Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Stary Testament w malarstwie

(Miękka)
4.80  [ 5 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
Produkt niedostępny
Zarezerwuj i odbierz w księgarni stacjonarnej PWN
Dodaj do schowka

Stary Testament w malarstwie

Kto malował Stwórcę więcej niż śmiało, bo bardzo dosłownie wedle anatomii człowieczej?
Dlaczego w XV wieku podjęcie tematyki „rozbieranej” było możliwe tylko pod pretekstem ilustrowania Biblii? W jaki sposób obrazowanie grzechu pierwszych rodziców stało się szkołą malowania aktu?
Czy artyści zawsze malowali arkę Noego zgodnie z ówczesną wiedzą przyrodniczą? Dlaczego, już po odkryciach Kolumba, na płótnie XVI-wiecznego twórcy, obok słoni, żyraf czy tygrysów widzimy też latające smoki?
Czy na obrazie Wieża Babel Pietera Bruegla, oglądanym nawet z bliska, dostrzeżemy szczegóły, rozpoznamy, czym są plamki, punkciki, kreseczki? I jak to możliwe, że dzieło niderlandzkiego mistrza ożywa dopiero dzięki komputerowemu powiększeniu, a nie bezpośredniemu oglądowi?
Po czterech tomach Gawęd o sztuce oraz komplementarnym wobec nich tomie Gawędy o sztuce sakralnej Bożena Fabiani skupia się na tradycji starotestamentowej w sztuce europejskiej. Tam podstawą opowieści stały się epizody ewangeliczne zapisane w Nowym Testamencie, tym razem autorka sięga jeszcze głębiej, do korzeni sztuki religijnej, do dzieł inspirowanych Starym Testamentem. Pokazuje trwałość tradycji, ciągłość wątków, które przewijają się przez malarstwo i rzeźbę do początku XX wieku, a czasem nawet sięgają współczesności. Opisuje wybrane tematy zaczerpnięte z Biblii, skupiając się nie tylko na objaśnieniu tego, co przedstawiają dzieła, lecz także na życiu tych, którzy je tworzyli.
Stary Testament zawiera opowieści najróżniejsze: zadziwiające, niezrozumiałe, wzniosłe i okrutne, tętniące życiem i emocjami – i wszystko to autorka obserwuje na obrazach, tropiąc przy tym realia związane zarówno z epoką żydowskich patriarchów i królów, jak i z czasami artystów podejmujących tematy biblijne. Przygląda się, jak w ciągu wieków radzono sobie z trudnościami w wyobrażeniu człowieka i żywiołów, powietrza, światła, wody, jak ukazywano potężne emocje bohaterów biblijnych, zwłaszcza te najgroźniejsze – nienawiść, mściwość, zawiść. Autorka ściśle powiązuje historię z obrazem, wyjaśnia jego treść, pokazuje podejście malarza do tematu – tak różne w zależności od epoki i indywidualnych cech artysty.
Pisząc o sztuce, która wyrosła na glebie słowa pisanego, Bożena Fabiani stara się o równowagę słowa i obrazu. Każdy rozdział składa się z powtarzających się i przeplatających dwóch elementów – krótkiego streszczenia tekstu, który malarz miał za zadanie zilustrować (przy czym autorka obficie cytuje tekst biblijny), oraz z zestawu obrazów wraz z ich interpretacją, często wzbogaconą informacją o malarzu. Czasem, dla urozmaicenia i przełamania nadmiernej powagi opowieści, pozwala sobie omówić ilustracje niedotyczące bezpośrednio wątku głównego; i tak na przykład, pisząc o tytanicznej pracy XIX-wiecznego ilustratora Biblii Gustave’a Doré, przywołuje jego obraz z… Czerwonym Kapturkiem w łóżku z groźną babcią-wilkiem. Autorka robi to nie z roztargnienia, lecz celowo, żeby wywołać uśmiech na twarzy Czytelnika, a przy okazji pokazać niebywałą skalę zainteresowań autora, jako że Doré ilustrował najrozmaitsze gatunki literatury, nawet bajki.

