MENU

Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2011

  • Seria / cykl: MONOGRAFIE

  • Autor: Katarzyna Gajda-Roszczynialska

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym

W monografii omówiono m.in. pojęcie konsumenta w polskim i europejskim systemie prawnym, charakter prawny oraz rodzaje spraw o ochronę konsumentów, ze wskazaniem, które z nich mogą być rozpoznawane i rozstrzygane w postępowaniu cywilnym. Przedmiotem analizy są także relacje europejskiego prawa konsumenckiego do krajowego prawa procesowego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów. Ponadto w publikacji wskazano alternatywne metody rozwiązywania sporów w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji oraz postępowania arbitrażowego. Omówiono udział organizacji społecznych (pozarządowych), prokuratora, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz powiatowego rzecznika konsumentów w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym. Książka szczególnie polecana jest sędziom, adwokatom oraz radcom prawnym, a także powiatowym rzecznikom konsumentów i organizacjom społecznym (pozarządowym). Korzystać z niej mogą także przedsiębiorcy i konsumenci występujący jako strona w postępowaniu cywilnym.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz ważniejszych skrótów 	  13
Wprowadzenie 	  17
Rozdział I	Pojęcie konsumenta w prawie europejskim oraz prawie polskim i w postępowaniu cywilnym 	  21
1. Wprowadzenie 	  21
2. Pojęcie konsumenta w prawie wspólnotowym 	  23
2.1. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie konsumenckim 	  24
2.1.1. Ewolucja pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim 	  24
2.1.2. Pojęcie konsumenta w dyrektywach konsumenckich 	  30
2.1.3. Definicja pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim a pojęcie konsumenta w prawie krajowym poszczególnych państw członkowskich 	  37
2.1.4. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie konsumenckim - wnioski 	  50
2.2. Definicja pojęcia konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym 	  56
2.2.1. Pojęcie konsumenta w aktach prawnych europejskiego prawa procesowego cywilnego i europejskiego prawa prywatnego międzynarodowego 	  59
2.2.2. Pojęcie konsumenta w orzecznictwie ETS ukształtowane na gruncie "reżimu Bruksela - Lugano" 	  64
2.2.3. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym - wnioski 	  76
2.3. Stosunek pojęcia konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym do pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim 	  79
3. Pojęcie konsumenta w polskim systemie prawnym 	  83
3.1. Ewolucja pojęcia konsumenta 	  83
3.2. Pojęcie konsumenta w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. 	  88
3.3. Pojęcie konsumenta w kodeksie cywilnym 	  88
3.4. Definicja pojęcia konsumenta w kodeksie cywilnym i w innych aktach prawnych 	  104
4. Pojęcie konsumenta na gruncie kodeksu postępowania cywilnego 	  112
Rozdział II	Charakter prawny i rodzaje spraw o ochronę konsumentów w postępowaniu cywilnym 	  118
1. Wprowadzenie 	  118
2. Charakter prawny spraw o ochronę konsumentów 	  120
2.1. Pojęcie spraw o ochronę konsumentów 	  120
2.2. Charakter prawny spraw o ochronę konsumentów 	  128
3. Rodzaje spraw o ochronę konsumentów 	  143
3.1. Cywilne kodeksowe sprawy o ochronę konsumentów oraz pozakodeksowe sprawy o ochronę konsumentów 	  143
3.2. Krajowe sprawy o ochronę konsumentów a transgraniczne sprawy o ochronę konsumentów 	  144
3.3. Sprawy o ochronę indywidualnych, grupowych oraz zbiorowych interesów konsumentów 	  147
3.3.1. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 	  147
3.3.2. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów a sprawy o ochronę zbiorowych oraz grupowych interesów konsumentów 	  152
3.3.3. Sprawy o ochronę grupowych interesów konsumentów 	  157
3.3.4. Sprawy o ochronę zbiorowych interesów konsumentów 	  159
Rozdział III	Dopuszczalność drogi sądowej w sprawach o ochronę konsumentów 	  165
1. Wprowadzenie 	  165
2. Realizacja prawa do sądu w odniesieniu do roszczeń konsumenckich 	  166
2.1. Consumers' access to justice a prawo do sądu 	  166
3. Procesowe roszczenie konsumenckie 	  179
3.1. Indywidualne, grupowe a zbiorowe procesowe roszczenie konsumenckie 	  184
4. Niedopuszczalność drogi sądowej 	  187
4.1. Bezwzględna niedopuszczalność drogi sądowej 	  189
4.2. Względna niedopuszczalność drogi sądowej 	  190
4.3. Czasowa niedopuszczalność drogi sądowej 	  196
4.4. Alternatywne metody rozwiązywania sporów a niedopuszczalność drogi sądowej 	  207
5. Konsekwencje niedopuszczalności drogi sądowej 	  212
Rozdział IV	Udział organizacji społecznych (pozarządowych), powiatowego rzecznika konsumentów, prokuratora, Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Ubezpieczonych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 	  216
1. Wprowadzenie 	  216
2. Udział organizacji społecznych (pozarządowych) w sprawach o ochronę konsumentów w postępowaniu cywilnym 	  221
2.1. Pojęcie organizacji społecznej a pojęcia organizacji pozarządowej oraz organizacji konsumenckiej 	  222
2.1.1. Pojęcie organizacji społecznej 	  222
2.1.2. Pojęcie organizacji pozarządowej 	  226
2.1.3. Pojęcie organizacji konsumenckiej 	  227
2.1.4. Uwagi de lege ferenda 	  229
2.2. Organizacje społeczne (pozarządowe) uprawnione do udziału w postępowaniu cywilnym w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 	  233
2.2.1. Warunki udziału organizacji społecznych (pozarządowych) w postępowaniu cywilnym w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 	  239
