Rodzina migracyjna w przestrzeni życiowej dorastających
Jaka jest sytuacja życiowa dorastającej jednostki w przestrzeni życiowej wyznaczonej przez rodzinę migracyjną? Czy istnieje zależność pomiędzy preferowanymi przez rodziców stylami wychowania a czasem rozłąki migracyjnej? Jaki jest obraz samego siebie osób dorastających w relacjach interpersonalnych w aspekcie cech wewnętrznych określonych stylami funkcjonowania? Na te i wiele innych pytań próbuje odpowiedzieć dr Anna Dąbrowska, której zainteresowania naukowe skupiają się wokół rodzin patologicznych, dysfunkcjonalnych oraz stojących w obliczu różnego typu kryzysów. Szczególną uwagę skupia na postrzeganiu rzeczywistości społecznej przez młodzież wychowującą się w tego rodzaju środowiskach rodzinnych. W niniejszej publikacji na podstawie wyników badań przeprowadzonych w 300 szkołach przedstawia sytuację życiową dorastających wychowujących się w rodzinach rozłączonych przestrzennie, a także nakreśla dla nich strategię działań wspierających w formie modelu realnego (zalecanego) oraz modelu wzorcowego. Książka jest kierowana do osób, które z racji wykonywanego zawodu i pełnionych funkcji potrzebują rzetelnej wiedzy o rodzinie migracyjnej – dość nowym i wciąż jeszcze mało rozpoznanym typie środowiska wychowawczego. Anna Dąbrowska – dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-19228-0
- ISBN druku: 978-83-01-18966-2
- Liczba stron: 362
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 1. Procesy migracyjne jako forma mobilności przestrzennej ludności 12 1.1. Analiza typów migracji 13 1.2. Migracje zarobkowe – przyczyny i skutki psychologiczne, ekonomiczne, społeczne 19 2. Rodzina – system więzi społecznych i emocjonalnych 26 2.1. Rodzina współczesna jako system psychospołeczny 26 2.2. Podstawowy ekosystem człowieka jako miejsce zaspokajania elementarnych potrzeb 38 3. Rodzina wobec rzeczywistości migracyjnej 46 3.1. Migracje jako źródło przemian w środowisku rodzinnym 47 3.2. Miejsce dorastającego człowieka w rodzinie rozłączonej przestrzennie. Przegląd wybranych stanowisk 57 3.2.1. Specyfika procesu uspołecznienia i wychowania w rodzinie migracyjnej 63 3.2.2. Rodzice jako wzór identyfikacji 75 4. Determinanty społecznego funkcjonowania dorastających 95 4.1. Dorastanie – potencjał i zagrożenie w rozwoju jednostki 95 4.1.1. Rozwój w okresie dorastania. Cechy wspólne 96 4.1.2. Stadium adolescencji i jego specyfika w sytuacji rozłąki migracyjnej 99 4.2. Przestrzeń życiowa człowieka oraz interakcyjny model jego funkcjonowania 109 4.2.1. Interakcyjny model funkcjonowania jednostki w otoczeniu 109 4.2.2. Rola czynników biologicznych w rozwoju człowieka 118 4.2.3. Rola czynników środowiskowych w rozwoju człowieka 121 4.3. Rozwiązania systemowe w zakresie wsparcia i pomocy w sytuacji kryzysu rodziny 123 4.3.1. Wsparcie społeczne – zagadnienia ogólne 124 4.3.3. Konkretyzacja form wsparcia społecznego 135 5. Metodologia przeprowadzonych badań empirycznych – konceptualizacja i operacjonalizacja 142 5.1. Przedmiot i cel badań 143 5.2. Problemy badawcze 146 5.3. Zmienne i wskaźniki zmiennych 148 5.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze 152 5.5. Czas, miejsce, przebieg badań oraz charakterystyka próby badawczej 155 5.6. Metody analizy statystycznej 158 6. Przestrzeń życiowa wyznaczona przez rodzinę. Analiza porównawcza 159 6.1. Portret rodziny migracyjnej i niemigracyjnej – sytuacja socjoekonomiczna 160 6.1.1. Cechy społeczno-demograficzne rodzin 160 6.1.2. Poziom warunków socjobytowych 163 6.2. Style wychowania w rodzinie w percepcji badanej młodzieży 169 6.3. Doświadczenie realizacji funkcji opiekuńczo-wychowawczej w porównywanych grupach młodzieży 178 6.3.1. Postrzeganie domu rodzinnego uwarunkowane specyfiką rodziny rozłączonej przestrzennie 181 6.3.2. Metody postępowania wychowawczego w rodzinach migracyjnych i niemigracyjnych 190 7. Sytuacja życiowa młodzieży uwarunkowana obrazem samego siebie i własnego zachowania. Analiza porównawcza 196 7.1. Funkcjonowanie badanych w relacjach interpersonalnych 197 7.2. Funkcjonowanie młodzieży w rolach społecznych. Opis i analiza 208 7.3. Zaburzenia procesu socjalizacji. Autoocena badanych 232 7.4. Plany życiowe dorastających w aspekcie wychowania w rodzinie migracyjnej i niemigracyjnej 247 7.5. Dyskusja i synteza wyników w kontekście przyjętych założeń teoretycznych i metodologicznych 251 8. Holistyczny model wsparcia dla rodzin migracyjnych 260 8.1. Prawna ochrona i opieka nad dzieckiem w rodzinie. Działania o charakterze informacyjno-edukacyjnym 281 8.2. Rola szkoły i instytucji edukacyjnych w systemie wsparcia dziecka i rodziny migracyjnej 289 8.3. Rola lokalnych instytucji w systemie pomocy rodzinie rozłączonej przestrzennie 296 8.4. Współpraca międzyinstytucjonalna w systemie wsparcia rodzin migracyjnych 300 Zakończenie 323 Summary 325 Bibliografia 327 Spis tabel i rycin 349 Table of contents 351 Aneks 353 Załącznik 1 353 Załącznik 2 357