MENU

Psychologia tremy

(eBook)

Teoria i praktyka

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2022

  • Seria / cykl: Psychologia muzyki

  • Autor: Julia Kaleńska-Rodzaj

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 64,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 32,00 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

38,40
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Psychologia tremy

[Czuję] wyjątkowo przykry stan, tę okropną nie do opisania mękę, zwaną tremą. Odbiera ona nie tylko odwagę, ale i pozbawia sił – istna męczarnia.
Ignacy Jan Paderewski

Praca zawodowego muzyka jest jednym z najbardziej złożonych rodzajów działalności. Podstawą sukcesu są tu wieloletnie codzienne ćwiczenia, wymagające dużego wysiłku fizycznego i psychicznego. Można powiedzieć, że występ publiczny jest „wierzchołkiem góry lodowej” w życiu muzyka, na którym za każdym razem ważą się losy muzyka-wykonawcy i muzyka-osoby. Jeśli muzyk pozytywnie ocenia obie te sfery, owocuje to poczuciem dobrostanu psychicznego, co stwarza dobre warunki do dalszego twórczego rozwoju. Dlatego już sama myśl o możliwości niepowodzenia wzbudza lęk, który doprowadzić może do dezorganizacji procesu gry i radykalnego spadku jakości wykonania.
Zjawisko tremy z pewnością znane jest każdej osobie występującej publicznie, doświadczamy tego uczucia w najważniejszych dla nas momentach życiowych. Dla większości zawodów problem tremy nie jest tak istotny ze względu na to, że występy publiczne są w nich zjawiskiem okazjonalnym. Natomiast w zawodach artystycznych, wykonawczych umiejętność radzenia sobie z tremą jest często czynnikiem decydującym o możliwości wykonywania zawodu.
Julia Kaleńska-Rodzaj, doktor psychologii, psycholog-praktyk i zawodowy muzyk, poszukuje naukowych odpowiedzi na pytania: Czym jest trema? Czy jest wyłącznie zjawiskiem negatywnym, przeszkodą, którą należałoby usunąć z drogi, by występ był udany? Autorka eksploruje możliwości interpretacji tremy jako stanu podwyższonego pobudzenia, jako lęku społecznego oraz jako emocji złożonej. Dzieli się własnymi doświadczeniami wyniesionymi z pracy psychologicznej z muzykami: dwa ostatnie rozdziały książki mają praktyczny charakter − poświęcone są radzeniu sobie z tremą oraz optymalnemu przygotowaniu się wykonawcy do występu publicznego. Choć książka napisana jest głównie z myślą o muzykach – wykonawcach i pedagogach, to zaprezentowane w niej techniki mogą pomóc każdemu z nas w regulacji emocji podczas ważnych wydarzeń życiowych.

Mamy do czynienia z książką na wskroś nowoczesną, która dostarcza gotowych narzędzi do zrozumienia zjawiska tremy jako fenomenu umysłowego.
Z recenzji dr. hab. Kamila Imbira, prof. UW

Autorka wykazała się erudycją i w ciekawy sposób oraz dobrym językiem pomaga zrozumieć czytelnikowi psychologiczne mechanizmy tremy muzyków.
Z recenzji dr hab. Agaty Błachnio, prof. KUL

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp IX
CZĘŚĆ I. Zjawisko tremy w opisach muzyków i psychologów muzyki 1
Rozdział 1. Doświadczanie tremy 3
	1.1. Trema w opisach doświadczeń znanych muzyków 4
	1.2. Trema w opisach doświadczeń młodych muzyków 7
	1.3. Trema jako specyficzny problem wykonawstwa muzycznego 9
	1.4. Psychologiczne definicje tremy 13
	1.5. Podsumowanie: porządkowanie terminologii – pobudzenie, stres, lęk, strach, trema 18
CZĘŚĆ II. Trema z perspektywy psychologii sportu 21
Rozdział 2. Trema jako wzrost pobudzenia 23
	2.1. Optymalny stan koncertowy 23
	2.2. Mechanizmy wyjaśniające powstawanie tremy – poziom pobudzenia a jakość wykonania 26
		2.2.1. Modele uwzględniające dynamikę czasową 27
		2.2.2. Teorie uwzględniające kontekst społeczny i trudność zadania 31
		Motywacyjne źródła efektu facylitacji społecznej 33	
		2.2.3. Struktura temperamentu: wyjaśnienie z obszaru różnic indywidualnych 36
		Temperament a pobudzenie 37
		Temperament a efektywne działanie na scenie 38
		2.2.4. Teorie uwzględniające ocenę poznawczą pobudzenia 42
	2.3. Podsumowanie: pobudzenie jako nieodłączny element występowania 46
CZĘŚĆ III. Trema z perspektywy psychologii klinicznej 49
Rozdział 3. Trema jako lęk 51
	3.1. Perspektywa kliniczna: triada objawów lęku 52
		3.1.1. Objawy fizjologiczne 53
		3.1.2. Objawy behawioralne 55
		3.1.3. Objawy poznawcze 59
	3.2. Podsumowanie: współwystępowanie objawów 64
Rozdział 4. Cechy zwiększające podatność na tremę 65
	4.1. Czynniki osobowościowe 65
		4.1.1. Neurotyczność, ekstrawersja i introwersja 66
		4.1.2. Lęk jako cecha i lęk jako stan 69
	4.2. Czynniki moderujące: wiek i płeć 72
	4.3. Czynniki motywacyjne 75
		4.3.1. Poczucie własnej skuteczności 75
		4.3.2. Samoocena i perfekcjonizm 80
	4.4. Podsumowanie: rozwojowy schemat powiązań 84
Rozdział 5. Trema jako lęk społeczny 87
	5.1. Trema a lęk społeczny: podobieństwa i różnice 89
	5.2. Trema a inne zaburzenia kliniczne 91
	5.3. Wieloczynnikowe modele wyjaśniające występowanie tremy 94
		5.3.1. Teoria i model tremy Alberta LeBlanca 94
		5.3.2. Model tremy Iouli Papageorgi, Susan Hallam i Grahama Welcha 98
		5.3.3. Model tremy Dianny Kenny 101
	5.4. Podsumowanie: profilaktyka lęku scenicznego (tremy) 104
CZĘŚĆ IV. Trema z perspektywy psychologii emocji 105
Rozdział 6. Trema jako złożone zjawisko emocjonalne 107
	6.1. Emocje przedkoncertowe z perspektywy psychologii emocji 107
		6.1.1. Emocje przedkoncertowe – proste czy złożone? 107
		6.1.2. Dlaczego rozpoznawanie i precyzyjne nazywanie emocji jest tak ważne? 111
		6.1.3. Zanim powstanie emocja: przekonania na temat emocji a rodzaj doświadczanych stanów emocjonalnych 114
	6.2. Poszerzenie perspektywy: wyjście poza lęk 117
	6.3. Trema jako złożony stan emocjonalny: wnioski z badań własnych 120
		6.3.1. Różnorodność emocji przedkoncertowych 122
		6.3.2. Struktura emocji przedkoncertowych – profile emocjonalne 122
		6.3.3. Emocje przedkoncertowe: przyczyny i konsekwencje 125
		6.3.4. Wnioski z badań i implikacje praktyczne 126
	6.4. Optymalny stan koncertowy i optymalne emocje. Korzyści z ujmowania tremy jako złożonego stanu emocjonalnego 128
		6.4.1. Pozytywna interpretacja wzrostu pobudzenia 128
		6.4.2. Nazywanie i akceptacja różnorodnych emocji 129
		6.4.3. Integracja doświadczanych emocji – „moja trema” 135
	6.5. Podsumowanie: trema z perspektywy psychologii emocji 136
CZĘŚĆ V. Radzenie sobie z tremą – regulacja emocji przedkoncertowych 139
Rozdział 7. Radzenie sobie z tremą – zastosowanie teorii w praktyce 141
	7.1. Ryzykowne strategie radzenia sobie z tremą 145
		7.1.1. Beta-blokery 145
		7.1.2. Maratony ćwiczeniowe 148
	7.2. Adaptacyjne strategie radzenia sobie z tremą demobilizującą 155
		7.2.1. Procesy poznawcze: techniki zarządzania uwagą i myśleniem 158
		Uwaga 158
		Styl myślenia 162
		7.2.2. Reakcja emocjonalna: techniki regulacji pobudzenia 169
		7.2.3. Oswojenie się z sytuacją: techniki stopniowanej ekspozycji i wizualizacji 175
	7.3. Podsumowanie: plan psychologicznego przygotowania się do występu 180
Rozdział 8. Psychologiczne przygotowanie wykonawcy do występu publicznego 183
	8.1. Budowanie tożsamości artysty – poczucie sensu 184
	8.2. Wspierające środowisko – poczucie wspólnoty 189
	8.3. Rozwijanie umiejętności dbania o kondycję psychiczną i fizyczną – poczucie skuteczności 193
	8.4. Podsumowanie: dobrostan psychiczny muzyka 198
Bibliografia 201
Indeks rzeczowy 229
Indeks nazwisk 235
O Autorce 243
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(mobi)
Brak informacji
(epub)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

