MENU

Przyszłość polonistyki - 07 Interpretacja w edukacji polonistycznej

(eBook)

Koncepcje - rewizje - przemiany

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Przyszłość polonistyki - 07 Interpretacja w edukacji polonistycznej

Praca zawiera opracowaną przez najwybitniejszych przedstawicieli środowisk z całej Polski diagnozę aktualnego stanu polonistyki, zarówno naukowej, jak i dydaktycznej, z próbą nakreślenia wizji jej przyszłości w odpowiedzi na wymagania czasu. Autorzy pytają o następujące problemy:

- polonistyka w przestrzeni uniwersytetu: między misją a rynkiem,

- ramy prawno-instytucjonalne studiów polonistycznych,

- integracja polonistyki w obrębie nauk humanistycznych,

- kierunki studiów polonistycznych,

- integracja środowiska polonistycznego – rozwiązania praktyczne,

- program polonistyki: kompetencja, formacja, specjalizacja,

- historia i teoria literatury jako dwa typy integracji dyscyplinowej,

- co robić z tekstami – analiza nurtów metodologicznych,

- filologia narodowa a komparatystyka,

- polonista na rynku, czyli sprawności polonisty,

- kształcenie polonistyczne,

- studia doktoranckie,

- przyszłość polonistyki – przyszłość humanistyki.

Wyraźnie zarysowuje się różnica metodologiczna, polegająca na różnym stopniu akceptacji najnowszych teorii badań literackich, którą można określić jako podział na tradycjonalistów i postępowców. Podział tych stanowisk dotyczy różnych obszarów: możliwości i warunków uprawiania historii literatury, akceptacji najnowszych teorii tekstu literackiego, różnego zakreślania granic interpretacji.

Mamy też do czynienia z różnymi reakcjami na nowe regulacje dotyczące kształcenia uniwersyteckiego, od głębokiej afirmacji nowej ustawy o szkolnictwie wyższym wraz z tym wszystkim, co z niej praktycznie zarówno dla dydaktyki uniwersyteckiej, jak i dla badań naukowych wynika, aż po jej odrzucenie w najbardziej skrajnych wypadkach. Wreszcie, daje się zauważyć podział w zakresie możliwości poszerzania oferty edukacyjnej filologii polskiej, od tych opowiadających się za utrzymaniem, w mniej więcej niezmienionej formie, tradycyjnych przedmiotów kształcenia, aż po głęboką redefinicję kierunków polonistycznych, połączoną z rezygnacją z dużej części kompetencji oferowanych przez tradycyjną filologię i historię literatury, z jednoczesnym otwarciem dyscypliny na problematykę nowych mediów i nowych form ekspresji tekstowych, współczesną komparatystykę, pluralistyczne badania kulturoznawcze i antropologiczne, na różne formy kreatywności tekstowej, słowem – na wielorakie przekroczenie tradycyjnych granic dyscypliny.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Po raz dwunasty 5

KONCPECJE

Marian Bielecki: Horror vacui, czyli od Filologii Narodowej do Teorii – i z powrotem 11

Mariusz Czubaj: Po dzikiej stronie tekstu.. O antropologii i literaturze 23

Adam Dziadek: Cały świat jest tekstem! Polikontekstualność i transdyskursywność 33

Stanisław Gajda: Nowa polska polityka językowa 43

Hanna Gosk: Tożsamościotwórcze aspekty polonistycznych studiów postzależnościowych 55

Andrzej Hejmej: Pasaże i refrakcje. Literatura – „filologia narodowa” – komparatystyka 69

Jerzy Jarzębski: Interpretacja w edukacji polonistycznej 77

Wojciech Kalaga: Inte/gracja a granice dyscypliny 83

Ryszard Koziołek: Niewspółmierność historii literatury z historiami innych 91

Ryszard Nycz: W stronę innowacyjnej humanistyki polonistycznej: tekst jako laboratorium. Tradycje, hipotezy, propozycje 105

Józef Olejniczak: Zerwana więź. Co z doktorantami? (O paru doświadczeniach) 125

Jarosław Płuciennik: Czy studia III stopnia mogą mieć charakter narodowy? iPoetyka na „polonistycznych” studiach doktoranckich 133

Paweł Próchniak: Figura sensu (tezy) 147

Krzysztof Uniłowski: Utracona tożsamość dyscypliny (jako szansa) 153

Teresa Walas: Antropologia literatury jako możliwy rozsadnik jej odnowionej historii i słabej teorii 167

Aneta Załazińska: Współczesne oblicze retoryki, czyli dlaczego polonistę należy uczyć mówić 177

REWIZJE

Bogusław Bakuła: Narodowa czy rodzima? Filologia polska w perspektywie multikulturalizmu 193

Kordian Bakuła: Nauczyciel noweltywny. Pomysły na dydaktyczny warsztat pracy 213

Tomasz Bilczewski: Ancilla philologiae, ancilla nationis? Komparatystyka a filologia narodowa 227

Andrzej Borowski: Tekst, miłość i pieniądze 243

Sławomir Buryła: O trudnej sztuce nauczania dzisiaj 249

Marcin Cieński: Między bezwładnością a rozproszeniem. Akademickie zwątpienie w tożsamość polonisty 259

Maciej Dajnowski: „Polonistyka” jako katachreza inopiae causa 271

Marian Kisiel: Współczesność: tekst umykający 281

Krzysztof Kłosiński: Humanistyka w uniwersytecie 289

Jarosław Ławski: Bezradność..Nauka – student – uniwersytet 305

Anna Łebkowska: Tekst po relokacji 325

Zbigniew Majchrowski: Dokąd zmierza polonistyka? 335

Józef Tomasz Pokrzywniak: Od akredytacji do integracji. Konferencja Polonistyk Uniwersyteckich 343

Stanisław Rosiek: Przekleństwo nadmiaru? Notatki do referatu 347

Roma Sendyka: Sutura, czyli pytanie o podmiot studiów interdyscyplinarnych 355

Mikołaj Sokołowski: Ewaluacja instrumentem polityki naukowej. Postulaty a rzeczywistość 363

Andrzej Szahaj: Ku humanistyce zintegrowanej i krytycznej 367

Piotr Śliwiński: Polonista na targu języków 373

Wojciech Tomasik: Polonistyka podwyższonego ryzyka 379

PRZEMIANY

Maciej Grochowski: Czym jest polonistyka? O relacjach między nauką a dydaktyką, wykształceniem a zawodem 387

Inga Iwasiów: Od polonisty do artysty 395

Władysław T. Miodunka: O potrzebie innowacji w dydaktyce polonistycznej 405

Tomasz Mizerkiewicz: Tworzyć kierunki czy specjalizacje? 417

Jacek Popiel: Polonistyka – czy jesteśmy jeszcze potrzebni? 429

Magdalena Rabizo -Birek: Polonista jako „multiinstrumentalista” 439

Dorota Siwicka: Centrum Komunikacji Polonistycznej (projekt) 449

Dariusz Skórczewski: Między pedagogiką uniwersytecką a pedagogiką narodową, czyli teoria postkolonialna w „narzędziowni” polonisty 455

Danuta Ulicka: Sub-, pre-, post-, inter-, czyli jak formy prefi skalne grają w teatrze literaturoznawczej mowy? 473

Indeks osobowy 489
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

3,90 zł
5,00 zł

Przedwiośnie Stefana Żeromskiego. Streszczenie, analiza, interpretacja

Szczegółowe i obszerne streszczenie, dokładna analiza, charakterystyka bohaterów, ważne pojęcia niezbędne przy omawianiu lektury, przykładowe zagadnienia, testy sprawdzające z kluczem, krzyżówki. Przejrzysty układ, wygodny format. ...
99,90 zł
111,00 zł

Zagrożenia zdrowia publicznego. Część 4. Rola edukacji w prewencji chorób

Książka stanowi kontynuację trzech poprzednich części dotyczących zagrożeń zdrowia publicznego. Podstawowym problemem analizowanym w części czwartej jest prewencja mająca na celu zapobieganie chorobom poprzez kontrolowanie czynników ryzyka...
19,11 zł
27,30 zł

Przedsiębiorczość jako wartość w edukacji

W artykule przedstawione są różne ujęcia przedsiębiorczości. Część pierwsza poświęcona jest między innymi koncepcji Josepha Schumpetera. W części drugiej analizowane są historyczne uwarunkowania przedsiębiorczości. W zakończeniu podniesiony jest...
23,52 zł
33,60 zł

Dziecko w świecie innowacyjnej edukacji, współdziałania i wartości. T. 1

Przedstawiona w dwóch tomach monografia pt. Dziecko w świecie innowacyjnej edukacji, współdziałania i wartości stanowi oryginalne opracowanie w zakresie szeroko rozumianej twórczości dziecka i twórczej pracy nauczyciel...
12,72 zł
14,13 zł

Edukacja

Propozycja gruntownej zmiany systemu oświaty, wychodząca naprzeciw wyzwaniom współczesności i stawiająca sobie za cel uczynienie nauki inspirującym, budującym i ciekawym doświadczeniem. Takie kształcenie daje gwarancję, że dziecko nie zostanie z...
187,11 zł
231,00 zł

CIT w firmie – przykłady – komentarze – interpretacje (e-book z suplementem elektronicznym)

Wszystko, co musisz wiedzieć o podatku CIT! Autor, doświadczony doradca podatkowy, przedstawia zagadnienia dotyczące podatku CIT ustalanego na zasadach ogólnych, a także specjalnych danin i sposobów opodatkowania, jakie przewi...
23,24 zł
29,80 zł

Zdrowie wartość edukacja

Książka składa się z dwóch części, których kolejność jest podyktowana dążeniem do możliwie pełnego, a zarazem merytorycznie uzasadnionego przedstawienia problematyki zdrowia w kontekście wartości i oddziaływań edukacyjnych.Część pie...
20,28 zł
26,00 zł

Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy

Niniejsza publikacja powstała w wyniku rozważań podjętych przez osoby zajmujące się problematyką uwarunkowań funkcjonowania szkolnictwa na różnych etapach edukacyjnych. Tak jak szerokie kompetencje powinni posiadać pedagodzy, psycholodzy i wycho...
3,90 zł
5,00 zł

Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa. Streszczenie, analiza, interpretacja

Szczegółowe i obszerne streszczenie, dokładna analiza, charakterystyka bohaterów, ważne pojęcia niezbędne przy omawianiu lektury, przykładowe zagadnienia, testy sprawdzające z kluczem, krzyżówki. Przejrzysty układ, wygodny format. ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!