Rysunek architektoniczny w praktyce, czyli jak patrzeć ze zrozumieniem
Co roku setki maturzystów szturmują progi uczelni architektonicznych z nadzieją spełnienia swoich marzeń i wyobrażeń o architekturze. Kandydaci na architektów wiedzą doskonale, że aby ten szturm dał pozytywny rezultat muszą opanować w możliwie najwyższym stopniu sztukę rysunku. Rysunku, który nie jest tylko zbiorem trików, czy chwytów graficznych, których wyuczenie gwarantuje nauczenie się rysowania. Rysunku – związanego z postrzeganiem i poznawaniem rzeczywistości oraz logicznym myśleniem. Rysunku – wpływającego na kształtowanie osobowości człowieka.
Niniejsza książka porusza zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z rysunkiem – jako narzędziem architekta służącym do obrazowania przestrzeni. Prezentowane zagadnienia oparte są o podstawy rozwojowe człowieka, fizjologię widzenia, psychologię, neurobiologię, historię sztuki, historię rysunku architektonicznego, a przede wszystkim o praktykę rysunkową, projektową i dydaktyczną autorów.
Publikacja zawiera bogaty materiał graficzny, obrazujący omawiane zagadnienia, w tym przykładowe rysunki i szkice projektowe autorów książki, architektów i artystów, akademików reprezentujących najstarszą Szkołę rysunku w Polsce powstałą w 1915 roku na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.
Jest skierowana zarówno do przyszłych architektów – uczniów szkół średnich, którzy zamierzają studiować na wydziałach architektury, studentów, architektów jak i wszystkich, których interesuje rysunek. Informacje i porady zawarte w książce mogą być przydatne wszystkim chętnym do nauki i zrozumienia istoty rysunku jako składnika procesów twórczego myślenia i narzędzia obrazowania przestrzeni.
- Kategorie:
- Redakcja: Mirosław Orzechowski
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20673-4
- ISBN druku: 978-83-01-20673-4
- Liczba stron: 488
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 1 TEORIA 11 Wprowadzenie 11 Definiowanie autorskie 13 Zmagania z przestrzenią 13 Rysunek architekta czy rysunek architektoniczny? 13 ”Odręczność” rysunku architekta 18 Specyfika rysunku architektonicznego 18 Rysunek 18 Odręczny rysunek architektoniczny – dekonstrukcja pojęć 28 Zarys historii rysunku architektonicznego 30 Jak w przeszłości nauczano architektów rysunku 63 Rysunek jako podstawa nauczania na warszawskim Wydziale Architektury 72 Predyspozycje rysunkowe 108 Rysunek w czasach współczesnych. Rozmowa o celowości rysowania 112 Co skłania architekta do rysowania 116 Zagadnienia psychologii widzenia 125 Percepcja wzrokowa 125 Widzieć a wiedzieć 136 Złudzenia optyczne i wieloznaczność 138 Psychologiczne aspekty Warszawskiej Szkoły Rysunku Architektonicznego 142 Rodzaje rysunku 145 WARSZTAT 153 Prawdy, półprawdy i mity o rysunku 153 Rysunek studialny 164 Szkic 179 Chwytanie myśli 179 Istota rysowania 183 Szkic jako skondensowana informacja 192 Rozpoznanie przestrzeni i zapis potencjału projektowego 194 Szkic 197 Dyskusja z samym sobą 207 Rysunek odbiciem rzeczywistości 209 Techniki rysunkowe 211 Próba klasyfikowania 211 Barwne techniki rysunkowe 219 Wyposażenie rysunkowe (narzędzia) 224 w plenerze 244 w pracowni 226 Rysunek monochromatyczny 228 Rysunek barwny 229 Utrwalanie i przechowywanie rysunków 230 Świadectwa autorskie 232 Doświadczenia plenerowe 232 Doświadczenia uczelniane 245 Pomiary proporcji 249 Kadry i kompozycje 254 Harmonijna kompozycja 265 Rodzaje kompozycji 267 Trójpodział 269 Złoty podział 269 Kompozycja centralna 270 Kompozycja zamknięta i otwarta, statyczna i dynamiczna 270 Postrzeganie 274 Wskaźniki przestrzeni 274 Perspektywa powietrzna 283 Zrozumieć perspektywę linearną 288 Rzut środkowy 300 Perspektywa subiektywna 303 Kolor a przestrzeń 309 Barwy w kompozycji obrazu 309 Spektrum barwne 312 Kolory podstawowe i uzupełniające 313 Postrzeganie plam 314 Postrzeganie linii 318 Charakter przedmiotu 326 PRAKTYKA 329 Zabawy z kreskami 329 Tematy z otoczenia 336 Bryły proste. Struktura przedmiotów 345 Światłocień na białych bryłach 347 Człowiek 350 Tematy plenerowe 364 Poszukiwanie motywów 372 Przyroda 378 Architektura w krajobrazie przyrodniczym 392 Krajobraz miejski 399 Obiekty architektury 414 Rzeźba i detal 422 Wnętrza 429 Martwa natura 435 Przestrzeń odwrotna 441 Rysowanie na podstawie rzutów ortogonalnych 444 Rysowanie z wyobraźni 458 Rysowanie podczas projektowania 471 Dziesięć najczęstszych błędów rysunkowych 474 Podsumowanie 481 Zakończenie 485 BIBLIOGRAFIA 487