Rodzinne uwarunkowania moralności młodych sportowców
Książka ta jest interesującym i zarazem twórczym pomysłem badawczym, osadzonym na styku teorii wychowania fizycznego, socjologii i psychologii sportu. Przedmiotem swych studiów autorka uczyniła moralność społeczną młodych sportowców. Szczególną uwagę skoncentrowała na związku między etosem rodziny a potocznym rozumowaniem moralnym rozpatrywanym w ramach normy fair play. Wydaje się, że jest to temat nie tylko nęcący poznawczo, ale także istotny praktycznie. Ciągle bowiem w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej poszukujemy istotnych czynników kształtujących moralność społeczną na poszczególnych etapach kształcenia i wychowania nowych pokoleń, zarówno uczniów, studentów, jak i sportowców.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-151-2
- ISBN druku: 978-83-7865-151-2
- Liczba stron: 146
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 1. Rodzina jako pierwotne otoczenie rozwojowe 9 1.1. Małżeństwo i rodzina w myśli socjologicznej 9 1.2. Typologia form małżeństwa i rodziny 10 1.3. Struktura, funkcje i system rodziny 12 1.4. Jednostka i rodzina a struktura społeczna w aspekcie zmian mikrostrukturalnych 14 1.5. Postawy rodzicielskie 18 1.5.1. Pojęcie postawy i rodzaje postaw 18 1.5.2. Pojęcie postawy rodzicielskiej 23 1.5.3. Trwałość, kierunek i siła postawy rodzicielskiej 25 1.5.4. Pochodzenie postaw rodzicielskich 25 1.5.5. Typologia postaw rodzicielskich 27 1.6. Rodzina jako podstawowa mikrostruktura wychowująca 28 1.7. Etos rodziny a moralność jednostki 31 2. Kody etyczne a moralność społeczna 34 2.1. Moralność jako regulator życia społecznego 34 2.1.1. Socjologiczne typologie moralności 37 2.1.2. Psychologiczne koncepcje rozwoju moralnego człowieka 39 2.1.2.1. Podejście psychoanalityczne 40 2.1.2.2. Podejście związane z teorią społecznego uczenia się 41 2.1.2.3. Koncepcja poznawczo-rozwojowa 42 2.1.2.4. Koncepcja Lawrence’a Kohlberga 44 2.1.2.5. Paradygmat społeczny 44 2.1.2.6. Teorie temperamentu w wyjaśnianiu rozwoju moralności 46 2.1.3. Normy, wartości oraz procesy wartościowania moralnego 48 2.1.3.1. Problematyka wartości 48 2.1.3.2. Normy moralne w społeczeństwie 50 2.1.3.3. Procesy wartościowania moralnego 52 2.1.3.4. Koncepcja pięciu kodów etycznych 54 2.2. Etyka i moralność sportowa 57 2.2.1. Przedmiot i zakres etyki sportowej 57 2.2.2. Rywalizacja sportowa a kwestia wartości moralnej 58 2.2.3. Geneza ideału fair play w sporcie 60 2.2.4. Zasady zachowania fair play w sporcie 61 3. Metodologia badań własnych 65 3.1. Przedmiot i cel badań 65 3.2. Hipotezy, zmienne i wskaźniki 65 3.2.1. Pierwsza grupa hipotez 66 3.2.2. Druga grupa hipotez 68 3.3. Metody i techniki badawcze 69 3.3.1. Kwestionariusz Etyk 70 3.3.2. Kwestionariusz Etyk w Sporcie 71 3.3.3. Kwestionariusz Moralności Sportowej 73 3.3.4. Skala Wartości Schelerowskich 74 3.3.5. Kwestionariusz Temperamentu PTS 75 3.3.6. Skala Postaw Rodzicielskich 77 3.3.7. Kwestionariusz ankiety wersja A (dla młodzieży) 78 3.3.8. Kwestionariusz ankiety wersja B (dla rodziców) 79 3.4. Metoda doboru osób badanych 79 4. Rodzinne uwarunkowania moralności sportowców – wyniki badań 87 4.1. Potoczne rozumowanie moralne, preferowane wartości oraz style wychowania przejawiane przez rodziców badanej młodzieży 87 4.2. Potoczne rozumowanie moralne, preferowane wartości oraz postawy moralne fair play badanej młodzieży 90 4.3. Preferowane wartości, potoczne rozumowanie moralne i postawy moralne fair play oraz hierarchia wartości sportowców i osób nietrenujących 97 4.4. Preferowane wartości, potoczne rozumowanie moralne i style wychowawcze rodziców a potoczne rozumowanie moralne oraz postawy fair play młodzieży 98 4.5. Preferowane wartości, potoczne rozumowanie moralne, stosunek do norm etycznych oraz postawy wychowawcze rodziców sportowców i osób nietrenujących 104 4.6. Normy etyczne w świadomości badanych 113 4.6.1. Obraz małżeństwa i rodziny w świadomości młodzieży oraz jej stosunek do rodziny macierzystej 113 4.6.2. Postawy wobec norm etycznych 119 5. Wnioski 127 Literatura 136 Spis tabel 143 Spis wykresów 145