  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Odbiór osobisty w księgarni PWN - dostawa 2-3 dni robocze
    • Odbiór w InPost Paczkomaty 24/7 - dostawa 1 dzień roboczy
    • Kurier pocztowy (dostawa do domu lub pracy) - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór w Punktach Poczta, Żabka - dostawa 2 dni robocze
    • Punkty partnerskie ORLEN Paczka - dostawa 1-2 dni
    • Kurier (DPD) - dostawa 1 dzień roboczy
    Ważne informacje:
    Czas oczekiwania na zamówiony towar = czas wysyłki produktu + dostawa przez przewoźnika
    • Całkowity czas oczekiwania na realizację zamówienia jest sumą czasu wysyłki podanej na stronie każdego produktu oraz czasu potrzebnego przewoźnikowi na dostarczenie paczki. Podane terminy dotyczą zawsze dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
    • Wysyłkę zamówień prowadzimy jedynie na terenie Polski.
    • Dostawa do Księgarni PWN, punktów ORLEN Paczka, stacji Orlen, sklepów Żabka oraz Paczkomatów InPost nie jest realizowana dla zamówień z płatnością przy odbiorze.
    • Cena towaru na fakturze VAT jest podwyższona o ewentualny koszt transportu.
    • W przypadku zamówienia kilku towarów koszt przesyłki wybranej przez Klienta zostanie podzielony i przyporządkowany proporcjonalnie do cen kupionych produktów.
    • Produkty dostępne w PRZEDSPRZEDAŻY wysyłane są po dacie premiery wydawniczej.
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

Socrealizm w malarstwie polskim

Pierwsze polskie opracowanie na temat środowiska artystów plastyków tworzących w nurcie socrealizmu, a zarazem ciekawe studium samego malarstwa socrealistycznego w Polsce. Autorka przedstawia korzenie sztuki realizmu socjalistycznego w Rosji radziec...

Żelazny testament

Akcja rozgrywa się w zawrotnym tempie między Pragą, Warszawą, Jerozolimą, Paryżem, Londynem i Gibraltarem. Poszukiwanie prawdy o osobie generała Sikorskiego, wyzwaniu, jakiego się podjął, i okolicznościach jego śmierci. Skojarzenie czasów wojny ...

Dziadki i dziatki czyli o słowach starych i nowych

Najnowsza książka Agnieszki Frączek to fascynująca i zabawna zarazem opowieść o słowach starych, już nieco zapomnianych oraz całkiem nowych, które są w naszym języku od niedawna. Mamy więc tu kałamarz, na wyprzódki czy trotuar, a także me...

Stare i nowe tendencje w obszarze pamięci społecznej Tom 9

W kulturze współczesnej, w kulturze później nowoczesności, jesteśmy świadkami i uczestnikami przełomu w obszarze pamięci społecznej. I tak, wciąż mamy do czynienia z upamiętnieniami charakterystycznymi dla przednowoczesności i nowoczesnoś...

Na tropach tajemnic Ton 3 Magia starego miecza

Tom 3 serii powieści kryminalnych dla dzieci. Po co włamywać się do banku? Po co wymachiwać bronią? Dziś przestępstw dokonuje się przy pomocy komputera i szarych komórek. Można w taki sposób ukraść Szczerbiec, miecz koronacyjny pols...

Dwurnik Malarstwo

Edward Dwurnik (1943–2018) to jeden z najbardziej uznanych polskich malarzy. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, wielokrotnie nagradzany i wyróżniany, został laureatem m.in. nagrody Komitetu Kultury Niezależnej „Solidarności” (1983) i nagrod...

Brzozowski Malarstwo

Kolejny minialbum w serii „Malarstwo” poświęcony jest twórczości Tadeusza Brzozowskiego (1918–1987) – malarza, rysownika, projektanta witraży, autora polichromii, pedagoga i scenografa. Brzozowski był też aktorem w konspiracyjnym teatrze Tadeusza Kanto...

Star Wars The Mandalorian

W czasach po upadku Imperium Galaktycznego, a przed wyłonieniem się Najwyższego Porządku, samotny łowca nagród znany jedynie jako Mandalorianin przemierza rubieże galaktyki w poszukiwaniu zleceń. Gdy jego celem okazuje się dziecko, postanawia ch...

