Przestrzeń edukacyjna wobec wyzwań i oczekiwań społecznych
Szybko zmieniający się, zglobalizowany świat warunkuje przemiany współczesnego społeczeństwa, określa nowe wyzwania i rodzi ryzyko we wszystkich dziedzinach jego funkcjonowania, co znaczy, że tworzy nową rzeczywistość społeczną — nową rzeczywistość i przestrzeń edukacyjną. Obecnie różne kraje różnie kształtują swoje rozwiązania w rozwoju systemu edukacyjnego, szukają sposobów na wyzwania globalizacji, co prowadzi do paradoksów, stwarza problemy i pewnego rodzaju niestabilność systemów edukacyjnych odrębnych krajów.
Książka jest próbą odpowiedzi na pytania, które powstają z powodu przemian współczesnej przestrzeni i rzeczywistości edukacyjnej. W niej przedstawione refleksje nad problemami powstającymi w różnych obszarach działalności edukacyjnej na różnych poziomach systemu oświaty w Polsce, a także w wybranych krajach Europy i USA.
Publikacja, która ma charakter pracy zbiorowej, nawiązuje przedstawioną w niej problematykę do interdyscyplinarnej dyskusji nad różnymi obszarami zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej.
Opracowanie jest podzielone na cztery części. W części pierwszej zostały omówione wyzwania edukacyjne wobec przemian społeczeństwa polskiego. Druga część jest poświęcona problemom współczesnej młodzieży w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-edukacyjnej. W części trzeciej opisano dylematy edukacyjne w kontekście filozoficznym. Część ostatnią poświecono aspektom rzeczywistości edukacyjnej w krajach Europy (takich jak Niemcy, Norwegia, Rosja, Ukraina) oraz USA.
- Kategorie:
- Redakcja: Irina Surina
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-324-8
- ISBN druku: 978-83-7850-089-6
- Liczba stron: 380
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Zamiast wstępu 13 Irina Surina Rozważania o przestrzeni edukacyjnej – od teorii do praktyki edukacyjnej; Econsiderations of educational space – from theory to educational practice; 13 Część I. Wyzwania edukacyjne wobec przemian współczesnego społeczeństwa polskiego; Educational challenge versus changes of contemporary Polish society; 26 Krystyna Duraj-Nowakowa Tropy/ścieżki integrowania myślenia pedagogów o edukacji; Traces/paths of integrating pedagogues’ thinking about education; 27 Wanda Jakubaszek Możliwości edukacji XXI wieku wynikające z postulatów Raportu dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI Wieku – Edukacja. Jest w niej ukryty skarb; Possibilities of the twenty-fi rst century education resulting from the motions of Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-fi rst Century: Learning: the Treasure Within; XXI 37 Jan Kania Globalny wymiar komunikacji społecznej w pedagogice; A global scope of social communication in pedagogy; 45 Grzegorz Piekarski Homo Prosocialis jako wyzwanie i cel edukacji w „społeczeństwie samotnego tłumu”; Homo Prosocialis as a challenge and aim of education in “society of lonely crowd”; Homo prosocialis 57 Stefan Konstańczak Wykluczenie społeczne w edukacji. O utopijności hasła równych szans oświatowych; Social exclusion in education. Utopia of idea of equal chances in education; 71 Ewa Matuska Zamawiane kierunki studiów receptą na deficyty kapitału intelektualnego w Polsce?; Ordered courses of studies as a solution for deficits of intellectual capital in Poland?; 83 Swietłana Szczygielska Współczesne technologie kształcenia w szkole wyższej; Contemporary educational technology at the university level; 95 Henryk Porożyński Wielokulturowość w Polsce międzywojennej i dzisiaj. Wyzwania edukacyjne; Multi ulturalism in Poland between the two World Wars and today. Educational challenges; 105 Część II. Współczesna młodzież w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-edukacyjnej; Contemporary youth in changeable social-educational reality; 116 Jan Maciejewski Tożsamość młodego pokolenia w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej Polski; Identifi cation of young generation in changing social and economic reality of Poland; 117 Karolina Zaniewska Styl życia i style uczestnictwa społecznego młodzieży akademickiej średniego miasta; Life style and styles of social participation of academic youth of a middle size town; 127 Wiesław Lesner Patologiczne formy spędzania czasu wolnego – wybrane subkultury młodzieżowe; Pathological forms of spending of free time – selected youth subcultures; 139 Andrzej Kokiel Wartości studentów pedagogiki w perspektywie zmian współczesnego społeczeństwa; The system of values of pedagogy students in the prospect of changes