Rzeczywistość (nie)opisana
Jest to wartościowa poznawczo i oparta na rzetelnych rozpoznaniach źródłowych rozprawa, która w zdyscyplinowany (pod względem formalnym i metodologicznym) sposób przedstawia wizje życia teatralnego kreowane przez trzy czasopisma branżowe ukazujące się w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia.
Nadal brakuje opracowań dotyczących dziejów krytyki teatralnej w ostatnich latach trwania PRL. Książka Pani Joanny Królikowskiej świetnie pokazuje społeczno-polityczne uwikłania redaktorów naczelnych, ich zmagania z cenzurą, a także sieć napięć polityczno-towarzyskich, które odciskały piętno na indywidualnych strategiach pisarskich i krytycznych. Publikacja jest ciekawą i inspirującą propozycją uzupełniającą dotychczasowy stan wiedzy na temat życia społeczno-kulturalnego w Polsce w latach osiemdziesiątych XX stulecia. Postawa badawcza, wolna od przekonania o możliwości stworzenia „obiektywnego”, opartego na „prawdzie” i ponadjednostkowego obrazu przeszłej rzeczywistości, wymaga precyzyjnego warsztatu badawczego związanego m.in. z krytyką źródeł. W tym przypadku Autorka wykazała się sporymi umiejętnościami.
Z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Kurka
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8220-050-8
- ISBN druku: 978-83-8220-049-2
- Liczba stron: 206
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I. Fakty, czyli co wiadomo „na pewno” 15 1.1. Redagowali, pisali, wydawali 16 1.2. Teatr, jaki był 23 Rozdział II. Trzy czasopisma – trzy teatry? 27 2.1. „Teatr”: pesymistyczny obraz z optymistycznym akcentem 28 2.1.1. Czy teatr jest produktem, a widz klientem? 31 2.1.2. Jaka płaca, taka praca (albo na odwrót)? 38 2.1.3. Teatry „A” i teatry „B” 44 2.1.4. A może jednak wolny rynek? 48 2.2. A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź, czyli „Dialogu” ucieczka od PRL 51 2.2.1. Teatr i przymierze 53 2.2.2. Co dalej z przymierzem? 59 2.2.3. Metakomentarz zamiast „osobofotela” 66 2.3. „Scena”: zwrot ku prowincji i popkulturze 74 2.3.1. W terenie 75 2.3.2. Gdy w teatrze kryzys, triumfuje muzyka 82 Rozdział III. „Zna pani tę historię? Nie znam” (czyli rozmowy o przeszłości) 85 3.1. Redaktorzy naczelni – postawy i nastroje 86 3.2. Redakcje i ich strategie 95 3.3. Gry z cenzurą 109 3.4. Życie teatralne – weryfikacja 114 3.5. Zawsze tu i zawsze tak 127 (Nie)zakończenie 129 Rozmowa z Izabellą Cywińską 135 Rozmowa z Małgorzatą Dziewulską 139 Rozmowa ze Sławomirą Łozińską 143 Rozmowa z Januszem Majcherkiem 147 Rozmowa z Tadeuszem Nyczkiem 155 Rozmowa z Barbarą Osterloff 161 Rozmowa z Krzysztofem Sielickim 169 Rozmowa z Jackiem Sieradzkim 177 Rozmowa z Małgorzatą Szpakowską 183 Rozmowa z Lechem Śliwonikiem 189 Bibliografia 197 Indeks nazwisk 203