Star Wars Wielka Republika. Gasnąca gwiazda

Raz za razem bezlitośni najeźdźcy znani jako Nihilowie próbują położyć kres złotej erze Wielkiej Republiki. Raz za razem Wielka Republika wychodzi z tych starć pokrwawiona i wycieńczona, ale zwycięska dzięki swoim obrońcom Jedi. Nie ma zaś wspan...

Recenzje (1):

Pisemne recenzje mogą być dodawane wyłącznie przez klientów zarejestrowanych w sklepie. Na liczbę gwiazdek wyświetlanych przy produkcie składają się również oceny produktów, dodanie których nie wymaga posiadania konta.

Publikujemy wszystkie recenzje produktów, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Jeśli wiemy, że produkt został zakupiony przez recenzenta, oznaczamy to ikonką

Najnowsze | Najbardziej pomocne

Bożena Fabiani jest autorką czterech tomów Gawęd o sztuce, które doczekały się bardzo pozytywnych recenzji. Jest historykiem, emerytowanym nauczycielem akademickim, ale także tłumaczką i poetką. Muszę przyznać, że nie miałam do tej pory styczności z autorką, ale kiedyś wpadło mi już w ręce opracowanie na temat przedstawień Starego Testamentu w sztuce, więc wiedziałam, że to naprawdę wdzięczny temat. Bożena Fabiani podeszła do niego wybiórczo, o czym zresztą napisała już we wstępie. Jej książka liczy sobie niecałe 300 stron, tak więc pełny przegląd dzieł malarstwa starotestamentowego jest przy takiej objętości zwyczajnie niemożliwy.
Autorka wybrała najciekawsze według siebie historie i ich przedstawienia. Poczynając od Księgi Rodzaju pisała o malarskich przedstawieniach stworzenia świata, stworzenia Adama i Ewy i ich perypetiach w raju i po wygnaniu, o Noem i potopie, a także o Wieży Babel. Z Księgi Rodzaju wydały jej się interesujące m.in. dzieje Abrahama, Izaaka, Jakuba i Józefa, a z Księgi Wyjścia oczywiście dzieje Mojżesza. Z dalszych Ksiąg m.in. historie Samsona, króla Dawida i Salomona, a także Jonasza, Judyty i Daniela. Ten wybór jest mocno subiektywny, brakowało mi kilku naprawdę pięknych obrazów, które już znałam, ale z drugiej strony poznałam też kilka zupełnie nowych, jak choćby dzieło, które zostało użyte na okładce. Fabiani pisze według pewnego schematu, z reguły opisuje w skróconej wersji zdarzenie z Biblii, a potem jego przedstawienia, czasem poświęca ich autorom jedynie kilka zdań, innym razem, jeśli pisze o nich po raz pierwszy (tj. nie pisała o nich w Gawędach), prezentuje całe kilkustronicowe notki, przedstawiające najciekawsze wydarzenia z życia artysty. Jej styl jest przystępny i chociaż widać w nim „akademickie” naleciałości, całość czyta się płynnie i bez żadnych problemów.
Największym minusem tej książki są czarno-białe reprodukcje. Na końcu znajdują się kolorowe wkładki, a na nich zaledwie 47 ilustracji. Cała reszta znajduje się w tekście i jest czarno-biała. Ma to bez wątpienia ogromny wpływ na cenę tej książki, ale obniża też znacząco jej wartość. Czytać książkę o sztuce z czarno-białymi reprodukcjami to trochę jak iść do kina ze stoperami w uszach. Niby widać, co się dzieje i mniej więcej wiadomo, o co chodzi, ale całego sensu się nie uchwyci.
Barbara Fabiani napisała książkę, którą może przeczytać każdy – zarówno student historii sztuki, jak i przysłowiowy Kowalski. Jeśli tylko ta pozycja jest dla was w jakikolwiek sposób interesująca, nie wahajcie się i sięgnijcie po nią. Opisane historie są ciekawe, a obcowanie ze sztuką (nawet w postaci czarno-białych reprodukcji) zawsze jest czymś, na co warto się skusić. Jeśli coś was zainteresuje, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyście zgłębili temat z pomocą internetu. Polecam!

Ocena: