Sens życia a pedagogika
Poszukiwania sensu życia towarzyszyły człowiekowi od początku jego istnienia. Pytania o sens własnej egzystencji, celowość istnienia świata z różną intensywnością pojawiają się w świadomości człowieka. Każdy z ludzi stawia sobie pytania: kim jestem? Po co żyję? Jaki jest sens życia?Pytania te nasuwają się szczególnie wtedy, gdy ludzką egzystencję dotyka jakieś wydarzenie, nieszczęście, bądź cierpienie, kiedy człowiek znajdzie się w trudnej nieokreślonej dla siebie sytuacji. Zagadnienie sensu życia interesowało nie tylko tzw. zwykłych ludzi, ale i badaczy filozofii, socjologii czy przedstawicieli innych dyscyplin naukowych, w tym psychologii oraz pedagogiki.Jednak z praktycznego punktu widzenia pozostaje ważny problem, jak zagadnienie sensu życia ożywić w wychowaniu, w działalności edukacyjnej, i w myśleniu pedagogicznym, jak – w ten sposób – pomóc ludziom wchodzić na drogę, która nie prowadzi do nicości, lecz ku pełni bytu i życia. Propozycję taką można przedstawić dokonując próby odczytania pedagogicznych implikacji w myśli twórcy koncepcji logoteorii i logoterapii Victora E. Frankla – psychiatry, psychoterapeuty i filozofa, twórcy „III Wiedeńskiej Szkoły Psychoterapii”. […] Zdaniem V. E. Frankla, sens życia to umiejętność odnalezienia i wykonywania szczególnych zadań, które w przypadku każdej jednostki są indywidualne. Owe zadania nie są przypadkowe, a zaangażowanie w ich realizację wynika z powołania oraz z poczucia odpowiedzialności. Często chętnie cytował on F. W. Nietzschego: „Ten, kto ma po co żyć, potrafi znieść niemal każde j a k”. ze Wstępu do książki
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2676-8
- Liczba stron: 300
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie / 9 Część pierwsza Człowiek i jego egzystencjalne problemy. Poszukiwanie odpowiedzi w propozycji V. E. Frankla Rozdział pierwszy Viktor E. Frankl i jego teoria / 23 Viktor E. Frankl – elementy biografii / 24 Teoria V. Frankla w oderwaniu od poglądów Z. Freuda i A. Adlera / 42 Rozdział drugi Utrata i kryzys sensu. Perspektywa fenomenologiczna / 57 Pustka egzystencjalna / 57 Utrata sensu jako zjawisko o charakterze nerwicowym / 62 Możliwe przyczyny kryzysu sensu / 75 Postawa fenomenologiczna / 79 Rozdział trzeci Sens jako droga wyjścia z kryzysu / 86 Droga wyjścia z kryzysu / 87 Pojęcie sensu i wartości / 97 Sumienie jako organ sensu / 110 Rozdział czwarty Pytanie o sens a osoba pytająca / 114 Pytanie o sens / 114 Możliwość znalezienia odpowiedzi / 116 Zasada dialogu i pytanie o sens / 120 Osoba jako podmiot nośnikiem sensu / 124 Spis treści Część druga Znaczenie pytania o sens życia dla pedagogiki Rozdział pierwszy Od pytania jako takiego do pytania o sens / 139 Zasady pedagogicznego myślenia i działania / 139 Filozoficzne podstawy pedagogiki / 143 Wzajemna relacja pytań o charakterze pedagogicznym i psychoterapeutycznym / 148 Próba dokonania zbliżenia stanowisk. Perspektywa fenomenologiczna / 153 Rozdział drugi Pytanie w egzystencji człowieka / 158 Relacja między pytaniem a odpowiedzią / 158 Indukcyjna ścieżka poznania / 167 Pedagogiczne znaczenie pytania o sens / 174 Znaczenie sumienia w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o sens / 180 Pytanie o powinność / 185 Rozdział trzeci Pytanie o sens / 190 Miejsce analizy egzystencjalnej / 191 Znaczenie pytania o sens / 199 Pytanie o wartości / 207 Znaczenie sumienia / 216 Odpowiedzialność jako odpowiedź / 223 Rozdział czwarty Osoba pytający / 233 Osobowe „ja” w pedagogice / 234 Pojęcie osoby w analizie egzystencjalnej / 239 Człowiek poszukujący samego siebie / 250 Pedagogiczna próba syntezy / 254 Zakończenie / 259 Bibliografia / 271 Life sense in the light of a pedagogy. The impulses of Viktor E. Frankl’s thoughts (Summary) / 297