Świętokrzyskie środowisko przyrodnicze jako wartość edukacyjno-kulturowa
Publikacja prezentuje wielowymiarowe ujęcie przyrody jako wartości oraz wzajemnych zależności i odniesień do płaszczyzny człowiek a środowisko. Szczególnym wyznacznikiem ochrony środowiska są działania odnoszące się do szeroko rozumianej relacji: człowiek – kultura – przyroda. Wzajemne zależności są uwarunkowane czynnikami kulturowego wpływu na środowisko oraz oddziaływania środowiska na preferowane wartości. Przyroda jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka i stanowi dla niego wartość. Jednostka ludzka jako element składowy, ma wpływ na kierunek rozwoju, a przez to jej ochrona jest jednym z priorytetów zrównoważonego rozwoju. Przyroda jako wartość została doceniona przez gospodarkę, politykę, rozwój i upowszechnianie w edukacji. Wartość natury w życiu człowieka, staje się coraz bardziej świadoma. Ludzie coraz częściej podejmują działania proekologiczne, co jest najlepszym wyrazem skuteczności promowania przyrody wśród osób dorosłych. Diagnoza potrzeb środowiska przyrodniczego i kulturowego, rozpoznawanie postaw i świadomości społecznej warunkuje podejmowanie działań mających na celu promowanie przyrody jako wartości. Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, studentów, pracowników naukowych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7133-696-6
- ISBN druku: 978-83-7133-696-6
- Liczba stron: 309
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp 7 1. Walory przyrodnicze województwa świętokrzyskiego 11 2. Wartościowanie środowiska 23 2.1. Aksjologiczny paradygmat przyrody 23 2.2. „Wartość” – analizy definicyjne i zakres pojęcia 33 2.3. Wartość jako kategoria w różnych dyscyplinach naukowych 40 3. Świadomość środowiskowa i proces jej kształtowania 47 4. Przyroda jako nośnik treści i wartości w świetle pedagogiki konstruktywistycznej 59 4.1. Przyroda źródłem informacji i nośnikiem wartości 59 4.2. Istota i założenia pedagogiki konstruktywistycznej 67 4.3. Aspekty przekazywania wiedzy o wartości przyrody w ujęciu pedagogiki konstruktywistycznej 75 5. Przyroda źródłem wiedzy i podstawą wychowania dorosłych 79 5.1. Przyroda jako wartość, którą należy chronić 79 5.2. Kształcenie przyrodnicze dorosłego społeczeństwa 81 5.3. Edukacja przyrodnicza dorosłych z wykorzystaniem założeń pedagogiki konstruktywistycznej 92 6. Wychowanie w szacunku dla przyrody i odpowiedzialności za nią 97 6.1. Aspekt środowiskowy w procesie wychowania 97 6.2. Postawy środowiskowe jako stosunek do środowiska 99 6.3. Kultura ekologiczna 104 7. Metodologiczne podstawy badań na temat przyrody jako wartości dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego 109 7.1. Problematyka badawcza 109 7.2. Cele, problemy i hipotezy badawcze 111 7.3. Zmienne i wskaźniki 113 7.4. Charakterystyka metod i narzędzi badawczych 114 7.5. Organizacja i przebieg badań 121 8. Aksjologiczny wymiar przyrody – kontekst empiryczny 123 8.1. Ogólna charakterystyka próby badawczej 123 8.2. Wartości preferowane przez mieszkańców województwa świętokrzyskiego 129 8.2.1. Skojarzenia respondentów dotyczące pojęcia „wartość” 129 8.2.2. Preferencje respondentów dotyczące kategoryzacji pojęcia „wartość” 140 8.2.3. Wartości najistotniejsze w życiu respondentów 146 8.3. Przyroda jako wartość w opinii mieszkańców województwa świętokrzyskiego 157 8.3.1. Znaczenie przyrody w życiu respondentów 157 8.3.2. Propagowanie walorów przyrody w randze wartości 175 8.3.3. Uznanie przyrody za gwarancję lepszego zrozumienia siebie 179 8.4. Działania podejmowane przez mieszkańców województwa świętokrzyskiego na rzecz ochrony i promocji walorów przyrodniczych 184 8.4.1. Przyczyny nieangażowania się w jakiekolwiek działania na rzecz ochrony przyrody 199 8.4.2. Informowanie o walorach przyrodniczych 205 8.4.3. Inicjowanie działań dotyczących ochrony i promocji środowiska przyrodniczego 207 8.5. Propozycje rozwijania świadomości przyrodniczej w społeczeństwie lokalnym 220 8.6. Czynniki powodujące niedocenianie wartości przyrody 238 8.7. Dyskusja wyników 251 9. Konstruktywistyczna strategia inicjowania aktywności społeczeństwa w kontekście podejmowanych działań prośrodowiskowych 263 Podsumowanie 271 Piśmiennictwo 281 Netografia 292 Załączniki 295 Spis tabel 301 Spis rysunków 305 Abstract 311