Rodzina w kryzysie
Praca Beaty Marii Nowak stanowi bez wątpienia znakomity przykład publikacji, która - zachowując wysoki poziom naukowy - jest i oryginalna i uniwersalna oraz zrozumiała nie tylko dla specjalistów. Może ona stanowić naukowy przewodnik w zakresie teorii rozwoju i sposobów funkcjonowania nowoczesnej rodziny. Autorka w sposób błyskotliwy i erudycyjny, interpretując uzyskane wyniki badań i uwzględniając resocjalizacyjny kontekst funkcjonowania rodziny w kryzysie, trafnie wskazuje na potrzebę kreowania systemu rodzinnego ku jego autonomii i pokryzysowej autokreacji tożsamości społecznej.
(Z recenzji prof. zw. dr hab. Zdzisława Kosyrza)
Chciałbym pochlebnie wyrazić się o strukturze publikacji. Zawiera ona wszystkie elementy opisu, warsztatu poznawczego i aplikacji praktycznej uzyskanej wiedzy. To jest bardzo ważna cecha pracy naukowej - ukazanie użyteczności zdobytej wiedzy, przymierzenie jej do ewentualnej naprawy rzeczywistości. I to uważam za cenny wysiłek Pani Beaty Marii Nowak. Mam wrażenie, że na szczególną aprobatę i uwagę krytyczną zasługuje część piąta poświęcona zagadnieniom rozwiązań modelowych. To bardzo wartościowy fragment, który rzadko wieńczy prace badawcze. Tymczasem jest to ogromnie ważny, a może najważniejszy element działalności naukowej.
(Z recenzji prof. zw. dr hab. Tadeusza Pilcha)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-16586-4
- ISBN druku: 978-83-01-16586-4
- Liczba stron: 360
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp IX CZĘŚĆ I Oblicza kryzysu współczesnych rodzin 1 ROZDZIAŁ 1. Portrety współczesnych rodzin z kryzysem społecznym w tle 3 1.1. Rodzina w perspektywie nauk społecznych 3 1.2. Geneza współczesnych form życia rodzinnego 8 1.2.1. Współczesne modele i formy życia rodzinnego 11 1.3. Rodzina i jej funkcjonowanie 14 1.4. Wybrane modele funkcjonowania rodziny 20 1.4.1. Model strukturalny S. Minuchina 20 1.4.2. Model kołowy D.H. Olsona 22 1.4.3. Model systemowy W.R. Beaversa 25 1.5. Uwarunkowania kryzysów rodzinnych 26 1.5.1. Uwarunkowania globalne 27 1.5.2. Uwarunkowania lokalne 30 ROZDZIAŁ 2. Rodzina w kryzysie 35 2.1. Teoretyczne konteksty zjawiska kryzysu 35 2.1.1. Klasyczna i poszerzona teoria kryzysu 40 2.1.2. Rodzaje kryzysów i ich źródła 43 2.2. Kryzys a zmiany wewnątrzrodzinne 47 2.2.1. Zaburzenia w strukturze rodziny 49 2.2.2. Dysfunkcje systemu rodzinnego 52 2.2.3. Profile rodzin w kryzysie 55 2.3. Rodzina w świetle wyników badań empirycznych 60 2.4. Strategie radzenia sobie z kryzysem 68 2.4.1. Modele radzenia sobie ze stresem – tradycyjne i przejściowe 72 2.4.2. Wieloosiowy model radzenia sobie S.E. Hobfolla 75 2.5. Znaczenie kompetencji społecznych dla skutecznej adaptacji społecznej 78 2.5.1. Kompetencje społeczne a przystosowanie społeczne 79 2.5.2. Koncepcje uwarunkowań kompetencji społecznych 85 2.6. Rola zasobów rodzinnych w przezwyciężaniu kryzysu – przegląd badań 86 CZĘŚĆ II Polityka państwa wobec rodzin w kryzysie 91 ROZDZIAŁ 3. Współczesne zadania i wyzwania polityki społecznej 93 3.1. Prawne konteksty funkcjonowania rodziny 93 3.2. Strategie polskiej polityki społecznej wobec rodzin w kryzysie 98 3.2.1. Idea aktywnej polityki społecznej 101 3.3. Obszary problemowe i wyzwania polityki regionalnej 104 ROZDZIAŁ 4. Działania profilaktyczne, pomocowe i wspierające 113 4.1. Wybrane zagadnienia profilaktyki społecznej 114 4.2. Wspieranie rodzin w kryzysie wynikające z kompetencji pomocowych 118 4.2.1. Kontekst socjalny 121 4.2.2. Kontekst psychologiczny 124 4.2.3. Kontekst interwencyjny 128 4.3. Organizacje pozarządowe w systemie pomocy i wsparcia społecznego 130 4.4. Wolontariat jako narzędzie zmiany społecznej 136 CZĘŚĆ III Współczesne modele resocjalizacji a oddziaływania wobec rodzin w kryzysie 141 ROZDZIAŁ 5. Inspiracje teoretyczne współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej 143 5.1. Koncepcje społeczno-poznawcze 143 5.1.1. Teoria konstruktów osobistych G. Kelly’ego 144 5.1.2. Teoria społecznego uczenia się A. Bandury 145 5.2. Teorie i koncepcje socjologiczne 147 5.2.1. Integracyjna teoria zachowania