Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

PayPo -10 zł

Stary Testament w malarstwie(Miękka)

4.80  [ 5 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
Cena detaliczna: 49,00 zł
39,20
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 9,80 zł
Stan magazynowy: Mała ilość
Zarezerwuj i odbierz w księgarni stacjonarnej PWN
Dodaj do schowka
Wysyłka: 48h
Dostawa
Produkt posiadamy w magazynie i wyślemy go w ciągu 24 godzin w dni robocze.

Uwaga! Całkowity czas oczekiwania na zamówienie = czas wysyłki podany na stronie każdego produktu + dostawa przez przewoźnika. 
Podane terminy dotyczą dni roboczych (poniedziałek-piątek,
z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Dostawa i płatność
Cennik dostaw
- Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski.
- Od 250 zł dostawa GRATIS!
- Dla zamówień o wartości powyżej 500 zł wyłącznie płatność elektroniczna.
- Zamówienia z minimum jedną książką Wydawnictwa Naukowego PWN, PZWL lub WNT wysyłamy taniej (nie dotyczy pakietów).

Płatność elektroniczna
dla zamówień
PWN/PZWL/WNT
- ORLEN Paczka
8,50 zł
7,50 zł
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka, Orlen, Ruch
8,50 zł
7,50 zł
Kurier pocztowy
12,50 zł
11,50 zł
- InPost Paczkomaty 24/7
12,50 zł
11,50 zł
- Kurier
13,50 zł
12,50 zł

Płatność za pobraniem
dla zamówień
PWN/PZWL/WNT
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka, Orlen, Ruch
11,50 zł
10,50 zł
- Kurier pocztowy
15,50 zł
14,50 zł
- Kurier
16,50 zł
15,50 zł
Tańsza dostawa z tytułami PWN

Stary Testament w malarstwie

Kto malował Stwórcę więcej niż śmiało, bo bardzo dosłownie wedle anatomii człowieczej?
Dlaczego w XV wieku podjęcie tematyki „rozbieranej” było możliwe tylko pod pretekstem ilustrowania Biblii? W jaki sposób obrazowanie grzechu pierwszych rodziców stało się szkołą malowania aktu?
Czy artyści zawsze malowali arkę Noego zgodnie z ówczesną wiedzą przyrodniczą? Dlaczego, już po odkryciach Kolumba, na płótnie XVI-wiecznego twórcy, obok słoni, żyraf czy tygrysów widzimy też latające smoki?
Czy na obrazie Wieża Babel Pietera Bruegla, oglądanym nawet z bliska, dostrzeżemy szczegóły, rozpoznamy, czym są plamki, punkciki, kreseczki? I jak to możliwe, że dzieło niderlandzkiego mistrza ożywa dopiero dzięki komputerowemu powiększeniu, a nie bezpośredniemu oglądowi?
Po czterech tomach Gawęd o sztuce oraz komplementarnym wobec nich tomie Gawędy o sztuce sakralnej Bożena Fabiani skupia się na tradycji starotestamentowej w sztuce europejskiej. Tam podstawą opowieści stały się epizody ewangeliczne zapisane w Nowym Testamencie, tym razem autorka sięga jeszcze głębiej, do korzeni sztuki religijnej, do dzieł inspirowanych Starym Testamentem. Pokazuje trwałość tradycji, ciągłość wątków, które przewijają się przez malarstwo i rzeźbę do początku XX wieku, a czasem nawet sięgają współczesności. Opisuje wybrane tematy zaczerpnięte z Biblii, skupiając się nie tylko na objaśnieniu tego, co przedstawiają dzieła, lecz także na życiu tych, którzy je tworzyli.
Stary Testament zawiera opowieści najróżniejsze: zadziwiające, niezrozumiałe, wzniosłe i okrutne, tętniące życiem i emocjami – i wszystko to autorka obserwuje na obrazach, tropiąc przy tym realia związane zarówno z epoką żydowskich patriarchów i królów, jak i z czasami artystów podejmujących tematy biblijne. Przygląda się, jak w ciągu wieków radzono sobie z trudnościami w wyobrażeniu człowieka i żywiołów, powietrza, światła, wody, jak ukazywano potężne emocje bohaterów biblijnych, zwłaszcza te najgroźniejsze – nienawiść, mściwość, zawiść. Autorka ściśle powiązuje historię z obrazem, wyjaśnia jego treść, pokazuje podejście malarza do tematu – tak różne w zależności od epoki i indywidualnych cech artysty.
Pisząc o sztuce, która wyrosła na glebie słowa pisanego, Bożena Fabiani stara się o równowagę słowa i obrazu. Każdy rozdział składa się z powtarzających się i przeplatających dwóch elementów – krótkiego streszczenia tekstu, który malarz miał za zadanie zilustrować (przy czym autorka obficie cytuje tekst biblijny), oraz z zestawu obrazów wraz z ich interpretacją, często wzbogaconą informacją o malarzu. Czasem, dla urozmaicenia i przełamania nadmiernej powagi opowieści, pozwala sobie omówić ilustracje niedotyczące bezpośrednio wątku głównego; i tak na przykład, pisząc o tytanicznej pracy XIX-wiecznego ilustratora Biblii Gustave’a Doré, przywołuje jego obraz z… Czerwonym Kapturkiem w łóżku z groźną babcią-wilkiem. Autorka robi to nie z roztargnienia, lecz celowo, żeby wywołać uśmiech na twarzy Czytelnika, a przy okazji pokazać niebywałą skalę zainteresowań autora, jako że Doré ilustrował najrozmaitsze gatunki literatury, nawet bajki.

