MENU

Rola środowiska w rozwoju małego dziecka - metody badania

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2014

  • Autor: Anna Izabela Brzezińska, Elżbieta Hornowska, Karolina Appelt, Katarzyna Kaliszewska-Czeremska

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 27,00 zł
18,90
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Scholar - oficjalny sklep

Rola środowiska w rozwoju małego dziecka - metody badania

Kiedy fizyczne otoczenie sprzyja rozwojowi dziecka? Na ile powinno być ono zróżnicowane? Jakie działania rodziców są ważne dla rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa? Na te i inne pytania dotyczące czynników rozwoju dziecka znajdzie Czytelnik odpowiedź w prezentowanej monografii.
Przedstawiono w niej wyniki badań, poświęconych rozpoznaniu fizycznych i społecznych stymulatorów i stabilizatorów rozwoju małych dzieci, a także badań dotyczących szczególnej roli dorosłego jako mediatora między dzieckiem a jego otoczeniem, zarówno fizycznym, jak i społecznym. Książkę zamykają rekomendacje dla psychologów, pedagogów, lekarzy, nauczycieli i rodziców, wskazówki i rekomendacje dla praktyki oraz dla przyszłych badań.
Wydawca przestrzega jednak: książka nie jest popularnym poradnikiem dla rodziców; wymaga od nich pewnej dojrzałości i refleksji.

„[…] moja krótka ocena tego przedsięwzięcia: nowatorskie, znakomicie udokumentowane, oddające istotę podejścia badawczego, o które chodzi we współczesnej psychologii rozwojowej: holistyczne (a nie tylko parcjalne), dynamiczne (a nie tylko statyczne), uwzględniające także tzw. diagnozę pozytywną (a nie tylko diagnozę negatywną), w ścisłym związku czynności diagnostycznych z procesem pomagania”.
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bokus

Autorki książki pracują w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści
Wprowadzenie  9
Część I. Metody stosowane w badaniach małych dzieci
Rozdział 1
Badania psychologiczne z udziałem dzieci 15
Wprowadzenie   15
Podejście parcjalne vs holistyczne    18
Podejście statyczne vs podejście dynamiczne  19
Diagnoza negatywna vs diagnoza pozytywna  19
Rodzaje badań z udziałem dzieci    20
Rola dziecka w badaniu psychologicznym    28
Specyfika relacji: badacz psycholog – dziecko jako osoba badana  28
Udział psychologa specjalisty a udział innych osób w procesie badawczym   31
Podsumowanie   34
Rozdział 2
Metody badania psychologicznego stosowane w ocenie rozwoju
małego dziecka 35
Wprowadzenie   35
Początki badań nad rozwojem małych dzieci (szkic historyczny)   36
Typy metod stosowane współcześnie w badaniach małych dzieci   40
Rozmowa psychologiczna/wywiad   40
Obserwacyjne metody badania dziecka   41
Metody eksperymentalne   44
Testowanie (testy inteligencji i zdolności, skale rozwojowe, kwestionariusze)  45
Zalety i ograniczenia metod badawczych stosowanych
w badaniach małych dzieci   50
Praktyka stosowania metod testowych w badaniach małych dzieci w Polsce   52
W stronę zintegrowanego (wieloaspektowego) podejścia
do badań diagnostycznych – metoda triangulacji   54
Triangulacja jako strategia metodologiczna   55
Triangulacja w badaniach własnych   57
Podsumowanie   60
Rozdział 3
Standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci jako osób
uczestniczących w badaniach naukowych  61
Wprowadzenie  61
Badania z udziałem dzieci – nowa perspektywa?  61
Standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci   64
Stosunek korzyści do ryzyka   65
Przygotowanie informacji dla dzieci biorących udział w badaniu   66
Uzyskanie zgody dziecka na udział w badaniu (tzw. zgoda świadoma,
oparta na wiedzy; informed consent)  67
Przygotowanie informacji dla osoby wyrażającej zgodę na udział dziecka
w badaniu  67
Uzyskanie zgody opartej na wiedzy od rodziców
lub prawnych opiekunów dziecka    68
Cofnięcie zgody przez dziecko i/lub rodziców dziecka  69
Kwestia poufności i anonimowości    70
Podsumowanie  71
Część II. Rola środowiska w procesie rozwoju
Rozdział 4
Kiedy środowisko wspiera rozwój dziecka? 75
Wprowadzenie  75
Teoria ofert Jamesa Gibsona   75
Czy badania empiryczne potwierdzają koncepcję ofert?   80
Czy oferty wspierają rozwój? 81
Nabywanie kompetencji w korzystaniu z ofert środowiska jako wyznacznik
rozwoju małego dziecka 84
Podsumowanie   86
Część III . Rola środowiska w procesie rozwoju:
wyniki badań polskich
Rozdział 5
Rola środowiska w procesie rozwoju: program badań   89
Wprowadzenie   89
Założenia teoretyczne badań   90
Problemy badawcze   92
Narzędzia badawcze    92
Kwestionariusz AHEMD/PL (Affordances in the Home Environment and Motor
Development in Children w polskiej adaptacji)    93
Inwentarz IT-HOME (Infant/Toddler Home Observation for Measurement of the
Environment)    99
Badana grupa   107
Podsumowanie   110
Rozdział 6
Organizacja fizycznego i społecznego środowiska uczenia się
dziecka: układ ryzyka rozwojowego i układ pomyślnego rozwoju   111
Wprowadzenie   111
Związki pomiędzy wymiarami kwestionariusza AHEMD/PL   111
Związki między skalami inwentarza IT-HOME/PL  114
Związki między wymiarami kwestionariusza AHEMD/PL
i inwentarza IT-HOME/PL  116
Typy środowiska rodzinnego  116
Podsumowanie   133
Część IV. Rekomendacje dla psychologów, pedagogów,
lekarzy, nauczycieli i rodziców
Rozdział 7
Rekomendacje i wskazówki 137
Wprowadzenie   137
Konsekwencje przyjęcia koncepcji ofert: nowe pytania, nowe problemy   138
Przyjęte założenia a adresaci rekomendacji  139
Najważniejsze rekomendacje   141
Wskazówki i rekomendacje dla praktyki  141
Wskazówki i rekomendacje dla przyszłych badań  144
Podsumowanie   145
Zakończenie   146
Literatura  149
Dodatek A
Podstawowe informacje o rozwoju dziecka
we wczesnym dzieciństwie  164
Dodatek B
Opis narzędzi stosowanych w badaniach małych dzieci na świecie  191
Dodatek C
Polecana literatura  199
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

