Ruch Muzyczny 5/2023
#5/2023
W numerze między innymi:
Opera jest kobietą! Przyglądamy się pierwszym operowym menadżerkom, heroinom dawnych librett – zastanawiając się, czy możliwe jest wyzwolenie ich z zaklętego tańca aniołów, męczennic i femme fatale – oraz reżyserkom, które być może ów chocholi
krąg demontują. Piszą Michał Bajer i Michał Bogucki, a z Karoliną Sofulak rozmawia Jacek Marczyński.
Relacje z inauguracji Hashtag Lab, Polin Music Festival, koncertów w Zielonej Górze i Krakowie oraz spektakli: „Raj i Peri”, „Lucio Silla” oraz „Tamerlano” na Festiwalu Opera Rara, a także „Rusałka” Dvořáka w Royal Opera House. Recenzja filmu „Il Boemo” o Josefie Myslivečku.
O sytuacji środowiska muzycznego w Stanach Zjednoczonych opowiada Maciej Żółtowski w rozmowie z Krzysztofem Stefańskim.
Recenzje jedenastu albumów, m.in.: nowej płyty Maurizia Polliniego, recitalu Jewgienija Kissina czy nowych nagrań Sheku Kanneh-Masona, a także książek: „Wieniawski” i „Moniuszko” z serii „Małe Monografie PWM”.
Danuta Gwizdalanka kontynuuje cykl „Tajne/Muzyczne”. O poszukiwaniach nowego brzmienia harfy pisze Zofia Dowgiałło.
Kolejny odcinek cyklu „Wiktor Brégy. Historia Artysty”.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Zmierzch bogów, świt bogiń – Michał BajerReżyseria (rodzaju żeńskiego) – Marcin Bogucki
Karolina Sofulak: Drobna doza czarowania – Jacek Marczyński
RELACJE
Ciekawość, praca, muzyka – Adam SuprynowiczBogaty przekrój – Katarzyna Ryzel
Czeski Amadeusz? – Mateusz Ciupka
Pamiętamy, przypominamy – Barbara Literska
Muzyka u kresu – Zuzanna Hwang
Krew, tchnienie i łzy – Jacek Marczyński
Prawdziwa radość słuchania – Mateusz Borkowski
Rusałka po recyklingu – Jacek Kornak
ZAGRANICA
Maciej Żółtowski: Wszystko jest przeliczane na pieniądze – Krzysztof Stefański
WYDAWNICTWA
Hammerklavier bez trzymanki – Szymon AtysMaestro z Jasnej Góry – Witold Paprocki
Mozart okay – Dariusz Marciniszyn
Kisin modernistyczny – Szymon Atys
Płytoteka#: Trzy kwadranse samotności – Jacek Hawryluk
Bo do tanga trzeba blachy falistej – Piotr Tkacz-Bielewicz
Osiem kontynentów – Rafał Wawrzyńczyk
Nie jazz i nie ambient – Tomasz Gregorczyk
Muzyka wyobrażona – Ewelina Grygier
Efekt Sheku – Katarzyna Świętochowska
Celebryta i domator – Celebryta i domator
SWOBODA RUCHU
Tajne/Muzyczne (9): Koncertowy agent kontrwywiadu – Danuta GwizdalankaO poszukiwaniach nowego brzmienia harfy – Zofia Dowgiałło
OD REDAKCJI
Czy Bizet był mizoginem? – Michał Mendyk
FELIETON
Różnorodność – konkrety czy konfetti – Krystian Lada
Z ARCHIWUM R
Halka świata warta – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
WIKTOR BRÉGY. HISTORIA ARTYSTYPolak w Paryżu, czyli opéra comique – opr. Małgorzata Jędruch-Włodarczyk