MENU

System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom 2. Ustrój samorządu terytorialnego

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2022

  • Seria / cykl: System prawa

  • Autor: Irena Lipowicz

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom 2. Ustrój samorządu terytorialnego

Drugi tom Systemu Prawa Samorządu Terytorialnego prezentuje zagadnienia ustroju samorządu terytorialnego, w tym m.in.:


• wybory organów jednostek samorządu terytorialnego; referendum lokalne;


• organy samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy – urzędy i jednostki pomocnicze;


• zespolenie w samorządzie terytorialnym;


• formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego, obszary metropolitalne;


• zadania jednostek samorządu terytorialnego;


• formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego, w tym bezpośrednią i pośrednią;


• zasoby (osobowe, majątkowe, finansowe, informacyjne) oraz mienie jednostek samorządu terytorialnego;


• źródła finansowania i komunalną gospodarkę finansową;


• działalność gospodarczą samorządu terytorialnego;


• zagadnienia dotyczące pracowników samorządowych.



W skład zespołu reakcyjnego i autorskiego wchodzą wybitni przedstawiciele praktyki oraz nauki, gwarantując najwyższy poziom merytoryczny oraz wysoki walor praktyczny publikacji.



Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla przedstawicieli zawodów prawniczych: adwokatów, radców prawnych obsługujących podstawowe jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, sędziów. Zainteresuje także pracowników samorządowych, radnych oraz przedstawicieli nauki prawa zainteresowanych omawianą tematyką.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów  | str. 15
Rozdział 1
Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej i miejsce w nim samorządu terytorialnego  | str. 23
1.1.     Ustrój państwa a ustrój terytorialny  | str. 26
1.1.1.    Ustrój państwa i miejsce w nim ustroju terytorialnego  | str. 26
1.1.2.    Ustrój terytorialny w polskich konstytucjach XX w.  | str. 28
1.1.3.    Treść pojęcia ustroju terytorialnego  | str. 29
1.1.4.    Zasady polskiego ustroju terytorialnego – wprowadzenie  | str. 30
1.2.     Zasady pomocniczości i decentralizacji  | str. 31
1.2.1.    Zasada pomocniczości (subsydiarności) – ideowe źródła i treść  | str. 31
1.2.2.    Zasada decentralizacji  | str. 33
1.2.2.1.    Konstytucyjne ujęcie i jego historia  | str. 33
1.2.2.2.    Treść zasady decentralizacji  | str. 37
1.2.3.    Zasada jednolitości (unitarności)  | str. 41
1.2.3.1.    Pojęcie państwa jednolitego (unitarnego)  | str. 41
1.2.3.2.    Państwo federalne i z regionami autonomicznymi  | str. 42
1.2.3.3.    Podział władz w państwie jednolitym i federalnym  | str. 44
1.2.3.4.    Przedstawiciel rządu w województwie – wojewoda i wojewódzka administracja rządowa  | str. 45
1.3.     Zadania i kompetencje terytorialnych władz publicznych i ich organów – kryteria podziału  | str. 48
1.3.1.    Uwagi wprowadzające  | str. 48
1.3.2.    Administracja świadcząca  | str. 50
1.3.3.    Administracja orzecznicza  | str. 52
1.3.4.    Zadania własne i zlecone  | str. 54
1.3.5.    Administracja rozwoju cywilizacyjnego  | str. 55
1.4.     Podział terytorialny  | str. 57
1.4.1.    Pojęcie  | str. 57
1.4.2.    Zasadniczy podział terytorialny  | str. 58
1.4.3.    Inne rodzaje podziałów  | str. 59
1.4.4.    Kontekst historyczny  | str. 60
1.4.5.    Kontekst prawnoporównawczy  | str. 61
1.4.6.    Konstytucyjne unormowanie  | str. 63
