Rola środowiska w rozwoju małego dziecka - metody badania
Kiedy fizyczne otoczenie sprzyja rozwojowi dziecka? Na ile powinno być ono zróżnicowane? Jakie działania rodziców są ważne dla rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa? Na te i inne pytania dotyczące czynników rozwoju dziecka znajdzie Czytelnik odpowiedź w prezentowanej monografii.
Przedstawiono w niej wyniki badań, poświęconych rozpoznaniu fizycznych i społecznych stymulatorów i stabilizatorów rozwoju małych dzieci, a także badań dotyczących szczególnej roli dorosłego jako mediatora między dzieckiem a jego otoczeniem, zarówno fizycznym, jak i społecznym. Książkę zamykają rekomendacje dla psychologów, pedagogów, lekarzy, nauczycieli i rodziców, wskazówki i rekomendacje dla praktyki oraz dla przyszłych badań.
Wydawca przestrzega jednak: książka nie jest popularnym poradnikiem dla rodziców; wymaga od nich pewnej dojrzałości i refleksji.
„[…] moja krótka ocena tego przedsięwzięcia: nowatorskie, znakomicie udokumentowane, oddające istotę podejścia badawczego, o które chodzi we współczesnej psychologii rozwojowej: holistyczne (a nie tylko parcjalne), dynamiczne (a nie tylko statyczne), uwzględniające także tzw. diagnozę pozytywną (a nie tylko diagnozę negatywną), w ścisłym związku czynności diagnostycznych z procesem pomagania”.
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bokus
Autorki książki pracują w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-722-5
- ISBN druku: 978-83-7383-722-5
- Liczba stron: 200
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wprowadzenie 9 Część I. Metody stosowane w badaniach małych dzieci Rozdział 1 Badania psychologiczne z udziałem dzieci 15 Wprowadzenie 15 Podejście parcjalne vs holistyczne 18 Podejście statyczne vs podejście dynamiczne 19 Diagnoza negatywna vs diagnoza pozytywna 19 Rodzaje badań z udziałem dzieci 20 Rola dziecka w badaniu psychologicznym 28 Specyfika relacji: badacz psycholog – dziecko jako osoba badana 28 Udział psychologa specjalisty a udział innych osób w procesie badawczym 31 Podsumowanie 34 Rozdział 2 Metody badania psychologicznego stosowane w ocenie rozwoju małego dziecka 35 Wprowadzenie 35 Początki badań nad rozwojem małych dzieci (szkic historyczny) 36 Typy metod stosowane współcześnie w badaniach małych dzieci 40 Rozmowa psychologiczna/wywiad 40 Obserwacyjne metody badania dziecka 41 Metody eksperymentalne 44 Testowanie (testy inteligencji i zdolności, skale rozwojowe, kwestionariusze) 45 Zalety i ograniczenia metod badawczych stosowanych w badaniach małych dzieci 50 Praktyka stosowania metod testowych w badaniach małych dzieci w Polsce 52 W stronę zintegrowanego (wieloaspektowego) podejścia do badań diagnostycznych – metoda triangulacji 54 Triangulacja jako strategia metodologiczna 55 Triangulacja w badaniach własnych 57 Podsumowanie 60 Rozdział 3 Standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci jako osób uczestniczących w badaniach naukowych 61 Wprowadzenie 61 Badania z udziałem dzieci – nowa perspektywa? 61 Standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci 64 Stosunek korzyści do ryzyka 65 Przygotowanie informacji dla dzieci biorących udział w badaniu 66 Uzyskanie zgody dziecka na udział w badaniu (tzw. zgoda świadoma, oparta na wiedzy; informed consent) 67 Przygotowanie informacji dla osoby wyrażającej zgodę na udział dziecka w badaniu 67 Uzyskanie zgody opartej na wiedzy od rodziców lub prawnych opiekunów dziecka 68 Cofnięcie zgody przez dziecko i/lub rodziców dziecka 69 Kwestia poufności i anonimowości 70 Podsumowanie 71 Część II. Rola środowiska w procesie rozwoju Rozdział 4 Kiedy środowisko wspiera rozwój dziecka? 75 Wprowadzenie 75 Teoria ofert Jamesa Gibsona 75 Czy badania empiryczne potwierdzają koncepcję ofert? 80 Czy oferty wspierają rozwój? 81 Nabywanie kompetencji w korzystaniu z ofert środowiska jako wyznacznik rozwoju małego dziecka 84 Podsumowanie 86 Część III . Rola środowiska w procesie rozwoju: wyniki badań polskich Rozdział 5 Rola środowiska w procesie rozwoju: program badań 89 Wprowadzenie 89 Założenia teoretyczne badań 90 Problemy badawcze 92 Narzędzia badawcze 92 Kwestionariusz AHEMD/PL (Affordances in the Home Environment and Motor Development in Children w polskiej adaptacji) 93 Inwentarz IT-HOME (Infant/Toddler Home Observation for Measurement of the Environment) 99 Badana grupa 107 Podsumowanie 110 Rozdział 6 Organizacja fizycznego i społecznego środowiska uczenia się dziecka: układ ryzyka rozwojowego i układ pomyślnego rozwoju 111 Wprowadzenie 111 Związki pomiędzy wymiarami kwestionariusza AHEMD/PL 111 Związki między skalami inwentarza IT-HOME/PL 114 Związki między wymiarami kwestionariusza AHEMD/PL i inwentarza IT-HOME/PL 116 Typy środowiska rodzinnego 116 Podsumowanie 133 Część IV. Rekomendacje dla psychologów, pedagogów, lekarzy, nauczycieli i rodziców Rozdział 7 Rekomendacje i wskazówki 137 Wprowadzenie 137 Konsekwencje przyjęcia koncepcji ofert: nowe pytania, nowe problemy 138 Przyjęte założenia a adresaci rekomendacji 139 Najważniejsze rekomendacje 141 Wskazówki i rekomendacje dla praktyki 141 Wskazówki i rekomendacje dla przyszłych badań 144 Podsumowanie 145 Zakończenie 146 Literatura 149 Dodatek A Podstawowe informacje o rozwoju dziecka we wczesnym dzieciństwie 164 Dodatek B Opis narzędzi stosowanych w badaniach małych dzieci na świecie 191 Dodatek C Polecana literatura 199