  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Odbiór osobisty w księgarni PWN - dostawa do 3 dni robocze
    • InPost Paczkomaty 24/7 - dostawa 1 dzień roboczy
    • Kurier - dostawa do 2 dni roboczych
    • Poczta Polska (kurier pocztowy oraz odbiór osobisty w Punktach Poczta, Żabka, Orlen, Ruch) - dostawa do 2 dni roboczych
    • ORLEN Paczka - dostawa do 2 dni roboczych
    Ważne informacje o wysyłce:
    • Nie wysyłamy paczek poza granice Polski.
    • Dostawa do części Paczkomatów InPost oraz opcja odbioru osobistego w księgarniach PWN jest realizowana po uprzednim opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem.
    • Całkowity czas oczekiwania na paczkę = termin wysyłki + dostawa wybranym przewoźnikiem.
    • Podane terminy dotyczą wyłącznie dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Bożena Fabiani

Absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego (1963), doktor nauk humanistycznych (1974), długoletni wykładowca historii kultury w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1975–2005), historyk, pisarka, poetka, pedagog, nauczyciel akademicki, tłumaczka i popularyzatorka wiedzy o sztuce. Autorka książek historycznych, artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz utworów poetyckich. W kręgu jej zainteresowań znajdują się: kultura i sztuka baroku, dzieje chrześcijańskiego Rzymu, kultura staropolska oraz biografie najbardziej znanych artystów. W latach 2000–2010 popularyzowała zagadnienia z zakresu historii sztuki na antenie 2 Programu Polskiego Radia w audycji Ewy Prządki „W stronę sztuki”. Wygłosiła wtedy około 300 gawęd. Część z nich – przejrzana i rozszerzona – znalazła się w serii książek „Gawędy o sztuce” .

Przeczytaj fragment

Seria Gawędy o sztuce

Zachęcamy do lektury książek Bożeny Fabiani z serii gawęd o sztuce. Ta niezwykła kolekcja jest niepowtarzalnym przewodnikiem po dziełach malarstwa, jak również rzeźby – od antyku do współczesności. Autorka uczy, jak oglądać obrazy, tłumaczy ich treść, pokazuje podejście malarza do tematu – tak różne w zależności od epoki oraz indywidualnych cech artysty. Przywraca widzeniu to, co zazwyczaj pozostaje poza zasięgiem naszego spojrzenia, choć przecież nie jest ukrywane. Zdradza z jednej strony zaciekawienie stanem ducha bohaterów, z drugiej – takimi drobiazgami jak wykończenie obrusa, rzęsy wokół oczu aniołów czy sposób, w jaki porzucono płaszcz. Dzięki takiemu objaśnieniu niemej poezji malarstwa czytelnik może całkowicie pogrążyć się w świecie wykreowanym przez obraz. Miłośnicy sztuki będą czerpali wiele przyjemności z lektury tych książek, odnajdując w nich rozmaite wymiary: literackie i malarskie, a także mając w pamięci głos autorki dobrze znany z radia – Bożena Fabiani, która przez wiele lat popularyzowała wiedzę o sztuce w programie II Polskiego Radia w cyklu audycji W stronę sztuki.

Wybrane tytuły są dostępne także w wersji do słuchania – w formie audiobooków.

Zobacz wszystkie tytuły w serii »

Testament Marii

W starożytnym Efezie, wiele lat po ukrzyżowaniu jej syna, mieszka samotnie Maria. Nie obchodzi jej rozmowa z autorami Ewangelii, którzy się nią opiekują. Nie uważa, że Jezus był Synem Bożym ani że warto było umierać na krzyżuSamą sie...

Socrealizm w malarstwie polskim

Pierwsze polskie opracowanie na temat środowiska artystów plastyków tworzących w nurcie socrealizmu, a zarazem ciekawe studium samego malarstwa socrealistycznego w Polsce. Autorka przedstawia korzenie sztuki realizmu socjalistycznego w Rosji radziec...

Kraków w starej fotografii

Kraków w starej fotografii" to zbiór archiwalnych fotografii, na których odnajdujemy wspaniałe zdjęcia przestawiające znajome, ale jednak odmienne oblicze królewskiego Krakowa, oglądamy miejsca, których już nie ma. Z pożółkłych niekiedy fotografii...

Żelazny testament

Akcja rozgrywa się w zawrotnym tempie między Pragą, Warszawą, Jerozolimą, Paryżem, Londynem i Gibraltarem. Poszukiwanie prawdy o osobie generała Sikorskiego, wyzwaniu, jakiego się podjął, i okolicznościach jego śmierci. Skojarzenie czasów wojny ...