1.4.7.    Aktualny kształt podziału terytorialnego  | str. 66
1.4.8.    Podział na województwa  | str. 66
1.4.9.    Podział na jednostki NUTS  | str. 69
1.4.10.   Podział na powiaty  | str. 70
1.4.11.   Podział na gminy  | str. 72
Rozdział 2
Referendum lokalne i wybory powszechne organów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 73
2.1.     Referendum lokalne  | str. 80
2.1.1.    Uwagi ogólne  | str. 80
2.1.2.    Podstawy prawne referendum lokalnego w Polsce  | str. 83
2.1.3.    Prawo do udziału w referendum lokalnym a członkostwo wspólnoty samorządowej  | str. 89
2.1.4.    Przedmiot referendum lokalnego  | str. 93
2.1.4.1.    Referendum obligatoryjne  | str. 93
2.1.4.2.    Referendum fakultatywne o charakterze rozstrzygającym (stanowczym)  | str. 95
2.1.4.3.    Referendum konsultacyjne  | str. 108
2.1.5.    Referendum lokalne a konsultacje społeczne (zastępowalność/konkurencyjność)  | str. 117
2.1.6.    Inicjatywa referendalna. Weryfikacja wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum. Rozstrzygnięcie w sprawie przeprowadzenia referendum i jego weryfikacja  | str. 121
2.1.7.    Procedura przeprowadzania referendum lokalnego. Ważność referendum, wynik referendum i jego skutki  | str. 134
2.1.8.    Zakończenie  | str. 143
2.2.     Wybory powszechne organów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 144
2.2.1.    Uwagi wprowadzające  | str. 144
2.2.2.    Źródła samorządowego prawa wyborczego  | str. 144
2.2.3.    Zasady samorządowego prawa wyborczego  | str. 148
2.2.4.    Czynne prawo wyborcze i bierne prawo wyborcze  | str. 152
2.2.4.1.    Czynne prawo wyborcze  | str. 152
2.2.4.2.    Bierne prawo wyborcze  | str. 166
2.2.5.    Administracja wyborcza  | str. 168
2.2.6.    Zarządzenie wyborów i kalendarz wyborczy  | str. 178
2.2.7.    Finansowanie wyborów  | str. 180
2.2.8.    Ustalenie liczby radnych wybieranych do organów stanowiących j.s.t.  | str. 180
2.2.9.    System wyborczy i okręgi wyborcze  | str. 181
2.2.10.   Przebieg wyborów  | str. 184
2.2.10.1.   Zgłaszanie i rejestracja list kandydatów  | str. 184
2.2.10.2.   Kampania wyborcza i jej finansowanie  | str. 190
2.2.10.3.   Obsadzanie mandatów bez głosowania  | str. 197
2.2.10.4.   Głosowanie  | str. 198
2.2.10.5.   Ustalanie wyników głosowania i wyborów  | str. 199
2.2.10.6.   Protesty wyborcze i stwierdzanie ważności wyborów  | str. 202
2.2.11.   Wygaśnięcie mandatu radnego  | str. 205
2.2.12.   Wybory uzupełniające i przedterminowe  | str. 206
2.2.13.   Niepołączalność mandatu radnego  | str. 208
2.2.14.   Przepisy karne  | str. 210
2.2.15.   Zakończenie  | str. 211
Rozdział 3
Organy samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy  | str. 213
3.1.     Organy stanowiące  | str. 215
3.1.1.    Źródła norm określających ustrój organów stanowiących  | str. 215
3.1.2.    Funkcje organów stanowiących  | str. 225
3.1.3.    Tryb pracy organów stanowiących  | str. 237
3.1.4.    Formy działania organów stanowiących  | str. 240
3.1.5.    Organy pomocnicze rad i sejmików  | str. 243
3.1.6.    Organy uchwałodawcze w jednostkach pomocniczych gminy  | str. 248
3.2.     Organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego i ich aparat pomocniczy  | str. 250
3.2.1.    Uwagi ogólne  | str. 250
3.2.2.    Wybór zarządu  | str. 251
3.2.3.    Skład zarządu  | str. 254
3.2.4.    Zadania organu wykonawczego  | str. 255
3.2.5.    Pozycja ustrojowa oraz zadania starosty powiatu i marszałka województwa  | str. 259
3.2.6.    Aparat pomocniczy organów wykonawczych  | str. 263
