Przegląd Socjologiczny t. 58 z. 3/2009
Od Redakcji Niniejszy tom zawiera teksty dotyczące szerokiego spectrum zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji w nowym typie społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy. Większość artykułów dotyczy szkolnictwa wyższego, które zarówno w Strategii Lizbońskiej, jak i w Procesie Bolońskim, zostało uznane za główny motor rozwoju społeczno-ekonomicznego. W nurcie tych rozważań mieszczą się teksty następujących Autorów: M. Wójcickiej, J. Kochanowskiego, K. Karczmarczuka, A. Boczkowskiego. Z kolei K. Musiał i A. Dziedziczak-Foltyn opisują próby wprowadzenia zmian w różnych systemach szkolnictwa wyższego. Tym niemniej jakość szkolnictwa wyższego i jego rola w modernizacji społecznej zależy od wcześniejszych etapów kształcenia, stąd też reformy dotyczą także innych elementów systemu edukacji. Dobitnie pokazuje to artykuł M. Zahorskiej omawiający przebieg i rezultaty reformy oświatowej w Polsce. W tym kontekście interesujący wydaje się tekst E. Wejbert-Wąsiewicz i E. Pęczkowskiej opisujący wydawałoby się uboczny problem (z punktu widzenia modernizacji społecznej), ale faktycznie dość kluczowy, gdyż pokazujący społeczno-kulturowe bariery wprowadzania zmian w systemie edukacji.
- Kategorie:
- Redakcja: Jolanta Kulpińska, Krystyna Lutyńska, Marek Czyżewski, Paweł Starosta, Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Zbigniew Bokszański
- Język wydania: polski
- ISSN: 0033-2356
- Liczba stron: 203
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis tre ści Od redakcji .................... 7 ARTYKUŁY Maria W ó j c i c k a – Zmiany w szkolnictwie wyższym z procesem bolońskim w tle ............. 9 Jacek K o c h a n o w s k i – Jakość demokracji jako (zapomniany) cel strategiczny procesu bolońskiego. Szkic problematyki ......... 31 Agnieszka D z i e d z i c z a k - F o l t y n – O reformowaniu szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1989–2009 i towarzyszącej temu debacie publicznej............................ 51 Kryspin K a r c z m a r c z u k – Modernizacja szkolnictwa wyższego w Polsce. Perspektywa teorii refleksywnej modernizacji ....................................... 77 Andrzej B o c z k o w s k i – Skuteczność i użyteczność kształcenia jako kategorie socjologiczne ............................................................................................... 93 Marta Z a h o r s k a – Sukcesy i porażki reformy edukacji ....................... 119 Kazimierz M u s i a ł – Reforma sektora publicznego w krajach nordyckich a powrót do elitarności szkół wyższych ....................................... 143 Ewelina W e j b e r t - W ą s i e w i c z, Elżbieta P ę c z k o w s k a – Problemy edukacji seksualnej w Polsce ........................................ 173 RECENZJE Ks. prof. J. Mariański, „Społeczeństwo i moralność. Studia z katolickiej nauki społecznej i socjologii moralności” – rec. Łukasz Kutyło ................................ 193 Jerzy K. Thieme, „Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska. Europa. USA” – rec. Lucyna Prorok ................... 199 Lis t of con ten ts Articles Maria W ó j c i c k a – Changes in higher education against the background of the bologna process ...................... 30 Jacek K o c h a n o w s k i – The Quality of Democracy as a (Forgotten) Strategic Aim of the Bologna Process ........................................................................................................ 49 Agnieszka D z i e d z i c z a k - F o l t y n – On reforming higher education in Poland in the period 1989–2009 ...................................................................................................... 75 Kryspin K a r c z m a r c z u k – Modernization of Higher Education in Poland. The Perspective of Reflexive Modernization ...................................................................... 92 Andrzej B o c z k o w s k i – Effectiveness and usefulness of education as sociological categories ............................... 117 Marta Z a h o r s k a – Successes and failures of the education reform .................. 142 Kazimierz M u s i a ł – A Return to Elitism in Higher Education as Seen in the Context of Public Sector Reform in Nordic Countries .............................. 172 Ewelina W e j b e r t - W ą s i e w i c z, Elżbieta P ę c z k o w s k a – The problems of sexual education in Poland ............. 192