przestępczego M. Leblanca 147 5.2.2. Teoria naznaczenia społecznego (stygmatyzacji) 148 5.2.3. Koncepcja teatru życia codziennego E. Goffmana 150 5.2.4. Koncepcja resilience (oporu–elastyczności) 151 5.3. Współczesne polskie koncepcje resocjalizacji 152 5.3.1. Wielopasmowa koncepcja resocjalizacji z udziałem społeczeństwa A. Bałandynowicza 154 5.3.2. Koncepcja uspołecznienia systemu profilaktyki i resocjalizacji W. Ambrozika 155 5.3.3. Koncepcja twórczej resocjalizacji M. Konopczyńskiego 157 ROZDZIAŁ 6. Instytucjonalne oddziaływania resocjalizujące wobec rodzin w kryzysie – analiza krytyczna 159 6.1. Resocjalizacja w warunkach kurateli sądowej 159 6.1.1. Efektywność kuratorskich oddziaływań resocjalizujących w środowisku otwartym 161 6.2. Działania systemowe w zakresie pomocy penitencjarnej i postpenitencjarnej dla osób skazanych i ich rodzin 167 6.2.1. Aktywizacja zawodowa jako element penitencjarnych oddziaływań resocjalizujących – polskie projekty systemowe 171 6.2.2. Działania systemowe w świetle wyników badań 175 6.3. Wybrane przykłady resocjalizacyjno-readaptacyjnych projektów systemowych wdrażanych w innych państwach 178 CZĘŚĆ IV Rodziny w kryzysie w świetle badań własnych 189 ROZDZIAŁ 7. Podstawy metodologiczne badań własnych nad rodziną w kryzysie złożonym 191 7.1. Strategia badawcza 191 7.1.1. Dobór próby badawczej 196 7.2. Socjodemograficzny opis osób badanych 198 7.3. Opis zastosowanych metod i narzędzi badawczych 201 ROZDZIAŁ 8. Źródła i oblicza kryzysu oraz zasoby wewnętrzne badanych rodzin 205 8.1. Zjawiska i sytuacje kryzysogenne a cechy socjodemograficzne badanych rodzin 206 8.2. Charakterystyka źródeł kryzysu 208 8.2.1. Bezrobocie w rodzinie 208 8.2.2. Emigracja zarobkowa 210 8.2.3. Choroba przewlekła i niepełnosprawność 211 8.2.4. Utrata osoby bliskiej 212 8.2.5. Nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży, przestępczość osób dorosłych 213 8.2.6. Uzależnienie od środków psychoaktywnych 215 8.3. Zasoby wewnętrzne badanych rodzin – międzygrupowe i wewnątrzgrupowe badania porównawcze 216 8.3.1. Wybrane cechy psychospołeczne liderów rodzinnych oraz cechy rodziny jako systemu (porównania międzygrupowe) 217 8.3.2. Zmienne socjodemograficzne a zasoby wewnętrzne rodziny (porównania wewnątrzgrupowe) 233 8.4. Potrzeby rodzin w kryzysie złożonym w zakresie regulacji zasobów wewnętrznych 238 ROZDZIAŁ 9. Zapotrzebowanie rodzin w kryzysie złożonym na pomoc instytucjonalną 243 9.1. Modele zapotrzebowania rodzin problemowych na pomoc instytucjonalną 245 9.2. Modele zapotrzebowania rodzin bezproblemowych na pomoc instytucjonalną 248 9.3. Porównanie modeli rodzin problemowych i bezproblemowych 252 9.4. Modele oszacowane na połączonych danych o liderach rodzin problemowych i bezproblemowych 253 9.5. Zastosowanie modeli logitowych w badaniach nad rodziną oraz w innych obszarach pedagogicznego i społecznego działania 256 ROZDZIAŁ 10. Wizerunek osoby udzielającej pomocy i wsparcia społecznego rodzinie w kryzysie 259 10.1. Osoby wspierające rodzinę w wybranych sferach jej funkcjonowania – preferencje badanych liderów rodzinnych 259 10.2. Pożądane cechy i umiejętności osób wspierających rodzinę 267 10.3. Sylwetka osoby udzielającej pomocy i wsparcia społecznego rodzinie w kryzysie 269 CZĘŚĆ V Propozycje rozwiązań modelowych 273 ROZDZIAŁ 11. Działania społeczne na rzecz rodzin w kryzysie złożonym 275 11.1. Rodzina jako system informacyjno-energetyczny 275 11.2. Zewnętrzne kreowanie systemu rodzinnego 280 11.2.1. Model działania kreującego rozwój rodziny w kryzysie złożonym 284 11.2.2. Model oddziaływań stabilizująco-rozwojowych wobec rodziny w kryzysie złożonym 287 11.3. Resocjalizacyjny kontekst działania społecznego na rzecz rodziny w kryzysie 290 11.3.1. Model oddziaływań resocjalizująco-destygmatyzujących wobec rodziny w kryzysie złożonym 291 11.4. Rozwój osobowy i grupowy – nowa tożsamość rodziny 296 11.4.1. Trening kompetencyjny z liderem rodzinnym 297 11.4.2. Trening systemu rodzinnego 303 ROZDZIAŁ 12. Od kreacji do autokreacji rodziny – zamiast zakończenia 305 Aneks 311 Załącznik 335 Bibliografia 341