Smart City
W obliczu intensyfikacji problemów miejskich w XXI w.
zarządzanie miastem staje się nie lada wyzwaniem. Rządzący szukają rozwiązań, dzięki którym ośrodki miejskie mogłyby stać się bardziej odporne, zrównoważone i inteligentne. W prezentowanej książce
SMART CITY. Kto rządzi w inteligentnych miastach? autorka rozprawia się z fenomenem koncepcji inteligentnego miasta, która na tym polu zainteresowała współczesne samorządy na całym świecie. W swojej książce Autorka zastanawia się przede wszystkim nad tym, jak pod wpływem nowoczesnych koncepcji rządzenia i zarządzania miastem zmieniają się relacje władzy pomiędzy „rządzącymi” a „rządzonymi”. W istocie w smart city pojawiają się nowi gracze, którzy w znaczący sposób przeobrażają dotychczas nam znaną geometrię stosunków władzy.
Autorka stawia więc niezwykle istotne pytanie: kto rządzi w inteligentnych miastach? W efekcie przeprowadzonych badań w inteligentnych miastach USA i Danii w książce zestawiono ze sobą dwa różne modele rządzenia i zarządzania dzisiejszymi inteligentnymi miastami: model technokratyczny, oparty na współpracy z biznesem i na implementacji zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych, oraz model partycypacyjny, uwzględniający udział mieszkańców w procesach rządzenia i zarządzania miastem. W książce SMART CITY. Kto rządzi w inteligentnych miastach?
Czytelnik będzie mógł przeczytać o wyzwaniach związanych z implementacją nowoczesnych technologii do przestrzeni miasta i systemów zarządzania. Książkę SMART CITY. Kto rządzi w inteligentnych miastach? kierujemy przede wszystkim do: samorządów, władz miast, departamentów zw. z innowacjami, spółek współpracujących z samorządem organizacji działających na rzecz polityki miejskiej planistów, inżynierów, analityków, biznesu, biur consultingowych analityków danych, informatyków, ale również do: studentów politologii, zarządzania, architektury, urbanistyki etc.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-22961-0
- ISBN druku: 978-83-01-22918-4
- Liczba stron: 310
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 ROZDZIAŁ 1. SMART CITY JAKO IDEA 20 1.1. Ewolucja znaczenia miasta w społeczeństwie i polityce 20 1.1.1. Pojęcie i ujęcia miasta 21 1.2. Relacje między technologią a polityką w kontekście smart city 38 1.3. Definicje i ujęcia koncepcji smart city 51 1.3.1. Geneza koncepcji smart city 51 1.3.2. Problemy terminologiczne i pojęciowe koncepcji smart city 55 1.3.3. Rozumienie koncepcji smart city – przegląd i analiza krytyczna literatury przedmiotu 57 ROZDZIAŁ 2. RZĄDZENIE I ZARZĄDZANIE W SMART CITY 76 2.1. Rządzenie i zarządzanie w sferze polityki miejskiej 77 2.1.1. Rządzenie i zarządzanie miastem w naukach politycznych 77 2.1.2. Rządzenie wobec ewolucji zarządzania administracją publiczną 81 2.1.3. Miasto jako organizacja: zadania publiczne samorządu terytorialnego 89 2.2. Obszary zarządzania inteligentnym miastem 93 2.2.1. Wskaźniki inteligentnego miasta 93 2.2.2. Zarządzanie miastem na podstawie sześciu komponentów smart 99 2.3. Modele rządzenia i zarządzania smart cities 106 2.3.1. Wymiary koncepcji inteligentnego miasta 108 2.3.2. Modele rządzenia i zarządzania smart city a kierunek badań 114 2.3.3. Metodologia badań empirycznych 119 ROZDZIAŁ 3. SAN FRANCISCO JAKO PRZYKŁAD TECHNOKRATYCZNEGO RZĄDZENIA INTELIGENTNYM MIASTEM 125 3.1. Specyfika funkcjonowania samorządu terytorialnego USA 127 3.1.1 Sposób organizacji samorządu terytorialnego 127 3.1.2. Specyfika amerykańskiej polityki miejskiej 133 3.2. San Francisco jako smart city 136 3.2.1. Charakterystyka miasta i jego głównych wyzwań 137 3.2.2. Zarządzanie miastem inteligentnym – przykłady projektów, inicjatyw i inwestycji 142 3.3. Technokratyczny model rządzenia i zarządzania smart city w San Francisco 157 3.3.1. Wymiar technologiczny 157 3.3.2. Wymiar rządzenia i zarządzania 162 3.3.3. Wymiar społeczny 167 3.3.4. Kwestia władzy 170 ROZDZIAŁ 4. AARHUS JAKO PRZYKŁAD PARTYCYPACYJNEGO RZĄDZENIA MIASTEM INTELIGENTNYM 179 4.1. Specyfika funkcjonowania samorządu lokalnego w Danii 180 4.1.1. Organizacja samorządu terytorialnego 181 4.1.2 Skandynwaski model współpracy 185 4.2. Aarhus jako smart city 188 4.2.1. Charakterystyka miasta i jego głównych wyzwań 189 4.2.2. Zarządzanie inteligentnym miastem – przykłady projektów, inicjatyw i inwestycji 192 4.3. Partycypacyjny model rządzenia i zarządzania smart city w Aarhus 206 4.3.1. Wymiar technologiczny 207 4.3.2. Wymiar rządzenia i zarządzania 210 4.3.3. Wymiar społeczny 215 4.3.4. Kwestia władzy 218 ROZDZIAŁ 5. SMART CITY JAKO CZYNNIK ZMIAN W RZĄDZENIU I ZARZĄDZANIU MIASTEM 225 5.1. Zmiany na gruncie rządzenia i zarządzania 225 5.1.1. Nowe rozumienie miasta 226 5.1.2. Aktualizacja w sposobie rządzenia i zarządzania miastem 229 5.1.3. Rola sektorów w rządzeniu i zarządzaniu smart cities 238 5.2. Wyzwania dla rządzenia i zarządzania inteligentnym miastem 253 5.2.1. Wyzwania natury politycznej, zarządczej i administracyjnej 253 5.2.2. Wyzwania natury technicznej 259 5.2.3. Wyzwania natury ekonomicznej 263 5.2.4. Wyzwania natury społecznej 266 Podsumowanie 271 Aneks 280 Spis tabel 282 Spis rysunków 283 Bibliografia 284 Źródła internetowe 295