaczona dla osób zajmujących się szeroko pojętą legislacją, a także prokuratorów, którzy chcieliby dowiedzieć się, jak realizować swoje ustawowe zadania w sposób zgodny ze standardami międzynarodowymi oraz jakie prawa przysługują im w świetle obowiązujących Polskę instrumentów międzynarodowych. Publikacja będzie przydatna również dla każdego uczestnika obrotu prawnego, chcącego wiedzieć, czego może oczekiwać od prokuratury w państwie należącym do Rady Europy, a tym samym zobowiązanym do przestrzegania jej wartości, tj. demokracji, praw człowieka
i rządów prawa.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8286-313-0
- ISBN druku: 978-83-8286-007-8
- EAN: 9788382863130
- Liczba stron: 372
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 9 Wstęp | str. 15 Rozdział I Uwarunkowania międzynarodowoprawnej standaryzacji prokuratury | str. 25 Uwagi ogólne | str. 25 Prokuratura państw europejskich | str. 27 2.1. Francja | str. 30 2.1.1. Rozwój historyczny | str. 30 2.1.2. Czasy współczesne | str. 35 2.2. Niemcy | str. 42 2.3. Włochy | str. 44 2.4. Hiszpania | str. 46 2.5. Wielka Brytania | str. 47 2.6. Rosja i Związek Radziecki | str. 49 2.6.1. Rozwój historyczny | str. 49 2.6.2. Czasy współczesne | str. 51 2.7. Polska | str. 52 2.7.1. Rozwój historyczny | str. 52 2.7.2. Czasy współczesne | str. 55 2.8. Cechy wspólne i różnice | str. 57 Prokuratura a prawo międzynarodowe | str. 60 3.1. Suwerenność i wyłączna kompetencja wewnętrzna państwa | str. 60 3.2. Międzynarodowa pomoc prawna | str. 64 3.3. Międzynarodowa ochrona praw człowieka | str. 70 3.4. Międzynarodowe trybunały karne | str. 76 3.5. Przynależność państw do organizacji międzynarodowych | str. 80 3.5.1. Prokuratura Europejska | str. 81 3.5.2. Europejski nakaz aresztowania | str. 86 3.6. Soft law | str. 89 Podsumowanie | str. 92 Rozdział II Organy standardotwórcze Rady Europy i ich kompetencje | str. 99 Uwagi ogólne | str. 99 Pojęcie standardu prawnego Rady Europy | str. 101 Organy traktatowe | str. 116 3.1. Organy statutowe | str. 117 3.1.1. Komitet Ministrów | str. 117 3.1.2. Zgromadzenie Doradcze (Parlamentarne) | str. 122 3.2. Organy niestatutowe | str. 124 3.2.1. Europejski Trybunał Praw Człowieka | str. 124 3.2.2. Europejski Komitet do Spraw Zapobiegania Torturom | str. 126 Organy pozatraktatowe | str. 128 4.1. Rada Konsultacyjna Prokuratorów Europejskich | str. 129 4.2. Europejska Komisja na rzecz Demokracji przez Prawo (Komisja Wenecka) | str. 132 4.3. Komisarz Praw Człowieka | str. 134 4.4. Grupa Państw Przeciwko Korupcji | str. 136 4.5. Europejska Komisja przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji | str. 138 Podsumowanie | str. 139 Rozdział III Kształtowanie się standardów prawnych Rady Europy dotyczących prokuratury | str. 143 Uwagi ogólne | str. 143 Standardy zawarte w powszechnym prawie międzynarodowym | str. 147 Standardy zawarte w traktatach Rady Europy | str. 151 3.1. Prawa człowieka | str. 152 3.2. Międzynarodowa współpraca w sprawach karnych | str. 159 3.2.1. Ekstradycja | str. 160 3.2.2. Pomoc prawna w sprawach karnych | str. 165 3.2.3. Międzynarodowa ważność wyroków karnych | str. 172 3.2.4. Przekazywanie ścigania | str. 174 3.2.5. Zwalczanie niektórych rodzajów przestępczości | str. 178 Standardy tworzone przez organy traktatowe Rady Europy | str. 205 4.1. Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka | str. 205 4.2. Zalecenia organów statutowych | str. 268 4.2.1. Zalecenia Komitetu Ministrów | str. 268 4.2.2. Zalecenia Zgromadzenia Parlamentarnego | str. 277 4.3. Standardy Europejskiego Komitetu do Spraw Zapobiegania Torturom | str. 280 Standardy tworzone przez organy pozatraktatowe Rady Europy | str. 283 5.1. Opinie Rady Konsultacyjnej Prokuratorów Europejskich | str. 283 5.2. Standardy Komisji Weneckiej | str. 307 5.3. Zalecenia Komisarza Praw Człowieka | str. 312 5.4. Zalecenia Grupy Państw Przeciwko Korupcji | str. 317 5.5. Zalecenia Europejskiej Komisji przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji | str. 323 Podsumowanie | str. 327 Zakończenie | str. 351 Bibliografia | str. 357