of contemporary society; 149 Dominika Gutowska, Aleksandra Gronowska Wizerunek współczesnego nauczyciela akademickiego polskiej uczelni; The image of a contemporary academic teacher of a Polish higher school; 157 Krystyna Krawiec-Złotkowska Refleksje o celach, potrzebach i (nie)możliwościach studiowania historii literatury staropolskiej; Reflections on aims, needs and (im)possibilities of studying the history of Old Polish literature; 163 Małgorzata Stochmal Wpływ osobowości na kształtowanie motywacji wśród młodzieży; The influence of personality on motivation among youth; 179 Adriana Biedroń, Anna Szczepaniak Autonomy of linguistically talented foreign language learners as a function of their cognitive-aff ective characteristics; Autonomia studentów utalentowanych językowo jako funkcja indywidualnych cech poznawczo-osobowościowych; 189 Monika Suska-Kuźmicka Instynkt zmiany a aktywność społeczno-wychowawcza młodzieży w Stowarzyszeniu „Tratwa”; Instinct for change and a social-educating activity of young people in the “Tratwa” Association; 201 Część III. Dylematy edukacyjne w kontekście fi lozofi cznym; Educational dilemmas in a philosophical context; 214 Paweł Ibek Wychowanie i edukacja w aspekcie religijnym; Education in the religious aspect; 215 Anna Kosobucka Wychowanie moralne w zakresie bioetyki jako wyzwanie i potrzeba współczesnej edukacji; Moral education comprising bioethics as a challenge and a need of contemporary education; 223 Mariusz Szymkiewicz Między filozofią a nauką – filozoficzne aspekty rozwoju nauk przyrodniczych; Between philosophy and science – philosophical aspects of natural sciences; 235 Sławomir Leciejewski Komunikacja multimedialna w edukacji filozoficznej – konieczność czy zbędne obciążenie pracy dydaktycznej?; Multimedia communication in philosophical education – necessity or excessive didactic work?; 247 Barbara Grabowska Rola edukacji w realizacji liberalnego postulatu niewrażliwości na indywidualne wyposażenie; The role of education in implementation of a liberal postulate of insensitivity to individual equipment; 259 Małgorzata Chrzanowska O potrzebie edukacji filozoficznej w szkole; On the need of philosophical education at school; 269 Część IV. Rzeczywistość edukacyjna w krajach Europy i Stanach Zjednoczonych; Educational reality in European states and the USA; 279 Klaus-Dieter Mende Education in the grip of the neo-liberal market forces; Edukacja we władzy rynku neoliberalnego; 281 Irina Simajewa, Anna Alimpiewa ; Kształtowanie zachowania samozachowawczego jako instytucjonalna funkcja oświaty; Development of self preservation behavior as an institutional function of education 295 Herbert Zoglowek Experience-based learning – Reflections about a modern didactic approach in education; Nauczanie oparte na doświadczeniu – rozważania o współczesnym podejściu dydaktycznym w edukacji; 305 Jelena Sorocinskaja Interdisciplinary approach to the research of modern youth’s problems of in Russia; Międzydyscyplinarne podejście do badania problemów współczesnej młodzieży w Rosji; 315 Galina Karpowa, Antonina Marczenko; Rozwój toleracyjności młodzieży w przestrzeni wielokulturowej Południa Rosji; Development of youth’s tolerance in polycultural space of the South of Russia 323 Waleria Budienkowa, Jelena Sawieliewa; Innowacyjno-edukacyjny model kształtowania komunikacyjnego potencjału studenta XXI wieku na klasycznym uniwersytecie; Innovative-educational model of development of communicative potential of a student in the 21st century at a classical university 335 Natalia Łosiewa ; Samoregulacja osobowości wykładowcy w kontekście wymogów stawianych w procesie dydaktycznym; Model of personal self-control of teachers in modern conditions of didactic process 345 Galina Karpowa, Ludmiła Kolet; Kształtowanie twórczej osobowości jako strategia przetrwania szkoły wyższej; Development of creative personality as a strategy of survival of the higher school 351 Swietłana Owcinnikowa; Odmiany kształcenia rosyjskich studentów na kierunku praca socjalna zgodnie ze standardami III pokolenia; Varieties of education of Russian students of “social work” according to the standard of the 3rd “generation” 361 Jacek J. Kolasiński, Gretchen Scharnagl High-tech/low-tech – a strategy for teaching contemporary arts; High-tech/low-tech – strategie w wykładaniu sztuk współczesnych; High-tech/low-tech 365 Santayana Manuel, John P. Kolasiński The distance-learning English writing project; Nauczanie na odległość – przygotowanie projektów w języku angielskim; 375 Nota o autorach 385