MENU

Socjologia edukacji

(eBook)

Teorie, koncepcje, pojęcia

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2016

  • Autor: dr hab., prof. DSW - Piotr Mikiewicz

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 84,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 42,00 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

50,40
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Socjologia edukacji

Kiedyś dziennikarz zapytał mnie: zajmuje się pan socjologią edukacji, czyli właściwie czym? Najprostsza odpowiedź jest taka, że związkiem edukacji i społeczeństwa. Ale co to w istocie znaczy?
Piotr Mikiewicz
Socjologia edukacji to pierwsze na gruncie polskim kompendium najważniejszych orientacji teoretycznych i badawczych, które kształtowały sposób postrzegania przez socjologów problemów generowanych przez istnienie i działanie systemów kształcenia.
Dla czytelnika zajmującego się już tematyką społecznych uwarunkowań edukacji będzie to swego rodzaju kompendium podsumowujące, dla osób dopiero wchodzących w to pole zainteresowań, będzie to dobry przewodnik po problematyce.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie   9
Socjologia edukacji, czyli socjologia czego?  9
Teorie socjologii edukacji – jak analizuje się edukację socjologicznie   14
Po co jest ta książka?   20
Dla kogo jest ta książka?   22
Jak zaprojektowana jest ta książka?   23

CZĘŚĆ I. Edukacja jako fenomen społeczny – czym jest szkoła dla ludzi i społeczeństw?  25
Czym jest edukacja dla tzw. zwykłego człowieka?   27
Ewolucja funkcji szkoły   34
	Przyczyny powstania edukacji masowej   36
	Co napędza ekspansję edukacji na świecie?   42
Specyfika współczesnej edukacji. Wielość form organizacji edukacji – czy jedna logika?   44
	Primary, secondary, tertiary – struktury szkolnego systemu   46
	Konwergencja form instytucjonalnych   49
Problemy współczesnej edukacji   51
	Edukacja w płynnej nowoczesności   51
	Edukacja jako bilet donikąd?   55
	Uzawodowienie studiów wyższych   58
	„Pułapka możliwości” albo kształcenie wyższe jako „bańka”   61
	Edukacjonalizacja   63
	Nierówności społeczne w edukacji   70
Podsumowanie części I  73
Ważniejsze pojęcia w części I  75
Polecane lektury   78

CZĘŚĆ II. Szkoła w służbie porządku społecznego – podejście strukturalno-funkcjonalne  79
Ogólny model myślenia   81
Po co jest szkoła? – socjalizacja i zapewnienie wspólnoty   86
Po co jest szkoła? – selekcja i alokacja   91
	Ruchliwość społeczna   93
	Trochę klasyki: warstwy, membrany, kanały i sita – koncepcja ruchliwości społecznej
	Pitirima Sorokina   94
	Edukacja jako narzędzie ruchliwości społecznej   97
	Selekcje szkolne – grupowanie uczniów i kształtowanie odrębnych ścieżek edukacyjnych   105
	Różne sposoby organizacji alokacji – ruchliwość konkursowa i ruchliwość sponsorowana. 109
	Alokacyjna rola edukacji jako instytucji   115
Klasyczne problemy funkcjonalne   119
	Zajmowanie statusu – od czego zależy osiągnięta przez nas pozycja społeczna   119
	Biologiczne podstawy nierówności edukacyjnych i społecznych – IQ-izm              122
	Powiązanie edukacji i rynku pracy – koncepcja „kolejki”                            126
	Znaczenie struktur edukacyjnych w przechodzeniu na rynek pracy                    129
	Nieoczekiwane skutki dobrych chęci – „efekt odwrócenia” oraz „efekt stratyfikacyjny pierwszego i drugiego rzędu”                                                  130
	„Maksymalnie Utrzymana Nierówność” i „Efektywnie Utrzymana Nierówność”         133
Podsumowanie części II                                                          136
Ważniejsze pojęcia w części II                                                      137
Polecane lektury                                                                141

CZĘŚĆ III. Szkoła jako opresja i narzędzie dominacji – podejście konfliktowe            143
Ogólny model myślenia                                                          145
Nierówności społeczne w edukacji – teorie reprodukcji                                 148
	Reprodukcja stosunków ekonomicznych – koncepcja Samuela Bowlesa i Herberta Gintisa                                                           150
	Reprodukcja kulturowa – teoria Pierre’a Bourdieu                                 155
	Pole, habitus i kapitał                                                        156
	Edukacja z perspektywy teorii Pierre’a Bourdieu – kultura prawomocna i przemoc symboliczna                                                       165
Klasy społeczne, kody językowe i kody szkolne – koncepcja Basila Bernsteina               171
	„Kod rozwinięty” i „kod ograniczony”                                           172
	Organizacja wiedzy szkolnej – kody szkolne                                      178
	Kod uprzywilejowany i uprzywilejowujący                                        182
Ekspansja edukacyjna a poziom nierówności społecznych w edukacji i przez edukację        185
	Kredencjalizm                                                              186
	Zamykanie społeczne i klasowo uwarunkowane style wychowawcze                   189
Podsumowanie części III                                                         195
Ważniejsze pojęcia w części III                                                     196
Polecane lektury                                                                200

