Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP
„Dr Aleksandra Seklecka włożyła ogrom pracy w zebranie materiałów o tak licznych elementach teorii mediów, niektórych bardziej znanych, także w Polsce, wielu innych znacznie mniej. To książka nie tylko dla politologów, lecz także dla szerokiego kręgu studentów różnych kierunków, coraz częściej nie tylko społecznych, włącznie z zarządzaniem o profilu humanistycznym, a także kierunków humanistycznych, szukających miejsca pracy na rynku public relations, marketingu politycznego i samorządowego. Dla nich książka będzie istotnie inspirującą monografią – przydatną przy konceptualizacji teoretycznej i podbudowy hipotez na temat natury współczesnego komunikowania masowego. Dla studentów socjologii, medioznawstwa, na których wykłada się elementy wiedzy o komunikacji społecznej, mediach, marketingu politycznego, kierunków kształtowaniu wizerunku itp. będzie to pożyteczna pozycja, zwłaszcza gdy przygotowują prace magisterskie lub doktorskie z tych zakresów tematycznych. Dla praktyków licznych zawodów medialnych, w tym klasycznego dziennikarstwa, to inspirująca refleksja nad swą działalnością i jej doskonaleniem”.
Z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Gobana-Klasa
„Recenzowaną książkę oceniam pozytywnie. Uważam, że stanowi ona wartościowy wkład do dyskursu naukowego na temat nie tylko specyfiki audycji informacyjnych, ale i rytuałów medialnych. Pozytywna ocena dotyczy zarówno wyboru tematyki, zastosowanej w badaniu metodologii, jak i treści opracowania. W szczególności na uznanie zasługuje umiejętność wykorzystania literatury przedmiotu do samodzielnej analizy”.
Z recenzji dr hab. Agnieszki Stępińskiej, prof. UAM
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3756-6
- ISBN druku: 978-83-231-3756-6
- Liczba stron: 406
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP / 11 1. Założenia wstępne / 11 2. Metodologia / 14 3. Obecny stan badań / 29 4. Struktura książki / 31 ROZDZIAŁ I Rytualna komunikacja medialna w kontekście pozostałych modeli komunikowania / 35 Wprowadzenie / 35 1. Cztery modele komunikowania / 36 1.1. Model transmisji (telegraficzny) / 37 1.2. Model rozgłosu / 40 1.3. Model recepcji / 43 1.4. Model rytualny (ekspresyjny, orkiestralny) / 44 2. Modele komunikowania w perspektywie porównawczej / 50 3. Typy rytualnej komunikacji medialnej / 55 3.1. Wydarzenia medialne / 56 3.2. Rytualne wykorzystanie mediów / 66 3.3. Rytuały w działaniu mediów / 68 3.4. Telewizja jako religia / 70 Podsumowanie / 71 ROZDZIAŁ II Rytuał i rytuał medialny – aspekty teoretyczne / 73 Wprowadzenie / 73 1. Cechy rytuału / 76 2. Typy rytuałów / 85 3. Funkcje rytuałów / 89 4. Przestrzeń rytuału / 93 5. Liminalność i communitas / 95 6. Symbole i mity / 103 7. Władza i władza symboliczna / 106 8. Rytuał medialny / 111 9. Rytuały medialne a logika mediów / 117 Podsumowanie / 118 ROZDZIAŁ III Telewizyjny serwis informacyjny jako przestrzeń komunikacji rytualnej / 121 Wprowadzenie / 121 1. Sposoby badania telewizyjnych serwisów informacyjnych / 122 2. Telewizyjny serwis informacyjny – zagadnienia definicyjne / 127 3. Struktura telewizyjnych serwisów informacyjnych / 136 4. Rola dziennikarzy w kształtowaniu telewizyjnych serwisów informacyjnych / 142 4.1. Prezenter / 145 4.2. Reporter / 158 Podsumowanie / 163 Rozdział IV Wydarzenia medialne w telewizyjnych serwisach informacyjnych / 165 Wprowadzenie / 165 1. Determinanty odświętności telewizyjnego serwisu informacyjnego / 167 2. Typy wydarzeń medialnych / 180 3. Kampania wyborcza jako wydarzenie medialne? / 182 Podsumowanie / 184 ROZDZIAŁ V Warstwa werbalna / 187 Wprowadzenie / 187 1. Rola języka w komunikacji / 188 2. Środki stylistyczne / 189 2.1. Metafora / 190 2.2. Metonimia / 211 2.3. Elipsa / 214 2.4. Hiperbola / 216 2.5. Pozostałe środki stylistyczne / 219 3. Nagłówki materiałów / 222 Podsumowanie / 228 ROZDZIAŁ VI Warstwa wizualna i audialna / 231 Wprowadzenie / 231 1. Rola obrazu w komunikacji / 231 2. Relacje między słowem a obrazem / 237 3. Typy obrazów / 242 4. Infografika / 258 4.1. Prezentacja liczb i wykresów / 259 4.2. Prezentacja dłuższych tekstów, wypowiedzi, haseł / 266 4.3. Prezentacja oświadczeń, listów, maili, artykułów prasowych / 276 4.4. Wizualizacja map / 280 4.5. Rekonstrukcja zdarzeń / 284 4.6. Wyjaśnianie złożonych zjawisk i procesów / 289 5. Elementy dźwiękowe / 295 Podsumowanie / 301 ROZDZIAŁ VII Ramy medialne / 301 Wprowadzenie / 301 1. Ramy medialne i ramowanie – zagadnienia teoretyczne / 302 2. Typy ramowania / 308 2.1. Rama „oparta na człowieku” / 309 2.2. Rama „konfliktu” / 314 2.3. Rama „moralności”, „odpowiedzialności społecznej” i „konsekwencji ekonomicznych” / 317 2.4. Formuła „cierpienia”, „podejmowanie decyzji”, „łapanie złoczyńców” / 319 2.5. Formuła „akcji” / 320 2.6. Formuła „ironiczna” / 326 2.7. Formuła „opakowania narodowego” / 330 2.8. Formuła „nostalgiczna” / 333 3. Wydźwięk newsa (waloryzacja aksjologiczna wydarzeń) / 335 4. Mechanizmy perswazyjne / 339 5. Mechanizmy dyskursywne / 345 5.1. Budowanie wspólnoty / 346 5.2. Rywalizacja / 353 5.3. Ludyczność / 356 6. Wartości i ideologie wpisane w treść relacji / 359 Podsumowanie / 369 ZAKOŃCZENIE / 371 Bibliografia / 375 Spis rysunków / 399 Aneks / 403