Rzecznik praw obywatelskich jako wnioskodawca w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym
Monografia dotyczy teoretycznych i praktycznych aspektów problematyki wnioskowania przez Rzecznika Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego o dokonanie kontroli konstytucyjności norm prawnych. Autorka próbuje udzielić odpowiedzi na trzy zasadnicze pytania:
jaka jest rola RPO w utrwalaniu i wyjaśnianiu konstytucyjnych zasad prawa w systemie ochrony wolności i praw jednostki w Polsce;
jaka jest skuteczność działań RPO w zakresie ochrony wolności i praw człowieka, również poprzez wskazanie konkretnych danych liczbowych;
jaki jest udział RPO w odkodowaniu treści zasady demokratycznego państwa prawnego, zasad przewodnich oraz wybranych wolności, praw i obowiązków jednostki.
W publikacji
wskazano również efekty aktywności Rzecznika w dwóch obszarach, tj. jako konsekwencje w zakresie zasad prawidłowego tworzenia systemu prawa oraz w sferze skuteczności jego działań w odniesieniu do sytuacji prawnej jednostki.
Uświadamia to, jak szerokie są możliwości działania polskiego ombudsmana i jak wiele spraw nie mieści się w jego kompetencjach, dlatego należy je kierować do odpowiednich organów i instytucji, zamiast absorbować nimi RPO.
Adresaci:
Książka jest skierowana do przedstawicieli teorii i praktyki prawa konstytucyjnego, w tym do sędziów Trybunału Konstytucyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego i wojewódzkich sądów administracyjnych, adwokatów, radców prawnych, legislatorów oraz urzędników administracji publicznej. Powinna także zaciekawić osoby zajmujące się ogólną teorią prawa konstytucyjnego oraz wszystkich tych, którzy interesują się tą gałęzią prawa.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8328-346-3
- ISBN druku: 978-83-264-4580-4
- EAN: 9788383283463
- Liczba stron: 524
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 Wprowadzenie | str. 17 Rozdział I Charakter i znaczenie instytucji ombudsmana w zakresie ochrony konstytucyjnych praw i wolności jednostki | str. 29 1. Uwagi wprowadzające | str. 29 2. Historia urzędu ombudsmana w świecie współczesnym - rozwój idei | str. 32 3. Cechy konstytutywne współczesnego ombudsmana | str. 40 4. Specyfika polskiego Rzecznika Praw Obywatelskich jako rodzaj instytucji ombudsmana | str. 47 4.1. U źródeł instytucji polskiego ombudsmana | str. 47 4.2. Rzecznik Praw Obywatelskich w świetle przepisów ustrojowych i organizacyjnych | str. 53 4.3. Zakres realizacji prawa każdej osoby do pomocy Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 62 4.4. Formy działalności Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 73 4.4.1. Wystąpienia i interwencje w sprawach indywidualnych | str. 73 4.4.2. Wystąpienia o charakterze generalnym związane z ochroną praw i wolności jednostki | str. 78 5. Uwagi końcowe | str. 82 Rozdział II Podstawowe elementy charakteryzujące procedurę składania wniosków przez Rzecznika Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego w przedmiocie abstrakcyjnej kontroli konstytucyjności norm prawnych | str. 84 1. Istota i ewolucja kontroli konstytucyjności prawa. Uwagi wprowadzające | str. 84 2. Koncepcja kontroli prawa w procesie ochrony praw i wolności jednostki w Polsce | str. 93 3. Aktualizacja obowiązku rozpoznania przez Trybunał Konstytucyjny sprawy z wniosku polskiego ombudsmana | str. 106 3.1. Rzecznik Praw Obywatelskich jako upoważniony wnioskodawca - zagadnienie identyfikacji legitymowanych podmiotów do występowania z wnioskami do Trybunału Konstytucyjnego | str. 106 3.2. Decyzja Rzecznika Praw Obywatelskich o złożeniu wniosku do Trybunału Konstytucyjnego | str. 112 4. Konstrukcja prawna wniosku jako środka ochrony praw i wolności jednostki | str. 118 4.1. Kontrola wstępna | str. 118 4.2. Skargowość w procedurze kontroli norm w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym | str. 123 4.3. Prawo do cofnięcia wniosku | str. 131 4.5. Braki formalne wniosku | str. 134 4.6. Niezachowanie terminu do wniesienia wniosku | str. 135 5. Uwagi końcowe | str. 135 Rozdział III Konstytucyjne standardy wynikające z zasady demokratycznego państwa prawnego a realizacja praw i wolności jednostki w wystąpieniach Rzecznika Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego | str. 140 1. Zasada demokratycznego państwa prawnego - uwagi wprowadzające | str. 140 2. Problemy źródeł prawa - zagrożenia dla zasad demokratycznego państwa prawnego | str. 148 2.1. Jednolitość systemu prawa | str. 150 2.2. Zasada prymatu Konstytucji | str. 151 2.3. Zasada prymatu ustawy | str. 157 2.4. Oddziaływanie aktów wewnętrznych na prawnie chronioną sytuację jednostki w