Seksolatki
Jak rozmawiać z nastolatkami o seksie? Czym jest asertywność seksualna i jak przekonywać, że seksem można się cieszyć, jeśli jest on świadomy i odpowiedzialny? Jak rozmawiać o pornografii? Czy da się określić normy seksualne? W jaki sposób przeciwdziałać przemocy na tle seksualnym? Jak ustrzec się przed cyberprzemocą?
Ta książka to odpowiedź na potrzeby nastolatków. Rzetelnie, otwarcie i bez pruderii wyjaśnia, jak prawidłowo wspierać rozwój seksualny młodzieży. Rozwój, który zaczyna się od urodzenia i trwa przez całe życie, a w okresie dojrzewania w życiu każdej osoby zachodzą najdynamiczniejsze i najintensywniejsze zmiany. Jest to czas, gdy nastolatki poznają swoje ciało, uczą się umiejętnie wyrażać potrzeby i w sposób odpowiedzialny kształtować relacje partnerskie. Wymagają wtedy edukacji na wysokim poziomie i odpowiednich wzorców. Opiekunowie powinni być więc dobrze przygotowani do rozmów o seksualności. Tymczasem wielu rodziców skarży się, że nie umie rozmawiać z młodzieżą na temat seksu, ponieważ nikt ich tego wcześniej nie nauczył. Są zakłopotani, zawstydzeni i zagubieni. Nauczyciele rozkładają ręce ograniczeni programem nauczania, który nie uwzględnia większości tematów związanych z seksualnością.
Książka przeznaczona dla rodziców, nauczycieli, edukatorów seksualnych – jak kształtować postawy akceptacji wobec różnorodności seksualnych, jak ostrzegać przed zagrożeniami, jak stawiać granice, jak sprawić, by nastolatek dojrzale traktował swoją seksualność.
Praktyczne rozwiązania, życiowe sytuacje, przydatne rady , scenariusze rozmów.
Fragment rozdziału Przemoc na tle seksualnym:
„Agresją i przemocą na tle seksualnym będzie każde zachowanie służące upokorzeniu, zdyskredytowaniu, zastraszeniu, dziejące się bez czyjeś zgody, a mające związek z seksualnością i podejmowane z jej powodu. Takie zachowanie musi być długotrwałe, a jeśli powtarza się co jakiś czas i bez akceptacji osoby jej doświadczającej, mówimy o agresji lub przemocy. Zachowaniami związanymi z seksualnością, które można zaliczyć do agresywnych lub przemocowych, są:
- łapanie za ramiączka stanika, bluzki, zadzieranie spódnic, bluzek;
- podglądanie w szatni, łazience czy przebieralni;
- wyzwiska typu: „ty lesbo”, „ty pedale”, „ty cioto”;
- wulgarne żarty i komentarze;
- robienie aluzji i wykonywanie gestów seksualnych;
- mlaskanie, cmokanie, gwizdanie za osobą tej samej bądź odmiennej płci;
- rozbieranie się przed kimś i pokazywanie swoich narządów płciowych lub masturbowanie się przy kimś bez jego zgody;
- przekraczanie czyjejś sfery intymnej poprzez dotyk, obmacywanie, szarpanie;
- wysyłanie erotycznych treści poprzez e-maile lub SMS-y;
- wymuszanie współżycia seksualnego;
- wyśmiewanie innych na forum publicznym z powodu jakości lub liczby kontaktów seksualnych (na przykład: „To dziewica”, „On ma małego”);
- robienie zdjęć i filmów erotycznych, preparowanie ich;
- zmuszanie do oglądania materiałów pornograficznych;
- wymuszanie nieakceptowanych pieszczot lub form współżycia (seks oralny, seks analny);
- przemoc fizyczna związana z seksualnością bądź płciowością (na przykład pobicie kogoś z powodu jego orientacji seksualnej, tożsamości płciowej lub ekspresji płciowej).
Mitem jest, jakoby zachowania agresywne były typowe dla nastolatków wyłącznie z domów o niższym statusie ekonomicznym czy wychowywanych przez jednego z rodziców. W zależności od wzorców przemoc mogą przejawiać dzieci z bogatych domów, w których mają zapewnione wszystkie dobra materialne, ale w których brakuje uwagi i miejsca na rozmowę o problemach, uczuciach, smutkach i rozczarowaniach. Mówi się często, że przemoc rodzi przemoc – jest to jedna z właściwszych teorii, oparta na uczeniu się i naśladowaniu, jednak nie każde dziecko, które było karane w sposób agresywny w środowisku rodzinnym, będzie stosowało przemoc wobec innych. Przemoc wynika z braku ciepła i zainteresowania w domu rodzinnym, braku usystematyzowanych reguł i zasad oraz braku wiedzy związanej z umiejętnościami społecznymi, w której centralne miejsce zajmuje asertywność”.
Wstęp 5
Rozdział I. Dojrzewanie psychoseksualne dziewcząt i chłopców 9
Rozdział II. Normy seksualne 35
Rozdział III. Erotyzm i zachowania seksualne młodzieży.
Ryzykowne zachowania seksualne 59
Rozdział IV. Asertywność seksualna 83
Rozdział V. Przemoc na tle seksualnym.
Zagrożenia i przeciwdziałanie 107
Rozdział VI. Pornografia 129
Rozdział VII. Cyberprzemoc 151
Rozdział VIII. Bezpieczeństwo w szkole i domu – propozycje
dobrych praktyk 173