9,36 zł
12,00 zł

O przyjaźni. Powieść dla dzieci mądrych

Gęsto zalesiony, pagórkowaty region, gdzie ludzie mieszkali w małych skupiskach, odległych od siebie nieraz o cały dzień marszu, zamieszkiwany był również przez zwierzęta - zwierzęta małe i duże, ptaki i robaki; wilki i niedźwiedzie, a o ...
27,72 zł
33,00 zł

Konflikt polityczny: myślenie i emocje. Raport z badania polskich polityków

Dlaczego pewni ludzie walczą zapamiętale z przeciwnikami politycznymi, a inni próbują rozwiązywać konflikty, poszukując porozumienia? Dlaczego w pewnych okolicznościach spokojni, rozsądni ludzie angażują się w irracjonalne działania eskalujące k...
8,10 zł
9,00 zł

Rola reprezentantów stron w postępowaniach sądowych

Dziewiąta już monografia z serii – Współczesne Problemy Wymiaru Sprawiedliwości ukazuje różne aspekty reprezentacji stron w postępowaniach sądowych.
29,93 zł
39,90 zł

Alergie i nietolerancje pokarmowe. Naukowo udowodnione i skuteczne metody leczenia alergii pokarmowych

Marzysz, by latem móc cieszyć się smakiem truskawek? Masz dość swędzących wysypek po zjedzeniu kilku orzeszków? Wypicie okazjonalnie kawy z mlekiem powoduje męczącą biegunkę? Jeśli należysz do grona osób cierpiących na alergie poka...
26,91 zł
29,90 zł

Prosta metoda jak skutecznie rzucić palenie

Palacze wiedzą, że palenie jest niezdrowe, drogie i aspołeczne. Co trzyma ich w nałogu, skoro woleliby tego nie robić? To strach przed życiem bez papierosa i złudzenie, że palenie sprawia przyjemność, pomaga się odprężyć i skoncentrować, łagodzi stres ...
22,50 zł
25,00 zł

Dziecko w wieku przedszkolnym. Zabawne przygody odważnego ojca

Dziecko w wieku przedszkolnym to zbiór opowieści napisanych przez tatę trzyletniej Wiki. M. M. Cabicar opisuje rodzicielską rzeczywistość bezkompromisowo, czasem dosadnie, ale przede wszystkim z rozbrajającą szczerością i kapitalnym poczuciem hu...
25,28 zł
29,40 zł

Ekonomia i prawo. Wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania rozwojem przedsiębiorstwa

W ramach obecnie istniejących rynków podmioty gospodarcze w coraz większym stopniu uzależnione są od otoczenia, w jakim funkcjonują. W ostatnich latach dostrzegamy wzrost dynamiki zmian w różnych obszarach otoczenia przedsiębiorstw. Osiąg...
18,72 zł
24,00 zł

Dziecko u progu szkoły

Niniejsza książka to szeroka perspektywa postrzegania dziecka 6-letniego jako potencjalnego ucznia szkoły podstawowej, któremu rzeczywistość kreuje los bardziej lub mniej odpowiadający osobistym preferencjom. W wyniku kontrowersji zogniskowanych...
14,36 zł
16,70 zł

Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem

Autorka w nowatorski sposób opisuje kompetencje komunikacyjne dzieci z autyzmem i analizuje zachowania uznane za typowe dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Ukazuje wpływ zaburzeń w obrębie kompetencji komunikacyjnej na realizację...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!