Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w debacie publicznej
Książka dotyczy procesu reformowania szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1990-2015 w kontekście toczonej na ten temat debaty publicznej. Scalenie socjologicznej analizy debaty publicznej inspirowanej analizami dyskursu publicznego oraz polityki publicznej (i procesami deliberacji) pozwala na wskazanie najważniejszych uwarunkowań reformy szkolnictwa: ideologicznych, instytucjonalnych oraz bezpośrednio związanych z prowadzeniem polityki publicznej. W wymiarze empirycznym autorka omawia trzy wymiary debaty poświęconej reformowaniu uniwersytetów: naukowy/akademicki (oparty na analizie treści tekstów naukowych), rządowy strategiczno-ustawodawczy (oparty na analizie treści dokumentów strategicznych i aktów prawnych), publicystyczny (oparty na analizie treści artykułów pochodzących z dzienników i tygodników). Takie kompleksowe podejście pozwala na wskazanie odmiennych funkcji każdego z wymiarów debaty publicznej. Wszystkie te analizy wieńczy ukazanie reformy szkolnictwa wyższego w dwóch kontekstach: merytorycznym (treść reformy) i formalnym (sztuka reformowania). Autorka stara się w ten sposób podkreślić, iż dla sukcesu reformy szkolnictwa wyższego konieczne jest sprzęgnięcie przedmiotowej koncepcji reform ze zdolnością decydentów do ich przygotowania (i ostatecznie implementowania).
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8088-235-5
- ISBN druku: 978-83-8088-234-8
- Liczba stron: 292
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 Rozdział 1. Szkolnictwo wyższe jako przedmiot badań i rozważań naukowych 13 1.1. O interdyscyplinarnych i socjologicznych badaniach szkolnictwa wyższego 15 1.2. Tradycja myślenia o rozwoju i reformowaniu szkolnictwa wyższego w Polsce 21 1.3. Transformacje szkolnictwa wyższego w perspektywie teoretyczno-metodologicznej 30 1.4. Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce w zwierciadle debaty publicznej 35 1.4.1. Inspiracja socjologiczną i krytyczną analizą dyskursu publicznego 39 1.4.2. Inspiracja naukami o polityce publicznej i procesem deliberacji 45 1.4.3. Główne założenia przyjętej strategii badawczej 51 Rozdział 2. Przemiany szkół wyższych w debacie naukowej 59 2.1. Polaryzacja dyskusji akademickiej o szkolnictwie wyższym i jego instytucjach 61 2.1.1. Koronne racje na gruncie stanowiska idealistyczno-humanistycznego 69 2.1.2. Kluczowa argumentacja na gruncie stanowiska pragmatyczno-rynkowego 74 2.2. Konsekwencje polaryzacji debaty naukowej dla polityki szkolnictwa wyższego 78 Rozdział 3. Polityka i działania strategiczne wobec szkolnictwa wyższego 85 3.1. Polityka unijna wobec szkolnictwa wyższego jako ponadnarodowy kurs rozwoju 87 3.2. Krajowa polityka wobec szkolnictwa wyższego jako translacja polityki unijnej 95 3.3. Państwo a interesariusze środowiskowi w polityce wobec uniwersytetów 111 3.4. Uwagi o tworzeniu polityki – teoria versus praktyka 137 Rozdział 4. Legislacyjny wymiar polityki i reformy systemu – obraz in statu nascendi 145 4.1. Ramy prawne dla systemu szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1990–2005 148 4.2. Historia nowelizowania Prawa o szkolnictwie wyższym w latach 2005–2011 153 4.3. Dopełnianie czy naprawianie Prawa o szkolnictwie wyższym w latach 2011–2015? 163 4.4. Uwagi o tworzeniu prawa – teoria versus praktyka 176 Rozdział 5. Oblicze reformy szkolnictwa wyższego w debacie publicystycznej 189 5.1. Komentarz do działań reformatorskich rządu w latach 1990–2005 193 5.2. Relacjonowanie procesu nowelizowania ustawy w latach 2005–2011 206 5.3. Odwołania do dalszych nowelizacji prawa w latach 2011–2015 219 5.4. Uwagi o roli publicystyki i specyfice debaty medialnej 225 Rozdział 6. Recenzja reformy szkolnictwa wyższego – próba analizy in statu praesenti 229 6.1. Konceptualizacja jakości reformy – dylematy metodologiczne 230 6.2. Dwukierunkowa propozycja oceny jakości reformy 232 6.2.1. Analiza merytoryczna reformy w kontekście domen neoliberalnej logiki 233 6.2.2. Analiza formalna reformy w kontekście neoliberalnych kanonów reformowania 237 Postscriptum. Wkład i niedostatki debaty o reformowaniu 253 Bibliografia 255 Spis tabel i ramek 289 O autorce 291