Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej
Celem książki jest służenie pomocą przede wszystkim studentom, interesującym się szeroko rozumianą problematyką rynku pracy. Może ona pozwolić im zrozumieć skomplikowanie współczesnych zasad rządzących rynkiem pracy nie tylko po to, by zdobyć wiedzę potrzebną na studiach, ale także kompetencje ułatwiające poruszanie się na tym rynku. Wiele odniesień międzynarodowych w niniejszej pracy, w szczególności dotyczących europejskiego rynku pracy, ma związek ze swobodą przepływu osób, pozwalającą szukać i znajdować pracę w dowolnym kraju Unii Europejskiej i pomóc może w zorientowaniu się w sytuacji na konkretnych rynkach pracy w wybranych krajach unijnych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7930-032-7
- ISBN druku: 978-83-7930-031-0
- EAN: 9788379300310
- Liczba stron: 399
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp
Rozdział 1. Pojęcia, teorie i modele dotyczące rynku pracy1.1. Definicje1.2. Wskaźniki opisujące rynek pracy1.3. Wybrane koncepcje dotyczące rynku pracy1.3.1. Teoria neoklasyczna1.3.2. Teoria J.M. Keynesa1.3.3. Ordoliberalizm a rynek pracy
1.3.4. Teoria kapitału ludzkiego1.3.5. Teorie segmentacji rynku pracy1.3.6. Teoria wolnego rynku (doskonałości rynkowej, niezawodności mechanizmów rynkowych) M. Friedmana1.3.7. Teoria poszukiwań i dopasowania1.4. Sztywne i elastyczne, formalne i nieformalne rynki pracy. Zrównoważony rynek pracy – w teorii i w praktyce1.4.1. Sztywny i elastyczny rynek pracy w teorii i w praktyce1.4.2. Formalny i nieformalny rynek pracy1.4.3. Zrównoważony rynek pracy1.5. Współczesne rynki pracy1.5.1. Trendy na rynkach pracy
1.5.2. Czynniki determinujące sytuację na rynku pracy1.6. Kapitał ludzki i kapitał społeczny1.6.1. Kapitał ludzki1.6.2. Kapitał społeczny1.6.3. Zaufanie a rynek pracy1.6.3.1. Koncepcje zaufania. Zaufanie w skali makro1.6.3.2. Zaufanie w skalo mikro1.6.3.3. Pracodawca godny zaufania. Najlepsi pracodawcy1.6.4. Lojalność w organizacji1.6.4.1. Lojalność pracowników. Zrównoważone zaangażowanie1.6.4.2. Lojalność organizacji1.7. Modele rynku pracy1.7.1. Model „albo-albo”1.7.2. Model fl exicurity. Teoria i praktyka elastycznego rynku pracy1.7.3. Geografi czne rynki pracy w Europie1.7.4. Polityczne rynki pracy1.8. Zmiany na rynku pracy. Czasy niepewności, turbulentnych zmian, chaosuRozdział 2. Europejski (unijny) rynek pracy2.1. Filary rynku pracy Unii Europejskiej2.1.1. Początkowe założenia europejskie dotyczące rynku pracy2.1.2. Strategia lizbońska2.1.3. Nowa Strategia „Europa 2020”2.1.4. Strategie, programy, inicjatywy europejskie i polskie odnoszące się do rynku pracy2.1.5. Międzynarodowe standardy pracy2.2. Światowe, europejskie i polskie organizacje i instytucje rynku pracy2.2.1. Organizacje i instytucje światowego i unijnego rynku pracy2.2.2. Organizacje i instytucje rynku pracy w Polsce2.2.3. Inne organizacje powiązane z polskim rynkiem pracy2.3. Organizacje pracodawców w Polsce i w UE2.4. Partycypacja pracowników. Organizacje pracowników w Polsce i w UE2.4.1. Organizacje związkowe i uzwiązkowienie w Polsce2.4.2. Organizacje związkowe i uzwiązkowienie w krajach Unii Europejskiej2.4.3. Rady pracownicze2.5. Dialog społeczny. Rokowania zbiorowe – negocjowanie warunków pracy i płacy (collective bargaining)2.5.1. Cel i warunki prowadzenia dialogu społecznego2.5.2. Rokowania zbiorowe – negocjowanie warunków pracy i płacy – Collective bargaining2.6. Bariery rynku pracy2.7. Rynki pracy jutra – wyzwania dla świata, dla UE i jej państw członkowskichRozdział 3. Zatrudnienie w UE i w Polsce3.1. Zatrudnienie ogółem – państwa o najniższym i najwyższym wskaźniku zatrudnienia3.2. Zatrudnienie i aktywność zawodowa według płci pracowników w UE i w Polsce3.3. Kobiety na stanowiskach kierowniczych w wybranych krajach UE i w Polsce3.4. Zatrudnienie według wieku – pracownicy starsi na rynku pracy w krajach UE i w Polsce3.4.1. Wiek emerytalny w krajach UE i w Polsce3.4.2. Stereotypy związane z zatrudnianiem starszych pracowników3.4.3. Wybrane