3.2.7.    Sposoby wypowiadania się organów wykonawczych  | str. 268
3.2.7.1.    Uwagi wstępne  | str. 268
3.2.7.2.    Zarządzenia wójta  | str. 268
3.2.7.3.    Uchwały zarządu  | str. 271
3.2.8.    Ograniczenia wynikające z pełnienia funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz członkostwa w zarządzie jednostki samorządu terytorialnego  | str. 277
3.2.9.    Odwołanie zarządu  | str. 287
3.2.10.   Złożenie rezygnacji z członkostwa w zarządzie  | str. 298
Rozdział 4
Zespolenie w samorządzie terytorialnym  | str. 300
4.1.     Ustalenia terminologiczno­‑pojęciowe  | str. 303
4.2.     Zespolenie w ramach powiatowej administracji zespolonej  | str. 313
4.2.1.    Kilka kolejnych refleksji systemowych i terminologicznych  | str. 313
4.2.2.    Kontekst zespolenia związanego ze zwierzchnictwem (w ramach powiatowej administracji zespolonej)  | str. 320
4.2.2.1.    Przebieg rządowo-samorządowego zespolenia  | str. 320
4.2.2.2.    Zwierzchnictwo starosty względem powiatowych służb, inspekcji i straży  | str. 335
4.2.2.3.    Zespolenie w perspektywie organizacji i funkcjonowania komisji bezpieczeństwa i porządku  | str. 348
4.2.2.4.    Zespolenie w perspektywie powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego  | str. 353
4.2.3.    Samorządowy zakres powiatowej administracji zespolonej  | str. 354
4.3.     Zespolenie w administracji samorządowej – kontekst art. 3 u.s.w.  | str. 358
4.4.     Zespolenie w administracji samorządowej – przykłady instytucjonalizacji wspólnej obsługi i centrów usług społecznych  | str. 361
4.5.     Podsumowanie i wnioski  | str. 365
Rozdział 5
Formy współdziałania j.s.t. i obszary metropolitalne  | str. 371
5.1.     Uwagi wstępne  | str. 375
5.2.     Związki międzygminne, związki powiatów i związki powiatowo­‑gminne  | str. 379
5.2.1.    Pojęcie, kontekst normatywny oraz rodzaje związków  | str. 379
5.2.2.    Etapy tworzenia związku oraz materia statutowa – elementy  | str. 388
5.2.3.    Organy związku i ich kompetencje  | str. 395
5.2.4.    Wybrane aspekty z zakresu problematyki nadzorczej nad działalnością związku  | str. 402
5.3.     Porozumienie – rodzaje i charakter prawny  | str. 404
5.4.     Stowarzyszenia j.s.t.  | str. 408
5.4.1.    Kontekst normatywny  | str. 408
5.4.2.    Przesłanki tworzenia stowarzyszeń i ich charakter prawny. Elementy proceduralne  | str. 413
5.4.3.    Statut – elementy  | str. 419
5.4.4.    Organizacja i zadania  | str. 421
5.4.5.    Kontrola i nadzór  | str. 423
5.5.     Koncepcja obszarów metropolitalnych  | str. 425
5.5.1.    Metropolia, obszar metropolitalny, aglomeracja – uwagi terminologiczne  | str. 425
5.5.2.    Specyfika obszarów metropolitalnych  | str. 429
5.5.3.    Rodzaje aglomeracji miejskich  | str. 430
5.5.4.    Przegląd wybranych koncepcji zarządzania obszarami metropolitalnymi w Polsce  | str. 433
5.5.4.1.    Wprowadzenie  | str. 433
5.5.4.2.    Pierwsze koncepcje zarządzania obszarami metropolitalnymi  | str. 434
5.5.4.3.    Funkcjonalna koncepcja zarządzania obszarami metropolitalnymi M. Kuleszy  | str. 436
5.5.4.4.    Powiat metropolitalny Górnego Śląska i Zagłębia  | str. 437
5.5.4.5.    Ustawa o związkach metropolitalnych z 9.10.2015 r.  | str. 439
5.5.4.6.    Związek metropolitalny w województwie śląskim  | str. 441
5.5.4.6.1.   Wprowadzenie  | str. 441
5.5.4.6.2.   Podstawa prawna działania związku metropolitalnego w województwie śląskim  | str. 442
5.5.4.6.3.   Charakter prawny związku metropolitalnego w województwie śląskim  | str. 446
5.5.4.6.4.   Zadania związku metropolitalnego w województwie śląskim  | str. 452
