Sienkiewicz dzisiaj. Formy (nie)obecności
Sienkiewicz to pisarz także dzisiaj żywy, choć może tylko w części swego dorobku. Żywy pozostaje dla badaczy jako twórca w wielu składnikach swojego dzieła, myśli i formy artystycznej oraz moralnego przesłania, a także jako fundator osobnego i przemożnego w swym wpływie na życie zbiorowe Polaków nurtu tradycji narodowej - wciąż nie w pełni poznany, bezwiednie zapoznawany albo świadomie, a niekiedy z wyrachowania pomniejszany lub wręcz kwestionowany (na przykład wtedy, gdy mu się z urzędu odmawia miejsca w edukacji szkolnej). Autor Trylogii przetrwał niejedno ideologiczne oblężenie i można ufać, że „siła fatalna" jego arcydzieł uchroni je - i nas - od kolejnych zakusów pomniejszycieli. Dzisiejszy spór o Sienkiewicza toczy się w mniejszym stopniu na polu badań naukowych - bo tu los pisarza wydaje się niezagrożony - niż w życiu zbiorowym, z którego wielu jego oponentów ideowych i przeciwników wartości nieodłącznie związanych z jego dziełem chciałoby go usunąć.
Od powstania cyklu pisanego „dla pokrzepienia serc" pozostaje Sienkiewicz niezmiennie atrakcyjny dla wielu czytelników skoro na co dzień spotyka się ludzi zafascynowanych Trylogią aktualnie czytaną lub słuchaną. Żywotności autora Quo vadis dowodzi też inspiracja, jakiej dostarcza jego dzieło współczesnym twórcom kultury - literatury, filmu, teatru, piosenki i kabaretu. Lepsze czy gorsze, wierne duchowi pierwowzorów albo pozostające z nim w twórczym, a nierzadko w koniunkturalnym (li tylko?) rozdźwięku, są formą dialogu z Noblistą i z ewokowaną przezeń po mistrzowsku wizją przeszłości jako zapisem uniwersalnych doświadczeń ludzkich, wcale nie zamkniętą i spetryfikowaną, skoro wciąż potrafi ona przemawiać do szerokich rzesz odbiorców poprzez „przekład" literatury na języki i znaki sztuk innych niż literatura.
Autorzy książki skupiają swą uwagę głównie na Trylogii, na jej właściwościach wewnętrznych, badanych od dawna, lecz wciąż nierozpoznanych we wszystkich swych jakościach, a także na związkach z historią jako źródłem i punktem odniesienia dla fikcji artystycznej. Drugim kręgiem problemowym jest recepcja twórczości, przede wszystkim w filmie, który stulecie swych związków z dziełem pisarza zwieńczył ambitnymi ekranizacjami dwóch powieści. Inny krąg zagadnień podejmują prace na temat stosunku młodzieży szkolnej do Sienkiewicza oraz socjologicznych aspektów świadomości zbiorowej, kształtowanej przez spuściznę pisarza.
- Kategorie:
- Redakcja: Bogdan Burdziej, Ewa Owczarz
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2536-5
- Liczba stron: 294
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne, Bogdan Burdziej 7 Andrzej Stoff, Sienkiewicz - pisarz sprawiedliwy. Rzecz o Trylogii 9 Andrzej Stoff, Gospodarowanie postaciami jako problem kompozycji Trylogii Henryka Sienkiewicza 41 Teresa Friedelówna, Jaki jest język bohaterek Ogniem i mieczem 103 Aleksander Smoliński, Zbaraż i Kamieniec Podolski - ślady Rzeczypospolitej Obojga Narodów oraz miejsca literackich inspiracji Henryka Sienkiewicza. Dzieje i współczesność 111 Piotr Skrzypczak, Nieoczekiwane kłopoty z „najbardziej filmowym pisarzem". O ekranizacjach Trylogii Henryka Sienkiewicza 175 Maciej Wróblewski, Co młodzi wiedzą o Sienkiewiczu? 195 Mirosława Radowska-Lisak, Kogo dziś krzepi Trylogia? (Czyli jak socjolog czyta Sienkiewicza) 207 Bogdan Burdziej, Żydzi w listach Henryka Sienkiewicza 221