polskie programy rynku pracy dla osób starszych3.5. Zatrudnienie według wieku – ludzie młodzi na rynku pracy w krajach UE i w Polsce3.6. Zatrudnienie według wykształcenia pracowników3.7. Zatrudnienie według sektorów gospodarki w krajach UE i w Polsce3.8. Zatrudnienie w sektorze publicznym w krajach UE i w Polsce3.9. Zatrudnienie w województwach w Polsce3.10. Zatrudnienie według statusu zatrudnionych na rynku pracy3.11. Samozatrudnienie w UE i w Polsce3.12. Franczyza w Polsce i w wybranych krajach UE3.13. Przedsiębiorczość na rynku pracy3.14. Wolność gospodarcza i jej wpływ na rynek pracy – państwa UE i Polska3.15. Migracje w poszukiwaniu pracy w UE. Polacy w pracy za granicą. Cudzoziemcy w Polsce3.15.1. Migracje zarobkowe w UE3.15.2. Polacy w pracy za granicą3.15.3. Cudzoziemcy pracujący w Polsce3.15.4. Praca nielegalna w krajach UE i w Polsce3.16. Zatrudnienie według czasu pracy3.16.1. Czas pracy w wybranych państwach członkowskich UE3.16.2. Roczny czas pracy i dni wolne od pracy3.17. Niestandardowe zatrudnienie. Umowy w niepełnym wymiarze czasu pracy – umowy na część etatu3.18. Niestandardowe zatrudnienie. Umowy na czas określony (terminowe)3.19. Niestandardowe zatrudnienie i problem prekariatu3.20. Oczekiwania pracodawców i pracowników/kandydatów – indeks rozbieżności3.20.1. Oczekiwania pracodawców wobec przyszłych pracowników3.20.2. Oczekiwania kandydatów do pracy wobec przyszłej pracy i pracodawców3.21. Zatrudnianie menedżerów3.21.1. Menedżerowie w korporacjach międzynarodowych3.21.2. Zatrudnienie menedżerów w Polsce – kontraktyRozdział 4. Wynagrodzenia i koszty pracy w państwach UE i w Polsce4.1. Płaca godziwa. Płaca minimalna w UE i w Polsce. Płaca sprawiedliwa4.2. Średnie płace w UE i w Polsce4.2.1. Przeciętne wynagrodzenie w Polsce według sektorów gospodarki4.2.2. Przeciętne wynagrodzenia według rodzaju wykonywanej pracy, branży, stanowiska i rodzaju własności formy4.2.3. Średnie wynagrodzenia kobiet i mężczyzn w UE i w Polsce4.2.4. Średnie wynagrodzenia według wieku pracowników4.3. Wypłata wynagrodzeń w Polsce4.4. Koszty pracy w UE i w Polsce4.4.1. Godzinowe koszty pracy w UE i w Polsce4.4.2. Pozapłacowe koszty pracy w UE4.4.3. Pozapłacowe koszty pracy w Polsce. Obciążenia pracodawców4.4.4. Klin podatkowy4.5. Wynagrodzenia menedżerów4.5.1. Sposoby kalkulowania wynagrodzeń menedżerów4.5.2. Wysokość wynagrodzeń menedżerów w Polsce4.5.3. Wynagrodzenie menedżerów w spółkach Skarbu Państwa4.5.4. Wynagrodzenia menedżerów w wybranych krajach UE4.5.5. Wynagrodzenia pracowników i menedżerów pracujących za granicą4.5.6. Odprawy menedżerskie4.6. Nierówności dochodowe w UE i w Polsce4.6.1. Koncepcje nierówności dochodowych4.6.2. Nierówności dochodowe w praktyce4.6.3. Nierówności dochodowe w Polsce, wg danych krajowych4.7. Wydajność pracy i jej wpływ na inne czynniki kształtujące rynek pracyRozdział 5. Bezrobocie i bierność zawodowa5.1. Teorie bezrobocia5.1.1. Klasyczna teoria bezrobocia5.1.2. J.M. Keynes i jego zwolennicy a koncepcja bezrobocia5.1.3. Współczesne koncepcje bezrobocia5.2. Gdzie znika praca. Główne przyczyny bezrobocia5.3. Rodzaje bezrobocia5.4. Pomiary bezrobocia5.3. Bezrobocie w krajach UE5.3.1. Bezrobocie ze względu na czas trwania5.3.2. Bezrobocie w UE w zależności od płci5.3.3. Bezrobocie wśród młodzieży w państwach UE5.3.3.1. Obiegowe opinie i fakty o bezrobociu młodych w UE5.3.3.2. Bezrobocie młodych w państwach członkowskich UE i w Polsce5.3.2.3. Co dalej z bezrobotną młodzieżą. Analizy Międzynarodowej Organizacji Pracy 20135.3.2.4. Programy i sposoby ograniczania ogólnego bezrobocia w Polsce5.4. Gdzie jest praca?5.4.1. Outsourcing w UE i w Polsce. Centra usług wspólnych5.4.1.1. Outsourcing5.4.1.2. Centra usług wspólnych5.4.2. Specjalne strefy ekonomiczne (SSE)5.4.3. Zawody regulowane w krajach UE i w Polsce. Deregulacja zawodów w PolsceRozdział 6. Zamożność i bieda w państwach UE i w Polsce6.1. Zamożność w państwach UE6.2. Ubóstwo w państwach UE6.3. Ubóstwo w PolsceZakończenieBibliografiaSpis tabelSpis rysunkówSpis wykresów