5.5.4.6.5.   Organy związku metropolitalnego – rodzaje i funkcje  | str. 455
5.5.4.6.6.   Materia statutowa związku  | str. 461
Rozdział 6
Zadania samorządu terytorialnego  | str. 464
6.1.     Zadania samorządu terytorialnego a zadania terenowej administracji rządowej  | str. 470
6.2.     Podział zadań pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego  | str. 475
6.3.     Pojęcia zakresu działania, zadań, właściwości oraz kompetencji  | str. 485
6.3.1.    Uwaga wstępna  | str. 485
6.3.2.    Zakres działania  | str. 485
6.3.3.    Zadania  | str. 490
6.3.4.    Właściwość  | str. 490
6.3.5.    Kompetencja  | str. 495
6.4.     Przedmiotowy podział zadań  | str. 498
6.4.1.    Uwaga wstępna  | str. 498
6.4.2.    Zadania własne a zadania zlecone w drodze ustawy  | str. 498
6.4.2.1.    Zadania własne  | str. 498
6.4.2.2.    Zadania zlecone w drodze ustawy  | str. 501
6.4.3.    Zadania wynikające z ustaw a zadania wykonywane w drodze współdziałania  | str. 506
6.4.3.1.    Zadania wykonywane na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej (porozumienie administracyjne)  | str. 506
6.4.3.2.    Zadania wykonywane na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego (porozumienie komunalne)  | str. 510
6.5.     Zadania obowiązkowe a zadania dobrowolne  | str. 514
6.6.     Zadania o charakterze użyteczności publicznej a zadania wykonywane poza sferą użyteczności publicznej – charakterystyka pojęć podstawowych  | str. 518
6.7.     Zasada wykonywania zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego w świetle przedmiotowego podziału zadań  | str. 527
6.8.     Podmiotowy podział zadań samorządu terytorialnego  | str. 532
6.9.     Zadania miasta na prawach powiatu  | str. 533
6.10.   Zadania gmin o specjalnym statusie  | str. 540
6.10.1.   Uwagi wprowadzające  | str. 540
6.10.2.   Zadania miasta stołecznego Warszawy  | str. 541
6.10.3.   Zadania gmin uzdrowiskowych i posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej  | str. 544
Rozdział 7
Formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego  | str. 548
7.1.     Realizacja zadań przez jednostki samorządu terytorialnego: kwestie pojęciowe  | str. 557
7.1.1.    Formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego – przedmiot badań nauki prawa administracyjnego i nauki publicznego prawa gospodarczego  | str. 557
7.1.2.    Formy działania a sposoby (metody) działań w świetle nauki prawa administracyjnego i nauki publicznego prawa gospodarczego  | str. 559
7.1.3.    Zasady i formy wykonywania gospodarki komunalnej  | str. 565
7.1.3.1.    Uwagi wstępne  | str. 565
7.1.3.2.    Znaczenie pojęć zasad i form  | str. 566
7.1.4.    Sposoby wykonywania zadań przez jednostki samorządu terytorialnego  | str. 569
7.2.     Podstawa wyboru sposobu i formy wykonywania zadania przez jednostkę samorządu terytorialnego  | str. 576
7.3.     Jednostki organizacyjne  | str. 582
7.3.1.    Pojęcie jednostki organizacyjnej  | str. 582
7.3.2.    Kategorie jednostek organizacyjnych  | str. 587
7.3.3.    Kontrowersje pojęciowe związane z jednostkami organizacyjnymi  | str. 591
7.4.     Umowy zawierane przez jednostki samorządu terytorialnego: pojęcie, podstawy zawierania, typy (art. 3 u.g.k. i regulacja szczególna)  | str. 595
7.4.1.    Prywatyzacja zadań publicznych – zagadnienia pojęciowe i uwarunkowania ustrojowe  | str. 595
7.4.2.    Podstawy „powierzania wykonywania zadań”; samodzielność organizacyjna jednostek samorządu terytorialnego i determinacja prawna umownego powierzenia zadań  | str. 601
7.4.2.1.    „Wolność działalności gospodarczej” a samodzielność organizacyjna jednostek samorządu terytorialnego  | str. 601
7.4.2.2.    Działania organizatorskie jednostek samorządu terytorialnego poprzedzające wybór wykonawcy  | str. 605
7.4.2.3.    Ustrojowe uwarunkowania zlecania wykonywania zadań własnych podmiotom zewnętrznym  | str. 607
7.4.3.    Umowy w celu powierzenia wykonywania zadań  | str. 613
7.4.3.1.    Publicznoprawne ramy umownego powierzania wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej; zasada związania administracji prawem i zasada swobody umów  | str. 613
7.4.3.2.    Charakterystyka systemowa umów: zamówień publicznych; umów koncesji; umów o partnerstwie publiczno- prywatnym  | str. 621
7.4.3.2.1.   Zagadnienia pojęciowe  | str. 621
7.4.3.2.2.   Elementy regulacji ustaw wskazanych w art. 3 u.g.k., w szczególności Prawa zamówień publicznych, przemawiające za zastosowaniem tych umów do powierzania wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej. Podsumowanie  | str. 627
Rozdział 8
Zasoby jednostek samorządu terytorialnego  | str. 639
8.1.     Uwagi wprowadzające  | str. 644
8.2.     Zasoby informacyjne samorządu terytorialnego  | str. 645
8.2.1.    Zasoby informacyjne – zagadnienia podstawowe  | str. 645
8.2.2.    Klasyfikacja zasobów informacyjnych samorządu terytorialnego  | str. 650
8.2.3.    Procesy informacyjne realizowane przez samorząd terytorialny  | str. 662
8.2.4.    Infrastruktura informacyjna administracji samorządowej  | str. 678
8.3.     Zasoby majątkowe jednostek samorządu terytorialnego  | str. 680
8.3.1.    Pojęcie mienia samorządowego  | str. 680
8.3.2.    Pochodzenie mienia jednostek samorządu terytorialnego  | str. 687
8.3.3.    Zasady zarządzania mieniem samorządowym  | str. 695
8.3.4.    Reprezentacja jednostek samorządu terytorialnego w sprawach majątkowych  | str. 701
8.3.5.    Sądowa ochrona samodzielności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania mieniem  | str. 703
8.4.     Zasoby terenowe jednostek samorządu terytorialnego  | str. 707
8.4.1.    Terytorium jako element definiujący jednostkę samorządu terytorialnego a zasób jej nieruchomości  | str. 707
8.4.2.    Gospodarowanie przez organy jednostki samorządu terytorialnego nieruchomościami niewchodzącymi w skład jej zasobu nieruchomości  | str. 708
8.4.2.1.    Uwagi wprowadzające  | str. 708
8.4.2.2.    Kształtowanie ładu przestrzennego  | str. 709
8.4.2.3.    Kształtowanie krajobrazu  | str. 723
8.4.2.4.    Rewitalizacja  | str. 728
8.4.3.    Gospodarowanie przez organy jednostki samorządu terytorialnego nieruchomościami wchodzącymi w skład jej zasobu nieruchomości  | str. 736
8.4.3.1.    Uwagi wprowadzające  | str. 736
8.4.3.2.    Sprzedaż jako przykład czynności prawnej dotyczącej nieruchomości wchodzącej w skład zasobu nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego  | str. 739
8.4.3.3.    Wycena jako przykład czynności faktycznej dotyczącej nieruchomości wchodzącej w skład zasobu nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego  | str. 744
Rozdział 9
Źródła finansowania i zasady komunalnej gospodarki budżetowej  | str. 747
9.1.     Uwagi wprowadzające  | str. 749
9.2.     Źródła i zasady finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego  | str. 750
9.2.1.    Konstytucyjne zasady finansowania oraz zasady wynikające z Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego  | str. 750
9.2.2.    Ustawowo uszczegółowione źródła finansowania gmin, powiatów i województw samorządowych  | str. 756