2.2.2. Ocena warunków udziału organizacji społecznych (pozarządowych) w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów w kontekście pozycji procesowej organizacji 	  250
2.2.3. Pozycja procesowa organizacji społecznej (pozarządowej) przy uwzględnieniu jej form udziału w postępowaniu cywilnym 	  268
2.2.3.1. Wszczęcie postępowania przez organizację społeczną (pozarządową) 	  269
2.2.3.2. Wstąpienie organizacji społecznej (pozarządowej) do toczącego się postępowania 	  278
2.2.3.3. Wyrażenie istotnego dla sprawy poglądu przez organizację społeczną (pozarządową) 	  285
3. Udział powiatowego rzecznika konsumentów w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym 	  288
4. Udział prokuratora i Prokuratora Generalnego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 	  293
5. Udział Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 	  297
6. Udział Rzecznika Ubezpieczonych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów 	  298
Rozdział V	Postępowanie rozpoznawcze w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów - zagadnienia wybrane 	  299
1. Wprowadzenie 	  299
2. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów jako sprawy wspólnotowe 	  300
2.1. Relacja europejskiego prawa konsumenckiego 	  300
2.2. Zasada autonomii proceduralnej i organizacyjnej 	  302
2.3. Zasady postępowania cywilnego w krajowych postępowaniach cywilnych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów a zasada autonomii proceduralnej i organizacyjnej 	  305
2.4. Zasada autonomii proceduralnej a europejskie prawo procesowe cywilne 	  309
2.5. Harmonizacja europejskiego prawa konsumenckiego a zasada autonomii proceduralnej 	  311
2.6. Procesowe obowiązki sądu w zakresie incydentalnej kontroli niedozwolonych postanowień umownych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 	  312
2.7. Ciężary procesowe spoczywające na konsumencie w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 	  332
2.8. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego - zagadnienia wybrane 	  335
3. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów rozpoznawane w postępowaniu uproszczonym - zagadnienia wybrane 	  339
3.1. Zakres spraw o ochronę indywidualnych interesów konsumentów rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym 	  342
3.2. Odrębności postępowania uproszczonego w sprawach o ochronę indywidualnych praw konsumentów 	  348
4. Sprawy o ochronę grupowych interesów konsumentów (sumy interesów indywidualnych) rozpoznawane w postępowaniu grupowym 	  359
5. Uwagi de lege ferenda 	  376
Rozdział VI	Postępowanie zabezpieczające w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów - zagadnienia wybrane 	  382
1. Wprowadzenie 	  382
2. Charakter prawny postępowania zabezpieczającego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 	  382
3. Zabezpieczenie nowacyjne w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 	  386
3.1. Podstawy i zakres zabezpieczenia nowacyjnego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 	  387
Dynamika postępowania zabezpieczającego przy zabezpieczeniu nowacyjnym w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów (art. 7531 k.p.c. oraz art. 7532 k.p.c.) 	  399
Rozdział VII	Alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 	  408
1. Wprowadzenie 	  408
2. Alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 	  409
2.1. Pojęcie i rodzaje ADR w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 	  409
2.2. Alternatywne metody rozwiązywania sporów konsumenckich w systemie postępowania cywilnego 	  414
2.3. Niewłaściwe alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 	  417
2.3.1. Aktywność sądu w dążeniu do ugodowego załatwienia sprawy 	  418
2.3.2. Postępowanie pojednawcze 	  419
2.3.3. Ugoda 	  423
2.4. Właściwe alternatywne metody rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 	  427
2.4.1. Modele właściwych alternatywnych metod rozwiązywania indywidualnych sporów konsumenckich 	  428
2.4.1.1. Model skandynawski 	  428
2.4.1.2. Model włoski 	  429
2.4.1.3. Model anglosaski 	  430
2.4.1.4. Model polski 	  431
3. Mediacja - zagadnienia wybrane 	  433
3.1. Pojęcie mediacji. Mediacja w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 	  434
3.2. Postępowanie mediacyjne i mediator w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 	  442
3.3. Czynności kontrolne sądu 	  452
3.4. Rodzaje mediacji w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów 	  454
3.4.1. Mediacja prowadzona przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej 	  455
3.4.2. Mediacja prowadzona przez mediatorów z Federacji Konsumentów 	  460
3.4.3. Mediacja prowadzona przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej 	  461
4. Postępowanie polubowne (arbitraż) - wybrane zagadnienia 	  463
4.1. Pojęcia "konsumenckie sądownictwo polubowne (arbitraż)" i "konsumencki sąd polubowny" 	  463
4.2. Zakres właściwości polubownych sądów konsumenckich 	  467
4.3. Zapis na sąd polubowny 	  470
4.4. Eliminacja systemu prekluzji co do zarzutu braku właściwości sądu polubownego opartego na nieuczciwości zapisu na sąd polubowny w sprawach o ochronę interesów konsumentów 	  475
4.5. Klauzule abuzywne a klauzula porządku publicznego 	  483
4.6. Postępowanie arbitrażowe oraz arbiter 	  485
4.7. Rodzaje sądownictwa polubownego 	  488
4.7.1. Stałe Sądy Polubowne przy Państwowej Inspekcji Handlowej (SPSK) 	  488
5. Uwagi de lege ferenda 	  494
Abstract 	  497
Bibliografia 	  503
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

