Sofia - upersonifikowana Mądrość Boża
Autorka opisuje wyobrażenia Sofii – upersonifikowanej Mądrości Bożej, charakterystyczne dla kultury duchowej wschodniego chrześcijaństwa, zwłaszcza zaś Bizancjum i obszaru Slavia Orthodoxa. Stara się znaleźć odpowiedź na pytanie, kim, zdaniem średniowiecznych twórców bizantyńskich i słowiańskich, była Mądrość Boża, ukazywana w żeńskiej postaci: czy mamy w jej przypadku do czynienia z symbolicznym przedstawieniem Boga (Chrystusa – Logosu lub Ducha Świętego) czy też z wyobrażeniem o drugiej, kobiecej naturze Stwórcy? Ukazuje miejsce, zajmowane przez Sofię w kulturze obszaru Slavia Orthodoxa. Analizie poddaje zatem wybrane zabytki średniowiecznego piśmiennictwa południowo- i wschodniosłowiańskiego: teksty, w których Mądrość Boża została utożsamiona z Chrystusem, skojarzona z Bogurodzicą lub też pojawia się jako byt autonomiczny, posiadający jednoznacznie kobiecą tożsamość. Ponadto porównuje ze sobą wielu przykładów ikonograficznych wyobrażeń upersonifikowanej Mądrości Bożej, pojawiających się na ikonach, miniaturach zdobiących rękopisy, mozaikach i malowidłach naściennych. Książka może spowodować lub utwierdzić w wierze wszystkich wątpiących.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7969-826-4
- ISBN druku: 978-83-7969-825-7
- Liczba stron: 490
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 12 ROZDZIAŁ I. Wyobrażenia o Mądrości Bożej w chrześcijaństwie wschodnim 30 1. Chrystus – Wcielone Słowo Boże jako Sofia w tradycji bizantyńskiej 33 1.1. Chrystus – Mądrość Boża w pismach Ojców Kościoła 37 1.2. Wątki sofijne w hymnografii bizantyńskiej 54 1.3. Wcielone Słowo czy niestworzona energia? Między chrystologią a sofiologią palamizmu 60 1.4. Komu tak naprawdę dedykowano w Bizancjum kościoły Hagia Sofia? 66 1.5. Chrystus – Mądrość Boża w ikonografii Kościoła wschodniego 82 2. Duch Święty jako Sofia w tradycji bizantyńskiej 98 ROZDZIAŁ II. Źródła żeńskiej personifikacji Sofii w duchowości bizantyńsko- prawosławnej 104 1. Upersonifikowana Mądrość Boża w Starym Testamencie 104 1.1. Księga Przysłów 107 1.2. Księga Hioba 119 1.3. Mądrość Syracha 120 1.4. Księga Mądrości [Salomona] 129 2. Maryjny wymiar Sofii w kulturze wschodniego chrześcijaństwa 145 2.1. Bogurodzica jako „dom Mądrości” w duchowości bizantyńskiej 145 2.2. Maryjno-eklezjastyczny wymiar Sofii na obszarze Slavia Orthodoxa 152 2.2.1. Świątynie Hagia Sofia w źródłach proweniencji słowiańskiej 157 2.2.2. Bogurodzica jako „dom Sofii” w słowiańskim malarstwie ikonowym 173 ROZDZIAŁ III. Chrześcijańska muza – Sofia jako inspiratorka świętych w ikonografii Kościoła wschodniego 182 1. Przedstawienia Sofii jako muzy w sztuce bizantyńskiej (VI–XIII w.) 185 2. Personifikacja Mądrości Bożej w sfragistyce bizantyńskiej (VI–XI w.) 205 3. Sofia – muza w sztuce okresu „renesansu Paleologów” na Bałkanach 209 4. Wyobrażenia Sofii jako muzy w sztuce ruskiej (XIV–XVI w.) 238 ROZDZIAŁ IV. Uczta u Pani Mądrości (Prz 9, 1–6). Dzieje motywu w piśmiennictwie i sztuce obszaru Slavia Orthodoxa 260 1. Prz 9, 1–6 w piśmiennictwie staro-cerkiewno-słowiańskim 272 2. Motyw „uczty Mądrości” w sztuce obszaru Slavia Orthodoxa 297 ROZDZIAŁ V. Sofia – upersonifikowana Mądrość Boża w kulturze Nowogrodu Wielkiego (XIII–XVI w.) 330 1. Republika Świętej Sofii. Mądrość Boża w ideologii politycznej Nowogrodu Wielkiego (XIII–XV w.) 331 2. Caryca Sofia Przemądra. Wyobrażenie o upostaciowionej Mądrości Bożej a folklor północnoruski 352 3. Tronująca Sofia na ikonach nowogrodzkich – geneza i rozwój motywu 356 4. Kontrowersje wokół ikon Sofii w świetle źródeł ruskich z XV–XVI w. 379 Zakończenie 390 Wykaz skrótów 396 Bibliografia 400 Źródła 400 Opracowania 416 Summary 450 Резюме 454 Indeks osób 458 Indeks nazw geograficznych i etnicznych 470 Ilustracje 476