Studia Artystyczne Nr 3: Sztuka i kultura ludowa w badaniach i twórczości artystycznej - 15 Folklor we wczesnej twórczości fortepianowej Witolda Lutosławskiego
„Studia Artystyczne” nr 3, są poświęcone kulturze i tematyce ludowej. Publikacja składa się z trzech części tematycznych, zawierających 20 tekstów autorskich, wprowadzenia oraz dodatku artystycznego. Część I, Teoretyczne rozprawy i rozważania o kulturze oraz sztuce ludowej – polscy badacze folkloru muzycznego zawiera osiem tekstów. R. Solik w dyskursie snuje rozważania o typowych dla sztuki ludowej pojęciach, powinowactwie i relacjach. Cztery kolejne teksty: H. Synowiec, A. Okuna, A. Wójcika, R. Gabrysia przybliżają dokonania badawcze prof. Adolfa Dygacza. Teksty mają też cechy wspomnieniowe, pamiętnikarskie, retrospekcyjne. W części II, zatytułowanej: Międzynarodowe etnomuzykologiczne badania kultury ludowej znajduje się sześć tekstów. Autorzy rozpatrują folklor w ujęciu międzynarodowym. M. Burczyk w dwóch opracowaniach wskazuje na zasługi Oskara Kolberga dla dokumentowania folkloru w Czechach i Słowacji. Ponadto są trzy teksty na temat czeskiej i słowackiej muzyki ludowej ukazujące najważniejsze jej cechy oraz etapy rozwoju. Część III, Tematyka ludowa w twórczych działaniach artystycznych prezentuje pięć tekstów autorskich. W. Cienciała w publikacji pt. „Znaczenie elementów ludowych w cyklu "Suita dziecięca: Piąta Pora Roku" (1996-1999). Szkic” prezentuje własną twórczość muzyczną w opracowanym cyklu z inspiracji tematyki ludowej. E. Nidecka dokonała analizy twórczości fortepianowej Witolda Lutosławskiego, natomiast G. Rubin uzasadnia inspiracje folklorystyczne u polskich muzyków jazzowych. Cztery kolejne teksty nawiązują do sztuki artystycznej. Tekst K. M. Bąka mówi o pracach własnych wokół tematyki ludowość a ekslibris jako wątki ludowe w księgoznaku i grafice kommemoratywnej. Użytkową wartość drewna w sztuce przybliża nam A. Giełdoń-Paszek. O góralskim zdobnictwie jako sztuce regionalnej górali zakopiańskich pisze W. Bachleda-Dorcarz. Ostatni tekst w tym zbiorze I. Białas – etnografa prezentuje ludowy strój Ziemi Pszczyńskiej. Publikacja bogata w załączniki, materiały nutowe, wytwory prac artystycznych. Dedykowana jest odbiorcom zainteresowanym sztuką i kulturą ludową polską i zagraniczną.
- Kategorie:
- Redakcja: Aleksandra Giełdoń-Paszek, Jadwiga Uchyła-Zroski, Ryszard Solik
- Język wydania: polski
- ISSN: 2449-6847
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wprowadzenie Jadwiga Uchyła-Zroski / 3 Część pierwsza Teoretyczne rozprawy i rozważania o kulturze i sztuce ludowej – polscy badacze folkloru muzycznego Ryszard Solik: Sztuka a sztuka ludowa. Rozważania o pojęciach, powinowactwie i relacjach. Rekonesans / 7 Helena Synowiec: Znaczenie zbiorów pieśni Adolfa Dygacza dla badań językoznawczych / 16 Adam Okun: Barbora umarła…, czyli o zabytkach folkloru hutniczego w archiwaliach Adolfa Dygacza / 22 Andrzej Wójcik: Co nieco o publicystyce i społecznej aktywności Adolfa Dygacza / 27 Ryszard Gabryś: Adzio. Przyjaciel kompozytorów, niestrudzony inspirator / 40 Krystyna Turek: Przesądy pogrzebowe z zapisów Jana Brody / 52 Danuta Zoń-Ciuk: Wątki ludowe w kompozycjach Antoniego Poćwierza. Stylistyka muzyki opartej na folklorze / 57 Marlena Winnicka: Zainteresowania folklorystyczne Jana Michała Wieczorka / 64 Część druga Międzynarodowe etnomuzykologiczne badania kultury ludowej Jitka Hoňková: Hluczyńsko – etnograficzny region w perspektywie wydarzeń historycznych / 77 Michał Burczyk: Rozwój czeskiej pieśni ludowej na przełomie XVIII i XIX wieku. Oskar Kolberg i jego zasługi w udokumentowaniu folkloru w Czechach i na Słowacji / 83 Michał Burczyk: Materiały łużyckie w zbiorach Oskara Kolberga jako przykład dbałości o zachowanie dziedzictwa i tradycji językowej tego regionu / 88 Gabriela Bordovská: Hudební folklor Lašsko-Valašského pomezí / 92 Magdalena Szyndler: Przegląd wariantów ballady o dziewczynie trucicielce zawartych w wybranych zbiorach pieśni / 97 Część trzecia Tematyka ludowa w twórczych działaniach artystycznych Wiesław Cienciała: Znaczenie elementów ludowych w cyklu Suita dziecięca „Piąta pora roku” (1996–1999). Szkic / 105 Ewa Nidecka: Folklor we wczesnej twórczości fortepianowej Witolda Lutosławskiego / 109 Grzegorz Rubin: Folklorystyczne inspiracje polskich muzyków jazzowych / 115 Krzysztof Marek Bąk: Ludowość a ekslibris – wątki ludowe w księgoznaku i grafice kommemoratywnej / 121 Aleksandra Giełdoń-Paszek: Drewno a sprawa polska. Wykorzystanie drewna w poszukiwaniu polskiego stylu narodowego / 131 Wojciech Bachleda-Dorcarz: Podhalański baca – pasterz, czarownik i protoplasta góralskiego Zdobnictwa / 139 Irena Białas: Strój ludowy ziemi pszczyńskiej – cechą tożsamości regionalnej jej mieszkańców / 145 Dodatek Spis wybranych osiągnięć artystycznych i naukowych pracowników Wydziału Artystycznego w roku 2014 Instytut Muzyki / 157 Instytut Sztuki / 163 Galeria prac / 171