Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną
Publikacja Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną przedstawia organizację szkolną w kontekście procesów zwiększonej autonomii. Opracowanie wzbogaca naukę o zarządzaniu oświatą o koncepcje wynikające z teorii zarządzania organizacją. Za ważną determinantę sukcesu uznano kompetencje dyrektora szkoły i dlatego poddano je szczegółowej analizie. Przedstawione w pracy wnioski z badań własnych autora dotyczą stylów kierowania organizacją szkolną, gospodarowania czasem przez dyrektora szkoły, delegowania uprawnień, modelu kształcenia dyrektorów szkół oraz profilu kompetencyjnego dyrektora szkoły.
Adresaci:
Książka stanowi wsparcie dla dyrektorów szkół. Dzięki niej dyrektorzy zyskają niezbędną wiedzę dotyczącą procesów rozwojowych w szkole oraz określą swoją rolę w procesie zdobywania autonomii przez szkołę. Studenci kierunków pedagogicznych oraz osoby podejmujące studia podyplomowe z zakresu zarządzania oświatą znajdą w pracy bogate informacje o zarządzaniu organizacją szkolną. Publikacja będzie przydatna także pracownikom nadzoru pedagogicznego i administracji samorządowej związanym z zarządzaniem oświatą. Zdobędą tu oni wiadomości na temat rozwiązań organizacyjnych w innych krajach europejskich, a także otrzymają pomoc w określeniu pożądanych umiejętności i cech osobowych dyrektora szkoły.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-4690-0
- ISBN druku: 978-83-264-0734-5
- EAN: 9788326446900
- Liczba stron: 280
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp str. 7 Rozdział 1. Szkoła jako organizacja str. 11 1.1. Pojęcie organizacji w literaturze przedmiotu str. 11 1.1.1. Organizacja jako system str. 11 1.1.2. Modele organizacji str. 17 1.1.3. Szkoła jako organizacja str. 23 1.1.4. Cechy szkoły jako organizacji str. 28 1.2. Istota otoczenia szkoły w zarządzaniu organizacją str. 35 1.2.1. Pojęcie otoczenia str. 35 1.2.2. Modele otoczenia organizacji str. 38 1.2.3. Otoczenie organizacji szkolnej str. 42 1.2.4. Modele otoczenia organizacji szkolnej str. 45 1.3. Siły sprawcze organizacji szkolnej str. 51 1.3.1. Strategia jako determinanta sukcesu zarządzania str. 51 1.3.2. Struktury w organizacji szkolnej str. 61 1.3.3. Kultura organizacyjna szkoły str. 68 Rozdział 2. Współczesne dylematy rozwoju organizacji szkolnej str. 79 2.1. Wymiary sukcesu organizacji str. 79 2.1.1. Pojęcie sukcesu w literaturze przedmiotu str. 79 2.1.2. Ilościowy wymiar sukcesu organizacji str. 81 2.1.3. Jakościowe aspekty sukcesu organizacji str. 85 2.1.4. Problematyka pomiaru sukcesu organizacji szkolnej str. 92 2.2. Wybrane aspekty rozwoju organizacyjnego str. 106 2.2.1. Rozwój i zmiana organizacyjna str. 106 2.2.2. Koncepcje rozwoju organizacji szkolnej str. 111 2.2.3. Szkoła jako organizacja ucząca się str. 120 2.3. Autonomizacja organizacji szkolnej str. 125 2.3.1. Pojęcie autonomizacji w literaturze przedmiotu str. 125 2.3.2. Autonomia jako wyznacznik nowoczesnej organizacji szkolnej str. 129 2.3.3. Koncepcja częściowo autonomicznej organizacji szkolnej str. 140 Rozdział 3. Wybrane problemy zarządzania organizacją szkolną str. 148 3.1. Kierowanie szkołą w teorii organizacji i zarządzania oświatą str. 148 3.1.1. Kierowanie a zarządzanie str. 148 3.1.2. Koncepcje zarządzania organizacją szkolną str. 155 3.1.3. Zintegrowany model zarządzania St. Galler str. 164 3.2. Dyrektor we współczesnej organizacji szkolnej str. 173 3.2.1. Funkcje dyrektora szkoły str. 173 3.2.2. Role organizacyjne dyrektora szkoły str. 181 3.2.3. Kompetencje dyrektora szkoły str. 189 Rozdział 4. Sukces w zarządzaniu współczesną organizacją szkolną str. 199 4.1. Organizacja badań własnych str. 199 4.1.1. Przebieg badań str. 199 4.1.2. Dobór próby badawczej str. 199 4.1.3. Charakterystyka badanego środowiska str. 200 4.2. Strategia badawcza str. 207 4.2.1. Model badań własnych str. 207 4.2.2. Zmienne nieobserwowalne w badaniach własnych str. 209 4.3. Aspekty sukcesu zarządzania str. 210 4.3.1. Style zarządzania a kompetencje dyrektora szkoły str. 210 4.3.2. Wybrane aspekty sprawności organizacyjnej dyrektora szkoły str. 220 4.3.3. Efektywność systemu kształcenia oraz doskonalenia dyrektorów szkół str. 231 4.3.4. Profil kompetencyjny dyrektora szkoły str. 236 Zakończenie str. 247 Spis tabel str. 255 Spis rysunków str. 257 Spis wykresów str. 259 Bibliografia str. 261