9.2.3.    Prawnofinansowe kategorie źródeł finansowania samorządów w perspektywie konstytucyjnej  | str. 761
9.3.     Podstawowe zasady prowadzenia komunalnej gospodarki budżetowej  | str. 765
9.3.1.    Zasady prowadzenia gospodarki budżetowej (finansowej)  | str. 765
9.3.2.    Zasady budżetowe  | str. 767
9.4.     Budżet jednostki samorządu terytorialnego i jego znaczenie. Kategorie wydatków samorządowych  | str. 771
9.4.1.    Istota budżetu – definicja, elementy, zasada skorelowania wielkości budżetowych  | str. 771
9.4.2.    Uchwała budżetowa jako forma autoryzacji budżetu – jej znaczenie oraz charakter prawny  | str. 773
9.4.3.    Procedura budżetowa  | str. 777
9.4.4.    Kategorie i rodzaje wydatków samorządowych – zarys  | str. 781
9.5.     Budżet obywatelski i fundusz sołecki jako instytucje partycypacji społeczności lokalnej  | str. 783
9.5.1.    Analiza porównawcza budżetu obywatelskiego i funduszu sołeckiego  | str. 783
9.5.2.    Definicje i zakres stosowania  | str. 788
9.5.3.    Procedury zgłaszania i wyboru zadań  | str. 790
9.5.4.    Charakter prawny wydatków na realizację wybranych zadań  | str. 795
9.6.     Budżetowe formy organizacyjne finansowania zadań samorządowych  | str. 796
9.6.1.    Istota budżetowych form finansowania zadań samorządowych w kontekście zasady zupełności budżetu  | str. 796
9.6.2.    Jednostka budżetowa jako podstawowa forma finansowania zadań samorządowych  | str. 799
9.6.3.    Samorządowy zakład budżetowy jako formuła dla odpłatnej działalności samorządów  | str. 801
9.7.     Szczególne znaczenie subwencji i dotacji w systemie budżetowym jednostek samorządu terytorialnego  | str. 803
9.7.1.    Uwagi definicyjne i porównawcze  | str. 803
9.7.2.    Subwencje w systemie finansowania samorządów  | str. 810
9.7.3.    Dotacje jako kategoria dochodów oraz wydatków samorządowych  | str. 820
Rozdział 10
Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego  | str. 833
10.1.   Uwagi wstępne  | str. 838
10.2.   Uwagi historycznoprawne  | str. 844
10.3.   Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego z perspektywy Konstytucji RP z 2.04.1997 r.  | str. 852
10.4.   Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej przez gminę  | str. 860
10.4.1.   Uwagi wstępne  | str. 860
10.4.2.   Granice prowadzenia działalności gospodarczej – analiza na tle orzecznictwa sądowego  | str. 861
10.4.2.1.   Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego  | str. 861
10.4.2.2.   Orzecznictwo Sądu Najwyższego i sądów powszechnych  | str. 865
10.4.2.3.   Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego i sądów administracyjnych  | str. 871
10.4.3.   Granice prowadzenie działalności gospodarczej przez gminę – analiza na tle piśmiennictwa  | str. 873
10.4.4.   Uwagi końcowe  | str. 916
10.5.   Działalność gospodarcza powiatu  | str. 919
10.5.1.   Uwagi wstępne  | str. 919
10.5.2.   Granice prowadzenia działalności gospodarczej przez powiat  | str. 920
10.5.3.   Uwagi końcowe  | str. 928
10.6.   Działalność gospodarcza województwa  | str. 929
10.6.1.   Uwagi wstępne  | str. 929
10.6.2.   Granice prowadzenia działalności gospodarczej przez województwo  | str. 930
10.6.3.   Uwagi końcowe  | str. 940
10.7.   Podsumowanie  | str. 940
Rozdział 11
Pracownicy samorządowi  | str. 947
11.1.   Uwagi wprowadzające  | str. 953
11.2.   Kształtowanie się pozycji prawnej pracowników samorządowych  | str. 954
11.2.1.   Pracownicy samorządowi w okresie międzywojnia  | str. 954
