Saga rodzinna w literaturze polskiej XXI wieku. Konwencja czy kontestacja?
Publikacja redefiniuje gatunek sagi rodzinnej, konfrontując najnowsze reprezentacje literackie z modelem tradycyjnej powieści rodzinnej, i bada zależności między ewolucją gatunku a przeobrażeniami zachodzącymi w modelu rodziny. Funkcjonujące w nauce definicje sagi rodzinnej (powieści rodzinnej) są niewystarczające, by określać najnowszy materiał literacki, czyli powieści o tematyce rodzinnej powstające na początku XXI w. Saga rodzinna jako gatunek silnie związany z życiem pozaliterackim rozwija się wraz ze zmianami zachodzącymi w modelu rodziny – stanowią one kulturowy kontekst badań, w których wykorzystano metodologię literaturoznawczą (genologia, poetyka), z zakresu studiów kulturowych i nauk społecznych (m.in. feminizm i gender studies). Analizie poddane zostały wybrane polskie utwory literackie powstałe w latach 2005–2015: Piaskowa Góra (Joanna Bator), Saturn (Jacek Dehnel), Stulecie Winnych (trylogia; Ałbena Grabowska), Dom na rozlewiskiem (trylogia mazurska; Małgorzata Kalicińska), Rodzina O. (Ewa Madeyska), Chochoły (Wit Szostak), Włoskie szpilki i Szum (Magdalena Tulli). Badania te wskazują na dwie drogi ewolucji gatunku: pierwsza stanowi kontynuację tradycyjnego modelu sagi rodzinnej, a należące do niej reprezentacje literackie (sagi konwencjonalne) zachowują wierność wypracowanemu wówczas modelowi rodziny i powielają większość elementów z zakresu poetyki; na drugiej drodze znalazły się utwory (sagi kontestacyjne), które czerpią z tradycji genologicznej, ale dokonują jej krytycznej reinterpretacji. W zakończeniu zaproponowano wprowadzenie dla nich terminu „antysaga”, dotąd niefunkcjonującego w dyskursie naukowym. Analiza materiału literackiego pozwala wykazać związek między rozwojem badań kulturowych i ewolucją modelu rodziny a sagą rodzinną.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8220-816-0
- ISBN druku: 978-83-8220-815-3
- Liczba stron: 334
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 11 Podziękowania 17 CZĘŚĆ I Rodzina w kulturze 19 Rozdział 1 Antropologia i historia rodziny 21 1.1 Szachownica pokrewieństwa Notatki z antropologii rodziny 21 1.2 Od patriarchy do „nowego ojca” Zarys historii rodziny 27 1.3 System i walka o władzę Rodzina a państwo 40 Rozdział 2 Krytyka tradycyjnego modelu rodziny 49 2.1 Macierzyństwo i córkostwo 50 2.2 Męskim okiem 53 2.3 Figury matki i ojca 57 Rozdział 3 Jeśli nie tylko tradycyjna rodzina, to co? 61 3.1 Alternatywne modele rodziny 61 3.2 Rodziny nieheteronormatywne 66 3.3 Fantazmat Matki Polki – utracony czy odzyskany? 69 CZĘŚĆ II Saga rodzinna – konceptualizacja 77 Rozdział 1 Wprowadzenie do genologii kulturowej 79 1.1 Spór o metodę 80 1.2 Gatunki, które żyją 82 Rozdział 2 Saga – długa historia gatunku 87 2.1 Problemy z nomenklaturą 88 2.2 Saga historyczna i współczesna: ujęcie diachroniczne 91 2.2.1 Sagi staroislandzkie 92 2.2.2 Współczesne rozumienie terminu saga 93 2.3 Saga rodzinna a pokrewne odmiany gatunkowe 95 2.4 Tradycyjna saga rodzinna – zarys koncepcji gatunku 98 Rozdział 3 Saga rodzinna – ujęcie kulturowe 103 3.1 Od dziejów świata do dziejów człowieka 104 3.2 Czy saga ma płeć? 106 3.3 Literacka (arcy)narracja rodzinna w Polsce 109 3.3.1 Gniazdo rodzinne z orłem białym 111 3.3.2 „Ucieczka z rodzinnego domu” i nostalgiczne powroty 117 3.3.3 Niepopularna erozja patriarchatu 122 3.3.4 Rodzinne (auto)biografie 132 CZĘŚĆ III Sagi powieściowe konwencjonalne 137 Rozdział 1 Gdzie kończy się romans? Popularna literatura kobieca 139 1.1 Kobiece czy(li) feministyczne? 142 1.2 Mistyka romansu 147 1.3 Literatura na pocieszenie 150 Rozdział 2 Iluzja matriarchatu Mazurska saga Małgorzaty Kalicińskiej 155 2.1 Obfitość języka 155 2.2 Szczęśliwa kura domowa 158 2.3 Babskie centrum świata 162 Rozdział 3 Przyspieszony kurs historii XX wieku Stulecie Winnych Ałbeny Grabowskiej 167 3.1 Klisze historyczne 167 3.2 Stulecie kobiet 173 3.3 (Nie)Konwencjonalna perspektywa 176 Rozdział 4 Saga ze srebrnego ekranu Rodzina O Ewy Anny Madeyskiej 181 4.1 Telesaga a tradycja literacka 181 4.2 Poetyka (tele)sagi 185 4.3 Stara, poczciwa saga rodzinna? 188 Rozdział 5 Konserwatywna niekonwencjonalność – czy istnieje złoty środek? 193 CZĘŚĆ IV Sagi powieściowe kontestacyjne 197 Rozdział 1 Arcynarracja rodzinna w odwrocie 199 Rozdział 2 Pamięć z pokolenia na pokolenie Włoskie szpilki i Szum Magdaleny Tulli 201 2.1 Włoskie szpilki i Szum jako cykl narracyjny 202 2.2 Poetyka choroby, poetyka zagłady 205 2.3 Rodzina i wojna 208 2.4 Piętno zbiorowej pamięci 214 Rozdział 3 Co komu pisane, temu w wodę kamień? Piaskowa Góra Joanny Bator 217 3.1 Saga na opak 218 3.2 Nieobecny ojciec 221 3.3 Niecielesna matka 223 3.4 Przesiedlona tożsamość 228 Rozdział 4 Sny o mieszczańskiej potędze Chochoły Wita Szostaka 233 4.1 Chochołowy sen 234 4.2 Maski i tożsamości 238 4.3 Upadek Domu Chochołów 243 4.4 Zatopione miasto 246 Rozdział 5 Smutny patriarchat Saturn Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya Jacka Dehnela 251 5.1 Ekfraza życia rodzinnego 252 5.2 Zawiedziony pigmalionizm 256 5.3 Dom jest grobem kobiety 262 5.4 Kostium historyczny 265 Rozdział 6 Kontestacja mitu rodzinnego 269 Zamiast zakończenia Czas antysagi rodzinnej? 273 Saga na rozdrożu: konwencja/kontestacja 274 Antysaga rodzinna 281 Drogi opowieści rodzinnej 285 Bibliografia 293 Analizowany materiał literacki 293 Dopowiedzenia 293 Opracowania i konteksty 293 Streszczenie 321 Abstract 323 Indeks osobowy 325