Stary niedźwiedź mocno śpi

"Uwielbiane i znane wyliczanki, zabawy, wierszyki, rymowanki i piosenki - to urocze wspomnienia naszego dzieciństwa. Choć od dawna przekazywane z pokolenia na pokolenie, nie straciły nic ze swojego czarującego uroku. Ciesząc oko bajkowymi ilustracjami,...

Apokryfy Nowego Testamentu Listy i apokalipsy chrześcijańskie Apokryfy syryjskie Tom 3

Barwna mozaika starożytnego chrześcijaństwa Apokryfy otwierają przed nami świat wyobrażeń zwykłych chrześcijan, ich próby zrozumienia i wyrażenia trudnych nauk teologicznych w prostych obrazach. To także zapis starań uczynienia postaci Jezusa b...

Dziadki i dziatki czyli o słowach starych i nowych

Najnowsza książka Agnieszki Frączek to fascynująca i zabawna zarazem opowieść o słowach starych, już nieco zapomnianych oraz całkiem nowych, które są w naszym języku od niedawna. Mamy więc tu kałamarz, na wyprzódki czy trotuar, a także me...

O malarstwie

Leonardo niestrudzenie pragnął uchwycić harmonię wszechświata, unaocznić przemyślaną doskonałość rzeczy stworzonych: powietrza, które posiada swoją gęstość, pulsujących pod skórą żył, cienia o różnorodnej sile, barwie, nasyceniu. N...

Stare i nowe tendencje w obszarze pamięci społecznej Tom 9

W kulturze współczesnej, w kulturze później nowoczesności, jesteśmy świadkami i uczestnikami przełomu w obszarze pamięci społecznej. I tak, wciąż mamy do czynienia z upamiętnieniami charakterystycznymi dla przednowoczesności i nowoczesnoś...

Recenzje (1):

Najnowsze | Najbardziej pomocne

Bożena Fabiani jest autorką czterech tomów Gawęd o sztuce, które doczekały się bardzo pozytywnych recenzji. Jest historykiem, emerytowanym nauczycielem akademickim, ale także tłumaczką i poetką. Muszę przyznać, że nie miałam do tej pory styczności z autorką, ale kiedyś wpadło mi już w ręce opracowanie na temat przedstawień Starego Testamentu w sztuce, więc wiedziałam, że to naprawdę wdzięczny temat. Bożena Fabiani podeszła do niego wybiórczo, o czym zresztą napisała już we wstępie. Jej książka liczy sobie niecałe 300 stron, tak więc pełny przegląd dzieł malarstwa starotestamentowego jest przy takiej objętości zwyczajnie niemożliwy.
Autorka wybrała najciekawsze według siebie historie i ich przedstawienia. Poczynając od Księgi Rodzaju pisała o malarskich przedstawieniach stworzenia świata, stworzenia Adama i Ewy i ich perypetiach w raju i po wygnaniu, o Noem i potopie, a także o Wieży Babel. Z Księgi Rodzaju wydały jej się interesujące m.in. dzieje Abrahama, Izaaka, Jakuba i Józefa, a z Księgi Wyjścia oczywiście dzieje Mojżesza. Z dalszych Ksiąg m.in. historie Samsona, króla Dawida i Salomona, a także Jonasza, Judyty i Daniela. Ten wybór jest mocno subiektywny, brakowało mi kilku naprawdę pięknych obrazów, które już znałam, ale z drugiej strony poznałam też kilka zupełnie nowych, jak choćby dzieło, które zostało użyte na okładce. Fabiani pisze według pewnego schematu, z reguły opisuje w skróconej wersji zdarzenie z Biblii, a potem jego przedstawienia, czasem poświęca ich autorom jedynie kilka zdań, innym razem, jeśli pisze o nich po raz pierwszy (tj. nie pisała o nich w Gawędach), prezentuje całe kilkustronicowe notki, przedstawiające najciekawsze wydarzenia z życia artysty. Jej styl jest przystępny i chociaż widać w nim „akademickie” naleciałości, całość czyta się płynnie i bez żadnych problemów.
Największym minusem tej książki są czarno-białe reprodukcje. Na końcu znajdują się kolorowe wkładki, a na nich zaledwie 47 ilustracji. Cała reszta znajduje się w tekście i jest czarno-biała. Ma to bez wątpienia ogromny wpływ na cenę tej książki, ale obniża też znacząco jej wartość. Czytać książkę o sztuce z czarno-białymi reprodukcjami to trochę jak iść do kina ze stoperami w uszach. Niby widać, co się dzieje i mniej więcej wiadomo, o co chodzi, ale całego sensu się nie uchwyci.
Barbara Fabiani napisała książkę, którą może przeczytać każdy – zarówno student historii sztuki, jak i przysłowiowy Kowalski. Jeśli tylko ta pozycja jest dla was w jakikolwiek sposób interesująca, nie wahajcie się i sięgnijcie po nią. Opisane historie są ciekawe, a obcowanie ze sztuką (nawet w postaci czarno-białych reprodukcji) zawsze jest czymś, na co warto się skusić. Jeśli coś was zainteresuje, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyście zgłębili temat z pomocą internetu. Polecam!

Ocena: