Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrazasz zgode na uzycie tych ciasteczek. Wiecej informacji, w tym o mozliwosci zmiany ustawien cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatnosci.
MENU
Mądry prezent na święta »

Psychologia wychowania. Wybrane problemy(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: 1, 2020

  • Autor: Hanna Liberska, Janusz Trempała

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 129,00 zł
77,40
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 51,60 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Psychologia wychowania. Wybrane problemy

Psychologia wychowania. Wybrane problemy to pierwsza od wielu lat publikacja podsumowująca rozproszony dorobek polskiej psychologii wychowania na tle literatury światowej. Autorami poszczególnych rozdziałów są wybitni badacze i praktycy z kilkunastu ośrodków akademickich w Polsce. Publikacja składa się z trzech części: • Podstawy teoretyczne – zgromadzono tu wiedzę na temat historii kształtowania się psychologii wychowania do 1939 roku, scharakteryzowano psychologię wychowania jako naukę, precyzując jej przedmiot, cel i stosowane metody. Przedstawiono podstawowe koncepcje teoretyczne psychologii wychowania. • Kluczowe obszary psychologii wychowania – Autorzy opisali tu znaczenie procesów poznawczych i emocjonalno-społecznych dla wychowania i rozwoju. Osobne rozdziały zostały poświęcone różnicom indywidualnym oraz biologicznym i środowiskowym uwarunkowaniom rozwoju i wychowania. • Psychologia wychowania w praktyce: wybrane problemy – najbardziej obszerna część książki dotyczy takich zagadnień, jak współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą, zadania psychologa wychowawczego wobec dzieci o nietypowym rozwoju, z zaburzeniami zachowania, z grup mniejszościowych. Kolejne rozdziały dotyczą roli psychologów wychowawczych w poradnictwie zawodowym, wychowaniu zdrowotnym, obywatelskim i edukacji seksualnej oraz organizacjom w systemie wychowania.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa (Hanna Liberska, Janusz Trempała) 11 
Wprowadzenie (Hanna Liberska, Janusz Trempała)   13 
Część I PODSTAWY TEORETYCZNE 19
Rozdział 1. Wybrane kierunki i konteksty kształtowania się psychologii wychowania w Polsce do 1939 roku (Cezary W. Domański) 21 
	1.1. Wczesna refleksja o psychologii wychowania  23 
	1.2. Pionierzy i prekursorzy  25 
	1.3. Psychologia wychowawcza na uczelniach wyższych – początki  31 
Rozdział 2. Przedmiot badań psychologii wychowania (Janusz Trempała) 39 
	2.1. Kształtowanie się psychologii wychowania 41 
	2.2. Pojmowanie wychowania  42 
	2.3. Psychologia wychowania jako odrębna dyscyplina badań psychologicznych   46 
	2.4. Związek kształcenia i wychowania z rozwojem człowieka   50 
	2.5. Przedmiot badań psychologii wychowawczej jako stosowanej psychologii rozwoju człowieka  54 
Rozdział 3. Podstawowe teorie i koncepcje psychologii wychowania i uczenia się (Hanna Liberska) 57 
	3.1. Asocjacjonizm i behawioryzm  59 
	3.2. Teorie społeczne i teoria społeczno-poznawcza 66 
	3.3. Konstruktywizm  72 
	3.4. Wychowanie w podejściu psychodynamicznym, humanistycznym i społeczno-kulturowym  75 
Część II KLUCZOWE OBSZARY BADAŃ PSYCHOLOGII WYCHOWANIA 85
Rozdział 4. Procesy poznawcze (Ludmiła Zając-Lamparska, Monika Deja, Ewa Czerniawska, Maria Ledzińska) 87 
	4.1. Funkcje wykonawcze (Ludmiła Zając-Lamparska, Monika Deja) 89 
	4.2. Uczenie się i nauczanie (Ewa Czerniawska) 108 
	4.3. Od informacji do wiedzy w dobie globalizacji (Maria Ledzińska) 121 
Rozdział 5. Procesy emocjonalno-społeczne (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik, Maria Czerwińska-Jasiewicz, Alicja Senejko) 133 
	5.1. Emocje i motywacja (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik)  135 
	5.2. System wartości człowieka w ciągu życia (Maria Czerwińska-Jasiewicz) 145 
	5.3. Samoregulacja i adaptacja (Alicja Senejko)  151 
Rozdział 6. Różnice indywidualne (Andrzej E. Sękowski, Martyna Płudowska, Błażej Smykowski, Karolina Appelt, Jan Cieciuch, Włodzimierz Strus) 161 
	6.1. Zdolności (Andrzej E. Sękowski, Martyna Płudowska) 163 
	6.2. Kompetencje (Błażej Smykowski, Karolina Appelt) 172 
	6.3. Osobowość w psychologii wychowania (Jan Cieciuch, Włodzimierz Strus)  199 
Rozdział 7. Uwarunkowania rozwoju i wychowania (Hanna Liberska, Marta Białecka-Pikul, Arkadiusz Białek, Martyna Jackiewicz, Dorota Suwalska-Barancewicz, Stefan Frydrychowicz) 215 
	7.1. Biologiczne podstawy nauczania i wychowania (Hanna Liberska)  217 
	7.2. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju i wychowania w okresie dzieciństwa (Marta Białecka-Pikul, Arkadiusz Białek, Martyna Jackiewicz-Kawka) 241 
	7.3. Środowiska rozwoju i wychowania: od dzieciństwa do dorosłości (Hanna Liberska, Dorota Suwalska-Barancewicz) 253 
	7.4. Interakcje społeczne (Stefan Frydrychowicz) 280 
Część III PSYCHOLOGIA WYCHOWANIA W PRAKTYCE: WYBRANE PROBLEMY 293
Rozdział 8. Praca psychologów wychowawczych z rodziną (Lucyna Bakiera, Elżbieta Dryll)  295 
	8.1. Rola rodziców w systemie wychowania instytucjonalnego (Lucyna Bakiera) 297 
	8.2. Praca psychologów wychowawczych z rodzicami i rodziną (Elżbieta Dryll) 306 
Rozdział 9. Praca psychologów wychowawczych w szkole (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik, Grażyna Katra)  319 
	9.1. Praca psychologa z młodzieżą nad rozpoznaniem i rozwojem potencjału (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik) 321 
	9.2. Praca psychologa z nauczycielami-wychowawcami (Grażyna Katra) 330 
Rozdział 10. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi o nietypowym rozwoju (Roman Ossowski) 341 
	10.1. Nietypowość rozwoju jako przedmiot zainteresowania medycyny, psychologii rehabilitacyjnej i pedagogiki specjalnej 343 
	10.2. Problem typologii dzieci o nietypowym rozwoju 347 
	10.3. Problemy wspólne w rozwoju i wychowaniu dzieci o nietypowym rozwoju 348 
	10.4. Rehabilitacyjne znaczenie uczestnictwa w życiu rodzinnym 357 
	10.5. Kwestia przygotowania do aktywności zawodowej 358 
	10.6. Instrumenty rehabilitacji  358 
	10.7. Problemy swoiste rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży o nietypowym rozwoju 361 
	10.8. Wkład wiedzy o nietypowym rozwoju do psychologii różnic indywidualnych 363 
Rozdział 11. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania (Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska) 367 
	11.1. Obraz kliniczny i przejawy destrukcyjnych zaburzeń zachowania  369 
	11.2. Biopsychospołeczne modele zaburzeń eksternalizacyjnych 376 
	11.3. Poradnictwo zdrowotne i interwencje psychospołeczne – implikacje dla praktyki psychologa wychowawczego  384 
Rozdział 12. Praca psychologów w poradnictwie zawodowym − przygotowanie do kariery zawodowej w perspektywie całożyciowej (Anna Paszkowska-Rogacz) 391 
	12.1. Definicje i metafory kariery 393 
	12.2. Koncepcje wyjaśniające rozwój kariery  395 
	12.3. Współczesne poradnictwo zawodowe w perspektywie konstruowania życia 398 
Rozdział 13. Wychowanie w grupach mniejszościowych (Barbara Weigl, Dominika Wiśniewska) 403 
	13.1. Mniejszości etniczne. Dziecko romskie w rodzinie i szkole  405 
	13.2. Słyszące dzieci niesłyszących rodziców. Świat Koda 407 
	13.3. Uchodźcy i migranci. Wychowanie po traumie  409 
	13.4. Trudne powroty do ojczyzny rodziców. Problemy powracających  410 
	13.5. Małżeństwa międzykulturowe. Dzieci dwukulturowe i dwujęzyczne 411 
Rozdział 14. Wychowanie zdrowotne (Beata Ziółkowska) 415 
	14.1. Ustalenia definicyjne w ujęciu historycznym  417 
	14.2. Wyznaczniki zdrowia a analfabetyzm zdrowotny  419 
	14.3. Cele wychowania zdrowotnego w kontekście zagrożeń współczesnego świata  . 421 
	14.4. Wychowanie zdrowotne – wskazania praktyczne  428 
Rozdział 15. Wychowanie seksualne (Zbigniew Izdebski, Krzysztof Wąż, Joanna Dec-Pietrowska)  431 
	15.1. Specyfika problematyki wychowania seksualnego  433 
	15.2. Seksualność i rozwój psychoseksualny  433 
	15.3. Socjalizacja seksualna  434 
	15.4. Wychowanie seksualne a edukacja seksualna 435 
	15.5. Typy wychowania seksualnego i ich efektywność  435 
	15.6. Cele wychowania seksualnego 437 
	15.7. Wychowanie seksualne w rodzinie 438 
	15.8. Edukacja seksualna w polskiej szkole 439 
	15.9. Profilaktyka  443 
Rozdział 16. Nowe obszary oddziaływań wychowawczych − wychowanie obywatelskie i środowiskowe (Beata Krzywosz-Rynkiewicz)  445 
	16.1. Dlaczego obywatelstwo jest ważne 447 
	16.2. Obywatelstwo – co to znaczy? Różne rozumienie roli obywatela 448 
	16.3. W szkole czy w środowisku – dylematy wychowania obywatelskiego  449 
	16.4. Wychowanie obywatelskie jako wychowanie środowiskowe – istota obywatelskiej socjalizacji  454 
Rozdział 17. Organizacje w systemie wychowania (Marzanna Farnicka) 459 
	17.1. Założenia idei sieciowego rozwoju systemów edukacyjnych 461 
	17.2. Poziom społeczno-kulturowy: założenia dotyczące organizacji placówek oświatowych  463 
	17.3. Poziom operacyjny: struktura i organizacja środowiska wychowawczego  465 
Posłowie (Mieczysław Plopa) 471 
Literatura cytowana  475 
Indeks rzeczowy  555 
O Autorach  561
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Hanna Liberska

Hanna Liberska – dr hab. prof. uczelni, psycholog, biolog, absolwentka i wieloletni pracownik Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, a od roku 2007 Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, w którym kieruje Katedrą Psychologii Społecznej UKW. Główne nurty badań dotyczą problemów życia rodzinnego, psychologii rozwoju i edukacji, agresji u dzieci i młodzieży, mniejszości etnicznych oraz transformacji systemowej.

Hanna Liberska to autorka lub współautorka ponad 200 prac w języku polskim, angielskim i rosyjskim opublikowanych w wydawnictwach krajowych i międzynarodowych, w tym monografii tematycznych: Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania (2004), Psychologia agresji: wybrane problemy (2016), Kim jest współczesny młody katolik? Wybrane aspekty obrazu psychologicznego (2017). Redaktorka lub współredaktorka 20 monografii: Psychologia rodziny (2014), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym (…) (2011), Relations in marriage and family (…) (2011), Aggression as a Challenge (…) (2016), Child of many worlds. Focus on the Problem of Ethnic Minorities (2014), serii wydawniczej Current psychosocial problems in traditional and novel approach (2011−2016) i in. Laureatka Nagrody Ministra Edukacji Narodowej (1996).

Hanna Liberska odbyła staże naukowe w USA, Holandii, Finlandii, na Węgrzech i we Włoszech. Przynależy do międzynarodowych i krajowych towarzystw naukowych (ISRA, ISSBD, PSPRC). Członek–założyciel Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka (2015). Redaktor Naczelna Polskiego Forum Psychologicznego, członek rad naukowych kilku czasopism naukowych (Psychologii Rozwojowej, Science for Education Today, Acta Medicinae and Sociologica i in.).

Janusz Trempała

Janusz Trempała – prof. dr hab., psycholog, pracuje w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, w którym jest Dziekanem Wydziału Psychologii i kieruje Katedrą Psychologii Rozwoju Człowieka. Zajmuje się badaniami nad rozwojem człowieka w ciągu życia, modelami przebiegu zmian rozwojowych, metodologią badań rozwojowych oraz zastosowaniami wiedzy o rozwoju w praktyce społecznej.

Janusz Trempała jest autorem ponad 150 prac w języku polskim i angielskim, w tym trzech monografii, m.in. Modele rozwoju człowieka: czas i zmiana (2000) oraz redaktorem naukowym lub współredaktorem dziesięciu prac zbiorowych, m.in. Lewinian Psychology (współred. Pepitone i Raven, 2006) czy Psychologia rozwoju człowieka (2011). Członek krajowych i międzynarodowych towarzystw naukowych. Założyciel czasopisma Polskie Forum Psychologiczne, członek rad naukowych wielu czasopism (m.in. Psychologia Rozwojowa, Roczniki Psychologiczne, Journal of Moral Psychology, Current Issues in Personality Psychology i innych). Jest członkiem Komitetu Psychologii PAN (od 2010 r.).

6,00 zł

Zarządzanie nowoczesną redakcją - Elżbieta Stolarska, Małgorzata Okręglicka: Obrót nieruchomościami w wybranych miastach w Polsce – makroekonomiczne determinanty wielkości sprzedaży

Działalność nowoczesnych organizacji opiera się nie tylko na posiadanych zasobach rzeczowych, finansowych, ludzkich i informacyjnych, ale coraz częściej podstawą funkcjonowania dobrej organizacji jest posiadana wiedza i umiejętność wykorzystania jej na...
15,00 zł

Optymalizacja wybranych procesów inżynierii chemicznej z dyspersją wzdłużną

W pracy przedstawiono problem optymalizacji dwóch wybranych procesów inżynierii chemicznej. Rozważano proces fluidalnego ogrzewania rozdrobnionego ciała stałego w poziomym fluidyzacyjnym wymienniku ciepła oraz reakcje chemiczne przebiegaj...
4,00 zł

Wybrane zagadnienia jakości kształcenia i dokształcania - Zarządzanie jakością procesów kształcenia

Kategoria jakości często używana jest w toczących się współcześnie dyskursach o gospodarce, polityce, edukacji oraz kulturze. Jej znaczenie podkreśla się, mówiąc o „zarządzaniu jakością”, o „doskonaleniu jakości”, ...
18,00 zł

Psychologia różnic indywidualnych cech człowieka

Różnice indywidualne występujące u ludzi dorosłych są widoczne i znaczące w naszym życiu, a szczególnie takie, które są już rozwinięte i utrwalone w ukształtowanym organizmie. Od najdawniejszych lat próbowano poznawać indywi...

Psychologia starzenia się i starości

Znakomity podręcznik wprowadzający w problematykę psychologii starości: całościowo ujmuje tematykę wieku starszego przewidzianą programem studiów na kierunku psychologia, przybliża problemy psychologiczne osób starszych związane z zaburze...
17,00 zł

ZAGROŻENIA DLA OBRONNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA - WYBRANE PROBLEMY ZARZĄDZANIA - 1 METODYKI IDENTYFIKACJI ZAGROŻEŃ

W obecnych czasach problematyka związana z obronnością i bezpieczeństwem państwa stanowi istotny problem organizacyjno-techniczny, wymagający skoordynowanego użycia odpowiednich sił i środków. Aby móc wykorzystywać je w sposób racj...
10,00 zł

Wybrane metody oceny dynamiki układu ruchu człowieka

Celem niniejszej pracy było opracowanie i uzasadnienie wyboru metod pomiarowych do oceny układu ruchu człowieka przydatnych do celów optymalizacji leczenia i rehabilitacji. Przedstawiono przegląd piśmiennictwa dotyczący metrologicznych aspekt&oa...
6,00 zł

Współczesne problemy zarządzania organizacjami - Logistyczne aspekty działalności Państwowej Straży Pożarnej

Zachodzące obecnie zmiany w otoczeniu społeczno-gospodarczym w istotny sposób determinują proces zarządzania organizacjami i przyczyniają się do modyfikacji ich struktur. Zarówno przedsiębiorstwa, jak też organizacje sfery publicznej stoj...
2,49 zł

Szkice o antyku. T. 4: Lingua coloris - 09 Czy wino może być zielone? ‒ zmiany parametrów barwy wina czerwonego pod wpływem wybranych czynników chemicznych i biologicznych

Czwarty tom "Szkiców o antyku", którego tematem jest "Lingua coloris" zawiera dziewięć artykułów omawiających z różnych perspektyw zagadnienie koloru w antyku, zarówno w dziełach sztuki (rzeźbie, m...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!