Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka
Jak rozwijać umiejętności społeczne dzieci w przyjemny i skuteczny sposób? Przez zabawę!
Przedstawiamy książkę, która krok po kroku wyjaśnia, jak nauczyć dzieci w wieku 5–12 lat:
• zawierania przyjaźni,
• czekania na swoją kolej,
• proszenia o pomoc i oferowania pomocy,
• używania odpowiednich słów,
• kontrolowania swojego zachowania,
• wyrażania emocji.
Ta książka to prawdziwa „skrzynka narzędziowa” nauczyciela, pedagoga, wychowawcy. Zawiera kompletne, rzetelne informacje na temat interwencji przez zabawę rozwijającą umiejętności społeczne dzieci – od wskazówek dotyczących tworzenia grupy po gotowe scenariusze interwencji.
Dodatkowym atutem książki jest uwzględnienie specyfiki terapii zabawą skierowanej do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-21513-2
- ISBN druku: 978-83-011-7958-8
- Liczba stron: 256
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania 8 Wprowadzenie 9 I. Podstawy 12 Rozdział 1. Empiryczne dowody na skuteczność zabawy grupowej jako interwencji psychologicznej dla dzieci 15 Rozdział 2. Zabawa grupowa w interwencjach dla dzieci o specjalnych potrzebach 23 Rozdział 3. Tworzenie grup do realizacji interwencji opartych na zabawie grupowej 33 Rozdział 4. Strategie formułowania poleceń oraz kształtowania zachowań dzieci 42 Rozdział 5. Rola opiekunów dziecka w procesie generalizacji umiejętności nabytych podczas interwencji grupowych 51 II. Sekwencje umiejętności niezbędnych w zabawie grupowej 63 1. Komunikowanie się 66 2. Przyjazna rozmowa 67 3. Przedstawianie się 67 4. Przedstawianie innych 68 5. Włączanie się do rozmowy 68 6. Dołączanie do zabawy grupowej 69 7. Opowiadanie o sobie 69 8. Dzielenie się czymś z innymi 70 9. Dowiadywanie się czegoś o innych 70 10. Aktywne słuchanie 71 11. Mówienie komplementów 71 12. Przyjmowanie komplementów 71 13. Okazywanie szacunku innym 72 14. Szacunek dla osobistej przestrzeni innych 73 15. Nieprzeszkadzanie innym 73 16. Samokontrola 74 17. Rozpoznawanie uczuć i emocji 74 18. Wyrażanie uczuć i emocji 75 19. Rozumienie wskazówek płynących z otoczenia społecznego 75 20. Wykazywanie zainteresowania uczuciami innych 76 21. Radzenie sobie ze stresem 76 22. Radzenie sobie z lękiem 77 23. Radzenie sobie ze złością 77 24. Radzenie sobie ze złością drugiej osoby 78 25. Radzenie sobie z odrzuceniem 79 26. Radzenie sobie z wykluczeniem 79 27. Radzenie sobie z nudą 80 28. Wyznaczanie celów i osiąganie ich 80 29. Rozwiązywanie codziennych problemów 81 30. Grupowe rozwiązywanie problemów 82 31. Stosowanie się do poleceń 82 32. Koncentrowanie uwagi 83 33. Wytrwałość w realizacji zadania 83 34. Samodzielna praca 84 35. Współpraca 84 36. Czekanie na swoją kolejność 85 37. Umiejętność współzawodnictwa 86 38. Cierpliwość 86 39. Asertywność 86 40. Mówienie NIE 87 41. Akceptowanie czyjegoś NIE 87 42. Proszenie o pomoc 88 43. Pomaganie innym 88 III. Interwencje wykorzystujące zabawę grupową 91 ZWIERANIE I PODTRZYMYWANIE ZNAJOMOŚCI 91 1. Poznaj-piłka 94 2. Papuga 96 3. Samoloty z imionami 98 4. Samoloty z rozmowami (kontynuacja gry Samoloty z imionami) 100 5. Głuchy telefon na mój temat 102 6. Obrazkowy słowniczek zainteresowań 104 7. Wspólne cechy w kapeluszu 106 8. Naklejka z komplementem 108 9. Prowadzenie wywiadu i prezentacja 110 ROZPOZNAAWANIE EMOCJI I OPOWIEDNIE ICH WYRAŻANIE 109 1. Kostki uczuć 112 2. Kamienna Twarz 114 3. Rozpoznawanie wyrazu twarzy 116 4. Zapamiętaj emocje 118 5. Zawody w układanie słowniczka emocji 120 6. Berek z emocjami 122 7. Szarady z emocjami 124 8. Kostka z uczuciami i doznaniami 126 STOSOWANIE SIĘ DO POLECEŃ I KONTROA IMPULSÓW 125 1. Czerwone światło, zielone światło 128 2. Wyspy 130 3. Rysowanie kontroli impulsów 132 4. Nieruchome posągi 134 5. 5. Kłębuszek 136 6. Szalony taniec 138 7. Wszystko się pomieszało 140 8. Wyścigi z zasłoniętymi oczami 142 DZIELENIE SIĘ, DOŁĄCZANIE DO GRUPY I WSPÓŁPRACA W GRUPIE 141 1. Pajęczyna 144 2. Małpka w kocyku 146 3. Śnieżna kula 148 4. Układanka obrazkowa 150 5. Piramida 152 6. Na kogo wypadnie, na tego bęc 154 7. Dobranoc, Azorku 156 8. Mumia 158 9. Wspólne tworzenie historii 160 RADZENIE SOBIE ZE ZŁOŚCIĄ 159 1. Wyrzuć to z siebie w formie sztuki 162 2. Zawody w wymyślaniu sposobów na radzenie sobie ze złością 164 3. Rzut woreczkiem z groszkami 166 4. Zły gorący ziemniak 168 5. Dalej, wiewiórko! 170 6. Ciepło–zimno 172 7. Oddawanie książki 174 8. Złość do kosza 176 RADZENIE SOBIE Z LĘKIEM I STRESEM 175 1. Relaksujący kot 178 2. Zmieniające się pory roku 180 3. Jestem balonikiem 182 4. Chrrr… 184 5. Wyobraź sobie, że jesteś tutaj 186 6. Rysowanie muzyki 188 7. Kołysząca się łódź 190 8. Kolorowanki z numerami 192 OKREŚLANIE PRZESTRZENI OSOBISTEj 191 1. Wkraczanie w przestrzeń osobistą 194 2. Wirowanie w przestrzeni 196 3. Muzyczne kształty 198 4. Bańki przestrzeni osobistej 200 5. Krąg przestrzeni osobistej 202 6. Koła hula-hoop 204 7. Mamo/tato, czy mogę? 206 8. Skaczące piłki 208 9. Zgadywanie granic przestrzeni osobistej 210 SKUTECZNE PLANOWANIE I ZARZĄDZANIE CZASEM 209 1. Ile to zabiera czasu? 212 2. Wyścigi w ubieraniu się 214 3. Zwyczaje poranne 216 4. Mój dzień 218 5. Podchody 220 6. Zaplanujmy podróż! 222 7. Zaprogramuj robota 224 8. Restauracja 226 IV. Wnioski uwagi końcowe i kierunki na przyszłość 231 Załącznik a: Przykład sesji interwencji opartej na zabawie grupowej 233 Załącznik b: Rekomendowane strony internetowe na temat terapii zabawą 238 Bibliografia 239 Indeks rzeczowy 251 O autorce 255