Rola Uczelni oraz metod i technik e-edukacji w uczeniu się przez całe życie
Monografia składa się z ośmiu rozdziałów. Potrzeby edukacyjne współczesnego społeczeństwa i powody, dla których uczenie się przez całe życie jest ważnym zagadnieniem osobistym i społecznym, są tematem rozdziału pierwszego. Rozdział drugi to prezentacja narzędzi, metod i technik informacyjnych wspomagających procesy kształcenia. Budowa uczelnianego repozytorium materiałów dydaktycznych, jako głównej części platformy edukacji przez całe życie organizowanej na uczelni, opisana jest w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty dotyczy zagadnienia otwartych zasobów edukacyjnych w skali globalnej, nie tylko pojedynczej uczelni. Rozdział piąty opisuje znaczenie oraz zasady budowy społeczności uczących się praktyków. Elektroniczne portfolia i ich rola w procesie rozwoju osób uczących się przez całe życie jest tematem rozdziału szóstego. Rozdział siódmy omawia stosowalność różnych standardów technologii edukacyjnych w praktyce. Rozdział ósmy zawiera analizę potrzeb i możliwości zorganizowania studiów ciągłych w uczelni. Przedstawione są cechy, o które trzeba rozszerzyć elektroniczny system zarządzania kształceniem, aby wspomagał procesy uczenia się przez całe życie.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-63103-25-5
- ISBN druku: 978-83-89244-97-0
- Liczba stron: 123
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 Bibliografia 17 1 Potrzeby edukacyjne współczesnego społeczeństwa 19 1.1 Rozwój cywilizacji a edukacja 19 1.2 Rozwój różnych procesów kształcenia 20 1.3 Kształcenie ustawiczne, uczenie się przez całe życie 23 1.4 Potrzeba studiów ustawicznych w uczelni 24 1.5 Metody wspomagające uczenie się przez całe życie 25 1.6 Instytucje i inicjatywy europejskie wspierające rozwój uczenia się i nauczania na poziomie wyższym przez całe życie 28 1.6.1 Proces boloński 28 1.6.2 EQF - European Qualifications Framework 28 1.6.3 Uznawanie zdobytej wcześniej wiedzy i umiejętności 29 1.6.4 EUA - European University Association 29 1.6.5 EUCEN - The European Association for University Lifelong Learning 29 1.6.6 Learnovation, Innovation and ICT in European Lifelong Learning 30 1.7 Zarządzanie wiedzą 30 1.8 Studia trzeciego wieku 31 Bibliografia 33 2 Nauczanie i uczenie się przez Internet 35 2.1 Kształcenie przy użyciu narzędzi i metod technik informacyjnych 35 2.2 Historia i terminologia kształcenia na odległość 36 2.3 Studia internetowe w PJWSTK 41 2.3.1 Studia pierwszego stopnia - na stopień inżyniera informatyki 42 2.3.2 Studia drugiego stopnia - na stopień magistra informatyki 43 2.3.3 Użycie metod elektronicznych dla studiów stacjonarnych 44 2.3.4 System internetowy zarządzający studiami 45 2.4 Zasady dobrej praktyki edukacyjnej 51 Bibliografia 53 3 Budowa repozytorium materiałów dydaktycznych w uczelni 55 3.1 Terminologia 55 3.2 Problem budowy uczelnianego repozytorium materiałów dydaktycznych na przykładzie PJWSTK 56 3.3 Doświadczenia światowe w budowie repozytoriów materiałów dydaktycznych 64 3.3.1 Projekt LRC budowy Learning Resource Catalogue 64 3.3.2 Projekt DRaW - Developing Repositories at Worcester 65 3.4 Budowa uczelnianego repozytorium materiałów dydaktycznych 68 3.5 Podsumowanie 73 Bibliografia 75 4 Otwarte zasoby edukacyjne 77 4.1 Otwarte repozytoria materiałów dydaktycznych 77 4.2 Europejskie ogólne repozytoria edukacyjne 85 4.3 Repozytoria materiałów naukowo-badawczych 88 4.4 Zastosowania 90 Bibliografia 93 5 Rola społeczności uczących się praktyków 95 5.1 Edukacyjne społeczności uczących się praktyków 95 5.2 Społeczności nauczycieli akademickich 104 5.3 Inne społeczności uczących się praktyków 110 Bibliografia 119 6 E-portfolia i osobiste środowiska uczenia się 121 6.1 Wspomaganie uczenia przy użyciu e-portfolii 122 6.2 E-portfolia osób uczących się 126 6.3 Osobiste środowisko uczenia się, PLE 130 6.4 Podsumowujące refleksje 132 Bibliografia 135 7 Standardy technologii edukacyjnych 137 7.1 ADL SCORM 139 7.2 IEEE LTSC 142 7.3 Inne organizacje i standardy 143 7.4 Standardy dla repozytoriów 147 7.5 Podsumowanie 148 Bibliografia 149 8 Studia ciągłe w uczelni 151 8.1 Studia ciągłe w uczelni 151 8.2 Platforma wspomagająca studia ciągłe 155 8.3 Rozszerzenie systemu Edu 157 8.4 Podsumowanie 159 Bibliografia 161 9 Zakończenie 163 10 Skorowidz 165