Richard Wagner et sa réception en France. Premiere partie. Le musicien de l’avenir 1813-1883
The study is devoted to the Richard Wagner’s works reception, mainly music, in France in years 1813-1883. The volume covers the period till the 1883, when composer died. The author describes in detail two longer Wagner’s stays in Paris (1839-1842 and 1852-1861) and a few shorter visits (1849, 1850, 1853, 1855, 1858, 1861-1862, 1866 and 1867), analyzing the evolving relation of public opinion, press, musical magazines, artistic circles, music lovers towards German composer and his works, scarcely gaining acknowledgement on the Seine.
In years 1839-1842 Richard Wagner failed to put any of his operas in Paris and the greatest successes achieved as an author of texts about music – essays, reviews and stories - published in “La Revue et Gazette musicale de Paris”. The author extensively presents and comments those texts.
During the second, longer Wagner’s visit in Paris, 1859-1861, two events, crucial for reception of his works on the Seine, happened: three concerts in Théâtre-Italien (25 Jan, 1 and 8 Feb 1860), during which the orchestra under the direction of Wagner performed excerpts from his operas, and the loud Paris
Tannhäuser premiere, preceded by 164 rehearsals. Those artistic events, audience reaction (including famous provocation of Jockey Club members, which was the main reason for Tannhäuser’s disaster) and violent press polemics, that followed on, are discussed in Les concerts au Théâtre-Italien and Tannhäuser à Paris sections.
While Wagner was living, only one another opera of his authorship was put in Paris: Rienzi. To its premiere, 6 Apr 1869, and heated press debate, which followed on, refers the chapter Vers la deuxiéme premiére parisienne. Perhaps after Rienzi another Wagner’s premieres would have occured, especially much awaited Lohengrina, had it been not for French-German relationship rapid worsening at the beginning of 70s, French-Prussian war in 1870-1871 and not of a highest caliber work Une Capitulation, which Wagner created reffering to that war and which, soon widespread in French language, hurt Frenchmen badly. Discussion about this work and resulting from it anti-wagner mood in France in 70s and at the beginning of 80s of the XIXth century is contained in chapter Une Capitulation.
As from 1850, since the first performance of Wagner’s composition (overture to Tannhäuser), German composer had in France, apart from many adversaries, calling him ironically the musician of the future, also his admirers. In the study the origins of French Wagnerism are described, which are connected with such personas like Léon Leroy, Gérard de Nerval, Théophile Gautier, Jules Champfleury, Charles Baudelaire, Catulle Mendès or Judith Gautier. The great admirer of Wagner music was also conductor Jules Pasdeloup. The Sundays orchestral concerts of Jules Pasdeloup and, later in 80s, of Charles Lamoureux and Edouard Colonne had a great impact on Wagner’s work popularization in 60s, 70s, and 80s. This matter is presented in the last chapter entitled Wagner aux concerts parisiens.
- Kategorie:
- Język wydania: francuski
- ISBN: 978-83-7865-049-2
- ISBN druku: 978-83-7865-049-2
- Liczba stron: 448
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Remerciements 7 Table des journaux et des revues consultés – sigles et abréviations utilisés 9 Avant-propos 11 Chapitre I. Un musicien étranger à Paris (1839–1842) 15 Chapitre II. Le Hofkapellmeister de Dresde (1842–1849) 75 Chapitre III. Le musicien en exil (1849–1859) 99 Chapitre IV. Les concerts au Théâtre-Italien (1859–1860) 151 Chapitre V. Tannhäuser à Paris (1860–1862) 199 Chapitre VI. Vers la deuxième première parisienne (1862–1870) 241 Chapitre VII. Une Capitulation et ses conséquences (1870–1883) 289 Chapitre VIII. Wagner aux concerts parisiens (1861–1883) 343 Conclusion 385 Streszczenie 389 Bibliographie 415 Index des personnes 427