CZĘŚĆ IV. Szkoła jako miejsce spotkań i działań ludzi                               201
Ogólny model myślenia                                                          203
Szkoła z perspektywy interpretatywnej                                              212
Być w szkole – program jawny i ukryty                                              218
Kluczowe postaci szkolnej sceny: nauczyciele                                         228
	„Efekt Pigmaliona” i „efekt Golema”                                            232
	Naznaczanie społeczne, czyli teoria etykietowania                                 236
Struktury latentne w szkole – rytuały szkolne i antystruktura oporu                       239
Czy można analizować szkołę w skali mikro bez odwołań do makro? – nowa socjologia edukacji                                                         242
	Socjologia wiedzy szkolnej                                                    246
	Ukryty program raz jeszcze                                                    247
	Wiedza szkolna – socjologia curriculum                                         248
	Dobry i zły uczeń – przekaz wiedzy i kreowanie oczekiwań                          255
	Uczniowie: podmioty w procesie nabywania tożsamości – opór i konformizm           258
Podsumowanie części IV                                                          263
Ważniejsze pojęcia w części IV                                                     264
Polecane lektury                                                                 268

CZĘŚĆ V. Szkoła i jej otoczenie                                                    271
Ogólny model myślenia                                                           274
Kapitał społeczny – środowisko społeczne jako zasób                                   281
	Cechy strukturalne społeczności jako uwarunkowanie działania jednostek – koncepcja kapitału społecznego według Jamesa S. Colemana                         281
	Zaangażowanie obywatelskie jako warunek efektywności instytucji – koncepcja kapitału społecznego Roberta D. Putnama                                        286
Lokalność i edukacja – czyli szkoła w środowisku                                      291
	Środowisko wychowawcze                                                     292
	Kapitał społeczny i edukacja w środowisku lokalnym                                298
	Holistyczny model uwarunkowań szkoły w środowisku miejskim                      306
Podsumowanie części V                                                           307
Ważniejsze pojęcia w części V                                                       308
Polecane lektury                                                                  310

Zakończenie                                                                    311

Bibliografia                                                                     321

Indeks osób                                                                     335

Indeks pojęć                                                                     339
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(epub)
Brak informacji
(mobi)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

27,30 zł
35,00 zł

Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej

Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje pierwszy tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. Marii Dudzikowej i Henryki Kwiatkowskiej pt. "Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej".Pub...
8,99 zł
9,99 zł

Areopagitica

Traktat Johna Miltona "Areopagitica" ukazał się w 1644 roku i był odpowiedzią na uchwaloną przez angielski parlament Ustawę, która obejmowała kontrolą druk: "ażeby żadna książka, pamflet lub gazeta nie mogły być odtąd wydrukowane,...
29,64 zł
38,00 zł

Stopniowanie trudności zadań w edukacji przedszkolnej i szkolnej

Czas szkolnej edukacji może być spożytkowany na to, by uczeń poznawał i zrozumiał otaczający go świat oraz potrafił w nim żyć (umiejąc samodzielnie – także w przyszłości – się uczyć). Z tego założenia dla obu stron procesu edukacyjnego wyni...
81,75 zł
109,00 zł

Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej

Celem publikacji jest przygotowanie do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych w powiązaniu z wiedzą nabytą podczas studiów kierunkowych. Publikacja niezbędna w codziennej praktyce edukatora zdrowia, pielęgniarki i innych osó...
21,84 zł
28,00 zł

Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, t. 10

          Tom 10 Edukacja jako proces socjalizacji osób niepełnosprawnych zawiera 20 interesujących artykułów, które wzbogacają wiedzę czytelnika o istotne elementy pracy z osobami niepełnospr...
14,36 zł
16,70 zł

Kryzys i socjologia

Podstawowa teza tej książki to przekonanie, że żyjemy dzisiaj w bardzo poważnym kryzysie cywilizacyjnym i społecznym. Jednym z jego wymiarów jest kryzys intelektualny. Socjologia, jak i inne nauki, w szczególności społeczne, przeżywa zate...
31,04 zł
39,80 zł

Edukacja małego dziecka, t. 2. Wychowanie i kształcenie w praktyce

Tom 2. Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce jest kontynuacją refleksji teoretycznych i badawczych nad problematyką przysposabiania dziecka do rozwoju w toku jego edukacji i wychowania w różnych obszarach działań pedago...
35,10 zł
39,00 zł

Edukacja jako rzecz publiczna. Raport z próby budowania sfery publicznej wokół edukacji w Polsce

Edukacja jest rzeczą publiczną, jest sprawą, która powinna nas obchodzić, jest częścią naszego wspólnego świata, która domaga się naszej troski i która nie jest łatwa, ciągle wymyka się nam, pociągając nas ku sobie, mobilizu...
37,80 zł
42,00 zł

Etyka w systemie edukacji w Polsce

Autorzy publikacji prezentując obraz nauczania etyki w polskich szkołach skupili się na kwestiach:etyki jako przedmiotu nauczania w szkołach: podstawa programowa, cele kształcenia, prowadzenie lekcji, etyka a religiawykonywania zawodu...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!