Przyszłość polonistyki - 07 Interpretacja w edukacji polonistycznej
Praca zawiera opracowaną przez najwybitniejszych przedstawicieli środowisk z całej Polski diagnozę aktualnego stanu polonistyki, zarówno naukowej, jak i dydaktycznej, z próbą nakreślenia wizji jej przyszłości w odpowiedzi na wymagania czasu. Autorzy pytają o następujące problemy:
-
polonistyka w przestrzeni uniwersytetu: między misją a rynkiem,
- ramy prawno-instytucjonalne studiów polonistycznych,
- integracja polonistyki w obrębie nauk humanistycznych,
- kierunki studiów polonistycznych,
- integracja środowiska polonistycznego – rozwiązania praktyczne,
- program polonistyki: kompetencja, formacja, specjalizacja,
- historia i teoria literatury jako dwa typy integracji dyscyplinowej,
- co robić z tekstami – analiza nurtów metodologicznych,
- filologia narodowa a komparatystyka,
- polonista na rynku, czyli sprawności polonisty,
- kształcenie polonistyczne,
- studia doktoranckie,
- przyszłość polonistyki – przyszłość humanistyki.
Wyraźnie zarysowuje się różnica metodologiczna, polegająca na różnym stopniu akceptacji najnowszych teorii badań literackich, którą można określić jako podział na tradycjonalistów i postępowców. Podział tych stanowisk dotyczy różnych obszarów: możliwości i warunków uprawiania historii literatury, akceptacji najnowszych teorii tekstu literackiego, różnego zakreślania granic interpretacji.
Mamy też do czynienia z różnymi reakcjami na nowe regulacje dotyczące kształcenia uniwersyteckiego, od głębokiej afirmacji nowej ustawy o szkolnictwie wyższym wraz z tym wszystkim, co z niej praktycznie zarówno dla dydaktyki uniwersyteckiej, jak i dla badań naukowych wynika, aż po jej odrzucenie w najbardziej skrajnych wypadkach. Wreszcie, daje się zauważyć podział w zakresie możliwości poszerzania oferty edukacyjnej filologii polskiej, od tych opowiadających się za utrzymaniem, w mniej więcej niezmienionej formie, tradycyjnych przedmiotów kształcenia, aż po głęboką redefinicję kierunków polonistycznych, połączoną z rezygnacją z dużej części kompetencji oferowanych przez tradycyjną filologię i historię literatury, z jednoczesnym otwarciem dyscypliny na problematykę nowych mediów i nowych form ekspresji tekstowych, współczesną komparatystykę, pluralistyczne badania kulturoznawcze i antropologiczne, na różne formy kreatywności tekstowej, słowem – na wielorakie przekroczenie tradycyjnych granic dyscypliny.
- Kategorie:
- Redakcja: Adam Dziadek, Filip Mazurkiewicz, Krzysztof Kłosiński
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-190-4
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Po raz dwunasty 5 KONCPECJE Marian Bielecki: Horror vacui, czyli od Filologii Narodowej do Teorii – i z powrotem 11 Mariusz Czubaj: Po dzikiej stronie tekstu.. O antropologii i literaturze 23 Adam Dziadek: Cały świat jest tekstem! Polikontekstualność i transdyskursywność 33 Stanisław Gajda: Nowa polska polityka językowa 43 Hanna Gosk: Tożsamościotwórcze aspekty polonistycznych studiów postzależnościowych 55 Andrzej Hejmej: Pasaże i refrakcje. Literatura – „filologia narodowa” – komparatystyka 69 Jerzy Jarzębski: Interpretacja w edukacji polonistycznej 77 Wojciech Kalaga: Inte/gracja a granice dyscypliny 83 Ryszard Koziołek: Niewspółmierność historii literatury z historiami innych 91 Ryszard Nycz: W stronę innowacyjnej humanistyki polonistycznej: tekst jako laboratorium. Tradycje, hipotezy, propozycje 105 Józef Olejniczak: Zerwana więź. Co z doktorantami? (O paru doświadczeniach) 125 Jarosław Płuciennik: Czy studia III stopnia mogą mieć charakter narodowy? iPoetyka na „polonistycznych” studiach doktoranckich 133 Paweł Próchniak: Figura sensu (tezy) 147 Krzysztof Uniłowski: Utracona tożsamość dyscypliny (jako szansa) 153 Teresa Walas: Antropologia literatury jako możliwy rozsadnik jej odnowionej historii i słabej teorii 167 Aneta Załazińska: Współczesne oblicze retoryki, czyli dlaczego polonistę należy uczyć mówić 177 REWIZJE Bogusław Bakuła: Narodowa czy rodzima? Filologia polska w perspektywie multikulturalizmu 193 Kordian Bakuła: Nauczyciel noweltywny. Pomysły na dydaktyczny warsztat pracy 213 Tomasz Bilczewski: Ancilla philologiae, ancilla nationis? Komparatystyka a filologia narodowa 227 Andrzej Borowski: Tekst, miłość i pieniądze 243 Sławomir Buryła: O trudnej sztuce nauczania dzisiaj 249 Marcin Cieński: Między bezwładnością a rozproszeniem. Akademickie zwątpienie w tożsamość polonisty 259 Maciej Dajnowski: „Polonistyka” jako katachreza inopiae causa 271 Marian Kisiel: Współczesność: tekst umykający 281 Krzysztof Kłosiński: Humanistyka w uniwersytecie 289 Jarosław Ławski: Bezradność..Nauka – student – uniwersytet 305 Anna Łebkowska: Tekst po relokacji 325 Zbigniew Majchrowski: Dokąd zmierza polonistyka? 335 Józef Tomasz Pokrzywniak: Od akredytacji do integracji. Konferencja Polonistyk Uniwersyteckich 343 Stanisław Rosiek: Przekleństwo nadmiaru? Notatki do referatu 347 Roma Sendyka: Sutura, czyli pytanie o podmiot studiów interdyscyplinarnych 355 Mikołaj Sokołowski: Ewaluacja instrumentem polityki naukowej. Postulaty a rzeczywistość 363 Andrzej Szahaj: Ku humanistyce zintegrowanej i krytycznej 367 Piotr Śliwiński: Polonista na targu języków 373 Wojciech Tomasik: Polonistyka podwyższonego ryzyka 379 PRZEMIANY Maciej Grochowski: Czym jest polonistyka? O relacjach między nauką a dydaktyką, wykształceniem a zawodem 387 Inga Iwasiów: Od polonisty do artysty 395 Władysław T. Miodunka: O potrzebie innowacji w dydaktyce polonistycznej 405 Tomasz Mizerkiewicz: Tworzyć kierunki czy specjalizacje? 417 Jacek Popiel: Polonistyka – czy jesteśmy jeszcze potrzebni? 429 Magdalena Rabizo -Birek: Polonista jako „multiinstrumentalista” 439 Dorota Siwicka: Centrum Komunikacji Polonistycznej (projekt) 449 Dariusz Skórczewski: Między pedagogiką uniwersytecką a pedagogiką narodową, czyli teoria postkolonialna w „narzędziowni” polonisty 455 Danuta Ulicka: Sub-, pre-, post-, inter-, czyli jak formy prefi skalne grają w teatrze literaturoznawczej mowy? 473 Indeks osobowy 489