Psychologia dysleksji
Praca w sposób kompleksowy i rzetelny naukowo prezentuje aktualny stan wiedzy na temat dysleksji rozwojowej. Główną (i kontrowersyjną!) tezą autorki książki jest to, że dysleksja jest nie tylko zaburzeniem uczenia się, ale przede wszystkim zaburzeniem komunikacji. Dotyczy ona znacznej części populacji dzieci i staje się problemem społecznym. Profesor Kupis dokonuje przeglądu najnowszych dokonań naukowych zwłaszcza w dziedzinie wiedzy o patomechanizmach odpowiedzialnych za występowanie tego problemu. Autorka analizuje zagadnienie dysleksji z perspektywy psychologicznej i społecznej. Książkę ilustrują także studia przypadków zaczerpnięte z praktyki zawodowej autorki.
Grażyna Krasowicz-Kupis
Profesor doktor habilitowany, psycholog i logopeda, zatrudniona w Instytucie Psychologii UMCS (kierownik Zakładu Metodologii i Diagnozy Psychologicznej) oraz Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie, obecnie kierownik naukowy projektu Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży, realizowanego w IBE w partnerstwie z SWPS.
Dwukrotna stypendystka Oxford University. Autorka wielu publikacji poświęconych dysleksji, zagadnieniom czytania i pisania u dzieci oraz rozwoju językowego i jego zaburzeń, a także diagnozy psychologicznej m.in. Psychologia dysleksji (2008) czy SLI i inne zaburzenia rozwoju językowego (2012) oraz Katalogu metod diagnozy rozwoju poznawczego… (2014) (z K. Wiejak i K. Gruszczyńską); autorka oraz współautorka licznych narzędzi diagnostycznych dla psychologów, pedagogów i logopedów. Była członkiem zespołu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i Rzecznika Praw Dziecka opracowującego Standardy Diagnozy Psychologicznej w Edukacji (opublikowane w roku 2018).