Psychologia poznawcza
"Oddając do rąk czytelników nowe wydanie Psychologii poznawczej, wyrażamy nadzieję, że książka ta pozwoli im nieco lepiej zrozumieć, jak działa umysł. Pisząc ją, sami mogliśmy się tylko zbliżyć do takiego zrozumienia."
Autorzy
Blisko 15 lat od premiery pierwszego wydania Psychologii poznawczej przedstawiamy nowe, zaktualizowane wydanie podręcznika. Treści publikacji dostosowane są do programów kształcenia z zakresu psychologii procesów poznawczych, a układ i liczba rozdziałów pozwalają uporządkować treści kształcenia w obrębie semestru lub roku akademickiego.
Istotą układu treści podręcznika jest podział na struktury i procesy poznawcze:
-
Pierwsza część podręcznika poświęcona jest reprezentacjom poznawczym. W kolejnych rozdziałach autorzy ukazali istotę sporu o reprezentację poznawczą, omówili badania nad reprezentacjami nietrwałymi (wyobrażeniami, sądami, modelami umysłowymi) i trwałymi (pojęciami, kategoriami) oraz rodzajami wiedzy, a także jej nabywaniem i organizacją.
-
Drugą część podręcznika poświęcono elementarnym procesom poznawczym, o stosunkowo niewielkim poziomie złożoności: uwadze, świadomości, kontroli poznawczej, percepcji oraz pamięci.
-
Trzecia część książki ma za przedmiot złożone procesy poznawcze: myślenie i rozumowanie, rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i formułowanie sądów oraz przetwarzanie języka.
Nowa edycja Psychologii poznawczej daje czytelnikom podręcznik dobrze pomyślany pod względem struktury, doboru wiedzy i sposobów zilustrowania prowadzonego wywodu. Podręcznik będzie stanowił bardzo dobrą podstawę kształcenia dla studentów psychologii, kognitywistyki i filozofii, dostarczając im nowoczesnej wiedzy o mechanizmach funkcjonowania umysłu.
Z recenzji prof. dr hab. Czesława Nosala,
Str.11-17_REP.pdf(pdf)
70 KB
Edward Nęcka
Profesor w Uniwersytecie Jagiellońskim, współpracuje również z Uniwersytetem SWPS. Członek rzeczywisty Polskiej Akademii Nauk. Specjalizuje się w psychologii poznawczej, szczególnie w tematyce kontroli poznawczej. Prowadzi badania na pograniczu poznania, osobowości i różnic indywidualnych. Zajmuje się też badaniem skuteczności treningów poznawczych. Promotor trzydziestu doktoratów. Autor licznych prac badawczych poświęconych twórczości, inteligencji i samokontroli. Autor ośmiu książek, m.in. Treningu twórczości, który miał sześć wydań.
Jarosław Orzechowski
Doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie psychologii, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS, certyfikowany trener i mentor. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na styku psychologii poznawczej i różnic indywidualnych. Jest autorem bądź współautorem wielu publikacji naukowych i książek, w tym nowego Treningu twórczości (2019). Jako pracę habilitacyjną opublikował książkę pt. Magiczna liczba jeden, czyli co jeszcze zmieści się w pamięci roboczej. Od wielu lat prowadzi wykłady i seminaria w tematyce psychologii poznawczej.
Błażej Szymura
Doktor habilitowany, pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego, współpracował również z Uniwersytetem SWPS. Specjalizował się w badaniach nad poznawczymi wymiarami różnic indywidualnych. Szczególnie interesowała go uwaga i jej funkcjonowanie w zależności od cech indywidualnych człowieka. Wraz z Geraldem Matthewsem i Aleksandrą Gruszką zredagował i wydał w wydawnictwie Springer pracę zbiorową pt. Individual differences in cognition. Autor kilkudziesięciu artykułów. Współautor nowego Treningu twórczości (2019). Jego najważniejszym dziełem jest praca habilitacyjna pt. Temperamenty uwagi.
Szymon Wichary
Doktor habilitowany, pracuje w Uniwersytecie w Lejdzie, w ramach stypendium Marii Skłodowskiej-Curie, oraz w Uniwersytecie SWPS. Doktorat z psychologii uzyskał w Uniwersytecie Jagiellońskim. W trakcie studiów doktoranckich odbył staż w Max Planck Institute for Human Development w Berlinie, a staż podoktorski odbył w Uniwersytecie w Bazylei. Interesuje się rolą osobowości, emocji i stresu w podejmowaniu decyzji oraz biologicznymi źródłami różnic indywidualnych. W pracy badawczej stosuje komputerowe zadania poznawcze, metody psychofizjologiczne i modelowanie obliczeniowe procesów decyzyjnych.
Seria Psychologia – klasyczne podręczniki
Seria obejmuje podręczniki akademickie do podstawowych przedmiotów na studiach psychologicznych i pokrewnych, które od wielu lat służą studentom i wykładowcom. Seria „Psychologia – klasyczne podręczniki akademickie” jest sukcesywnie odświeżana i aktualizowana.