11.2.2.   Koncepcje dotyczące określenia statusu pracowników samorządowych w związku z reaktywowaniem samorządu terytorialnego  | str. 965
11.2.3.   Rozwiązania przyjęte w ustawie z 22.03.1990 r. o pracownikach samorządowych  | str. 969
11.2.4.   Zmiany dotyczące pracowników samorządowych wprowadzone w związku z utworzeniem samorządu powiatowego i samorządu województwa  | str. 973
11.2.5.   Uchwalenie ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych  | str. 976
11.3.   Pojęcie pracownika samorządowego  | str. 979
11.3.1.   Pracownik samorządowy pracownikiem administracji publicznej  | str. 979
11.3.2.   Ustawowe określenie pracownika samorządowego  | str. 981
11.3.3.   Kategorie pracowników samorządowych  | str. 983
11.3.4.   Szczególne grupy pracowników samorządowych  | str. 984
11.3.5.   Podmioty wykonujące czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników samorządowych  | str. 988
11.4.   Nawiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi  | str. 991
11.4.1.   Konstytucyjne prawo dostępu do służby publicznej  | str. 991
11.4.2.   Warunki zatrudnienia na stanowisku pracownika samorządowego  | str. 995
11.4.3.   Nabór kandydatów  | str. 997
11.4.4.   Służba przygotowawcza pracowników samorządowych  | str. 999
11.4.5.   Nawiązanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę  | str. 1001
11.4.6.   Nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania  | str. 1003
11.4.7.   Nawiązanie stosunku pracy na podstawie wyboru  | str. 1004
11.5.   Przekształcenie stosunku pracy pracowników samorządowych  | str. 1008
11.5.1.   Awans wewnętrzny  | str. 1008
11.5.2.   Powierzenie wykonywania innej pracy  | str. 1010
11.5.3.   Przeniesienie do pracy w innej jednostce  | str. 1011
11.5.4.   Zawieszenie stosunku pracy  | str. 1014
11.6.   Obowiązki i ograniczenia pracowników samorządowych  | str. 1015
11.6.1.   Uwagi ogólne  | str. 1015
11.6.2.   Obowiązki wynikające z ustawy o pracownikach samorządowych  | str. 1018
11.6.3.   Wykonywanie poleceń służbowych  | str. 1022
11.6.4.   Podleganie okresowej ocenie  | str. 1024
11.6.5.   Zakaz podległości służbowej między osobami bliskimi  | str. 1026
11.6.6.   Zakaz wykonywania zajęć sprzecznych z obowiązkami ustawowymi  | str. 1026
11.6.7.   Składanie oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i o stanie majątkowym  | str. 1027
11.6.8.   Obowiązki wynikające z Kodeksu pracy  | str. 1029
11.6.9.   Obowiązki związane z wykonywaniem zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego  | str. 1030
11.7.   Uprawnienia pracownicze pracowników samorządowych  | str. 1031
11.7.1.   Uprawnienia ogólne  | str. 1031
11.7.2.   Uprawnienia płacowe określone w ustawie o pracownikach samorządowych  | str. 1032
11.8.   Odpowiedzialność prawna pracowników samorządowych  | str. 1035
11.8.1.   Uwagi ogólne  | str. 1035
11.8.2.   Odpowiedzialność „kodeksowa”  | str. 1036
11.8.3.   Odpowiedzialność majątkowa za rażące naruszanie prawa  | str. 1039
11.8.4.   Odpowiedzialność karna  | str. 1040
11.8.5.   Dochodzenie roszczeń ze stosunku pracy pracowników samorządowych  | str. 1042
11.9.   Ustanie stosunku pracy pracowników samorządowych  | str. 1043
11.9.1.   Uwagi ogólne  | str. 1043
11.9.2.   Ustanie stosunku pracy na podstawie wyboru  | str. 1044
11.9.3.   Ustanie stosunku pracy na podstawie powołania  | str. 1046
11.9.4.   Ustanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę  | str. 1049
11.10. Podsumowanie  | str. 1049
Autorzy  | str. 1053
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Słowa kluczowe: samorząd terytorialny