31,04 zł
39,80 zł

Psychologia twórczości grupowej

Jest to książka praktyczna, przeznaczona dla osób, które same chcą rozwinąć umiejętności twórczego myślenia lub stawiają pierwsze kroki w roli trenerów i moderatorów warsztatów twórczego myślenia. Duży p...
26,91 zł
29,90 zł

Psychologia i 46 zasad zdrowego rozsądku

Zdrowy rozsądek motywem przewodnim Twojego życia? Wydawałoby się oczywiste, ale tak wielu ludzi o tym w ogóle nie wie… Witold Wójtowicz wykorzystuje zdrowy rozsądek jako motyw przewodni swoich publikacji oraz szkoleni...
14,36 zł
16,70 zł

Psychologia myślenia spiskowego

Monografia naukowa na temat uwarunkowań, natury i konsekwencji myślenia spiskowego. Autorka opisuje determinanty i mechanizmy tego zjawiska, zajmuje się m.in. zróżnicowaniem rodzajów teorii spiskowych, ich mechanizmami poznawczymi i skutk...
89,40 zł
149,00 zł

Psychologia kliniczna

Podręcznik akademicki Psychologia kliniczna jest kontynuacją poprzednich opracowań redagowanych przez Andrzeja Lewickiego (1969/1978) oraz Helenę Sęk (1991/2006) – czterokrotnie publikowanych w Wydawnictwie Naukowym PWN. Zawarte w nim teksty zost...
24,21 zł
26,90 zł

Psychologia zdrowego rozsądku

Czy zdrowego rozsądku można się nauczyć? Jeżeli Twoja odpowiedź zabrzmi NIE, to masz rację. Można jednak rozwijać ten styl myślenia, tak samo jak rozwijasz inteligencję. Być może rezerwujesz termin „zdrowy rozsądek” tylko i wyłącznie dla os...
53,10 zł
59,00 zł

Psychologia dla coachów

Publikacja zawiera przegląd koncepcji i wyników badań pomocnych w pracy każdego coacha. Przedstawione w książce informacje pozwalają zrozumieć mechanizm działania narzędzi coachingowych, stosować je w odpowiednich okolicznościach, krytycznie oce...
38,00 zł
47,50 zł

Psychologia zagrożeń i bezpieczeństwa. T. 1

Inspiracją do powstania monografii była potrzeba wypełnienia luki poznawczej, jaka powstała w związku z dynamicznym rozwojem dyscypliny bezpieczeństwa na pograniczu z psychologią, obejmującej swym zakresem zagadnienia wynikające z pojawienia się hetero...
40,89 zł
47,00 zł

Siedem wykładów z psychologii sztuki

Autor Siedmiu wykładów z psychologii sztuki nawiązuje do nurtu rzadkich prac dociekających istoty interakcji między twórcą a odbiorcą dzieła sztuki. W swojej pracy traktuje sztukę jako rezultat poznania artystycznego, które umożliw...
31,49 zł
34,99 zł

Krótka historia psychologii

Krótka historia psychologii pokazuje, jak fascynujący może być świat umysłu i jak długą drogę w dziedzinie psychologii pokonaliśmy od starożytności do dziś. Chociaż nazwa „psychologia” po raz pierwszy użyta została dopiero w 1520 rok...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!