Przegląd Socjologiczny t. 60 z. 4/2011
OD REDAKCJI JAK KSZTAŁCIĆ SOCJOLOGÓW? Niniejszy zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony problemom dydaktycznym. Jakkolwiek dydaktyka dominuje w codziennej działalności nauczycieli akademickich, rzadko jest przedmiotem debaty ponadlokalnej (czyli dotyczącej bieżących spraw organizacyjnych), analizującej sens i charakter studiów socjologicznych. Jesteśmy w trakcie przemian szkolnictwa wyższego ze względu na nowe Ustawy oraz wdrażanie doświadczeń i ustaleń Unii Europejskiej (proces boloński, krajowe ramy kwalifikacyjne). Przemiany te są odpowiedzią na wyzwania współczesności. Są też przedmiotem dyskusji w środowisku socjologów, w ramach Konferencji Instytutów Socjologii, na konferencjach (m.in. w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej – listopad 2010) i na Zjeździe w Krakowie (wrzesień-2010). Takie właśnie są źródła prezentowanych tekstów.
- Kategorie:
- Redakcja: Jolanta Kulpińska, Kaja Kaźmierska, Krystyna Lutyńska, Marek Czyżewski, Paweł Starosta, Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Zbigniew Bokszański
- Język wydania: polski
- ISSN: 0033-2356
- Liczba stron: 160
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI Od redakcji ................................................................................................................................. 7 ARTYKUŁY Krystyna Szafraniec – Jak i po co kształcimy socjologów? ................................................. 9 Mieczysław W. S o c h a – Proces Boloński: perspektywa jakości kształcenia ........................ 39 * * * Anna J a w o r, Jerzy S z c z u p a c z y ń s k i – Efekty kształcenia jako centralna idea Krajowych Ram Kwalifikacji ..................................................................................... 67 Jacek N o w a k – Kształcenie socjologów w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji .......... 87 * * * Mariola F l i s – O filozofii Krajowych Ram Kwalifikacji ....................................................... 107 Anna B u c h n e r - J e z i o r s k a – Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego: rewolucja czy face-lifting programów studiów?! ............................................. 117 * * * Piotr W i e n c h – E-learning w socjologii ................................................................................ 129 RECENZJE „Proces Boloński – ideologia i praktyka edukacyjna”, pod redakcją Anny Buchner-Jeziorskiej, Agnieszki Dziedziczak-Foltyn – rec. Teresa Bauman ............ 143 „Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie” Marek Kwiek – rec. Izabela Grabowska-Lusińska ......................................... 149 „Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Nauka i edukacja w uniwersytecie XXI wieku” Kazimierz Denek – rec. Agnieszka Dziedziczak-Foltyn ............................... 153 KRONIKA Konferencja Instytutów Socjologii ............................................................................................ 159 LIST OF CONTENTS ARTICLES Krystyna S z a f r a n i e c – How are we teaching sociologists and what for? ................ 38 Mieczysław W. S o c h a – The Bologna Process. Higher Education Quality Perspective ...... 64 * * * Anna J a w o r, Jerzy S z c z u p a c z y ń s k i – Learning outcomes as the central idea of the National Qualifications Framework ......................................................................... 86 Jacek N o w a k – Education of sociologists in the context of the National Qualifications Framework .......................................................................................................................... 106 * * * Mariola F l i s – On the Philosophy Underlying the National Qualifications Framework ....... 115 Anna B u c h n e r - J e z i o r s k a – National Qualifications Framework for tertiary education: a revolution or face-lifting of curriculum development?! ................................ 127 * * * Piotr W i e n c h – E-learning in sociology ................................................................................ 142