Inni Klienci oglądali również

76,50 zł
85,00 zł

Prawo pracownika do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych

Publikacja jest jedynym na rynku opracowaniem, które kompleksowo omawia kwestie dotyczące wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych: od wyjaśnienia zasad ustalania tego wynagrodzenia i jego wysokości aż po funkcje, jakie mają spełniać jeg...
75,60 zł
84,00 zł

Stwierdzenie naruszenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i jego skutki w polskim procesie cywilnym

W publikacji omówiono problematykę skutków, jakie dla polskiego procesu cywilnego wywołują lub powinny wywołać wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka stwierdzające naruszenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, w tym dotyczącyc...
10,32 zł
12,00 zł

Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce

W książce przedstawiono wyniki pierwszego rzetelnego i obszernego problemowo badania funkcjonowania systemu awansu zawodowego nauczycieli. Zagadnienia związane z awansem zbadano, stosując metody ilościowe i jakościowe. Przeprowadzono badania ankietowe ...
15,52 zł
19,90 zł

Zmiany w prawie gospodarczym.Tarcza antykryzysowa.Podatki i prawo gospodarcze

Przedsiębiorcy są jedną z najbardziej narażonych na negatywne skutki epidemii grupą społeczną w naszym kraju. Pakiet ustaw tarczy antykryzysowej ma na celu ich złagodzenie. Podstawowym zadaniem poradnika jest prezentacja, jak ustawodawca chce ochronić ...
66,36 zł
79,00 zł

Prawo podatkowe

Podręcznik przystępnie i szczegółowo omawia najważniejsze kwestie z zakresu podatków i prawa podatkowego.W podręczniku omówiono zagadnienia dotyczące m.in.:pojęcia i charakteru podatku jako dochodu publiczne...
53,10 zł
59,00 zł

Rzymskie prawo prywatne. Kompendium

Opracowanie obejmuje całość zagadnień prawa rzymskiego. W publikacji przystępnie i zwięźle zaprezentowano instytucje i zasady tego prawa, w tym: • pojęcie, podziały, systematykę prawa rzymskiego, • zarys historii rozwoju państwa i prawa rzym...
45,00 zł
50,00 zł

Wstęp do prawa administracyjnego ogólnego

Podręcznik stanowi wprowadzenie do regulacji administracyjnoprawnej i administracji publicznej, ich najważniejszych pojęć, instytucji i definicji na podstawie obowiązującego prawa oraz poglądów nauki i orzecznictwa.Książka opró...
230,40 zł
256,00 zł

Prawo lotnicze. Komentarz

Komentarz zawiera analizę przepisów ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze regulującej stosunki prawne z zakresu lotnictwa, przede wszystkim cywilnego, ale w pewnej części również państwowego. Na pojęcie lotnictwa, do które...
21,60 zł
24,00 zł

Kodeks postępowania administracyjnego. Prawo o ustroju sądów administracyjnych. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ze schematami

Publikacja zawiera schematy i teksty ustaw: Kodeks postępowania administracyjnego, Prawo o ustroju sądów administracyjnych, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Uwzględniono...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!