praktyce Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 173 3. Zasada zaufania do państwa | str. 178 4. Zasada ochrony praw nabytych | str. 186 5. Zasada prawidłowej legislacji w poglądach Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 197 6. Poszanowanie podstawowych praw i wolności jednostki na rzecz prawidłowego stosowania prawa w regulacjach procedury sądowej i administracyjnej | str. 206 6.1. Prawo do sądu i właściwej procedury sądowej jako immanentny element pojęcia państwa prawnego w obszarze aktywności polskiego ombudsmana | str. 207 6.2. Przestrzeganie praw i wolności jednostki w procedurach administracyjnych | str. 216 7. Realizacja zagadnień jawności życia publicznego w obszarze zainteresowań Rzecznika Praw Obywatelskich. Zagadnienia wybrane | str. 218 Rozdział IV Kierunki oddziaływania przewodnich zasad konstytucyjnych we wnioskach Rzecznika Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego | str. 222 1. Zasada poszanowania i ochrony godności człowieka w świetle praktyki polskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 222 1.1. Uwagi wprowadzające | str. 222 1.2. Gwarancja godności ludzkiej w ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 232 1.3. Uwagi końcowe | str. 244 2. Zasada poszanowania wolności oraz jej ochrona | str. 245 2.1. Teoria wolności wewnętrznej a wolność zewnętrzna | str. 251 2.2. Zakres ochrony prawnej wolności | str. 252 2.3. Artykuł 31 ust. 3 Konstytucji RP jako generalny przepis wyznaczający warunki dopuszczalnych ograniczeń korzystania z konstytucyjnych wolności i praw | str. 253 3. Zasada proporcjonalności i wymierności oraz minimalnej ingerencji państwa jako wyznacznik konstytucyjności norm w praktyce Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 257 3.1. Istota i charakter konstytucyjnej zasady proporcjonalności - uwagi wprowadzające | str. 257 3.2. Zasada proporcjonalności na tle działań polskiego ombudsmana | str. 260 3.3. Uwagi końcowe | str. 275 4. Konstytucyjna zasada równości oraz zakaz dyskryminacji jako motyw przewodni wniosków polskiego ombudsmana w przedmiocie kontroli konstytucyjności prawa - wybrane zagadnienia problemowe | str. 276 4.1. Zasada równości - uwagi wprowadzające | str. 276 4.2. Pojęcie dyskryminacji | str. 281 4.3. Dynamiczna koncepcja równości i jej rodzaje w praktyce polskiego ombudsmana | str. 285 4.3.1. "Równość branżowa" | str. 287 4.3.2. Teoria "równości zamieszkiwania" | str. 300 4.3.3. Równouprawnienie kobiet i mężczyzn | str. 302 4.4. Uwagi końcowe | str. 315 5. Praktyczne zastosowanie sprawiedliwości społecznej w wystąpieniach Rzecznika Praw Obywatelskich. Zagadnienia wybrane | str. 316 5.1. Uwagi wprowadzające | str. 316 5.2. Sposoby pojmowania sprawiedliwości społecznej w praktyce polskiego ombudsmana | str. 319 5.3. Relacja klauzul "równość" - "sprawiedliwość" jako niezbędny element skutecznego oddziaływania Rzecznika Praw Obywatelskich w zakresie podjętych spraw | str. 323 6. Uwagi końcowe | str. 337 Rozdział V Wybrane prawa, wolności i obowiązki jednostki w wystąpieniach Rzecznika Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego | str. 339 1. Wolność sumienia i wyznania jako problem konstytucyjny w praktyce Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 339 1.1. Uwagi wprowadzające | str. 339 1.2. Ochrona wolności sumienia i wyznania w działalności Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 348 1.3. Uwagi końcowe | str. 360 2. Wolność zgromadzeń jako przedmiot zainteresowania Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 361 2.1. Uwagi wprowadzające | str. 361 2.2. Ochrona wolności zgromadzeń przez Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 367 2.3. Uwagi końcowe | str. 370 3. Interpretacja zasady wolności działalności gospodarczej w praktyce konstytucyjnej Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 371 3.1. Uwagi wprowadzające | str. 371 3.2. Przestrzeganie zasady wolności działalności gospodarczej - zasadnicze kierunki działań polskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 378 3.3. Uwagi końcowe | str. 390 4. Konstytucyjny obowiązek ponoszenia ciężarów publicznych w świetle praktyki Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 391 4.1. Uwagi wprowadzające | str. 391 4.2. Realizacja obowiązku ponoszenia ciężarów publicznych w sprawach Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 396 4.3. Uwagi końcowe | str. 402 Zakończenie | str. 405 Załącznik nr 1 | str. 411 Załącznik nr 2 | str. 455 Bibliografia | str. 465 Akty prawne | str. 499 Orzecznictwo | str. 505 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej | str. 511 Ustawa o Rzeczniku Praw Obywatelskich | str. 515