Stanisław Brzozowski w kręgu „Kultury” paryskiej
Seria JERZY GIEDROYC I… to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Instytut Literacki Kultura oraz Uniwersytetu Łódzkiego. Publikacje mają udostępniać i przybliżać historię oraz dorobek Instytutu Literackiego w Paryżu. Proponujemy Czytelnikom indywidualne i zbiorowe monografie naukowe; naukowe edycje archiwaliów i korespondencji z zasobów Archiwum Instytutu Literackiego oraz problemowe antologie tekstów z „Kultury” i „Zeszytów Historycznych”. A także reedycje wybranych książek opublikowanych w ramach Biblioteki „Kultury”.
***
Stanisław Brzozowski w kręgu „Kultury” paryskiej to pierwsza monograficzna prezentacja spuścizny Brzozowskiego w myśli i twórczości autorów z kręgu „Kultury”: Jerzego Giedroycia, Józefa Czapskiego, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego i Czesława Miłosza. Autorka pokazuje, jak intensywna była to obecność przez ponad pół wieku istnienia pisma, ale też zastanawia się, w czym tkwiła specyficzna siła myśli Brzozowskiego w debacie o Polsce.
***
Monika Anna Noga rysuje konstelację intelektualną „brzozowszczyków” w polskiej kulturze umysłowej i dowodzi, że plejada autorów „Kultury” zajmuje w niej ważne miejsce. Publikacja stanowi więc istotny wkład w dzieje recepcji autora Legendy Młodej Polski usytuowanej na mapie polskiego życia literackiego i umysłowego.
prof. dr hab. Marek Zaleski
To monografia rzetelna, oparta na badaniach materiałowych i archiwalnych, dobrze napisana, a przede wszystkim podejmująca problem unikalny, dotąd w druku nieprezentowany.
dr hab. Jan Zieliński
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8331-072-5
- ISBN druku: 978-83-8331-071-8
- Liczba stron: 366
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania 7 Wykaz skrótów 9 1. Wprowadzenie 11 1.1. Zakres tematyczny 20 1.2. Próba teoretycznego ujęcia przedmiotu badań 24 1.3. Terminologia 30 2. Czapski a Brzozowski 33 2.1. Czapski przed odkryciem Legendy Młodej Polski (1919) 37 2.2. Czapski a Fiłosofow – rozwój relacji po 1919 r. 40 2.3. Brzozowski na Chocimskiej 35 i w „Domku w Kołomnie” (1934–1936) 45 2.4. Relacja Giedroycia i Fiłosofowa – rola Brzozowskiego 46 2.5. Nawiązanie do myśli Brzozowskiego w 1923 r. 50 2.6. Dyskusje wokół Brzozowskiego w „Za Swobodu!” w 1924 r. 65 2.7. Czapski o Brzozowskim na łamach „Wiadomości Literackich” 78 2.8. Brzozowski w „Domku w Kołomnie” i w „Polityce” 87 2.9. Podsumowanie 99 3. Giedroyc a Brzozowski 101 3.1. „Brzozowszczyk” czy „żeromszczyk”? 106 3.2. Niezmienna zasada Giedroycia 116 3.3. Brzozowski w ujęciu Giedroycia 118 3.4. Priorytet: polityka pisma 119 3.5. Podsumowanie 122 4. Herling-Grudziński a Brzozowski 125 4.1. Herling-Grudziński na łamach „Kultury” 128 4.2. Projekt: Filozofia romantyzmu polskiego 131 4.3. Norwid – „Piewca rozwalin historii” 132 4.4. Stanowisko Herlinga-Grudzińskiego wobec Frydego 136 4.4.1. Wpływ Frydego na koncepcję, stylistykę i terminologię Noty o Brzozowskim 136 4.4.2. Wpływ Frydego na merytoryczną stronę Noty o Brzozowskim 145 4.5. Recenzja Filozofii romantyzmu polskiego w „Orle Białym” 164 4.6. Herling-Grudziński i Czapski 166 4.7. Rozrachunek z Brzozowskim 169 5. Czesław Miłosz 173 5.1. Dyskusje wokół Brzozowskiego w latach 30. i 40. Analiza Bulionu z gwoździ 173 5.1.1. Krytyczne stanowisko Miłosza wobec „Wiadomości Literackich” 181 5.1.2. Miłosz a Trzebiński. Spór o Brzozowskiego 184 5.1.3. Miłosz o Brzozowskim w latach 1942–1946. Retrospekcja 193 5.2. Zwrot ku Brzozowskiemu dzięki Michałowi Borwiczowi 196 5.2.1. Rówieśnicy: Miłosz i Borwicz 196 5.2.2. Miłosz – pośrednik pomiędzy Giedroyciem a Borwiczem 198 5.2.3. Miłosz a artykuł(y) Borwicza o Brzozowskim i Malraux 199 5.3. Zwrot ku Brzozowskiemu w latach 50. Korespondencje: Giedroyc, Wat i Walicki 203 5.3.1. Miłosz między amerykańską emigracją a przygotowaniami do Człowieka wśród skorpionów 206 5.3.2. Zwrot „egzystencjalno-marksistowski” 212 5.3.3. Początek pracy nad Brzozowskim 213 5.3.4. Motywacje Miłosza przy pisaniu o Brzozowskim. Kontakt z „Kulturą” 216 5.4. Próba rekonstrukcji filozofii Brzozowskiego (podjęta przez Miłosza) 221 5.4.1. Brzozowski a egzystencjaliści: powinowactwa 227 5.4.2. Brzozowski a egzystencjaliści: różnice 243 5.4.3. „Katalog filozoficznych motywów” 258 5.4.4. Podsumowanie 271 6. Brzozowski Czapskiego 277 6.1. Opublikowany po latach tekst Czapskiego o Brzozowskim 281 6.2. Podsumowanie na łamach „Kultury” 294 6.3. Podsumowanie 317 7. Zakończenie 321 Bibliografia 331 Indeks 357