125,10 zł
139,00 zł

Postępowanie w powikłaniach sercowo-naczyniowych w raku piersi

Książka adresowana do lekarzy onkologów, kardiologów oraz lekarzy pierwszego kontaktu stykających się w codziennej praktyce z pacjentkami chorymi na raka piersi cierpiącymi równocześnie na schorzenia kardiologiczne. Ponieważ choroby układu sercowo-n...
22,68 zł
25,20 zł

Reprezentowanie interesów grupowych w Polsce

Przedmiotem niniejszej pracy jest funkcjonowanie różnych sposobów i form reprezentowania interesów oraz możliwości ich wykorzystania przez poszczególnych reprezentantów interesów grupowych. Zorganizowane intere...
10,80 zł
12,00 zł

Wniosek Komisji Europejskiej w sprawie wszczęcia w stosunku do Polski procedury art. 7 TUE

W książce poddano analizie podstawowe zagadnienia związane z procedurą ochrony praworządności, w kontekście wniosku Komisji Europejskiej w sprawie wszczęcia w stosunku do Polski procedury art. 7 TUE.Autorzy przypominają, iż Unia Europejska jest w...
114,30 zł
127,00 zł

Nowelizacja postępowania cywilnego. Wpływ zmian na praktykę sądową

Przedmiotem publikacji są zagadnienia związane z szeroko rozumianym postępowaniem cywilnym, uwzględniające wszystkie nowelizacje procedury cywilnej przeprowadzone w ostatnich latach, w tym tzw. dużą nowelizację z 2019 roku.Autorzy przedstawiają ...
122,40 zł
136,00 zł

Czynności decyzyjne sądów w postępowaniu cywilnym

Stan prawny na: 1.08.2010 r. Przedmiotem prezentowanej książki jest sądowy proces decyzyjny w postępowaniu cywilnym. Na treść publikacji składają się zagadnienia dotyczące istoty i znaczenia sądowych aktów jurysdykcyjny...
29,70 zł
33,00 zł

Kodeks postępowania karnego ze schematami

Schematy do Kodeksu postępowania karnego przygotowane przez dr Katarzynę Sychtę przedstawiają najważniejsze mechanizmy i zależności występujące w polskim procesie karnym oraz powiązania między poszczególnymi unormowaniami.Publi...
45,90 zł
51,00 zł

Prawo cywilne dla zarządców nieruchomości

.. Publikacja gruntownie omawia terminologie, defi nicje oraz konstrukcjeprawne, z którymi w praktyce stykaja sie zarzadcy nieruchomosci. Autorkaw przystepny sposób przybliza najwazniejsze pojecia i instytucje prawacywil...
7,72 zł
9,90 zł

Indywidualne konta składkowe – nowy system rozliczeń z ZUS od 1 stycznia 2018

Publikacja instruktażowo i przystępnie przedstawia najważniejsze aspekty związane z rewolucyjną zmianą w zasadach opłacania składek ZUS, która wejdzie w życie od 1 stycznia 2018 r.Autorka– uznana ekspertka z zakresu prawa ubezp...
121,50 zł
135,00 zł

Postępowanie administracyjne dla jednostek samorządu terytorialnego. Komentarz

Książka stanowi komentarz do najistotniejszych z punktu widzenia praktyki jednostek samorządu terytorialnego przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.Zawarte w publikacji zagadnienia pogrupowane w bloki tematyczne zosta...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!